Severus Skrevet 22. juni 2016 #6741 Del Skrevet 22. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser noen skal ta med den berømte baksten på lang tur. Ja, får håpe toget har toalettene sine i orden. Anonymkode: 16e02...892 Det er enda godt at de har pusset opp vognene på Nordlandsbanen, hadde det vært for noen år siden så hadde toalettbesøket blitt meget luftig. All dritten gikk rett på togskinnene å det sto lapper på døra om at å bruke toalettet var forbudt når toget var på stasjonen. Skal man nå bruke turen på dass, så må det jo være mer behagelig å ikke få kald gufs i glufsa. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 22. juni 2016 #6742 Del Skrevet 22. juni 2016 1 time siden, MalloryK skrev: Jeg skjønner fortsatt ikke poenget med å ha gjær i de. Kom det et fornuftig svar? Min mage hadde eksplodert tror jeg Det var ei i den omtalte tråden som spurte om det skulle være gjær i hevefrie tebriks når det ikke skal heve. Admins hoppet elegant over det spørsmålet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 22. juni 2016 #6743 Del Skrevet 22. juni 2016 Uff. Gjær kommer til å bli et betent tema framover. Gleder meg til noen forklarer teorien og teknikken bak sukkerbunner. Altså, T får det jo til. Baksten hennes blir tilsynelatende bra, den. Men det virker som at hun ikke helt vet når hun skal bruke hva av hevemidler. Og det er også helt greit, det. Det er det mange som ikke vet. Men da er det liksom ikke verre enn å si det. "Vet du, akkurat dette kan jeg ikke så mye om, så nå lærte jeg noe nytt". Det er absolutt ingen som forventer at hun er allviten, hun er jo tross alt en hobbykokk( her mener jeg ingenting vondt, jeg bare sier at hun har ingen kokkeutdannelse)! Men det er jo henne selv om ikke takler å fremstå som noe annet enn allviten. Og det som er litt trist er at det er sikkert noe hun er ekstra flink til, har mer kunnskap om enn mannen i gata. Men fordi hun er så bastant på ting hun ikke helt har teken på, så faller liksom alle oppskriftene hennes under samme tvilsomheten som tebriksene. Og en ting jeg tror T ikke helt har tenkt på eller er bevisst over er mentaliteten til en kritiker. Når man prøver å sende ut et bilde av perfeksjon, så får kritikere blod på tann, og skal iallefall bevise at perfeksjon ikke finnes. Et godt eksempel på dette er jo Caroline Berg Eriksen, og tråden hennes her inne. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 22. juni 2016 #6744 Del Skrevet 22. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg tar nøyaktig den samme oppskriften, men sløyfer gjæren, blir det min egen oppskrift som jeg har funnet på helt selv da? Tebriks a la Anonymbruker! Anonymkode: 9c2f8...a56 Nei, blir ikke din oppskrift da, fordi da kommer T og skriver "Er det min oppskrift? For jeg har en helt likedan oppskrift." 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #6745 Del Skrevet 22. juni 2016 Nå må dere bli ferdig med gjær og tebriks . Blir jo sleten i hue .. Finn på noe nytt å klage på Ønsker ikke retting på mine skrivefeil For da må jeg starte med å finne skrive feil hos dere også . Og den jobben tror jeg blir for stor for gitt Jeg baker da alt gjærbakst med gjær . Men skjønner at dere ikke gjør det . Dere kommer med virus i maven og luft og kan ikke reise bort Jeg baker boller med gjær .. Kjøre deig i maskinen . Triller de ut og rett på brettet . Altså førheving blir ikke brukt Å så hever de seg i varme ovnen .. pga gjæren . Kan jo ikke steke boller i varm ovn uten gjær .. Kanskje dere steker i kald oven Kunne tenkt meg å få vite Hvordan dere baker boller uten gjær . Fra dere som promper og får luft i maven . Anonymkode: c5082...c84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2016 #6746 Del Skrevet 22. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må dere bli ferdig med gjær og tebriks . Blir jo sleten i hue .. Finn på noe nytt å klage på Ønsker ikke retting på mine skrivefeil For da må jeg starte med å finne skrive feil hos dere også . Og den jobben tror jeg blir for stor for gitt Jeg baker da alt gjærbakst med gjær . Men skjønner at dere ikke gjør det . Dere kommer med virus i maven og luft og kan ikke reise bort Jeg baker boller med gjær .. Kjøre deig i maskinen . Triller de ut og rett på brettet . Altså førheving blir ikke brukt Å så hever de seg i varme ovnen .. pga gjæren . Kan jo ikke steke boller i varm ovn uten gjær .. Kanskje dere steker i kald oven Kunne tenkt meg å få vite Hvordan dere baker boller uten gjær . Fra dere som promper og får luft i maven . Anonymkode: c5082...c84 ? Anonymkode: 19f48...9f9 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 23. juni 2016 #6747 Del Skrevet 23. juni 2016 (endret) Jeg tror du har misset poenget litt, AB. Jeg synes gjærbakst er utrolig godt, og bruker selvfølgelig gjær hver gang jeg baker både brød og boller. Men av samme grunn som at man ikke skal spise rå bolledeig så er det ikke bra å ha en hel pakke med gjær i noe som er hevefritt, og skal stekes med en gang... For du har vel hørt om å få vondt i magen av rå bolledeig? Men jeg tror Ts tebrikser blir ypperlige uten en pakke gjær, hun har jo i hevemiddel, nemlig natron. Edit: la meg bare legge til at jeg ikke ser noen skrivefeil hos deg. Og uansett så ville det vært dårlig debattkultur å bruke rettskrivingen din som argument. Endret 23. juni 2016 av Niennas 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6748 Del Skrevet 23. juni 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg tar nøyaktig den samme oppskriften, men sløyfer gjæren, blir det min egen oppskrift som jeg har funnet på helt selv da? Tebriks a la Anonymbruker! Anonymkode: 9c2f8...a56 Jeg har fulgt denne tråden en stund (heldigvis kjedet jeg meg veldig den gangen jeg oppdaget tråden, for jeg kom gjennom 200 sider på et par dager) og har vært medlem av MFB en stund, uten å egentlig lese der inne. Men nå har jeg blitt så engasjert i dette at jeg har lyst å komponere mine egne tebriks. Med bra utseende og god smak. Og legge det ut på MFB. Det hadde vært gøy :D Anonymkode: 5d103...ce0 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6749 Del Skrevet 23. juni 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå må dere bli ferdig med gjær og tebriks . Blir jo sleten i hue .. Finn på noe nytt å klage på Ønsker ikke retting på mine skrivefeil For da må jeg starte med å finne skrive feil hos dere også . Og den jobben tror jeg blir for stor for gitt Jeg baker da alt gjærbakst med gjær . Men skjønner at dere ikke gjør det . Dere kommer med virus i maven og luft og kan ikke reise bort Jeg baker boller med gjær .. Kjøre deig i maskinen . Triller de ut og rett på brettet . Altså førheving blir ikke brukt Å så hever de seg i varme ovnen .. pga gjæren . Kan jo ikke steke boller i varm ovn uten gjær .. Kanskje dere steker i kald oven Kunne tenkt meg å få vite Hvordan dere baker boller uten gjær . Fra dere som promper og får luft i maven . Anonymkode: c5082...c84 Ok. Først; du kommer inn i diskusjonsemnet med tittelen "Facebookgruppen Mat fra Bunnen". Hva forventer du egentlig å lese om her inne, da? Det er jo fryktelig synd at du blir sliten, men det er nå slik at uansett hvor mye du prøver å stoppe diskusjonen, så vil du ikke lykkes. Vi er så heldige å kunne diskutere så mye vi ønsker her inne! Er ikke det flott? Så; grunnen til at tebriks og gjær blir diskutert, er fordi det er frustrerende at de fremdeles ikke forstår at det kan være farlig å ikke la gjæren heve. Med farlig mener jeg at man kan få mageknip. Resultatet blir like fint om man dropper gjær, fordi det er et annet hevemiddel i gjæren. Hun har laget en god oppskrift, altså, men gjæren er unødvendig; den får maks 10 minutter til å virke før den dør. Når du baker boller, vel, jeg er sikker på at du syns de smaker godt, og det er jo i bunn og grunn det aller viktigste! Du skriver at gjæren hever i den varme ovnen. Men vet du at gjær dør dersom det blir for varmt? Og gjær som er død virker ikke lenger. Her også vil gjæren kanskje heve i ti minutter, før det er for varmt, og den slutter å virke. Det er rett og slett kjemi. Intet mer, intet mindre. Men for all del, er det det du foretrekker, spis i vei. Vi som diskuterer det er bare ikke enig i at det er den beste måten å gjøre det på. Og du lurer på boller uten gjær? Vel, du har scones, for eksempel? Men ellers er det ingen her som har sagt at de baker boller UTEN gjær, det har du kommet med. Det man må gjøre, når man baker boller med gjær, er å la de HEVE. Ikke i kald ovn. Ikke i glovarm ovn. Men et lunt sted, hvor de kan stå i fred og kose seg og bli luftige og fine. Og ellers, tror du vi er ute etter å ta deg, kjære AB? Vi er ikke det! Ikke føl deg truet, du er like velkommen i diskusjonen som alle andre. Det er rom for alles meninger, også dine, men jeg syns det er synd at du bare vil kjefte på oss, og ikke har noen velvilje til oss. Jeg håper du kan prøve å se det her fra begge sider. Anonymkode: 6651a...86c 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6750 Del Skrevet 23. juni 2016 Forøvrig, noe jeg har tenkt på; dersom noen skriver et innlegg i gruppen, så kan hvem som helst komme inn hit og si at det var de som skrev det. Så, MFB-admins bør være helt hundreogførti prosent sikre før de kaster noen ut på grunnlag av innlegg her inne. Anonymkode: 6651a...86c 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6751 Del Skrevet 23. juni 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: ... Du skriver at gjæren hever i den varme ovnen. Men vet du at gjær dør dersom det blir for varmt? Og gjær som er død virker ikke lenger. Her også vil gjæren kanskje heve i ti minutter, før det er for varmt, og den slutter å virke. Det er rett og slett kjemi. ... Anonymkode: 6651a...86c Biologi ... Anonymkode: 7b5ca...ed8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6752 Del Skrevet 23. juni 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Biologi ... Anonymkode: 7b5ca...ed8 Nei, gjæring er en kjemisk reaksjon Av biologisk materiale, riktignok. Anonymkode: 6651a...86c 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6753 Del Skrevet 23. juni 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fulgt denne tråden en stund (heldigvis kjedet jeg meg veldig den gangen jeg oppdaget tråden, for jeg kom gjennom 200 sider på et par dager) og har vært medlem av MFB en stund, uten å egentlig lese der inne. Men nå har jeg blitt så engasjert i dette at jeg har lyst å komponere mine egne tebriks. Med bra utseende og god smak. Og legge det ut på MFB. Det hadde vært gøy :D Anonymkode: 5d103...ce0 Ja, du får gjøre det Anonymkode: 9c2f8...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6754 Del Skrevet 23. juni 2016 Meldt meg inn i Mat fra Grunnen - og for en utrolig fin og koselig gruppe det er. Det er også en lettelse å være i en gruppe som hovedsaklig består av poster med oppskrifter og inspirasjon til matretter - ikke bare spørsmål om hva dette og hint kan brukes til, eller holdbarhet på egg osv. Og at det er forskjellige retter som postes, istedet for å få opp igjen det samme til kjedsommelighet. Tusen takk til dere som tok initiativet til denne gruppen!!! (Og joda - all ære til MFB som ønsker alle spørsmål velkomne i gruppa si uansett, men for meg blir poenget med gruppa borte når over 80 % av postene er ting som det egentlig er superenkelt å finne svar på selv, om man gidder å søke på nettet; eller i tidligere poster på gruppa) Anonymkode: ff467...912 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6755 Del Skrevet 23. juni 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, gjæring er en kjemisk reaksjon Av biologisk materiale, riktignok. Anonymkode: 6651a...86c Men at gjæren dør ved for høy varme. Kjemisk det også? Anonymkode: 7b5ca...ed8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6756 Del Skrevet 23. juni 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Og joda - all ære til MFB som ønsker alle spørsmål velkomne i gruppa si uansett, men for meg blir poenget med gruppa borte når over 80 % av postene er ting som det egentlig er superenkelt å finne svar på selv, om man gidder å søke på nettet; eller i tidligere poster på gruppa) Anonymkode: ff467...912 Helt enig. Ti poster med spørsmål om "hva skal jeg ha til middag i dag, kom med forslag" er ihvertfall ni for mange. Og det er greit at det skal være lav terskel, men noen av spørsmålene er på et såpass lavt nivå at jeg lurer på om det er trygt å la disse menneskene ferdes i et kjøkken. Anonymkode: e9626...585 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6757 Del Skrevet 23. juni 2016 Syntes det er ekstremt rart at T ikke kan svare når folk spør om spm, slik som dette med gjæren. Jeg laget de engang, og det smakte endel gjær. Likte konseptet, men den gjær smaken var ikke god og dagen etter var de dritt dårlig. Neste gang jeg skal lage de så hever jeg deigen. Men er det ikke uprofesjonelt å ikke svare på slike spm? Det er jo relevant og hun kan jo legge seg flat og være litt slik "dere har rett, trenger ikke gjær i de, har jo natron, neste gang skal jeg lage uten og en gang med og heve deigen", men så skal hun være bedrevitende og bare overse når folk spør. Hun er så utrolig uprofesjonell. kommer dere inn på linken til reglene? Den funker ikke hos meg, ville se hvem som var admins der nå. Anonymkode: e42bc...d56 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SinEgenOnkel Skrevet 23. juni 2016 #6758 Del Skrevet 23. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Meldt meg inn i Mat fra Grunnen - og for en utrolig fin og koselig gruppe det er. Det er også en lettelse å være i en gruppe som hovedsaklig består av poster med oppskrifter og inspirasjon til matretter - ikke bare spørsmål om hva dette og hint kan brukes til, eller holdbarhet på egg osv. Og at det er forskjellige retter som postes, istedet for å få opp igjen det samme til kjedsommelighet. Tusen takk til dere som tok initiativet til denne gruppen!!! (Og joda - all ære til MFB som ønsker alle spørsmål velkomne i gruppa si uansett, men for meg blir poenget med gruppa borte når over 80 % av postene er ting som det egentlig er superenkelt å finne svar på selv, om man gidder å søke på nettet; eller i tidligere poster på gruppa) Anonymkode: ff467...912 Jeg skjønner poenget ditt svært godt (og er veldig enig i at det postes mye unødvendig der), men nå er det ikke admin i MFB sin skyld at folk ikke evner å skjønne at noen spørsmål kan man google seg frem til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6759 Del Skrevet 23. juni 2016 35 minutter siden, SinEgenOnkel skrev: Jeg skjønner poenget ditt svært godt (og er veldig enig i at det postes mye unødvendig der), men nå er det ikke admin i MFB sin skyld at folk ikke evner å skjønne at noen spørsmål kan man google seg frem til. Nei det legger jeg da virkelig ikke skylden på admins'ene for heller. Men det er uansett litt trist å se, for MFB var en kjempefin gruppe med hovedvekt på oppskrifter da jeg ble medlem der. Anonymkode: ff467...912 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2016 #6760 Del Skrevet 23. juni 2016 1 time siden, SinEgenOnkel skrev: Jeg skjønner poenget ditt svært godt (og er veldig enig i at det postes mye unødvendig der), men nå er det ikke admin i MFB sin skyld at folk ikke evner å skjønne at noen spørsmål kan man google seg frem til. Det blir jo litt hva de legger opp til, det finnes mange matsider på Facebook som ikke flommer over av slike poster. Anonymkode: e9626...585 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg