Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Ardwinna skrev:

Det er flere som er medlemmer både i bunngruppa og grunngruppa, så det går sikkert fint å være medlem av begge. De tør ikke være så aggressive lenger nå.

Selvfølgelig skal det være 50/50 med fløte i kaffen, og om ei stund kommer det ei ny oppskrift på MFB-bloggen; "Tanjas syrlige sommerkaffe med kremfresh", der man tar Evergoodkaffe med fløte og creme fraiche. Dersom noen spør om det er mulig å bruke annen type kaffe eller rømme, så er svaret selvsagt nei.

Haha. Så sørgelig rett. Jeg blir helt matt av admin.  Er  så hjelpeløse frekk. Nedlatende. Har ennå tilgode å sett at de svarer på en ok måte. Kommunikasjon er fraværende. Hva slags språk er...dette gidder jeg ikke. Det er frivillig å være her. Det sier alt. Da har du tapt,for du kan ikke kommunisere. Tror ikke de er klar over at det er en offentlig gruppe. Har aldri verden tatt inn noen som admin i en annen gruppe,om de har vært admin i mfb.

Er lite innsikt. Ja, jeg har sett noen av pm....det er skremmende.

Det er kanskje greit å ha admin uten selvinnsikt,  kan lese, kommunisere, utøve selvkritikk,innse hva de gjør.

Er sikker på at de som var med tidligere, som har sluttet...er flaue i dag.

At leder av gruppa ikke tar imot pm...sier sitt. Er vel ikke en fbgruppe som er mere omtalt enn denne. Positivt? Nei. Og det er ikke pga av mat de er omtalt. De stiller på linje med hønegjengen. Kun omtalt negativt.

Jeg legger ikke ut noe lengre. Første som skjedde sist...var ren kopi av det jeg laget. Helt greit,men de burde nevnt hvor de fikk inspirasjonen fra, eller hvor de tok den. Det andre jeg la ut,ble det ventet en stund med. Jeg vet det var noe nytt. Da det ikke er vanlig i Norge.  Plutselig ble det..t....sin....

Så får resten av sauene forgude gruppen for meg...

Anonymkode: d8fcb...cf7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TlFmc20v

Visste ikke at selveste mat fra bunnen kunne kategoriseres som en slags konditor\kokk.

Anonymkode: 7cd9b...244

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TlFmc20v

Visste ikke at selveste mat fra bunnen kunne kategoriseres som en slags konditor\kokk.

Anonymkode: 7cd9b...244

Det går i Tanja og Eyvind Hellstrøm ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsnivået i den gruppen er jo helt ufattelig lavt! Hvordan vasker man vaffeljern?! Melkefri potetmos - hallo, bruk kokekraften! Og spiser de noe annet enn pannekaker? :P Skulle tro alle var 17 år og nettopp flyttet på hybel...! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt furt om jeg hadde lagt ut et innlegg og spurt etter tips, for så at admin kom, gjerne etter et par små timer, og stengte tråden fordi jeg hadde fått nok svar. Det er da vel trådstarteren som best vurderer om vedkommende har fått nok svar? 

Det har skjedd meg flere ganger at jeg godt kunne kommet med innspill til spørsmål der, men så er tråden stengt. Sitter jo ikke konstant og oppdaterer feeden heller... Oftest har jeg også hatt innspill som ikke stod der fra før, og med tanke på at mitt ferdighetsnivå ikke er det høyeste, så tør jeg tippe det gjelder flere. 

Skjønner det er kjipt med 359 identiske svar, det kan jo skje innpå der, men da ville jeg heller slått hardere ned på sånne innlegg enn å stenge en hel tråd som fast praksis. Men det viktigste er vel å pushe bloggen. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.7.2017 den 4.39, Matmonsen skrev:

Har lest flere hundre sider med denne tråden, og her var det mye morsomt å lese. Har ledd godt av mange av kommentarene og situasjonene som er dokumentert her. :D

Jeg skjønner nøyaktig hvilken frustrasjon dette gir for de som blir utsatt for denne urettferdige, og unødvendige aggressive modereringen de holder på med. Jeg har selv vitnet dette i mange nettsamfunn. Det finnes ingen ende på urimeligheter når det ikke er noe profesjonell styring, og hver admin kan lage sine egne regler. Nå mener jeg ikke å være fordomsfull eller diskriminerende her, men jeg har oftest sett dette i litt mer "kvinnedominerte" nettsamfunn hvor det stort sett er voksne kvinner på 35++ som styrer , og når man ikke har faste og konsekvente retningslinjer for hvordan modereringen skal foregå. Da ser man denne nedlatende modereringen med kommentarer som "Det er helt frivillig å være her, døren er der", eller bare en helt ubegrunnet utkastelse uten diskusjon.

Adminsene der inne på sin side føler seg sikkert møkk lei av å moderere det de selv føler er "kverulering" fra medlemmer, og resultatet blir denne aggressive,  nedlatende og uproffe modereringen. De mister rett og slett kontrollen over både gruppen og sitt eget temperament. Men dette kan de takke seg selv for. Når de gjør folk frustrerte og forbanna på den måten gruppen styres, og nærmest selv fremprovoserer mange av situasjonene selv, da blir det slik. Velment konstruktiv kritikk blir besvart med utestengelse..

Ser også mange misforståelser hvor noen oppfattes som sarkastisk eller spydig, uten å overhode mene det. Brukeren blir konfrontert, og svarer beroligende tilbake med "beklager, jeg mente det jo ikke sånn :-) .. Jeg mente sånn og sånn, no hard feelings. :-)" For deretter å bare videre bli konfrontert med "Jaha!? Nei nå skal du høre her..." og i siste ledd utkastelse. Hvem som helst kan jo være uheldig og bli kastet ut pga. en idiotisk misforståelse der.

Og hvis man først får til en konstruktiv diskusjon med én fornuftig admin, kan man være HELT sikker på at en annen mer aggressiv admin popper inn og ødelegger den konstruktive diskusjonen, kaster deg ut før du er ferdig å diskutere med den første som var mer alright, og stenger/sletter tråden. Våge den som kommer med et godt poeng.

Det ledelsen av den gruppen der ikke forstår, er at det ikke alltid hjelper å sette hardt mot hardt for å få ting til å fungere. De må heller se på hva som er ÅRSAKEN til at det er så mye oppstyr, og angripe problemet derfra. De må rett og slett gå litt i seg selv. Mindre misnøye = mindre klager, og mindre frustrasjon for både admins og medlemmer.    ...Nei, beklager, mener selvfølgelig "gjester".

I nettsamfunn hvor modereringen fungerer godt, er det veldig sjelden nødvendig for admins å gjøre noe som helst. Det er gjerne heller ikke så "synlig" hvem som er admin, da admins deltar i samtaler på lik linje med andre, uten å ha "Jeg er ÆÆDMIN"-stempel godt synlig, og uten å minne alle på hvem som har makt. Folk er fornøyd, ingen har grunn til å klage, og man må bare ta seg av en eller annen unge som troller ved å bevisst spamme ned chatten med dritt osv.

TAKK.....................

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun der som skriver hun er matlei, at ingenting frister og ber om tips. 

Så kommer det en kar og skriver "ikke spis på 2 dager, lysten kommer tilbake"  

Lurer på om han i det hele tatt har vært matlei?

XD 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
33 minutter siden, WalkerTexas skrev:

Kunnskapsnivået i den gruppen er jo helt ufattelig lavt! Hvordan vasker man vaffeljern?! Melkefri potetmos - hallo, bruk kokekraften! Og spiser de noe annet enn pannekaker? :P Skulle tro alle var 17 år og nettopp flyttet på hybel...! 

Rådårlig tips. Blir jo smakløst som Sørensen. Det finnes faktisk knallgode oppskrifter på melkefri potetmos, så spørsmålet er ikke gærent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sugemerke skrev:

Rådårlig tips. Blir jo smakløst som Sørensen. Det finnes faktisk knallgode oppskrifter på melkefri potetmos, så spørsmålet er ikke gærent.

Agreed. Melkefri mat kan nok være en utfordring for de som ikke trenger å tenke på det i det daglige. Helt greit spørsmål. 

Vi lever helt melkefritt og jeg har aldri kommet på å bruke vann i potetmos en gang :PDer finnes mange bedre alternativer en det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
3 minutter siden, The Silence skrev:

Agreed. Melkefri mat kan nok være en utfordring for de som ikke trenger å tenke på det i det daglige. Helt greit spørsmål. 

Vi lever helt melkefritt og jeg har aldri kommet på å bruke vann i potetmos en gang :PDer finnes mange bedre alternativer en det.

Vann i potetmos må smake oppvaskvann. Vi har levd melkefritt i flere år og har god erfaring med å lage potetmos uten melk, dog måtte det litt kunnskapøkning til i starten. Hvordan skal man få denne kunnskapen om man ikke spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sugemerke skrev:

Vann i potetmos må smake oppvaskvann. Vi har levd melkefritt i flere år og har god erfaring med å lage potetmos uten melk, dog måtte det litt kunnskapøkning til i starten. Hvordan skal man få denne kunnskapen om man ikke spør?

Basert på svaret hennes under første kommentar, antar jeg at hun spurte fordi hun ikke hadde melk i huset, ikke pga intoleranser. Det er dermed rimelig å anta at hun heller ikke har særlig stort utvalg av alternativer, og ikke ville/ kunne gå på butikken før hun skulle lage potetmosen. Da tenker jeg at å bruke kokevannet må kunne gå helt greit, selv om det så klart finnes mer spennende muligheter!

Melk eller ikke, jeg trakk fram det eksemplet fordi jeg syns det viser hvor nivået ligger. Jeg syns det er helt utrolig at voksne mennesker må spørre om oppskrifter på mat med tre- fire ingredienser. Omelett, pannekaker og rotmos lager vel de fleste på skolekjøkkenet i barneskolealder? Hva spiser de til vanlig, hvis de ikke kan helt grunnleggende ting? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Men igjen ville jeg brukt olivenolje, litt hvitløk og krydder. Noe de fleste har. Hadde hun ikke spurt hadde hun spist oppvaskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://imgur.com/jT5Ra9Z

Noen som nevner at de er misfornøyd med at kommentarfelt blir tidlig stengt. Det går under under en time, så blir kommentarfeltet selvsagt stengt. Virker som at en åpen diskusjon rundt måten å drive gruppen på er uaktuelt. Det gir vel ikke mulighet for å spamme ned gruppen med linker til bloggen.

Kanskje noen skulle poppet popcorn en dag, så kan T stjele "oppskriften" og legge det ut. "T's popcorn med ekstra smør. - Perfekt til opphetede debatter". Da har de en oppskrift å spamme ned slike tråder med også, slik at de får stå.

"Send PM om det er noe" - for jada.. individuelle PM har jo veldig stor påvirkningskraft.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Matmonsen skrev:

http://imgur.com/jT5Ra9Z

Noen som nevner at de er misfornøyd med at kommentarfelt blir tidlig stengt. Det går under under en time, så blir kommentarfeltet selvsagt stengt. Virker som at en åpen diskusjon rundt måten å drive gruppen på er uaktuelt. Det gir vel ikke mulighet for å spamme ned gruppen med linker til bloggen.

Kanskje noen skulle poppet popcorn en dag, så kan T stjele "oppskriften" og legge det ut. "T's popcorn med ekstra smør. - Perfekt til opphetede debatter". Da har de en oppskrift å spamme ned slike tråder med også, slik at de får stå.

"Send PM om det er noe" - for jada.. individuelle PM har jo veldig stor påvirkningskraft.

Jada send PM....hva skal det være godt for? Det er mye de ikke skjønner. Har de ikke vært på ledersamling, faglig utbytte....er vel en som har kommunikasjon som fag der?

Når en så stor gruppe er samlet...og det kommer spørsmål/kritikk fra en person. Hvor mange personer kommer den kritikken fra? 1? Nei. Da kan du regne med at det kommer fra x antall personer. ( lærte det engang,husker ikke hvordan du skal regne det)

Ser kritikken som har kommet, har betydning for gruppen. Det er admin som bestemmer, det er vi som er sjef (eneste gang i livet,så må hevde seg) De har ikke forstått at spørsmål fra en person, representerer mange .

Så skal du da sende pm. Dermed har du kuttet tråden, de " andre" får ikke svar, dermed oppstår nye spørsmål og kritikk. For da har de i tillegg stengt tråden. For de er jo ikke et diskusjonsforum. Da svarer de at folk blir frekke i svarene.  Vel, normalt så sletter du frekke svar, stenger bruker ute. Dermed har de igjen pådratt seg vrede, grunn til kritikk og spørsmål.

Viser til tidligere tråd her for noen dager siden.  Ang hun som skrev om hvordan gruppen ble drevet.

Det er ingen struktur,kontroll. Den ene admin,etter den andre vet ikke hva de gjør.

Måten de skriver på, svarer er uhyggelig mange ganger. Frekt. Når de er helt ute å kjøre, og ikke vet hvordan de skal svare....det er frivillig å være her.

Gruppen er blitt en samlingsplass for barn. Med få unntak.

Siden samme av link til blogg, og enkle spørsmål ala det som en 7 åring kan finne på å spørre om.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saltkaramellpopcorn.

Med en dæsj fløte og crème fraîche for å heve smakene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saltkaramellpopcorn.

Hva er problemet med dette? Så karamellpopcorn på Idas fristelser i går og fikk lyst til å teste det ut. Er jeg plutselig en MFB-idiot da? 

Om det ble vellykket hadde jeg til og med tenkt å legge ut oppskriftlink og bilde i mat fra grunnen... Men da tør jeg jo ikke det. 

Anonymkode: 02c1b...ccc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet med dette? Så karamellpopcorn på Idas fristelser i går og fikk lyst til å teste det ut. Er jeg plutselig en MFB-idiot da? 

Om det ble vellykket hadde jeg til og med tenkt å legge ut oppskriftlink og bilde i mat fra grunnen... Men da tør jeg jo ikke det. 

Det gjør ikke noe. Jeg så både horn og tebriks på MFG I perioden etter at det var poppis på MFB, men i litt mer delikate varianter og gjerne med linker til eksterne blogger som Idas :) Kjør på! 

Hilsen MFG-medlem

Anonymkode: d0d34...47d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel..
Problemet med T er at hun endrer ett lite gram her og der og mener selv at hun har funnet opp oppskriftene i eget hode...
Når resten av oppskriften er klipp og lim fra andre ;) 

Så er det jo gjerne Asiatiske retter som svømmer i saus, har null clue på helt basic greier som medlemmer spør om og får gjerne svar "Nei, du, det må være noe galt med ovnen din, for her feiler jeg aldri!" Hiver på ett par ekstra DL fløte,creme fr. Og gjerne gjær og andre hevemidler i hevefri bakst...
Smakt sjokoladekaka hennes? Den med helt sinnsyke mengder bakepulver? Ikke lag den! Den er IKKE god ._. Du kjenner bakepulveret ligge å prikke i munnen lenge etterpå.. Ellers er hun jo blitt flinkere med å ikke bruke så mye salt...Før var det gjerne 6ts salt i en enkel rundstykke oppskrift på 24stk... ;) 

Når enkelte medlemmer inne på MFB legger ut en oppskrift..Og de får masse skryt for den, så kan du banne på at T legger ut samme oppskrift og kaller det sin egen.. Klager du på det, så blir du kastet ut..
Det er det som er problemet der, det finnes fantastiske medlemmer i MFB, men... De blir trampet ned av T og gjerne filleristet av admin ._.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...