AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #61 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg synes ikke det er sossete, hell er gubbete. Og synes heller det er en litt ukul form for t-skjorte, ikke en «finere».Langermet skjorte og langermet eller kortermet t-skjorte, er alle bedre alternativer. Og vanlige blant unge med høyre utdanning.Så kle deg gjerne slik, men klyng deg ikke til en tro om at det er «litt finere» eller signaliserer høye ambisjoner, for da bommer du. Anonymkode: f9058...e49Jeg synes dette er helt sykt å melde! (Ikke ment som kritikk mot deg altså). Ønsker ikke å kalle stilen min "fin", men heller enkel og rein! Jeg synes selv jeg er høy, 1.90 cm, er ganske slank og greit trent.. Om jeg tar på meg en pique t-skjorte, en vanlig mørkeblå jeans og noen matchende sko, så, om jeg skulle sett meg selv utenfra: Så ser jeg meg selv som en flott, høy stram fyr. Ikke at det signaliserer høye ambisjoner (vet jeg sa det isted, men det kom feil ut, så det trekker jeg tilbake). Folk går jo kledd veldig forskjellig? Hvem bryr seg da egentlig? Ja, vet jeg som starta denne tråden og lurte på dette, men jeg ble litt satt ut av enkelte tilbakemeldinger her. Jeg synes når du melder denne stilen som gubbete, så sier det mer om deg. (Ikke ta det som kritikk) Anonymkode: 606cf...f91 1
Okapi Skrevet 30. oktober 2015 #62 Skrevet 30. oktober 2015 For et år eller to siden var det ingen under 60 som brukte vaffeljakker. Det har plötzlich blitt trendy blant sosseungdom, og nesten sklidd litt over i mainstreamen. For all del, det er jo ingenting galt med det, så lenge du ikke kommer med påstander i retning av at alle uten sånne er uskikkelige og slaskete. Det er en stil som alle andre. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #63 Skrevet 30. oktober 2015 For et år eller to siden var det ingen under 60 som brukte vaffeljakker. Det har plötzlich blitt trendy blant sosseungdom, og nesten sklidd litt over i mainstreamen. For all del, det er jo ingenting galt med det, så lenge du ikke kommer med påstander i retning av at alle uten sånne er uskikkelige og slaskete. Det er en stil som alle andre. Absolutt! Dette er jo typ en jakke man kan kjøpe til noen hundrelapper, som ser helt lik ut! Og det er jo helt vanlig blant ungdom!! Men for min egen del: Jeg sliter med å finne denne jakken som passer for min passform, derfor passet denne Gant jakken meg perfekt! Men enig i det du skriver her Okapi! Anonymkode: 606cf...f91
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #64 Skrevet 30. oktober 2015 Jeg synes dette er helt sykt å melde! (Ikke ment som kritikk mot deg altså). Ønsker ikke å kalle stilen min "fin", men heller enkel og rein! Jeg synes selv jeg er høy, 1.90 cm, er ganske slank og greit trent.. Om jeg tar på meg en pique t-skjorte, en vanlig mørkeblå jeans og noen matchende sko, så, om jeg skulle sett meg selv utenfra: Så ser jeg meg selv som en flott, høy stram fyr. Ikke at det signaliserer høye ambisjoner (vet jeg sa det isted, men det kom feil ut, så det trekker jeg tilbake). Folk går jo kledd veldig forskjellig? Hvem bryr seg da egentlig? Ja, vet jeg som starta denne tråden og lurte på dette, men jeg ble litt satt ut av enkelte tilbakemeldinger her. Jeg synes når du melder denne stilen som gubbete, så sier det mer om deg. (Ikke ta det som kritikk) Anonymkode: 606cf...f91Det er jo ikke veldig «rent» med krage og logoer. Med «rent» forbindelser jeg vel heller mørke jeans og hvite enkle t-skjorter.Hvem bryr seg, spør du? Du antar jeg, siden du startet denne tråden.Nå ble jeg nysgjerrig; hva mener du det «sier om meg» at jeg synes det er «gubbete» når en ung mann kler seg som min far og onkel? Anonymkode: f9058...e49 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #65 Skrevet 30. oktober 2015 Det er jo ikke veldig «rent» med krage og logoer. Med «rent» forbindelser jeg vel heller mørke jeans og hvite enkle t-skjorter.Hvem bryr seg, spør du? Du antar jeg, siden du startet denne tråden.Nå ble jeg nysgjerrig; hva mener du det «sier om meg» at jeg synes det er «gubbete» når en ung mann kler seg som min far og onkel?Anonymkode: f9058...e49Slik jeg ser det så er det din far og onkel som kler seg ungdommelig :-) Anonymkode: 606cf...f91
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #66 Skrevet 30. oktober 2015 Slik jeg ser det så er det din far og onkel som kler seg ungdommelig :-)Anonymkode: 606cf...f91Ungdommelig er i følge deg en beskrivelse som passer på klær mye bruk av folk på ca 60 (venner av foreldrene mine, og diverse kollegaer på den alderen), og knappest på.noen i 20 årene?Og igjen; hva sier det at jeg forteller deg om disse observasjonene om meg? Sånn utenom at jeg er en velmenende jente som bruker tid og krefter på dele mine erfaringer med deg? Anonymkode: f9058...e49
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #67 Skrevet 30. oktober 2015 Nei, det er ikke deg som er problemet...er vel meg! Jeg får heller skaffe meg noen vanlige t-skjorter.. .Orker ikke å fremstå som en "annen" fyr! Jeg synes pique skjorter passer meg og min høyde (er en stram kar), passer meg sånn i det hverdagslige.. Men jeg blir jo påvirket av det jeg leser! Alt jeg ville var jo bare å kle meg litt "skikkelig"... Anonymkode: 606cf...f91
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #68 Skrevet 30. oktober 2015 Du skal alltid gå i det som føles riktig for deg, det som føles som DEG og som du føler deg som best i! Det er det som gir deg selvtillit og sikkerhet, og det er denne jentene tiltrekkes av! Hilsen jente 26 Anonymkode: 4d52b...948
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2015 #69 Skrevet 30. oktober 2015 Nei, det er ikke deg som er problemet...er vel meg! Jeg får heller skaffe meg noen vanlige t-skjorter.. .Orker ikke å fremstå som en "annen" fyr! Jeg synes pique skjorter passer meg og min høyde (er en stram kar), passer meg sånn i det hverdagslige.. Men jeg blir jo påvirket av det jeg leser! Alt jeg ville var jo bare å kle meg litt "skikkelig"... Anonymkode: 606cf...f91Hvorfor skal du skaffe deg noe annet enn det du selv har lyst til å gå med? Om du føler deg flott i det, er jo det verdens beste utgangspunkt. Jeg tror man får den beste stilen når man velger helt etter egen smak og ikke forsøker å kjøpe seg en stil eller kopiere en ferdig "pakkeløsning".Og jeg sier jo ikke at det ikke er "skikkelig". Jeg sier bare at det ikke er "skikkeligere" enn andre ting. Anonymkode: f9058...e49 2
guttemann Skrevet 30. oktober 2015 #70 Skrevet 30. oktober 2015 Ungdommelig er i følge deg en beskrivelse som passer på klær mye bruk av folk på ca 60 (venner av foreldrene mine, og diverse kollegaer på den alderen), og knappest på.noen i 20 årene?Og igjen; hva sier det at jeg forteller deg om disse observasjonene om meg? Sånn utenom at jeg er en velmenende jente som bruker tid og krefter på dele mine erfaringer med deg?Anonymkode: f9058...e49Hvor bor du? I fjor og i forfjor gikk jo omtrent 90% av gutter mellom 17 og 30 i den type jakker i Oslo. Startet som en pappaguttrend for en tre års tid siden, og siden har det blitt et plagg "alle" har. Det er jo i og for seg typisk for dagens ungdomsgenerasjon - ungdoms"opprøret" har blitt å ikke gjøre opprør, slik foreldregenerasjonen gjorde, men melde seg inn i Unge Høyre, gjøre det bra på skolen, være superfornuftige og veslevoksne og gjøre chinos og skjorte til skoleantrekk. I verste fall danner "bråkebøttene" et indierockband med sangtekster de har skrevet i nykter tilstand og det mest eksperimentelle de gjør er å forsøke å gro et hipsterskjegg mellom treningsøktene. Satt på spissen og overdrevet riktignok, men likevel.. 2
Hanna! Skrevet 30. oktober 2015 #71 Skrevet 30. oktober 2015 Nei, det er ikke deg som er problemet...er vel meg!Jeg får heller skaffe meg noen vanlige t-skjorter.. .Orker ikke å fremstå som en "annen" fyr! Jeg synes pique skjorter passer meg og min høyde (er en stram kar), passer meg sånn i det hverdagslige.. Men jeg blir jo påvirket av det jeg leser! Alt jeg ville var jo bare å kle meg litt "skikkelig"... Anonymkode: 606cf...f91 Om du føler deg fin, vil det lyse. Samtidig kan du ikke regne med at alle liker samme stil. Du trenger ikke ta det personlig. Hva som menes med "skikkelig" varierer også fra miljø til miljø. Selv synes jeg dette tøyet er mer kjedelig enn skikkelg. Gir meg assosiasjoner til vgs, treningssenter og utkantsstrøk. Det er ikke min smak, men du ville sannsynligvis ikke likt hvordan jeg kledde meg heller. Ellers skal det sies at stil betyr lite for meg når jeg blir bedre kjent med personen.
Teethgrinding Skrevet 30. oktober 2015 #72 Skrevet 30. oktober 2015 Hvor bor du? I fjor og i forfjor gikk jo omtrent 90% av gutter mellom 17 og 30 i den type jakker i Oslo. Startet som en pappaguttrend for en tre års tid siden, og siden har det blitt et plagg "alle" har. Det er jo i og for seg typisk for dagens ungdomsgenerasjon - ungdoms"opprøret" har blitt å ikke gjøre opprør, slik foreldregenerasjonen gjorde, men melde seg inn i Unge Høyre, gjøre det bra på skolen, være superfornuftige og veslevoksne og gjøre chinos og skjorte til skoleantrekk. I verste fall danner "bråkebøttene" et indierockband med sangtekster de har skrevet i nykter tilstand og det mest eksperimentelle de gjør er å forsøke å gro et hipsterskjegg mellom treningsøktene. Satt på spissen og overdrevet riktignok, men likevel..Haha, så sant!Faktisk, det er en helt korrekt analyse av både samfunn og mote. Vestkantstilen strekker seg ut til resten av Norge etter at den har fått solid fotfeste. Vestkantmote er faktisk trendsettende. De færreste ville drømt om å kle seg i en klassisk jakke fra hestesport(!) for tre år siden. Nå går hvermannsen i vaffeljakker og tror de er urbane. Slike jakker har vært standard siden 70-80 tallet i overklassen rundt omkring i vesten. Mote blir i økende grad 'pappaguttmote' i vesten. Luksus-segmentet vokser raskest globalt. Alle skal kle seg i dyre merkeklær. Drømmen for et økende antall kvinner er å eie en LV-veske, til nøds en Marc Jacobs eller noe av de litt billigere 'designermerkene'. Det er en syk verden.Dagens unge er jo vel så inspirert av hva Justin Bieber og Kim Kardashian kler seg i enn hva som skjer her hjemme i Norge, men tidligere var det som clockwork overtydelig at alt skjedde på Oslo vest før det strakk seg ut til resten av Norge. Skatesko, Quicksilversekker, slengbukser, sæggebukser, hullete bukser, you name it. Alt kom først på Oslo vest. Likevel er bygdenorge og de som av ulike grunner ikke liker vestkanten svært opptatt av å påpeke hvor kvalmt de syns de kler seg. Enkelte ting vil aldri krysse klassegrensene, dog. Det handler om koder for tilhørighet. Middelklassen og arbeiderklassen kan godt la seg inspirere av små plagg her og der (som vaffeljakke eller designerveske), men den store sammenhengende stilen med båtsko, chinos, skjorte og blazer, vil aldri la seg overføre. Trender er også nettopp noe som er akutt og oppleves som "in the moment". Overklassens hvite skjortekrager og dressmote vil vel neppe nå mainstreamens akutte trendhysteri. På Oslo vest går liten som stor i piqué-skjorter og chinos. Dette har de gjort i godt over 30 år, om ikke mer. Da stikker motebegrepet dypere enn trender. Da handler det om sosiale koder.
Fashionistaen Skrevet 31. oktober 2015 #73 Skrevet 31. oktober 2015 Hvor bor du? I fjor og i forfjor gikk jo omtrent 90% av gutter mellom 17 og 30 i den type jakker i Oslo. Startet som en pappaguttrend for en tre års tid siden, og siden har det blitt et plagg "alle" har. Det er jo i og for seg typisk for dagens ungdomsgenerasjon - ungdoms"opprøret" har blitt å ikke gjøre opprør, slik foreldregenerasjonen gjorde, men melde seg inn i Unge Høyre, gjøre det bra på skolen, være superfornuftige og veslevoksne og gjøre chinos og skjorte til skoleantrekk. I verste fall danner "bråkebøttene" et indierockband med sangtekster de har skrevet i nykter tilstand og det mest eksperimentelle de gjør er å forsøke å gro et hipsterskjegg mellom treningsøktene. Satt på spissen og overdrevet riktignok, men likevel..Er enig i dette. Om du ikke har lest det, synes jeg denne artikkelen beskriver fenomenet ganske greit. http://www.dn.no/d2/2014/11/13/2112/Mote/de-klassisk-unge Tilbake til TS sitt spm: ja, mote betyr mye for om jeg legger merke til en person, altså førsteinntrykket jeg danner meg av en person. De fleste ganger legger jeg fortere merke til hva en person har på seg enn hvordan vedkommende faktisk ser ut. Men utover førsteinntrykket, har stil svært lite for meg å si. Allikevel forventer jeg et minimum; vedkommende må ha rene klær, ikke gå i utvaskede joggebukser eller være rægger. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #74 Skrevet 31. oktober 2015 Nei, det er ikke deg som er problemet...er vel meg! Jeg får heller skaffe meg noen vanlige t-skjorter.. .Orker ikke å fremstå som en "annen" fyr! Jeg synes pique skjorter passer meg og min høyde (er en stram kar), passer meg sånn i det hverdagslige.. Men jeg blir jo påvirket av det jeg leser! Alt jeg ville var jo bare å kle meg litt "skikkelig"... Anonymkode: 606cf...f91Det er bedre du investerer i personligheten enn i garderoben...jenter er ikke visuelle og bryr seg ikke med mindre du kler deg utenfor det som er normalt. Det er et rimelig bredt spektrum av variasjoner bare der. Derfor du evt bør investere noe i garderoben er om du gjør det for deg selv, din egen velvære. Det er det aller viktigste. Dette har jeg sagt før men du velger å heller ta innover deg alle de tullete mote relaterte grunnene folk gir deg her inne. Da friskmelder man "synderen" til problemet. Blir det samme som å si at jeg får ikke dame fordi jeg er for lav. Da friskmelder man "synderen" som nok er væremåten og personlighet. Anonymkode: 78a6e...5a1 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #75 Skrevet 31. oktober 2015 Jeg har skrevet litt om dette før som gamle brukere kanskje kan minnes. Det er en fiffig problemstilling. Samfunnet er bygget opp som et status- og prestisjehierarki som på mange måter følger klassisk klasseinndeling. Teoretikere som Bordieu har skrevet mye om de ulike klassenes smak og preferanser. I dagens likestilte Norge eksisterer det klasser som aldri før. De har bare mindre forskjeller, også internasjonalt komparert. Toppen av hierarkiet har en smak som de øvre klassene alltid har hatt. Slik smak vil være hvite skjortekrager, dress- og dressinspirert mote, innslag av kvalitet som lær og håndarbeid, osv. På samme måte har arbeiderklassen sin smak. Den er tilsynelatende care free og avslappet, men på samme måte normativ. Når TS spør om ikke det er lurt å bruke store summer på å oppgradere garderoben vil jeg svare at det er helt avhengig av hvem du snakker til. Overklassen i Norge er mikroskopisk. Du vil treffe enkelte som hardnakket mener at det er under ens verdighet å bli sett i hettegensere, billige t-skjorter med print, støyende olabukser, og urbane hip-hop sko. De vil likevel være forsvinnende få i forhold til den massen av mennesker (les: i dette tilfellet kvinner) som mener "rene klær" er basis for akseptabel mote. (De snakker dog ikke sant. De er like normative som alle andre, bare at de selv innbiller seg at de er care free og casual. Det er like strenge regler for å være midt på treet som ellers). Ønsker du å tiltrekke deg en bygdejente kan det lønne seg å gå i Volvo-caps. Ønsker du å tiltrekke deg en 450.000 lønnsmottaker med bachelorgrad og stasjonsvogn (med andre ord en helt vanlig middeklassekvinne) er det ikke noe behov for å troppe opp med britiske håndsydde skinnsko. Skal du kapre en datter av gamle penger får du ikke en fot innenfor døren om man du ikke viser at du mestrer kodene. Det er slik overklassen holder pengene i fast i egne kretser. Kjærlighetslivet har alltid vært enormt dramatisk og potensielt lukrativt på toppen av samfunnet. Det sier seg selv at det gjelder seriøse koder for å passe inn. (Vi har lite av denne typen eliter i Norge). Det som irriterer meg mest med forumdiskusjoner av denne typen er det generelt manglende kunnskapsnivået. Nordmenn er veldig dumme. Vi antar at "alle kan gå i det de vil", så lenge det ikke er noe "vi" ikke liker. En dypere analyse av hvorfor vi mener de tingene vi gjør finnes nesten ikke. Bare vent på den fordummende responsen dette innlegget vil få. Du snakker jo forsåvidt fakta, men hvem er det som går rundt å analyserer samfunnet på denne måten? Trolig noen som er litt utenfor. Anonymkode: 5210d...c38 1
Teethgrinding Skrevet 31. oktober 2015 #76 Skrevet 31. oktober 2015 Du snakker jo forsåvidt fakta, men hvem er det som går rundt å analyserer samfunnet på denne måten? Trolig noen som er litt utenfor. Anonymkode: 5210d...c38Jo, takk skal du ha, du. Jeg har jo tross alt brukt litt tid på å skrive et litt mer grundig analyserende innlegg, forsøkt å forklare fenomenet på en mer presis og dyp måte enn andre på forumet. Da er det godt å høre at du mener jeg er en isolert særing som i det hele tatt gidder. Tusen takk. Det var vennligsinnet av deg. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #77 Skrevet 31. oktober 2015 For meg er nok evnen til å styre unna klesplagg som piqueskjorte og de siste harry og sossete trendene viktig. Alt fra nerdete stil til ordentlige og pene klær i form av skjorte og dressjakke eller mer casual klesstil med jeans og tskjorte fungerer, det handler i større grad om å ha nok sosial intelligens til å vite hva en skal styre unna heller enn akkurat hvilken stil en har. Men hvilke typer og klesstiler en går for varierer, at jeg misliker x og y betyr ikke at alle gjør det. Anonymkode: 6c99c...da9
Teethgrinding Skrevet 31. oktober 2015 #78 Skrevet 31. oktober 2015 For meg er nok evnen til å styre unna klesplagg som piqueskjorte og de siste harry og sossete trendene viktig. Anonymkode: 6c99c...da9Jeg må si jeg stusser litt over dette hatet til piqueskjorten. Det er jo pretty much en t-skjorte med krage. Det kan da vel ikke være noe å lage så store skillelinjer over? Spør du meg er det litt mer nøytralt å gå i en piqué enn en t-skjorte. Da er man hverken spesielt pent kledd eller spesielt slask. Helt nøytralt bare. Ser dette virkelig så grusomt ut?http://www.bosprint.co.uk/media/catalog/product/cache/1/small_image/270x270/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/R/L/RLXMB13.jpgEr det så mye bedre med dette?http://tshirtfunky.com/wp-content/uploads/2015/09/plain-black-t-shirt-front-and-back-zmjwkr22.jpgAkk, vestkanthatet lever.
Manuboy Skrevet 31. oktober 2015 #79 Skrevet 31. oktober 2015 Viktig med klær og god stil for min del. Jeg tenker ikke på hva jentene synes, det er viktig for min egen del at jeg føler meg bra. Ellers synes jeg at det er viktigere at andre kler seg i det de trives i.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2015 #80 Skrevet 31. oktober 2015 http://www.bosprint.co.uk/media/catalog/product/cache/1/small_image/270x270/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/R/L/RLXMB13.jpgEr det så mye bedre med dette?http://tshirtfunky.com/wp-content/uploads/2015/09/plain-black-t-shirt-front-and-back-zmjwkr22.jpgAkk, vestkanthatet lever.Jepp. Mye bedre.Hva mener du med vestkanthat? Å ikke digge noe tilsier da ikke hat. Anonymkode: f9058...e49 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå