Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016


Frøken Vims

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anubiel skrev:

De helt nye offentlige retningslinjene anbefaler nå introduksjon av mat så smått fra fire måneder på grunn av jernmangel og vitamin b12 mangel hos spedbarn etter fire måneder. Grøten er tilsatt dette. Han får så små mengder fast føde at det kun er snakk om smaksprøver. Får aldri i ham en full smaksporsjon med grøt, for eksempel. Og det er bare to spiseskjeer! Vi konsentrerer oss om å introdusere nye smaker ved siden av å gi litt grøt. Grøten er på grunn av lav vekt. Han absolutt hater erstatning, så da styrer vi ikke med det i samråd med helsesøster og barnelegen. Han får altså noen skjeer grøt til frokost og noen skjeer av most frukt eller grønt på ettermiddagen. Ellers er det pupp hele tiden, også før han får fast føde.

I feederen har vi forsøkt agurk, banan, eple og pære. Sånne ting som man kan sutte i seg smaken fra :)

Hjelpes, denne uken blir han 20 uker... Tiden flyr!

Nei, de nye anbefalingene er fortsatt å vente til 6 mnd, men de er nå mer tydelige på at man KAN begynne ved 4 mnd hvis man ikke trives med amming, man har dårlig vektoppgang, eller det virker som baby er klar for fast føde (med andre ord - hvis man som forelder føler det er riktig :P ). :)  Vitaminmangelstudien gjelder ikke friske barn født til termin, og jernlageret er stort nok til minst 6 mnd før de trenger jern via annen føde. Men dessverre har media vridd litt på de nye anbefalingene så de kan misforstås. 

Personlig tror jeg ikke det finnes noen fasit, unger er forskjellige og det finnes ingen magisk grense. Tror det er viktig å føle seg litt frem med hva man selv ønsker og hva baby virker klar for. Min er foreløpig fullstendig uinteressert i fast føde.

Jeg syns det er greit å vente, for det er jammen enkelt å slippe å styre med annet enn puppen. :P men prøver å gi litt smaksprøver på fingeren min av saus og sånt bare så han skal få utfordre smaksløkene innimellom. Men han bryr seg foreløpig ingenting, ser bare dumt på meg. :ler: har lyst til å begynne med BLW og da må vi uansett Bente til 6 mnd... Skal bli gøy! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel

Jeg har ikke bare lest en kjapp artikkel på VG-nett, liksom.. Det står f.eks ingenting her om at vitaminmangelen gjelder kun for tidlig fødte. http://forskning.no/mat-menneskekroppen-svangerskap/2013/02/amming-kan-gi-b12-underskudd-hos-spedbarn Sitat fra en annen artikkel: Overlege Bjørke-Monsen har forsket på betydningen av B12 for barn i over 20 år. Hun har blant annet vist at to tredeler av norske spedbarn under fire måneder, som hovedsakelig ammes, får for lite B12. http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-menneskekroppen-svangerskap-barn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Og mer har jeg ikke tid til å vise til, da poden hyler etter pupp! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann var 64,5 cm lang og 7110 gram tung da han var 4 måneder. Han ruller fra mage til rygg og tilbake, han vrir seg rundt i sirkler og har såvidt begynt å åle seg bortover uten helt å ha skjønt hva han driver med. Soverutiner har vi ikke, så vi "sliter" litt der, men skal prøve å få til en rytme der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg nok si imot altså... De ferske retningslinjene stadfester at fullamming er trygt og bra til 6 mnd. De går altså vekk fra det med b-vitaminmangel og smaksvindu :) Jeg har lest retningslinjene selv og snakket med ammehjelper og hs. Det er dessverre mye utdatert informasjon som gis av hs :( Ikke at jeg mener dere gjør noe galt altså :) Det var mer for å få frem fakta siden mange faktisk ikke er klar over dette :) Man kan også fullamme lenger enn 6 mnd sålenge det går bra for baby :) 

Her trekkes knærne innunder også... spent på om han krabber etterhvert eller hva :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anubiel skrev:

Jeg har ikke bare lest en kjapp artikkel på VG-nett, liksom.. Det står f.eks ingenting her om at vitaminmangelen gjelder kun for tidlig fødte. http://forskning.no/mat-menneskekroppen-svangerskap/2013/02/amming-kan-gi-b12-underskudd-hos-spedbarn Sitat fra en annen artikkel: Overlege Bjørke-Monsen har forsket på betydningen av B12 for barn i over 20 år. Hun har blant annet vist at to tredeler av norske spedbarn under fire måneder, som hovedsakelig ammes, får for lite B12. http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-menneskekroppen-svangerskap-barn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Og mer har jeg ikke tid til å vise til, da poden hyler etter pupp! :laugh:

Jo det er den studien som Monsen henviser til som er gjort på premature. Forskning.no er også opptatt av å gjøre artiklene sine spennende å lese, så de refererer ikke alltid alt som er viktig fra studier... :( (Jobber med forskning selv, riktignok på et helt annet område, men forskning.no er ikke så mye flinkere enn VG). Ammehjelpen har mye info om dette hvis du er nysgjerrig. Husk at helsedirektoratet ikke plukker anbefalingene sine tilfeldig, så når de anbefaler fullamming til 6 mnd er det fordi det er det de finner støtte for når de går gjennom flere studier, mens overlegen selvfølgelig liker å støtte seg til sitt eget syn. 

Men som jeg selv har sagt, jeg tror ikke det finnes noen magisk grense som gjelder alle. Jeg jobber også med forskning, så når man sier "grensen går ved x" betyr det svært sjelden at den helt sikkert går ved x for alle. Det er så enorme usikkerhetsmomenter knyttet omkring sånne anbefalinger, og når jeg kikker på studier omkring når innføre fast føde er mitt inntrykk at resultatene spriker såpass at man egentlig ikke vet - kanskje fordi det faktisk ikke finnes noen fasit? Kroppen er jo ikke en maskin. Så jeg tror man gjør lurt i å lytte til seg selv og baby og ta det derfra. Om 20 år vet vi kanskje mer sikkert. 

Sorry, men dette temaet engasjerer meg litt... :sjenert: Det er så mye dårlig formulert info om denne forskningen og misforståelser omkring den at jeg klarer ikke la være. Det er alltid gøy for media å gå imot offentlige anbefalinger. Heldigvis er de offentlige anbefalingene fleksible - vil man ikke fullamme til 6 mnd er det ikke noe galt med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig at det er interessant med forskning og kildekritikk @Sisti 

I tillegg til det Anubiel skriver mener jeg at jeg har lest at introduksjon av gluten sammen med morsmelken fra 4 mnd kan minske risikoen for å utvikle cøliaki tidligere?

Jeg har ikke noe i mot de som ønsker å amme til 6 mnd, men gjør det jeg føler er riktig i forhold til meg og mitt barn. Jeg klarer heller ikke se hva galt det er i det når han får morsmelk i tillegg til vanlig mat. Det er flere ammerunder enn fast føde i løpet av et døgn. 

Jeg håper vi kan holde en god tone her inne i alle fall på tross av ulike måter å gjøre ting på. Jeg synes det i alle fall er kjekt å lese om permlivet deres selv om det ikke skulle være likt med mitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående cøliaki har det kommet forskning som sier begge deler - at innføring av gluten tidlig motvirker cøliaki, og at det fremprovoserer cøliaki. Så der kan man vel si at vitenskapen foreløpig ikke har peiling. :P en del forskere mener at tidspunkt for innføring av gluten er irrelevant, at cøliaki er genetisk betinget. 

jeg tror det er viktig å huske på at det ikke finnes noen klar fasit. Noen ganger må man bare føle seg frem. Jeg ser ikke noe problem i å innføre fast føde ved 4 mnd, ville bare påpeke at de offentlige rådene er å vente til 6 mnd med mindre andre grunner eller ønsker taler for å begynne tidligere (siden det ble hevdet at de offentlige rådene er 4 mnd).  Og man har ingen garanti for at de offentlige rådene er de riktige. Når vi får barnebarn er sikkert rådene endret igjen og så klør vi oss i hodet. :ler:

Tror det er lurt å gjøre det man føler er riktig. Da slipper man å føle seg bitter for å ikke ha fulgt magefølelsen. Barn er forskjellige, og man kjenner sitt barn best. Jeg har litt troa på å følge barnets signaler, det er tross alt det mennesket har gjort opp gjennom historien. Ettersom min klump foreløpig er fullstendig uinteressert i fast føde venter vi derfor litt til. 

Har prøvd å gi han mme da, siden det viser seg at frysemelka mi er udugelig (smaker gulp og det vil han ikke ha). Men det vil han heller ikke ha. :( Så nå må jeg avlyse julebordet jeg egentlig skal på på fredag, han tar kun dagsfersk mm og jeg greier ikke pumpe nok på en dag. :icon_frown: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vel faktisk ikke med det at man kan innføre ved 4 mnd i mine innlegg :daane: Man kan selvfølgelig det :jepp: Jeg svarte på påstanden om retningslinjene fordi det ikke stemmer :) 

Null interesse her og.... Han elsker puppen :nigo: Og etter tungebåndet ble klippet så holder han på å spise meg opp. Jeg er meget spent på veiing om en uke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå ble jeg klokere @Sisti:hoho: Ikke rart man blir forvirret når forskningen selv er ambivalent. 

I kveld har jeg hatt en hvinende unge i huset. Selv når han la seg lå han bare å hylte og tulla til han til slutt sovna. Jeg skulle helst sett at han holdt seg unna disse høye skjærende lydene, men det er jo en del av utviklingen. Bortsett fra at det gjør vondt i ørene er det jo ganske herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det også en som oppdaget i går at han kan hyle. Han hadde det kjempegøy, men fy så sliten jeg ble. Særlig når det etterhvert ble blandet med sutring. "Er han lei? Klager han? Eller har han det bare gøy??

Følelsen av å bli klok på noe som helst er det ganske lenge siden jeg har hatt, altså... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkna av vondt i puppen klokka 2 i natt, jeg. Knallhard og stappfull, og litt små klumper. Livredd for brystbetennelse, så jeg stod opp og krisepumpa og la til ungen etterpå, som spiste seg god og mett. Det er ikke meninga at man skal kunne pumpe 130 ml og så mette ungen, så den puppen er sykt hyper... Men brystbetennelsen ble avblåst, da :danse: Er sikker på at om jeg ikke hadde stått opp og pumpa så hadde jeg hatt tette melkeganger og feber i dag, for vesla har ikke sjans til å tømme brystet når det blir så fullt. Det hadde bare blitt ubehagelig for henne. 

Dere som strever med pumping, har dere prøvd å skvise puppen med hendene samtidig som dere pumper? :) Vet at det er veldig individuelt og at mange damer ikke har pumpepupper i det hele tatt, men selv så får jeg ut mye mer når jeg hjelper til med å klemme ut melka. Og så får jeg ut mye mer på kort tid med manuell pumpe enn elektrisk, for med den manuelle kan jeg holde vakuumet mye lenger når utdrivningen setter i gang. Men ikke alle har pumpepupper, altså. 

Jeg har fryseren full av melk etter en runde brystbetennelse og masse heltømminger i forbindelse med intervallamming... Men ungen min nekter å ta flaske, hun skal bare ha ekte vare 🙈 Håper melka holder seg til vi begynner med fast føde, for noe må jeg bruke den til. Hvis ikke får det bli vafler ;) Jeg har egentlig dårlig samvittighet for at jeg ikke donerer melk, men jeg følte meg veldig overveldet da jeg ble innlagt med brystbetennelse og vurderte å slutte å amme. Ikke spesielt gøy å få slengt "ideell kandidat for donasjon, kanskje?" etter seg når man strever med å få tilpasset melkemengden til barnet og opplever det hele som et stort problem. 

Og det var visst dagens rant ;) 

Og ja, selvsagt begynner man med fast føde når man selv føler at barnet er klart for det. Jeg er ikke der helt ennå, men det er jo uansett ikke mer enn en drøy måned til baby er 6 måneder, og da kommer vi etter vi også, hvis vi ikke begynner før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Irriterende at det skal være så sykt vanskelig å få referert hva studier faktisk bygger på @Sisti. Jeg skulle likt å lese selve rapporten fra Århus, men den finner jeg ingen steder. Jaja... Takk for oppklaring! 

Retningslinjene endrer seg hele tiden, ja. Da jeg var baby for 30 år siden fikk jeg små smaksprøver da jeg var 3 måneder. Svigermor spurte meg her om dagen om hvorfor jeg ikke ga helmelk til poden når han la så dårlig på seg. Jeg bare :dry:

Poden her har også oppdaget de høyere oktaver. Han har egentlig ganske mørk stemme, men har nå begynt å hvine av fryd når han er veldig begeistret for noe. Det skjærer rimelig bra i ørene!

Jeg er møkk lei babystørrelser, altså. Det er så forskjell fra merke til merke! F.eks bruker han fortsatt en pysj fra Polarn og Pyret i 62, mens pysj fra Reflex i str 68 er ca 10 cm for kort på bena... Kappahl er for kort og bredt. Hust & Claire er alt for stort i livet i bukser. Bodyene går bra. Konkusjonen så langt er at Name It er det eneste som passer "ordentlig". Siden jeg liksom ikke kan dra med babyen inn i prøverommet og prøve på klærne så irriterer den store forskjellen mellom størrelsene meg uvanlig mye :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig det er helt sykt at vi sitter her og diskuterer fast føde. Ble de ikke nettopp født, liksom? Hjelp, tiden går så fort! :bond: jeg er straks halvveis i permisjonen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at forskjellen i str er irriterende! Vesla her bruker stort sett 62, men har begynt på 68 i klær fra HM. Lindex er stor i størrelsene, så der har vi en body i 56 som fortsatt passer... Name it er sånn midt på treet, ikke spesielt store i str og ikke spesielt små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, @Anubiel, høres ut som det er KappAhl og Hust&Claire jeg må shoppe fra, bredt og stort i livet er akkurat det vi trenger. :fnise:

Går mye i ull her, det er så stretchy at det som regel passer klumpen vår uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel som dere skravler`a :daane::ler: Jeg.klarer.ikke.å.henge.med.i.svingene!! 

Vi fullammer også fortsatt, og så lenge han legger fint på seg kommer jeg til å fortsette med det til han bikker 6 mnd..både fordi jeg synes det er lettvint og fordi vi koser oss med det begge to! Men at han begynner å bli klar for nye eventyr på kostholdsfronten tror jeg definitivt - han tigger omtrent mat når jeg spiser :hoho: Snakk om å sette øynene i meg! Innimellom får han en bitteliten smaksprøve på tunga si altså, og det ser ut for at han kommer til å bli grei å få fast føde i - smatter i vei og gaper etter mer samme hva jeg gir ham :fnise: Gleder meg litt til å begynne med fast føde også, jeg elsker å lage babymat!! Med Liten lagde jeg allslags varianter, kokte, moste og frøys ned..men hun likte ingenting, hun ville kun ha pupp :dry: Satser på at han her er litt enklere å få til å spise alt mulig! Han er 6 mnd i midten av januar..jeg vil starte med ting som bløtkokt eggeplomme, kokt brokkoli, avocado med banan og aprikosmos..er litt sånn motstander av grøt :dry: Det er ikke meningen å tråkke noen på tærne nå altså - grøt er helt okei det, men jeg synes det finnes så uendelig mye mer spennende og gode smaker å gi!! Selvsagt skal jeg passe på sammensetningene her, han skal verken mangle det ene eller det andre - men grøten anbefaler de jo i utgangspunktet pga jern, og jern finnes det i så mange andre matvarer at det er ikke noe problem..jeg sier ikke at vi ikke kommer til å gi grøt noengang, men vi starter med andre ting! Har ikke tenkt å diskutere det med helsesøster engang, skal bare nikke og si ja og ha når vi snakker om fast føde!  ..for jeg vet at jeg kan dette bedre enn henne *sparkeribakken* Det hørtes utrolig cocky ut :overrasket:  Herregud! Haha..for å forklare litt så er jeg utdannet kokk og jobber til vanlig med å lage mat til små barn..jeg har vært på flere kurs om mat til disse minste og lest meg opp på emnet, så føler meg ganske trygg på at det jeg serverer inneholder alt som trengs! Å herregud nå hørtes jeg skikkelig sjølgod ut :flau: Sårri ass..! Altså..eh..Grunnen til at jeg ikke kommer til å diskutere dette med helsesøster er at jeg hadde noen diskusjoner med helsestasjonen når Liten startet med fast føde som gjorde meg utrolig frustrert og forvirra! Jeg var jo førstegangsmamma og litt sånn på tuppa fra før, men akkurat dette med mat følte jeg meg trygg på..når de faktisk presterte å si at det var bedre jeg gav henne ferdiggrøt og middagsglass enn å lage det selv, da ble jeg helt satt ut og begynte å tvile på meg selv! Panneklask ass, utrolig hva de kan få seg til å si :dry: Heldigvis klarte jeg å få hodet tilbake på rett plass etter noen runder med meg selv, og diskuterte det i barselgruppa og med mamma og svigermor..For NÅR ble det bedre å servere middagsglass og pulvergrøt enn skikkelig hjemmelaga mat?! At det er fullverdig mat det du kjøper ferdig er jeg helt med på, men jeg synes ikke det verken smaker eller lukter godt - og det jeg ikke kunne tenkt meg å spise selv, det gir jeg heller ikke til ungene! (unntatt sånt jeg vet er bra for dem da; leverpostei og makrell i tomat og kaviar og sånn..de får det altså - selv om jeg ikke liker det :ler: ) Ja..blablabla..tror jeg har snakket ferdig om dette akkurat nå, håper ikke jeg virker helt uspiselig nå :sjenert: Jeg er egentlig ganske hyggelig, men dette brenner jeg for og lar meg visst rive litt med :hoho: Engasjement! 

Igår kjøpte jeg sånn dings som jeg kan putte frukt inni som han kan sutte på..han klør noe helt vilt i munnen og har to hvite klumper nede - så her snakker vi snart tenner ass :overrasket: Men ja, erhm..det var derfor jeg kjøpte den..gnagedingsen (søren, hva heter den da?! *gullfisk*) de på apoteket anbefalte meg å gi ham den før jeg prøvde Dentinox og sånn, og det var suksess! Igår lå han og gnagde på en eplebit, tror han likte det - og det lindret ihvertfall kløen, så to fluer i ett smekk der :tommelopp: 

Han sover godt, vi har ikke begynt med grytidlige morgener enda - men vi har hatt endel våkenperioder på nattestid, der han har vært helt :bolledeig: i et par timer akkurat idet jeg skal legge meg for natta :dry: Ikke slitsomt i det hele tatt :ironi: Han har vært sørpe forkjøla i ukesvis, så alle leggerutiner og dette med å sove i vogga si og sånn er borte som dugg for sola..det ordner seg vel igjen når han blir frisk håper jeg! Enn så lenge koser jeg meg med å ha ham der, tett inntil i senga mi :hjerte: 

Han er ganske aktiv når han først er våken, ligger på magen og "flyr" (armer og bein opp sånn, ser ut som han flyr..) han jobber iherdig med å sette seg opp når han ligger på rygg, ruller fra rygg til mage som en helt og ligger og drar i føttene sine så fort han får bleia av :ler: De siste dagene har han bevisst begynt å flytte seg rundt i ring når han ligger på gulvet, ser han snur seg etter lekene og jobber skikkelig for å få tak i det han vil ha - skikkelig sterk i kroppen!! Han har bøttevis med humor og er en liten ramp, biter meg i puppen og ler av meg når jeg sier au f.eks :dry: Pøbel! Skravler i vei og lager sånne lange, kurrende gurglelyder når han skal sjarmere - det funker fjell :rodmer: Vi blir ihvertfall helt tussete!! Han er en skikkelig godgutt, viser så tydelig hvor glad han er i oss alle sammen :hjerte: Og ordentlig pappagutt er han også, digger pappa over alt annet!! 

Til jul har vi kjøpt uro til ham, sånn som skal henge over sprinkelsenga med musikk og lys og full pakke..kjøpte den brukt på Finn, betalte 350 kr, kosta egentlig 800 kr :nigo: Så får han en "Dear Lion" plakat av Mrs Mighetto - fordi den likte jeg så godt :ler: Ellers har jeg sagt klær i str 74, sånne varme, myke, vanntette boots til å ha på i bæreselen og Lamazeleker til de som har spurt hva han "ønsker" seg..

Nå våkna han, så jeg får gå inn og kose litt :strix: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anubiel

@Diddles Selv om poden her får grøt, så er det helt tydelig at det ikke er favoritten. Og jeg skjønner ham godt, den er jo helt smakløs! Han spiser på en helt annen måte og mer ivrig når han får noe annet med mer smak. Jordbær er favoritten så langt... Så her pimpes grøten etter beste evne med tilsatt fruktmos! Gleder meg til han kan få litt ordentlig hjemmelaget mat, men det er jo ennå noen måneder til.

Tenner, ja... Jeg ser og kjenner en bitte liten klump nede. På jekselsiden??!! Så vidt jeg vet kommer ikke jeksler før nærmere ett år, så inntil en hel tann popper ut så er jeg fast bestemt på at det bare er noe jeg innbiller meg :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Diddles jeg tar gjerne imot råd om mat å begynne med :dagens-rose: Sålangt har jeg kommet fram til egg, avokado og grønnsaker (egentlig alt vi spiser til middag som går å spise med henda). Men er det noe man ikke skal begynne med? Vi prøver oss på blw så mos og skje-mating er ikke optimalt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anubiel skrev:

@Diddles Selv om poden her får grøt, så er det helt tydelig at det ikke er favoritten. Og jeg skjønner ham godt, den er jo helt smakløs! Han spiser på en helt annen måte og mer ivrig når han får noe annet med mer smak. Jordbær er favoritten så langt... Så her pimpes grøten etter beste evne med tilsatt fruktmos! Gleder meg til han kan få litt ordentlig hjemmelaget mat, men det er jo ennå noen måneder til.

Tenner, ja... Jeg ser og kjenner en bitte liten klump nede. På jekselsiden??!! Så vidt jeg vet kommer ikke jeksler før nærmere ett år, så inntil en hel tann popper ut så er jeg fast bestemt på at det bare er noe jeg innbiller meg :sprettoy:

 

45 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

@Diddles jeg tar gjerne imot råd om mat å begynne med :dagens-rose: Sålangt har jeg kommet fram til egg, avokado og grønnsaker (egentlig alt vi spiser til middag som går å spise med henda). Men er det noe man ikke skal begynne med? Vi prøver oss på blw så mos og skje-mating er ikke optimalt :P 

Mulig jeg har lest det lenger her oppe, men det går litt i surr for meg :sjenert: Hvorfor gir du grøt hvis han ikke er så glad i det @Anubiel, er det anbefalinger ifht vektøkning?

Som sagt finnes det mange bra alternativer til grøt..selv om det samtidig skal sies at grøt jo er en bra kilde til mange viktige vitaminer og mineraler og ikke minst fiber! Liten likte heller ikke så godt grøt når hun var baby, men de jeg lagde selv likte hun bedre enn "butikkgrøt" - de ble også pimpet med allslags godsaker for å få henne til å ville ha mer; som bær eller fruktmoser av f.eks dadler, aprikos eller veldig moden/ brun banan..og så tilsatte jeg cocosa - for fettets skyld..det en må være litt obs på om en lager grøt selv er å variere kornslagene; med og uten gluten! Vet ikke hvordan det er med den butikkjøpte grøten, den er vel oftest uten gluten i starten :vetikke:  Det er jo dette med å innføre gluten mens man ammer for å forebygge fremtidig cøliaki - så det er jo greit å være obs på! 

BLW prøvde vi oss på med Liten @LilleMy1989 - men fordi jeg har en mann som er litt sånn at han får fnatt av mat overalt så droppa vi det :ler: For det ER et søl når disse minste skal spise selv! Men det er jo veldig bra da, å la de prøve seg frem selv :hjerte: Anbefalingene her er vel å bruke babyens knyttneve som størrelsesmål på bitene du gir, og at det gjerne er et "håndtak" på - slik som stilken på brokkolien f.eks :) 

Egg :hjerte: jeg ELSKER egg!! Det ER så anvendelig  :daane: Har det oppi nesten alt :fnise: Smoothies, sauser, supper..bruker det som pålegg eller spiser det som det er *namnam* Vi har jo høner i hagen og plukker ferske egg hver eneste dag, så der er jeg litt bortskjemt! Egg kalles naturens vitaminpille, det inneholder nesten alle viktige næringsstoffer som kroppen trenger - bortsett fra vitamin C..læreren på kokkeskolen sa det, at om vi stranda på en øde øy men fant ei høne og et appelsintre så var vi redda :hoho: 

Pastinakk, søtpotet, gulrot, potet, gresskar og squash er veldig greie grønnsaker å begynne med - enten det er BLW eller ei! Brokkolig og blomkål er fort gjort å få litt mye luft i magen av, det gjelder jo for oss også..det samme med erter og mais! Herregud, jeg får luft i magen bare av å TENKE på erter :hoho: Men ingenting i veien for å gi det - bare ikke kjør på med "mengder" helt i starten om du ikke digger babyer med vondt i magen :fart2: 

Kokt eple/ pære, fersken, aprikos, svisker, bananer og avokado er frukt som er milde for magen og greie å starte med..aprikos og dadler inneholder jo godt med jern, greit å ha med i tankene..og svisker virker jo regulerende på magen, det samme gjør godt modne bananer..mens lite modne bananer har motsatt effekt - men de pleier ikke unger å like (ikke jeg heller :fnise: )

Bær kan være litt sånn hardt for magen, men inneholder til gjengjeld mye c-vitaminer bl.a som jo er kjent for å øke jernopptaket i kroppen..bruker en frosne bær fra butikkens frysedisk skal disse kokes før en gir de til babyer, jeg kokte saft av frosne bær og gav til maten :sjenert: 

Kjøtt var total nekt her i hus med Liten, og er det nesten enda..men jeg koker skikkelig kjøttkraft som jeg bruker i supper og sauser..når hun var baby så gav jeg det med teskje..så det er et tips! Ellers er det vel store biter kokt kjøtt når det er greia ifht BLW, som de kan sitte og suge på..men det går for det samme som kjøttkraft tenker jeg! 

Når det gjelder hva de IKKE skal ha så mye av så er det jo sånne ting som du helt sikkert har lest om selv; salt, honning, kumelk, rismelk, nøtter og kanel..i tillegg er det noen grønnsaker en skal være forsiktig med pga innholdet av mye nitrat (omdannes til nitritt i kroppen og hindrer oksygentransporten i cellene) Det gjelder spinat, rødbete, nesle, mangold og bladselleri..ingen av de grønnsakene er noe jeg hadde kommet på å gi en baby, men det er altså det eneste en ikke bør gi, ihvertfall være ganske tilbakeholden med før de har bikket året! I tillegg kommer kunstig søtning, men det er også en sånn ting jeg tror de fleste tenker seg til selv - "selvsagt" skal de ikke ha kunstig søtning ;) Men ikke alle vet at kunstig søtning faktisk ikke skal gis til barn under 3 (!!) år..og siden noen jo etterhvert gir saft uten sukker - så er det fort gjort ikke tenke på om den er kunstig søtet..så det er verdt å nevne! 

Mat til disse små kan en jo gjøre så lite eller mye utav som en selv vil - og jeg tenker en må finne det som passer en selv og sitt barn best!! Det er ikke for alle å lage babymat fra bunn av, noen har ikke interessen - andre har ikke tid eller overskudd..men en trenger jo ikke å lage egne retter til babyen, de kan fint spise det samme som vi spiser!! Bare ta av en liten porsjon før du salter maten - og vips har du babymat ;) Ja, også er middagsglass et veldig godt alternativ! Mat av type "fastfood" er heller ikke anbefalt, som ferdige fiskepinner, pommes frites osv. pga feil typer fett og saltmengde..

Jeg kunne fortsatt omtrent i det uendelige :fnise: Ja jeg er engasjert! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

@Diddles Gir grøt fordi han har svært dårlig vektoppgang på morsmelk alene. Og fordi han hater mme, spytter det bare rett ut. Han har allerede fått grøt med gluten, null reaksjon på det heldigvis. Han spiser grøt, altså, det er ikke sånn at han må tvinges (det ville jeg aldri gjort!). Men helt tydelig liker han mer smaksrik mat bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...