Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2016

Frøken Vims

Anbefalte innlegg

Jeg gleder meg til å få tatt symfyse-fundusmål hos legen på kontroll i morgen. Jeg er litt lei av kommentarene på at magen min er så liten. :dry: Den har jo aldri vært så stor som dette før.

:klem: til alle som vil ha! Dere står på som bare det for barna deres - det er ingen andre som kan gjøre den jobben like godt som dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Emiliania skrev:

Det er morsomt når den er skeiv, men så vondt når man får kynnere. Ene dagen tok jeg tak i armen hans og flyttet litt på den. Da ble han sur. :skratte: Buldret litt før han la seg til rette igjen. 

Jeg må bare sortere alle klærne, vi har så voldsomt mye og noe av det kommer vi til å gi bort. Noe er ikke slikt vi vil bruke egentlig. Måtte få vasket klærne, da ene familien vi fikk klær fra er storrøykere og det stinker så jævlig (pardon my french). Jeg orker bare ikke røyklukt i hus, så jeg måtte egentlig vaske fort. :fnise: 

Vi diskuterte litt videre i butikken, vi sitter mellom James og George som førstenavn. Ikke akkurat typiske nederlandske eller norske navn, men det er de vi liker best. Vesla har også et internasjonalt navn, så er ikke akkurat noe nytt for oss. 

Du har virkelig en del plager, håper det går bra med deg. Kan selv ikke klage så voldsomt, nå er det venstresiden av kroppen som streiker. Hele svangerskapet inntil nylig har det vært høyre side som har vært plaget, nå har plagene byttet side. :fnise: Så sitter på sofaen med laptopen.

Røyklukt er forferdelig... Kjente det ikke selv når jeg røyka men HERREGUD. Men røyklukt av babyklær?? Har de røyka inne eller med barnet i nærheten? Jeg vasker ting vi får uansett :)  

Jeg synes James er fint :jepp: Og veldig praktisk med et internasjonalt navn, ikke bare fordi dere er det men i de fleste sammenhenger senere. 

Det går fint :) Litt kjedelig og frustrerende at jeg ikke kan gjøre alt jeg vil og at jeg må tenke over alt jeg spiser. Er jo ikke bare sukker men mengden karbohydrater som er avgjørende. 

Venstresiden bake var verst her helt fram til symfysesmertene tok fullstendig over bekkenløsningen. Den har flyttet seg fra å være verst bake med bare et og annet stikk framme til å være konstant verk framme ;) 

Morsomt faktum, jeg kan ikke vaske føttene mine selv lenger... 

1 time siden, Chandra skrev:

Jeg vil også klage litt! Har ikke så mange plager men jeg sover ikke om nettene nå! Funket fint da jeg hadde ferie men er utslitt etter en dag på jobb. Føler jeg ser så ufresh ut uten nok søvn også og det hjelper jo ikke på humøret. :P Jeg er så lei av jobben nå og ser bare frem til permisjon. Godt at vi er flere selv om jeg unner alle å være motivert på jobb. Jeg vil bare være hjemme og gjøre hagearbeid og fikse i stand huset om dagen. Jeg nyter graviditeten når jeg kan være hjemme og gjøre ting i mitt eget tempo, jobben snur alt på hodet. 

Var på ultralyd i stad og selv om magen min er under snittet så er baby 6% over snitt og frisk og fin. Det skal jeg fortelle alle som kommenterer magen min. :opplyser::plystre:

Ille nok å ikke sove :opplyser: Så fint å se at alt var bra ;) 

20 minutter siden, Surriball skrev:

Jeg gleder meg til å få tatt symfyse-fundusmål hos legen på kontroll i morgen. Jeg er litt lei av kommentarene på at magen min er så liten. :dry: Den har jo aldri vært så stor som dette før.

:klem: til alle som vil ha! Dere står på som bare det for barna deres - det er ingen andre som kan gjøre den jobben like godt som dere :) 

Rart at folk skal mene så mye. Her får jeg spørsmål om jeg ikke snart skal ha... Og magen er ikke enorm heller, selvfølgelig begynt å bli ganske stor og ligger i øverste del av normalområdet, men likevel. 

:klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper dere kun langermet pysjamas? Trenger de å sove med sokker? 

Hvor lenge bruker de den aller minste sokkestørrelsen? 

Begynte å bli litt stresset for alt jeg ikke vet. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kun langermet alt ;) Bortsett fra én heldress. Sokker bruker de vel ofte uansett pga stort varmetap der men det kjenner man jo :) Og de minste sokkene kan man bruke lenge tror jeg, de vokser jo ikke særlig fort. Jeg har 5 par, to tykke, to tynne og ett par i tynn ull :)

Jeg laget negerboller med sukrin ikveld. Nomnom. Tilfredsstiller litt av sjokocraving men tror de blir hakket bedre med sukrin gold og vaniljeessens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kun kjøpt langermet av alt, og kommer til å ta på sokker så sant det ikke er veldig varmt..de sparker oftest av seg dyna, og da blir de fort kalde på de små føttene sine :hjerte: Blir det plutselig skikkelig sommervarme her (noe som er meget usannsynlig, for å være realistisk :dry: ) så kjøper jeg heller noe kortermet da, tar det litt som det kommer! Det gjør jeg også angående sokkestørrelse, har kjøpt endel par av de minste størrelsene og så ser vi :jepp: Det som er greit å tenke på ang. sokker er at de har langt skaft, for ellers blir de sparket av på et blunk, beina går jo som trommestikker 24/7 :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er fornuftig med langermet da baby har en tendens til å ligge med armene over hodet. Som også gjør at de ikke er dekket av dyna. De har jo fort en del varmetap fra hender og føtter, så det kan være greit å skaffe noen pysjer med fot også. Ei venninne har sånn pysj med votter (en kant hun bretter over hendene) og fot og sier det er det beste for hennes baby fordi han blir så kald. Det er nok veldig vanskelig å forutsi, men vi har i alle fall kun kjøpt langermet :) 

Jeg tenkte forresten at ull var forbeholdt vinterstid, men ser at flere bruker ulla nå i varmen også fordi den er god på å regulere. I tillegg er det jo mye tynn ull som er fint å bruke, så nå angrer jeg på at jeg ikke har fått tak i litt mer ull i de minste størrelsene nå som det var salg etter vinteren. Jaja... Om noen har tips til billig og god sommerull setter jeg pris på det :) Tenkte bare et par bodyer. 1 i størrelse 50 og 1 i 56 og en bukse i 56.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! :) Da har jeg tenkt riktig. Ble så usikker da jeg så at h&m hadde nesten bare med korte armer og bein! 

Hva er egentlig den minste sokkestørrelsen? Huff, beklager dumme spørsmål. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye kortermet nå @Chandra Veldig glad for at jeg har kjøpt når det har vært langermet i butikk, for vi har det jo sjelden sååå varmt i Norge. Og da ligger de nesten heller bare i bleia like så greit. Den minste sokkestørrelsen er 10/12 mener jeg. Men det gjør jo ikke noe at de er litt store, så kan man heller dra dem litt lenger opp? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10/13 er nyfødt, men sånn plakat med oversikt finnes jo i de fleste butikker ;) 

Vi har heller ikke kjøpt noe i ull annet enn et par sokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det også langermet til den lille, blir det veldig varmt får vi handle etter at han er født.

Ellers har jeg vært hos kiropraktoren i dag, og bekkenet og ryggen var stivt og stramt nå. Så ikke rart jeg har hatt vondt de siste dagene. Fikk snakket med kiro om turen vi skal ha til Dyreparken, og fikk beskjed om at det kan være lurt med rullestol da, slik at jeg ikke blir veldig mye dårligere...... Så da må vi undersøke det før vi drar, om det gjør at jeg ikke blir handikappet og kan fungere som mamma for Vesla så får jeg gjøre det de dagene det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LilleMy1989 skrev:

10/13 er nyfødt, men sånn plakat med oversikt finnes jo i de fleste butikker ;) 

Vi har heller ikke kjøpt noe i ull annet enn et par sokker. 

Ja det har jeg sett men der jeg har vært så har de nesten bare størrelsen over så da har jeg lurt på om det er noe vits i å kjøpe den aller minste. 😁 Størrelsen over er vel 13/15 om jeg ikke husker feil? Har kun kjøpt den størrelsen til nå men kanskje jeg må kjøpe den under også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Jeg hentet siste babypakken i går, fra Libero/Kiwi. Den var mildt sagt lite spennende. Den fra Apotek 1 har vært best. Burde vel egentlig ikke syte, da. Alle har jo vært gratis! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som er tappet for energi eller er det bare mine "omstendigheter" som gjør det?? Jeg har gått ned i vekt og har skrevet litt om det i dagboka... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, LilleMy1989 skrev:

Noen andre som er tappet for energi eller er det bare mine "omstendigheter" som gjør det?? Jeg har gått ned i vekt og har skrevet litt om det i dagboka... 

Noen dager så er jeg tappet, men de aller fleste dagene har jeg et greit energinivå. Har vasket kjøkkenet og stua, har sett gjennom en boks med babyklær. Har også vært ute og gått. Så, har hatt en god dag i dag.

Og glemte å svare deg på det andre du skrev (med røyklukt osv). De vi fikk ene haugen med klær fra røyker inne, med barn og slikt inne. Dama sluttet ikke å røyke under svangerskapet heller, så guttungen er jo allerede vant til nikotin. Så ja, jeg kastet alle klærne til vask nesten med en gang. 

Ser ut til at det blir James. :fnise: Både jeg og mannen begynte å synge "George of the jungle" når vi snakket om George... I tillegg synes jeg ikke George passet helt. Vanskelig å bli vant til navnet. 

Endret av Emiliania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud for en aktivitet :P Jeg er helt tom... Fortsatt i pysjen og nekter å gå ut av døra idag... Mulig jeg fikser noe klær jeg ga i gave til barnet til en venninne (har sydd men de var akkurat litt trange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen @LilleMy1989.... Føler meg også tappet for energi og er så glad for at jeg nå har en hviledag i løpet av uken. Jeg føler meg av og til så sliten at jeg blir på gråten, så om det fortsetter holder det ikke med 20% for min del. tillegg har sjefen kasta på meg en haug med oppgaver jeg må utføre. Blant annet oppgaver som i utgangspunktet ikke hører til min rolle eller stilling. Synes det i grunn er veldig urettferdig, og det gjør meg bare enda mer sliten av å tenke på "alt" jeg må ha ferdigstilt før perm....

Og er det bare meg som føler meg litt skamfull for at jeg er sykemeldt? At jeg liksom ikke er en av de som holder ut i 100 prosent helt til det siste? Har inntrykk at så mange har en innstilling til at man må skjerpe seg. Var jo ikke sånn før i tiden liksom... Liker derfor ikke si at jeg er sykemeldt eller i hvert fall ikke utbrodere om hvorfor. Sliten?! Pøh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Å herregud for en aktivitet :P Jeg er helt tom... Fortsatt i pysjen og nekter å gå ut av døra idag... Mulig jeg fikser noe klær jeg ga i gave til barnet til en venninne (har sydd men de var akkurat litt trange).

Nå jobber jeg ikke heller, så da får jeg satt meg ned og slappet av når det trengs. Satt i 20 minutter og slappet av, siden jeg fikk noen kynnere. Merker at jeg savner å ha noe å gjøre, derfor er jeg også såpass rastløs. :fnise: Er også greit å ha dager i pysjen. 

@Sjela Tror neppe du er den eneste som er skamfull, de aller fleste vil jo fungere 100 prosent. Nå er ikke mannen kvinne, men han satt de første tre ukene og følte han ikke burde være hjemme. Han var på nippet til å være utbrent, omstillinger på jobben og mine blødninger gjorde at alt ble for mye. Og dette med at kvinner kunne mer før er nå kanskje litt å ta i. Før i tiden var mammaer også stort sett hjemme (50-60 år siden). For 30 år siden jobbet 60 prosent av kvinnene, mens de resterende 40 var hjemme. Har steget 20 prosent de siste årene, så det er flere kvinner i arbeid, selv om de aller fleste jobber deltid (for å være med barn, ha overskudd for andre barn). Jeg jobber ikke, jeg er hjemme og jeg er sliten til tider, da jeg rydder, lager mat, leker med datteren min, er ute med henne. Jeg føler meg også skamfull når jeg ikke orker. Mannen ber meg slappe av når han ser jeg er på nippet til å gråte (da er det: gå inn på rommet, legg deg ned og sov litt), alle rundt meg har heldigvis full forståelse hvorfor jeg er sliten, er ingen som har sagt at jeg må skjerpe meg. Det bør du også ikke tenke på. Du er sykemeldt for en grunn! Svangerskap er ingen sykdom, men det kommer med så mange tilleggsplager at man ikke alltid kan fungere 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
15 minutter siden, Sjela skrev:

Og er det bare meg som føler meg litt skamfull for at jeg er sykemeldt? At jeg liksom ikke er en av de som holder ut i 100 prosent helt til det siste? Har inntrykk at så mange har en innstilling til at man må skjerpe seg. Var jo ikke sånn før i tiden liksom... Liker derfor ikke si at jeg er sykemeldt eller i hvert fall ikke utbrodere om hvorfor. Sliten?! Pøh!

Er nok ganske vanlig å føle det, dessverre. Men det tok jo lang tid før du ble sykemeldt, så du har ingenting å skamme deg for (ikke at de som blir tidlig sykemeldt bør det heller altså!), du har holdt ut så mye du kan! 

Mitt inntrykk når jeg snakker med folk som har barn er at mange har følt på det samme, og de som valgte å bite tenna sammen og "holde ut" i 100% lengst mulig har faktisk angret i ettertid. Ingen stolthetsfølelse i ettertid, og ingen som takker en. 

En annen måte å tenke på er at hvis man er for dårlig til å yte 100%, så er det også i arbeidsgivers interesse at man ikke jobber 100% - da slipper de å betale 100% for en som kanskje bare bidrar 70%, OG ved å ta vare på seg selv tar man også vare på den gode arbeidstakeren man faktisk er og skal være på sikt. Arbeidsgiver har jo ingen interesse av at man dukker opp utslitt på jobb 4 dager i uka, hvis man heller kan komme litt mer uthvilt 3 dager i uka. 

Jeg er jo 60% sykemeldt, og kjenner at om jeg hadde jobbet 100% hadde jeg uansett ikke fått gjort mer enn jeg gjør nå. Jeg hadde bare gjort det tregere og med mer dårlig samvittighet for å være treg. Med en sykemelding vet arbeidsgiver bedre hvor han har meg og hva som kan forventes. 

Så - ikke ha dårlig samvittighet! Vi skal bli mødre, da er det på tide å lytte mer til fornuften enn den flinke piken i hodet! 

Jeg traff faktisk en spesialist i dag mtp sykemeldingen min for å diskutere veien videre, og han mente jeg burde vurdere 100% sykemelding igjen. Veldig usikker på om det er rett, men skal hvertfall ha det i tankene, vet at fastlegen ikke vil nøle med å gi meg 100% hvis jeg ber om det. Men arbeidsoppgavene mine blir bare liggende og vente på meg til etter permisjon, så jeg tror faktisk permisjonen min blir litt bedre hvis jeg bare får de delvis unnagjort før permisjon i stedetfor å la de henge over meg ett år til... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sjela skrev:

Kjente på akkurat det samme som deg, og "holdt ut" alt for lenge. Jeg ble først sykemeldt 20%, men utvidet den til 50% da jeg kjente 20 ikke monnet. Nå i ettertid ser jeg jo at jeg burde blitt sykemeldt lang tidligere, for det å kun jobbe 50% har virkelig gjort underverker for både psyke og fysisk form. Den siste tiden før sykemeldingen var jeg helt på felgen, noe som resulterte i at jeg ble veldig "hormonell", og på grensa til deprimert.

Jeg hadde heller ingen fysisk plager og skylde på, bare at jeg var "sliten". Det hadde vært mye enklere om jeg kunne skylde på høyt blodtrykk eller bekkenløsning. Men som legen min sier "graviditet er kanskje ingen sykdom, men det kan være skikkelig plagsomt" ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Da synes jeg du skal holde pysjen med god samvittighet i dag :tommel: 

ifht vekt har vekta mi stagnert nå også. Forventer å gå mer opp, men den galloperende oppgangen fra 2 trimester har heldigvis avtatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...