Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser deres middag ut som resturantmat  og satt fram i lyset fra vinduet? Hva er greia med å rakke ned på gruppa? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hulderjenta
7 minutter siden, Klink skrev:

Ser deres middag ut som resturantmat  og satt fram i lyset fra vinduet? Hva er greia med å rakke ned på gruppa? 

Hvis jeg velger å dele et middagsbilde f.eks. på Insta eller FB, så legger jeg litt ekstra flid i presentasjonen, ja. 
Hva jeg ellers gjør på privaten når maten bare skal rett ned i gapet er vel ikke akkurat relevant.

Endret av hulderjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Klink skrev:

Ser deres middag ut som resturantmat  og satt fram i lyset fra vinduet? Hva er greia med å rakke ned på gruppa? 

Nei selvfølgelig ikke alltid, men jeg driver ikke en matblogg hvor jeg skal friste andre til å lage maten min heller.

Endret av The Silence
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.4.2016 at 18.06, AnonymBruker skrev:

Det jeg savner på mfb er at de kan finne en annen løsning på alle spørsmål som går igjen. Siden blir sammen ned. Eks. Hvor lang holdbarhetsdato har egg. Egga gikk ut i går, kan jeg bruke de i dag. Må jeg tine maten. Tina kjøtt igår som gikk ut på dato, kan jeg bruke de i dag.Hvordan steke koteletter, hvor mange ganger har det spørsmålet blitt stilt. Så bør folk oppfordres til å Google.  Et søk så finner du svar på det meste. Eks. Har noen oppskrift på ei god sjokoladekake. Søker du på god sjokoladekake, så popper det opp 100 oppskrifter. Da kan du bake, komme tilbake. Legge inn bilder med oppskrift. Folk er late, så får de andre til å gjøre jobben for seg. Det burde vært plassen for de som gjør noe. Legger ut bilde med oppskrifter, og der kan folk spørre om alt de lurer på ang retten. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

Jeg ser de har laget samletråder som sikkert kan fylles på med noe av det du nevner, hvis du er medlem i mfb kan du jo sende en pm for å få de til å fylle etter i samletråden. Jeg tror ikke det blir bedre av at du klager her, virker det som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert vært tatt opp før, men til tider er det ekstremt mange innlegg som kun har til hensikt å linke til "bloggarkivet" i bloggen deres. Dette har vel alle merka og spekulert i årsakene til, men jeg synes først og fremst at det er lite givende, altså.

Jeg for min del synes det er langt mer inspirerende med bilde og "Hei hallo, dette enkle hverdagsmåltidet laget jeg sånn og slik til middag i går, fordi jeg hadde ingrediens X som måtte brukes opp, og kun en halvtime å lage mat på" og lignende.  Mister veldig ofte den følelsen av det sosiale og at man kommuniserer med folk på MFB-gruppa, når det kommer et lass med tilfeldige linker til bloggen, uten noe kontekst eller problemstilling. Svært ofte får jeg følelsen av at linkingen er hovedsaken med innlegg og bidrag, snarere enn det å utveksle meninger, kunnskap og ulike innspill om vel, "mat fra bunnen". For meg gjør dette slike innlegg mindre relevante. Skjønner at folk inspireres av ulike ting, men dette, i tillegg til det at mye av maten det linkes til er alt for usunn til hverdags etter mitt skjønn, gjør at jeg sjelden finner nytte i disse tilfeldige (og mange!) innleggene som hovedsaklig er en link til bloggen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg synes det går igjen både på instagram, blogger og facebookgrupper drevet av folk uten peiling at matbildene ser uapetittelig ut. Jeg prøver aldri oppskrifter der maten ser ut som noe jeg kunne hostet opp i skitfylla en lørdagskveld. 

 

Jeg har lagt ut noen bilder som ikke er all verden jeg heller, men tallerkenen er ren, fargene er litt mer spreke en brun i brun og jeg drukner ikke noe i saus. Det er enkle grep for å få et bedre bilde, alle monner drar når utgangspunktet er så ille som bloggbildene til MFB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Søgni skrev:

Det har sikkert vært tatt opp før, men til tider er det ekstremt mange innlegg som kun har til hensikt å linke til "bloggarkivet" i bloggen deres. Dette har vel alle merka og spekulert i årsakene til, men jeg synes først og fremst at det er lite givende, altså.

Jeg for min del synes det er langt mer inspirerende med bilde og "Hei hallo, dette enkle hverdagsmåltidet laget jeg sånn og slik til middag i går, fordi jeg hadde ingrediens X som måtte brukes opp, og kun en halvtime å lage mat på" og lignende.  Mister veldig ofte den følelsen av det sosiale og at man kommuniserer med folk på MFB-gruppa, når det kommer et lass med tilfeldige linker til bloggen, uten noe kontekst eller problemstilling. Svært ofte får jeg følelsen av at linkingen er hovedsaken med innlegg og bidrag, snarere enn det å utveksle meninger, kunnskap og ulike innspill om vel, "mat fra bunnen". For meg gjør dette slike innlegg mindre relevante. Skjønner at folk inspireres av ulike ting, men dette, i tillegg til det at mye av maten det linkes til er alt for usunn til hverdags etter mitt skjønn, gjør at jeg sjelden finner nytte i disse tilfeldige (og mange!) innleggene som hovedsaklig er en link til bloggen.

Interessant det du skriver, det er alltid et forbedringspotensiale i en så stor gruppe. Dette er å anse som noe som kan leses av admins da de sikkert ønsker at mfb skal være så god som de er og hele tiden utvikle seg til å bli bedre. Godt skrevet uten angrep og ufinheter, en sjeldenhet her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså grunnen til at Trines matblogg f.eks er populær er at maten ser så innbydende ut at folk faktisk klikker seg inn videre for å lese oppskrifta. Gode bilder er alfa og omega når man skal lage matblogg, jeg er sjeldent fornøyd med bilder jeg tar av min middag men det er bare for å slenge det ut på min egen FB. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor gidde å bry seg med hvordan andre lager bloggen sin? Nei den blir kanskje ikke særlig suksessfull, men det er vel det samme

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Auri skrev:

De er jo ikke interessert i selv konstruktiv hjelp. Jeg skrev jo en ganske lang post til Nora når hun var her med tilbakemeldinger på bloggen, hvordan får den til å se bedre ut og fungere bedre for en bruker. Men de har ikke endret en ting. Og noen av tingene er ganske grove feil sånn brukermessig som gjør bloggen vanskelig (les: umulig) å navigere.

Det kan jo hende at Nora har lagt frem flere forslag, men det betyr jo ikke at T, C eller andre admins er enige og ønsker å gjøre noe med det ;)
All ære til Nora for at hun har svart på spørsmål og også svart på en saklig måte, men jeg har ikke helt inntrykk av at hun har så veldig mye hun skulle ha sagt når det tas avgjørelser i MFB.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klink skrev:

Men hvorfor gidde å bry seg med hvordan andre lager bloggen sin? Nei den blir kanskje ikke særlig suksessfull, men det er vel det samme

Lol vel om de vil ha den suksessfull så burde de hente tips, ikke verre enn det. Har en blogg selv stygg som et uvær, men jeg planlegger ikke å bli berømt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Severus skrev:

Lol vel om de vil ha den suksessfull så burde de hente tips, ikke verre enn det. Har en blogg selv stygg som et uvær, men jeg planlegger ikke å bli berømt.

Tydeligvis ikke de som ikke tar i mpt råd heller da. Og da er ikke det noe å blande seg mer borti!😛

Endret av Klink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle sett noen kaker som ble lagd der rundt juletider.. Så ut som små vaginaer..

Anonymkode: 16e02...892

Jeg så de :P 
Litt uheldig med måten glasuren ble sprøytet på der. Eller rettere sagt så var vel tanken god, men i praksis så ble det feil. 
Litt som å tegne med alt for tjukk tusj. Resultatet blir mer utflytende og gir et helt annet uttrykk en først tenkt :P 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en tråd om lov og rett når det kommer til å dyrke poteter. Det er ganske strenge restriksjoner på dette pga sykdom som kan overføres i jorden og sette jord i 40års karantene. De blir anbefalt å kjøpe settepoteter istedenfor å bruke matpoteter.  Jeg blir helt matt av hvordan de oppfører seg når det gjelder dette. Bare ler av det og driter i hvor mye skade det faktisk kan gjøre...

Anonymkode: 97e7d...85a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ardwinna skrev:

Det kan jo hende at Nora har lagt frem flere forslag, men det betyr jo ikke at T, C eller andre admins er enige og ønsker å gjøre noe med det ;)
All ære til Nora for at hun har svart på spørsmål og også svart på en saklig måte, men jeg har ikke helt inntrykk av at hun har så veldig mye hun skulle ha sagt når det tas avgjørelser i MFB.

Jeg tviler overhodet ikke på at Nora bragte tilbakemeldingene videre! Det tror jeg så absolutt hun gjorde. Men de som drifter bloggen er ikke interessert i noen som helst form for konstruktiv hjelp, særlig ikke når det kommer fra "en av oss". De tror sikkert at jeg egentlig bare har gitt de masse råd som er ment til å ødelegge bloggen sånn egentlig. M-mm.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det en tråd om lov og rett når det kommer til å dyrke poteter. Det er ganske strenge restriksjoner på dette pga sykdom som kan overføres i jorden og sette jord i 40års karantene. De blir anbefalt å kjøpe settepoteter istedenfor å bruke matpoteter.  Jeg blir helt matt av hvordan de oppfører seg når det gjelder dette. Bare ler av det og driter i hvor mye skade det faktisk kan gjøre...

Anonymkode: 97e7d...85a

Så den tråden. De svarer bare om lovligheten av linking.  Dette er så viktig, at her bør de skjerpe seg. Ei spør hvorfor? Les reglene, så skjønner du hvorfor er svaret. Det samme gjorde de ned link til mattilsynet. Her burde de tenkt....hm...viktig, så her kan vi ikke være nazi. Og hva kan skje med linking som de er så nervøs for ?.latterlig. ser ikke ut som de leser, bare scanner for lovbrudd.  

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lurer på hvorfor vi diskuterer MFB. Det er ganske enkelt forklart.

1. Grunn-amin av Facebook-gruppen. Gjentatte ganger har vi sett at hun svarer medlemmene i MFB på en ganske lunefull måte. Ett eksempel er noe á la; "hvis du ikke trives i gruppen, så finnes det mange andre matgrupper der ute *smilefjes for og understreke det lunefulle ved den setningen*" Et annet eksempel er; "dette er min gruppe" (les: "jeg vil ha det på MIN måte").

2. Hvis folk gidder å lese litt tilbake i tråden (all creds hvis du gidder), så vil de også se flere admins som har motsagt seg selv. Folkeregisteret, anyone? Altså, det er ikke en spesielt konsekvent gruppe.

3. Hvordan gruppa blir styrt. Medlemmene (eller som grunn-admin sier; gjester), får ikke delta i noe som omhandler gruppen negativt. Hvis jeg mener at gruppen fokuserer for mye på linking til bloggen, så hadde jeg mest sannsynlig blitt kastet ut om jeg uttalte meg offentlig på gruppa om det. All kritikk skal taes på PM. Da er det klart at det blir opprettet en tråd hvor folk kan si hva pokker de vil om den linkingen uten at det får nevneverdige konsekvenser.

Dette er bare noe av det folk gjerne diskuterer. Av og til blir det diskutert matretter, uttalelser av mat, eller idiotiske spørsmål. Man skal ha sin mening, men det virker for meg som at flere her ikke ønsker å forstå hvorfor vi diskuterer noen av de punktene jeg nevnte over her. Da får det være opp til dem hvordan de tolker det :)

Men, hvis det ikke var noe særlig å diskutere om MFB, så hadde heller ikke folk sittet her og snakket om det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settepotet-diskusjonen inneholder jo bare alt som er galt med Norge... Først meg selv og så min neste, hvis det er til mitt eget beste, liksom.

Anonymkode: 92316...641

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...