Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Jeg har null dårlig samvittighet. Sykemelding er også for arbeidsgiver og jeg synes det er bedre enn å føle meg som en belastning for kolleger og arbeidsgiver. .. Det aller viktigste i hele verden er jobben som blir gjort av kroppen nå! Og det krever mye av veldig mange. Det er vel de færreste som er i sitt livs form som gravid...

Jeg har derimot problemer med å ta imot hjelp fra andre enn mannen :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Da synes jeg du skal holde pysjen med god samvittighet i dag :tommel: 

ifht vekt har vekta mi stagnert nå også. Forventer å gå mer opp, men den galloperende oppgangen fra 2 trimester har heldigvis avtatt :) 

Jeg er jo overvektig fra før så jeg klager ikke altså... Men jeg er nå 32+2 og er opp ca 8 kg så det er (heldigvis) ikke allverden. Skal sies at jeg har kuttet myyye sukker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dere som er sykemeldt har noe som helst å skamme dere over! Det er ikke dere som sykemelder dere - det er fastlegen. Det er en annen person som ser at dere trenger det, og da er det vel helt rett at dere er det. Dere bidrar til samfunnet ved å ta vare på dere selv og mest generasjon! Dere skal jo fungere etterpå også. 

Jeg jobber fortsatt 100%, og regner med at jeg kommer til å gjøre det de siste ukene med mindre noe drastisk skjer. Det er ikke fordi jeg er en helt av noe slag, det er bare fordi formen er god nok til det. Og slutter den å være det så skal jeg gladelig ta imot den sykemeldingen. Man kan jo ikke selv bestemme hvilken form man skal være i, det er flaks og uflaks, og ikke mer enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært innom kappahl, hm, ellos og lindex. De dyrere butikkene er ikk akkurat aktuelt... Jeg har handlet alt jeg synes er fint men mangler fortsatt mye klær!? Hvor finner man fine klær til en ok pris (eeelsker POP sine med farger på men er for dyrt til baby) som kan brukes til begge, gjerne med farger??? 

Endte opp med å bestille stoffer på stoff og stil slik at jeg kan sy selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det blir babyshower på torsdag... Søstera mi inviterte meg på middag og sa at jeg måtte ha på meg noe jeg føler meg fin i. Da jeg spurte om det er noe spesielt som skjer, så fikk jeg til svar at "ja, noe skjer, men det er hemmelig..." 

Så da tror jeg det er babyshower. Søstera mi er ikke så flink til å være diskret og hemmelighetsfull, men hun er ganske søt. :fnise: Så da får jeg finne fram en kjole, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Surriball skrev:

Jeg lurer på om det blir babyshower på torsdag... Søstera mi inviterte meg på middag og sa at jeg måtte ha på meg noe jeg føler meg fin i. Da jeg spurte om det er noe spesielt som skjer, så fikk jeg til svar at "ja, noe skjer, men det er hemmelig..." 

Så da tror jeg det er babyshower. Søstera mi er ikke så flink til å være diskret og hemmelighetsfull, men hun er ganske søt. :fnise: Så da får jeg finne fram en kjole, da :)

:fnise: Så spennende! 

Har selv allerede hatt babyshower. Svigermor og svigerinna greide å holde det skikkelig hemmelig. :fnise: Så jeg fikk jo en skikkelig overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Emiliania skrev:

:fnise: Så spennende! 

Har selv allerede hatt babyshower. Svigermor og svigerinna greide å holde det skikkelig hemmelig. :fnise: Så jeg fikk jo en skikkelig overraskelse.

Så morsomt at de greide det! :) Synes det er en skikkelig fin ting å gjøre for noen, uansett om det er babyshower eller annen overraskelsesfest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Surriball skrev:

Så morsomt at de greide det! :) Synes det er en skikkelig fin ting å gjøre for noen, uansett om det er babyshower eller annen overraskelsesfest :)

Det var utrolig morsomt, de ville at det virkelig skulle være en overraskelse denne gangen. Sist gang skjønte jeg det sånn etterhvert, før vi kom til babyshoweren til Vesla. :fnise: Det er veldig koselig, det får oss jo til å føle oss spesielle (hvertfall meg da. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg klarer nesten ikke spenninga jeg... Nååår skjer det liksom! Blir litt stressa :P Er det nå til helga? Det må det jo nesten være.... Ellers blir det ikke før midten av juni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange bukser og bodyer har dere i str 56? Har 4 bodyer og 3 bukser og 1 strømpebukse så langt. Er det innafor å kjøpe 2 bukser, 2 strømpebukser og 2 bodyer til? Flere bodyer kanskje? 

Hvor mange pysjer? Har så langt 1 i 50 og 2 i 56. Jeg er så dårlig på å shoppe så er så redd for å brått få for lite. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Chandra skrev:

Hvor mange bukser og bodyer har dere i str 56? Har 4 bodyer og 3 bukser og 1 strømpebukse så langt. Er det innafor å kjøpe 2 bukser, 2 strømpebukser og 2 bodyer til? Flere bodyer kanskje? 

Hvor mange pysjer? Har så langt 1 i 50 og 2 i 56. Jeg er så dårlig på å shoppe så er så redd for å brått få for lite. 😅 

Hvor mye har du i størrelse 50? Tror jeg ville avventet litt, og heller sett an hva jeg fikk i gaver. Bare du har nok klær til den aller første tiden, dvs de første ukene (slik at du ikke MÅ ut å handle), så ville jeg heller handlet litt etter babyen har kommet og du ser hva du har fått i gaver. Kjedelig å få masse fine klær som man ikke får brukt noe særlig fordi man har så mye klær, de vokser jo så utrolig fort ut av de minste størrelsene :)

Dessuten er det utrolig koselig å handle litt til babyen etter den er kommet også :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Frøken Vims skrev:

Hvor mye har du i størrelse 50? Tror jeg ville avventet litt, og heller sett an hva jeg fikk i gaver. Bare du har nok klær til den aller første tiden, dvs de første ukene (slik at du ikke MÅ ut å handle), så ville jeg heller handlet litt etter babyen har kommet og du ser hva du har fått i gaver. Kjedelig å få masse fine klær som man ikke får brukt noe særlig fordi man har så mye klær, de vokser jo så utrolig fort ut av de minste størrelsene :)

Dessuten er det utrolig koselig å handle litt til babyen etter den er kommet også :rodmer:

Takk for svar! :) Det er jo hyggelig å handle etterpå også som du sier. Så lenge det holder i starten. Har 3 bodyer i 50 og en pysj i 50. Ingen bukser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg har ingenting i 50...! Eller, jeg har 4 bodyer som er regulerbare fra 50 til 56... Har fire bukser i 56, fire andre bodyer og fem pysjer. Har forsøkt å begrense klesinnkjøpet i de kjempesmå størrelsene, for alt jeg vet passer han aldri inn i 50 :fnise: Tenkte jeg skulle høre med jordmor på neste kontroll om det er mulig å si noe om ca. størrelse på baby. Dvs. "liten", "normal" eller større enn gjennomsnittet. Aner ikke om det er mulig, da! Men om da kanskje jeg kan få en pekepinn på om jeg bør kjøpe inn noe mer i størrelse knøttliten...

Ellers så har jeg nå ALT av "store" ting. Tror jeg. Absolutt siste innkjøp ble tripptrappstol med nyfødtsete og vippestol. Greit med disse nyhetsbrevene som gjør meg oppmerksom på når det er tilbud på ting. Sparte vel 500 kr på tripptrappen og 300 på vippestolen.

Jeg forsøker iherdig å spise meg opp om dagen, men det er ikke lett, altså. I går spiste jeg kanelboller til middag. Hadde så lyst på. Men det anbefales ikke. Halsbrann, uææ! Jeg veier meg på samme tidspunkt hver uke. Nå er det vel to uker siden jeg var på kontroll og fikk beskjed om å legge på meg mer. Siden da har jeg gått ned 0.5 kg. Siden baby vel skal vokse med ca 250 gram i uken har jeg vel da egentlig gått ned en kilo. :vekt:Hmm... Føler meg sunn og frisk og det er masse liv i magen, så er jo egentlig ikke bekymret, men jordmor var særdeles misfornøyd med vekten sist. To uker til neste kontroll - McDonalds, here I come! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har noe i størrelse 50, men må kjøpe flere bodyer egentlig. Ellers har vi ganske mye i størrelse 56, 62 osv. Får gå gjennom det igjen og kanskje handle inn litt smått når det nærmer seg skikkelig. 

Jeg sliter også med halsbrann, er så utrolig irriterende. Har utviklet seg til skikkelig kvalme, så er kronisk kvalm, akkurat som i første trimester. Attpåtil fikk jeg også skikkelig krampe i mellomgulvet (hold på en måte) og smerter mellom skuldrene i natt. Tror det har noe med at jeg er så sliten etter mindre søvn enn normalt de siste uke. Men, det er også symptomer for svangerskapsforgiftning, så jeg er alert. Blodtrykket er normalt (har blodtrykkmåler), men ja. Bedre føre var enn etter snar.  Så, for sikkerhets skyld har jeg sagt ifra til mannen at om dette skjer igjen og henger lengre i kroppen min enn i natt, så må vi ringe jordmor. Gah. Er sikkert bare kroppen som tuller grunnet søvnmangel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i str 50:

5-6 bodyer

4-5 bukser

2 bomullsluer 

4 pysjer/heldrakter i 50-56

4 par sokker + 1 par i ull 

I str 56:

6+ bodyer 

2 bukser

Utapåsett 

Vi skal handle/sy mer i 56 ;)

Babyer gulper, tisser og bæsjer gjennom og jeg gidder ikke vaske klær hver dag ;)

Ting man får i gave kan byttes i større størrelser.

@Anubiel ikke mc Donalds da :P Skvis inn mellommåltid og frukt. Yoghurt er også godt :) Ikke nødvendigvis lurt å spise sukker og slikt for å gå opp. Ikke at du gjør det nødvendigvis men det er jo lett å tenke at man må det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Emiliania skrev:

Vi har noe i størrelse 50, men må kjøpe flere bodyer egentlig. Ellers har vi ganske mye i størrelse 56, 62 osv. Får gå gjennom det igjen og kanskje handle inn litt smått når det nærmer seg skikkelig. 

Jeg sliter også med halsbrann, er så utrolig irriterende. Har utviklet seg til skikkelig kvalme, så er kronisk kvalm, akkurat som i første trimester. Attpåtil fikk jeg også skikkelig krampe i mellomgulvet (hold på en måte) og smerter mellom skuldrene i natt. Tror det har noe med at jeg er så sliten etter mindre søvn enn normalt de siste uke. Men, det er også symptomer for svangerskapsforgiftning, så jeg er alert. Blodtrykket er normalt (har blodtrykkmåler), men ja. Bedre føre var enn etter snar.  Så, for sikkerhets skyld har jeg sagt ifra til mannen at om dette skjer igjen og henger lengre i kroppen min enn i natt, så må vi ringe jordmor. Gah. Er sikkert bare kroppen som tuller grunnet søvnmangel. 

Smertene kan også komme av halsbrannen, at det er lukkemusklelen som er irritert pga magesyren. Har hatt en del syreproblemer tidligere, og jeg får typisk diffuse smerter i øvre del av rygg. Man skal selvsagt være obs på at det kan være svangerskapsforgiftning, men det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt er at smertene kanskje kommer fra syreproblemene. Har forøvrig mye halsbrann selv om dagen. Må ta jerntabletter, og de skal jo helst tas sammen med appelsinjuice, og juicen sørger for halsbrann av og på gjennom hele dagen. Kombinert med at jerntablettene gir meg forstoppelse så føler jeg virkelig at svangerskapet ble løftet til et nytt (u)bekvemmelighetsnivå :eeeh: Jaja, det er jo ikke så galt at det ikke er godt for noe, for enden på visa er jo at man er så motivert for å føde når man kommer til termin at man gjerne hadde født gjennom nesa hvis det var det som skulle til :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shit nå fikk jeg lyst på mc Donalds mat!

:ph34r:

Takk for tips dere! Jeg handler litt mer i 56 tror jeg og det var jo smart å bytte gaver man ikke trenger i den størrelsen. Jeg vil jo kjøpe ting jeg syntes er fint og som matcher det andre jeg har kjøpt. :fnise: Har heller ikke lyst til å vaske konstant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Frøken Vims skrev:

Smertene kan også komme av halsbrannen, at det er lukkemusklelen som er irritert pga magesyren. Har hatt en del syreproblemer tidligere, og jeg får typisk diffuse smerter i øvre del av rygg. Man skal selvsagt være obs på at det kan være svangerskapsforgiftning, men det første som slo meg når jeg leste innlegget ditt er at smertene kanskje kommer fra syreproblemene. Har forøvrig mye halsbrann selv om dagen. Må ta jerntabletter, og de skal jo helst tas sammen med appelsinjuice, og juicen sørger for halsbrann av og på gjennom hele dagen. Kombinert med at jerntablettene gir meg forstoppelse så føler jeg virkelig at svangerskapet ble løftet til et nytt (u)bekvemmelighetsnivå :eeeh: Jaja, det er jo ikke så galt at det ikke er godt for noe, for enden på visa er jo at man er så motivert for å føde når man kommer til termin at man gjerne hadde født gjennom nesa hvis det var det som skulle til :hoho:

Det kan godt være, derfor la jeg meg nedpå. Skulle det bli verre, er vi uansett forberedt. :fnise:  Jeg er kanskje litt mer var på alle ting, med tanke på alle blødningene og ultralydene osv. Var bare helt grusomt, kastet nesten opp i natt og så får jeg i tillegg de anfallene. Men siden jeg kunne slappe av og puste gjennom det, og siden det ikke hang igjen, la jeg meg til å sove. Jeg må heldigvis ikke ta jerntabletter, men må fortsette med vitamin D selv om det er på ok nivå. Og du har bare 4,5 uker du din snik! :fnise: Må lide gjennom 8 uker (buhuu). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel
33 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

@Anubiel ikke mc Donalds da :P Skvis inn mellommåltid og frukt. Yoghurt er også godt :) Ikke nødvendigvis lurt å spise sukker og slikt for å gå opp. Ikke at du gjør det nødvendigvis men det er jo lett å tenke at man må det ;)

Haha, var ment som en spøk, ja :P Har ikke engang McDonalds her. Jeg blir bare uvel av å spise søtt for tiden (godteri, sjokolade osv.). Dytter i meg müslibarer og yoghurt som mellommåltider. Det jeg liker best å spise for tiden er moreller og vannmelon. Ikke akkurat fetende! Problemet ligger nok i plassmangel i magen, dvs. at jeg blir så mett at jeg ikke orker spise normale porsjoner. Er f.eks. mett etter et knekkebrød med gulost. Brød er det bare å glemme - gir skikkelig halsbrann :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke bare lett med magen ;)

Frukt er syyykt godt! Jeg kan ikke spise mye av det uheldigvis men melon og sånt kan jeg spise mye av :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...