Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Drømmene er ganske så rare her også. alt fra samtaler med et nært familiemedlem som døde for 2 år siden (som en slags avskjed, som jeg ikke fikk) til at jeg glemmer å skifte bleier på en gammel mann. 

Begynner å nærme meg 3. trimester og lurer virkelig på hvor dagene blir av. Alt flyter sammen, er jo virkelig ikke sååååå lenge siden jeg var i starten av 2. trimester. Kan godt være at jeg har henda fulle med Vesla og merker at det er greit å sove nå som jeg kan. Av og til glemmer jeg at jeg er gravid, inntil mini ruller rundt og sparker. :sjenert:  Har uansett som mål at den dagen jeg er 28 uker på vei, så skal jeg virkelig begynne å se over alt det vi har av klær og flytte på ting inne på soverommet, slik at vi får satt opp senga til mini. Så kanskje stikke en tur bortom babybutikker for å handle inn det aller siste av det vi trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler det samme som mange av dere. Tiden går så fort og plutselig er det 3. Trimester :sjokk: Til "termin" er jo bare om 10 uker. ..

Kjenner også på dårlig tid. Med dårlig bekken må alt porsjoneres men jeg er heldigvis 100% sykemeldt nå så kanskje jeg klarer litt forberedelser. .. Vi mangler masse føler jeg!! Vi har kun handlet store ting og noe klær. Alt av tilbehør (eks madrass, dyne, stelleting) gjenstår jo enda og bare to måneder (mai og juni) med lønn å gjøre det på!!! Stress. . Noen som kan fortelle meg at det her går bra eller?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Føler det samme som mange av dere. Tiden går så fort og plutselig er det 3. Trimester :sjokk: Til "termin" er jo bare om 10 uker. ..

Kjenner også på dårlig tid. Med dårlig bekken må alt porsjoneres men jeg er heldigvis 100% sykemeldt nå så kanskje jeg klarer litt forberedelser. .. Vi mangler masse føler jeg!! Vi har kun handlet store ting og noe klær. Alt av tilbehør (eks madrass, dyne, stelleting) gjenstår jo enda og bare to måneder (mai og juni) med lønn å gjøre det på!!! Stress. . Noen som kan fortelle meg at det her går bra eller?? 

Det går bra! :nigo:

Princess har jo 40% på barneting nå, så kanskje få tak i dyne nå? Jeg tenkte å se etter det i morgen. Her mangler vi bilstol, dyne, seng, madrass, stellebord og absolutt alt av stelleartikler. Blir litt stressa av tanken, men så legger jeg bare tanken bort igjen. :ler:

Men oi, kult å tenke at det er så kort tid til man er innafor termin (37 uker) ! Bare 11 uker til det og permisjon for min del. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også drømmer mye rart. I natt drømte jeg at jeg hadde en skikkelig krangel med pappaen til en gutt i barnehagen fordi vi skulke grille, og han insisterte på å lage grill av en gammel solseng fremfor å kjøpe en ny på sportsbutikken. Til slutt ble jeg så sur på han at jeg "slo opp", dvs at jeg fortalte han at dette ikke fingerte og at han måtte finne noen andre å grille med :hoho: En annen creepy ting jeg har begynt med er å drømme i grenseland mellom våken tilstand og søvn, hvor jeg blander drøm og virkelighet. Her en natt feks hadde jeg mareritt om noe spøkelsesgreier som jeg våknet av, og når jeg våknet så kunne jeg tydelig se at soveromsdøren vår gikk opp av seg selv. Etter hvert når jeg kom til meg selv så skjønte jeg jo at det ikke hadde skjedd, men det var utrolig ekkelt der og da. En annen natt "hørte" jeg at noen stjal syklene våre utenfor soveromsvinduet vårt, så ekte var det at jeg måtte opp å se, men det var jo selvsagt ingen det :ler: 

Det forklarer jo hvorfor jeg er så himla sliten om dagen da, for jeg kan jo umulig sove særlig godt om natten selv om jeg ikke egentlig opplever at jeg sover så veldig dårlig.

Dårlig tid ja... Jeg er 30+1 allerede, og ukene har offisielt begynt å FLY av sted. Jeg må få sendt av gårde søknad om foreldrepenger denne uken, pluss at jeg MÅ ta en skikkelig gjennomgang av babyklærne våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Det går kjempebra! Det er ikke rare greiene man trenger for stell i starten, du kommer langt med bleier, babyolje, tørr- og våtservietter :tommel: Dyne og madrass er jo gjort på en handletur. Det går så fint så! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Surriball skrev:

Og stelleprodukter får man jo gratis gjennom de tre babypakkene man kan få! :nigo:

Hvilken er den tredje? Vet bare om Rema1000 og apoteket sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er så mye som gjenstår og haaaateeer å få høre at "butikkene er jo åpne etter fødsel". Ja men hallo! Jeg vil jo ha klart det vi trenger slik at vi slipper det!!!! Så grundig irriterende ting å si da. Jeg kjøper ikke alt for masse akkurat, snakker om de tingene man trenger å ha.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sjela skrev:

Hvilken er den tredje? Vet bare om Rema1000 og apoteket sin.

Kiwi/Libero sin. Da må man melde seg inn i liberoklubben først tror jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg føler det er så mye som gjenstår og haaaateeer å få høre at "butikkene er jo åpne etter fødsel". Ja men hallo! Jeg vil jo ha klart det vi trenger slik at vi slipper det!!!! Så grundig irriterende ting å si da. Jeg kjøper ikke alt for masse akkurat, snakker om de tingene man trenger å ha.... 

Ja og skrekken min er å sitte der en lørdag kveld og føle at vi trenger noe NÅ, og så måtte vente helt til mandag med å handle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sisti skrev:

Kiwi/Libero sin. Da må man melde seg inn i liberoklubben først tror jeg? 

Åja, takk for tipset :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Helt enig! Må kjøpe inn det viktigste. Ei venninne hadde nærmest ikke kjøpt noe i størrelse 50 og har endt med å måtte reise ut å handle med nyfødt baby på slep. Særlig bodyer i størrelse 50 som hjelper å holde bleia på plass sa hun. Buksene kan man alltids brette opp. Får inntrykk av at alle babyer bruker størrelse 50 i starten, så selv om man ikke bør kjøpe for mye i den størrelsen bør man absolutt ha noe i denne størrelsen på lager :) 

Dere som har dagbok må gjerne dele utstyrs/innkjøpslista deres for inspirasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fordelen at de aller fleste butikker også er søndagsåpne, vi bortskjemte mennesker i Nederland. Men ja, det er irriterende med "Butikkene er åpne også etter at babyen er født". Jeg var ikke ute av huset før uka etter Vesla var født, de ville at jeg skulle ta det med ro. Mannen var med moren sin og handlet småting eller fikset fødselsattesten til Vesla. 

Det er veldig lurt med bittesmå klær, jeg var bombesikker at Vesla skulle vokse ut av 50 kort tid etter fødselen. Tok nesten en måned før vi tok i bruk størrelse 56. Er også sånn at klærne er av forskjellige størrelse selv om de er størrelse 50 (akkurat som for oss voksne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner at jeg er veldig glad vi har tøy liggende etter Vesla, jeg har gått gjennom og sortert i størrelser. Vaske gjør jeg når vi kommer nærmere, har ikke noe sted å gjøre av det akkurat nå. Er egentlig merkelig avslappet til hele greia, men er nok fordi det er så utrolig mye annet som skjer rundt. 

Men har kommet til en ny milepæl nå da, er i 3.trimster og det nærmere seg helt klart termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om butikkene er åpne etter babyen er født er det jo deilig at man slipper å tenke på å drasse med seg baby ut i butikker den første tiden. For min del hadde jeg nok med å få i gang ammingen den første uka sist, i tillegg til at jeg hadde litt vondt for å gå de 3 første ukene pga sting.

Min var også helt på snittet størrelsesmessig, og str 50 var faktisk litt stort.

Endret av Frøken Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått en del klær nå, men ingenting i str 50, for svigersøs sine 3 barn har alltid gått rett inn i 56. Tenker å kjøpe noen bodyer i 50 bare i tilfelle. Men hva er best til - strømpebukser eller bukser? Eller er hel drakt best? 

Og til dere som har fått barn før - vil dere anbefale at far tar litt ferie i tillegg til 2 uker permisjon etter fødsel? Vi lurer litt på om vi skal spare mest mulig av far sin ferie til senere, eller om vi skal satse på å en måned sammen hjemme med den nyfødte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke behov for at Mannen hadde mer fri enn 2 uker, er godt å ha ferien til senere når barnet er litt større og man vil reise bort.

Når Vesla var liten brukte vi body og bukse med sokker, var det som funket best når vi var inne. Nå er Vesla født i februar så da var strømpebukse bra når vi gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min utstyrsliste: 

UTSTYRSLISTE (oppdatert 19.04.16)

Sove:

• Vugge med madrass - til å ha på soverommet vårt den første tiden
  • Moseskurv på stativ - til å ha i stua :hjerte: 
  • Korthåret soveskinn til kurv
  • Sprinkelseng/ måneseng med madrass
  • Stort, korthåret soveskinn til vugge/ sprinkelseng: fra Kaiser
  • 2 dundyner - minste str, en til vogn og en til vugge
  • 1 dundyne - til sprinkelseng
  • 3 sett hvitt sengetøy, 4 tisselaken og 6 stretchlaken
  • Strikketepper til vogn/ seng
  • Babycall - skal bare bytte batteripakke i Neonate`n vår

Stelle: 

• Stellebord: dette (det er ferdig skrudd sammen..og fylt opp med vaska og strøkne klær, tepper og sengetøy :ler: )
  • Stellematte
  • Badestamp - en vanlig babystamp til den første tiden + Stokke Flexibath til etterpå
  • Masse små kluter
  • Gulpekluter/ gaskluter

Ut på tur:

• Vogn: Babyjogger City Elite med Delux bag
  • Vognposer: mamma sydde to stk voksiposer til Liten, pluss at jeg har kjøpt en Nordlys dunpose som tåler litt mer vær og vind! Husker det var det eneste jeg ikke likte med de hjemmesydde posene, at når det blåste mye (som det ofte gjør her :dry: ) så ble de kalde inni de tålte null nedbør! 
  • Korthåret lammeskinn til vogn
  • Ergo baby bæresele med nyfødtinnlegg
  • Bilsete - kjøpte et Recaro Privia brukt av bestis, ellers har vi også et Britax Max Fix II etter Liten
  • Korthåret lammeskinn til bilsete

Klær til babyen: 

• 1 omslagsbody i str 44
  • 6 omslagsbody i str 50 
  • 3 bukser i str 50
  • 1 sparkebukse med fot
  • 1 sparkebukse uten fot, ull
  • 1 strikket seleshorts, ull
  • 5 stk pysjamas med fot
  • 10 par sokker
  • 4 strømpebukser str 50/56
  • 5 små luer - uten snorer

Til meg: 

• Brystpumpe - både manuell og elektrisk fra Medela
  • Ammepute: BBHugme..Redningen min!! Den anbefales på det varmeste :hjerte: Verdt hvert eneste øre!! 
  • 8 stk myke ammebh`er (til fødebagen)
  • 8 stk store boxertruser i bomull (til fødebagen)

Annet: 

Babygym - hvis vi får jente vel og merke - den er roooosa!!

Ønsker oss/ trenger: 

• Bæresjal - til den første tiden
  • Spisestol: foreldrene mine kjøper Stokke tripp trapp med newborn seat! I tillegg skal vi ha Antilop spisestol fra Ikea til å ta med på besøk når ungen er litt større
  • Masse håndklær til stellebord
  • Stor gym-matte til å ha på gulvet
  • Såper, kremer og andre stelleremedier
  • Bleier 
  • Tørre engangskluter
  • Febermåler (rektal) - vi har sånn pannetermometer, men til disse minste anbefaler de jo å måle i stumpen..

Mangler sikkert fortsatt endel, må bare vri hjernen min først! Kom gjerne med innspill om dere ser noe som mangler!! 

Endret av Diddles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit pomfritt! Trodde jeg hadde mye på lista jeg :ler: Men veldig bra og detaljert liste altså med mange gode tips ;)

Vi kunne tenke oss den Karibu babybaljen, men den er innmari stiv i prisen :daane: Virker veldig praktisk da :) 

Den gymmatten, er det best å kjøpe den som de har på Barnas hus? Jeg antar de som selges i sportsbutikken fort kan inneholde litt lugubre stoffer som ikke er helt egnet til baby? :) 

Kan det være lurt med børste/kam og i så fall hva slags bør man kjøpe? Hører mange som har skurv i starten, så kanskje greit å ha :) Og trenger man egen neglsaks til baby eller kan man bruke den man har fra før? Hilsen førstegangs med null peil :fnise: 

Endret av Sjela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har endelig bestilt vogn, emmaljunga edge duo i mørkegrå! :) Så mye utstyr dere har, jeg føler jeg så vidt har begynt å handle inn jeg. Har vært heldig å få en pent brukt maxi cosi bilstol, lammeskinnspose, dyner og en del klær. Ellers har vi handlet lite av utstyr enda. 

Tror man bør ha egen neglsaks @Sjela, ei venninne fødte akkurat og fikk beskjed om å ikke klippe negler de to første ukene, og deretter prøve å file de før de begynte med klipping av neglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...