Gå til innhold

Vixen.no - en bløff?


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX

I fjor havnet Vixen litt bakpå i forhold til det som handler om diskvalifikasjon på grunn av brudd på Åndsverkloven og Markedsføringsloven. Derfor var det knyttet spenning til om de kom til å følge dette bedre opp i år. 

Det er lite trolig, og allerede nå viser listene at de har med bloggere som gjentakende feiler i forhold til å merke innleggene sine.

Men det er kanskje ikke så rart når juryen utelukkende består av folk fra kommunikasjons og reklamebransjen?

De har fakstisk null troverdighet all den tid de lever av å lage kampanjer som skal påvirke forbrukerne.

http://vixen.no/2016/12/15/dette-er-juryen-vixen-blog-awards-2016/

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, CecilieX skrev:

I fjor havnet Vixen litt bakpå i forhold til det som handler om diskvalifikasjon påmgrunn av brudd på Åndsvekrloven og Markedsføringsloven. Derfor var det knyttet spenning til om de kom til å følge dette bedre opp i år. 

Det er lite trolig, og allerede nå viser listene at de har med bloggere som gjentakende feiler i forhold til å merke innleggene sine.

Men det er kanskje ikke så rart når juryen utelukkende består av folk fra kommunikasjons og reklamebransjen?

De har fakstisk null troverdighet all den tid de lever av å lage kampanjer som skal påvirke forbrukerne.

http://vixen.no/2016/12/15/dette-er-juryen-vixen-blog-awards-2016/

Kan du lage en liste?  Jeg engasjerer meg ikke rundt dette med feilmerking o.l. til vanlig, men synes det blir for dumt å dele ut en pris til noen som ikke følger reglene da....   Juryen må vel forholde seg til "arbeidsinstruksen", og der står blant annet dette:

  • Rettmessig bruk av innhold: Har bloggeren tillatelse til å bruke tekst, bilder, lyd og video? Brudd på opphavsrett og Åndsverksloven medfører diskvalifikasjon.
  • Skjult reklame: Er kommersielt innhold tydelig merket? Ikke bare på bloggen, men i sosiale medier? Brudd på Markedsføringsloven medfører diskvalifikasjon.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Hva med Camilla Pihl da?

Reglene sier " Skriver du vanligvis på norsk, skal også merkingen din være på norsk. 

Ad eller adlinks er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX

Det står spesifikt i reglene for Vixen at det ikke bare er på bloggen det skal merkes riktig, men i alle sosiale medier. Høhøhø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergensia

Har de fått merking på Snapchat inn i veiledningen?

For der er det fryktelig mange som ikke gjør jobben sin, særlig når de henviser til blogginnlegg med annonseinnhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Nei, @Bergensia, verken Twitter eller Snap finnes i veiledningen, så da er det vel slik at de later som om de ikke skjønner at det som gjelder for Instagram og Facebook ikke gjelder der.

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-merking-reklame-sosiale-medier

Men Vixen har jo skrevet om merking i sosiale medier generelt, så der er det jo ikke noe smutthull når det gjelder hva som gir diskvalifikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så dårlig toppbloggerene er på merking da!? Her ser jeg jo bevisene, så da må de diskvalifiseres da?! 

Hvor kan folk melde fra? Jeg trodde faktisk det var litt bedre tilstander nå, for dette er jo jobben de kan inn og ut. Vixen kan jo ikke brytes reglene de har satt selv?! Er det mulig?! 😨

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen er jo kun for å smøre bloggere med priser, skape fuzz rundt bloggere og i siste instans tjene på det selv. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

I følge  http://www.dagbladet.no/kjendis/bloggblemme-for-prisutdeling---ting-kan-ga-rimelig-fort-i-en-hverdag-med-to-unger/66641164   har bl.a. Caroline Berg Eriksen og Marna Haugen brutt med reglene om annonsemerking i år, men juryen har tilsynelatende ingen planer om å diskvalifisere de.

En kan spørre seg hva er det som gjør at jurymedlem Nygård-Hansen både i fjor og i år forsvarer Caroline Berg Eriksen? I fjor mente han at hun hadde innrettet seg. Det har hun altså ikke gjort. I år mener han at brudd på Vixen sine regler ikke er så nøye med, da han tenker det har vært en ubevisst handling. Så for andre år lar Nygård-Hansen tvilen komme Caroline Berg Eriksen til gode. Men er der egentlig noen tvil?  Tidligere daglig leder Lars Kristian Eriksen var ivrig å drøfte temaet reklamemerking på sosiale medier i fjor, og lovte den gangen at de skulle skjerpe seg, jfr.  

Nygård-Hansen kommenterte forresten i facebook-tråden jeg lenker til over, så det var litt uventet at han brukte den unnskyldningen om ubevisst handling, for han burde ha fått med seg at ledelsen i bloggbedriften cbe.no bør være godt kjent med hvordan det skal merkes. 

Jeg tenkte i fjor at Vixen Blog Award er useriøs, siden Nygård-Hansen gikk bort fra det han først lovte vedr. utestengelse av de som ikke merker reklamen godt nok. I år ble inntrykket mitt forsterket.  Jeg er veldig glad for at Dagbladet går dette litt etter sømmene, for Nygård-Hansen skryter av hvor seriøse Vixen-juryen er, men så viser det seg at det bare er prat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ha EN eneste regel og det er:

Bloggerne kan merke reklame - når de gidder, forøvrig kan de gjøre som de vil, er det uetisk er det sikkert bare fordi vi ikke kan forvente så mye fra blondiner som blogger fra jenterommet. 

 

Ps. Vi driter i at de har millionbedrifter, vi vil så gjerne komme i media en gang i året vi også. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis de unnlater å merke, noe som inngår i bloggjobben deres, så gjør de jo en dårlig jobb!

Hvorfor skal de nomineres til priser når de gjør en dårlig jobb!? 😡

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om alle hadde blåst i regler i arbeidet sitt og skyldt på å være småbarnsforeldre da. :D

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, neiognei skrev:

Tenk om alle hadde blåst i regler i arbeidet sitt og skyldt på å være småbarnsforeldre da. :D

Ja, det er så uproft! Dessuten undergraver det kvinner som selvstendige arbeidstakere på lik linje med menn, og det er kanskje det verste med den dårlige unnskyldningen deres. 

Endret av Ovnsbakt Paprika
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp slike kommentarer fra komikerfrua underbygger det narrativet de ønsker å ha, nemlig som travle foreldre som i tillegg til alt annet driver en liten blogg, så hvor seriøst kan det være? Jo mindre seriøst, jo mindre fokus fra andre på å følge vanlige regler i forretningslivet feks noe så latterlig enkelt som å tenke: Fikk jeg dette? Ja. Jeg merker. Kjøpte jeg det selv? Ja. Jeg merker ikke. De tilfellene der siste spørsmålet inntreffer må være så sjeldne at man skulle tro at de i stedet merket dem automatisk i stedet for å stadig vekk glemme det som gjøres omtrent hver dag: vise frem eller omtale noe de har fått sponset eller fått penger for å reklamere for. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...