Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er jo bare å skrive at hentet inspirasjon fra Stine.  Når jeg leter etter oppskrifter, så skriver jeg eks trines matblogg. Jeg leser ikke det utenom oppskriften. Om hun hadde skrevet at hun hadde tatt den fra Grete blogg...aner ikke

Anonymkode: d8fcb...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tok et kjapt søk. Er ikke hjemme så jeg får sett i bøkene mine.

T-briks.

Matprat har samme oppskrift. (Ulik mengde) bare at de har 1 egg i.

Klikk har det samme, pluss et egg

Kvardagsmat. Samme oppskrift, pluss en halv ts bakepulver

Stormyra halverer melka med vann.pluss et egg.

NRK har samme oppskrift. Bare mindre smør (bombe)

Apretif. Samme..pluss et egg

Bakerst 1 egg i tilegg

Matoppskrifter. Samme. Vann.

Den store forskjellen er at de fleste bruker et egg. Egg er med å heve og gjøre gjærbakst ennå mere luftig. Det har ikke t skjønt at egg gjør. Det ser man i diskusjoner ang bakepulver. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Drea skrev:

Neei, link er lov så lenge ein har fullstendig oppskrift og.😉

Og så er det jo kommentarane under som er hovudpoenget med heile linken.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo bare å skrive at hentet inspirasjon fra Stine.  Når jeg leter etter oppskrifter, så skriver jeg eks trines matblogg. Jeg leser ikke det utenom oppskriften. Om hun hadde skrevet at hun hadde tatt den fra Grete blogg...aner ikke

Helt ærlig, jeg tror ikke dere forstod spøken. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, dillyduzit skrev:

Helt ærlig, jeg tror ikke dere forstod spøken. 

Det var vel en dårlig spøk, da.

Anonymkode: a057c...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1/4 l =2,5 dl Brøk var mer vanlig i kakeoppskrifter før. I mammas gamle håndskrevne kokebok fra 60-70 tallet bruker hun brøk på de fleste kakeoppskriftene

Anonymkode: 12d42...963

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ånei, jeg døøør. Enda en tråd om tebriks, denne gangen fylte. Noen delte linken, og det tok ikke lang tid før Tanja hoppet inn. Litt skryt om disse tebriksene her og der, før Tanja sier : Det er mest for ungenes skyld. Kveldskos/lunsj i ny og ne. På søndag skal jeg lage de halvgrove så kan jeg sende de oftere som skolemat. Er kjempefornøyd med å ha funnet opp disse❤

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. februar 2016 at 21.23, Cesil skrev:

Argh, det er så mye i den gruppa som irriterer meg. Det siste i rekka er selvsagt bloggen, som jeg ikke under noen omstendighet akter å klikke meg inn på. 

Linking har jo vært rene dødssynden. Men når det gjelder ting Gudinna kan tjene litt på, da er det plutselig lov. Ser i et innlegg, der ei etterlyser erfaringer med matkasser, at ei linker til Adams matkasse. En gjest reagerer på linkingen, men får bare beskjed om at det er et samarbeid mellom gruppa og Adams. Så DA er selvsagt linking helt greit, selv om man da må forlate FB og risikerer både virus og det som verre er. :sprettoy:

Kjente norske bloggere vil generelt ikke linke til virusprogrammer. At en blogger linker til matkasser eller andre tjenester, er jo en av måtene bloggere tjener noen kroner på. At noen linker til adams matkasse eller matkasser på østlandet (eller andre steder i Norge), så vil ingen bloggere risikere at leserne får virus gjennom linken, eller sende leserne til noe tull og fjas. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hvis jeg ikke husker feil, så kan man ikke gjøre krav på opphavsrett hva ingredienser og deres sammenstilling angår. Men man kan fremme et slikt krav når det kommer til beskrivelse av fremgangsmåte. 

Med andre ord, ta den der berømte tebriksoppskrifta, men skriv om fremgangsmåten hhv. endre på rekkefølgen av gjøremålene - og vips så kan man påberope seg "mine tebriks".

(Selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Det er begrenset hvor mange måter man kan omskrive "smelt smøret" og "kna ut deigen" på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Hvis jeg ikke husker feil, så kan man ikke gjøre krav på opphavsrett hva ingredienser og deres sammenstilling angår. Men man kan fremme et slikt krav når det kommer til beskrivelse av fremgangsmåte. 

Med andre ord, ta den der berømte tebriksoppskrifta, men skriv om fremgangsmåten hhv. endre på rekkefølgen av gjøremålene - og vips så kan man påberope seg "mine tebriks".

(Selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Det er begrenset hvor mange måter man kan omskrive "smelt smøret" og "kna ut deigen" på)

Gjør slik at smøret går over til flytende form, ved hjelp av en varmekilde.

Med all din kreativitet med tanke på teknikk, ta deigen, og gjør ditt ytterste for å få denne til å bli lav i høyde og stor i omkrets.

Sorry, jeg bare måtte, i lys av at jeg nettopp så dagens andre tebriks-vekkelsesmøte i feeden. Er mer matlei av denne baksten, som jeg aldri har spist eller laget, enn jeg har vært av noen annen rett i hele mitt liv. Det er noe med den holdninga som gjør at jeg får lyst til å skape meg til og demonstrere omtrent under hvert innlegg.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det hadde vært kostelig å stille "oppfinnersken' spørsmål ang. denne "oppfinnelsen". Når ble den funnet opp? Er den patentert? Hvorfor fant hun opp denne oppskriften? Hvordan stiller hun seg til at det finnes en lang rekke mer eller mindre identiske "oppfinnelser", hvor sågar enkelte er eldre enn vår alles kjære "oppfinnerske"? Hvor lang tid tok oppfinnelsesprosessen? Hvilke inspirasjonskilder ble brukt? Og til slutt, hvordan er det å være kommunikasjonsrådgiver og ikke ha forstått den korrekte bruken av ordet "oppfinner"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lafemmemauvaise skrev:

Det hadde vært kostelig å stille "oppfinnersken' spørsmål ang. denne "oppfinnelsen". Når ble den funnet opp? Er den patentert? Hvorfor fant hun opp denne oppskriften? Hvordan stiller hun seg til at det finnes en lang rekke mer eller mindre identiske "oppfinnelser", hvor sågar enkelte er eldre enn vår alles kjære "oppfinnerske"? Hvor lang tid tok oppfinnelsesprosessen? Hvilke inspirasjonskilder ble brukt? Og til slutt, hvordan er det å være kommunikasjonsrådgiver og ikke ha forstått den korrekte bruken av ordet "oppfinner"?

Synes du skal spørre jeg da? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Lafemmemauvaise skrev:

Er dessverre ikke medlem :(

Ikke jeg heller... Har vurdert å melde meg inn, men er så lite lysten på at de tullingene skal finne på å snoke i profilen min. Kan de egentlig det når den er lukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
1 minutt siden, onyx skrev:

Ikke jeg heller... Har vurdert å melde meg inn, men er så lite lysten på at de tullingene skal finne på å snoke i profilen min. Kan de egentlig det når den er lukket?

Hvis profilen din er lukket, så kan de ikke snoke rundt på den. Men et av opptakskravene er faktisk at du gir dem tilgang til profilen din, altså må du gjøre FB-sida di åpen og offentlig. Du skal med andre ord gi bæng i privatlivet ditt for å bli medlem av ei FB-gruppe. Sorry, men til tross for all mulig underholdning, så ønsker jeg ikke vilt fremmede mennesker med tilsynelatende overdrevet ego snokende rundt på profilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Hvis profilen din er lukket, så kan de ikke snoke rundt på den. Men et av opptakskravene er faktisk at du gir dem tilgang til profilen din, altså må du gjøre FB-sida di åpen og offentlig. Du skal med andre ord gi bæng i privatlivet ditt for å bli medlem av ei FB-gruppe. Sorry, men til tross for all mulig underholdning, så ønsker jeg ikke vilt fremmede mennesker med tilsynelatende overdrevet ego snokende rundt på profilen min.

Jeg meldte meg ut og inn igjen ganske nylig. Min profil er lukket, og den ble sluppet gjennom. :) 

Anonymkode: 1fcc2...25e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare lurte. Er det noen som har laget disse tebriksene? De er sikkert veldig gode når de er helt ferske, men det er jo det meste. Men er de i det hele tatt gode etter litt tids lagring (f.eks natten over). Har så mye inntrykk av at bakepulverbrød kun er godt når det er ferskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
29 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Min er lukket, og jeg har aldri sett den regelen. Men så er det så mange regel, et under om du husker halvparten etter å ha lest de. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

. Har de krav om tilgang på siden? Tuller du nå?tror ikke de har lov å kreve gitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Marimba skrev:

Jeg bare lurte. Er det noen som har laget disse tebriksene? De er sikkert veldig gode når de er helt ferske, men det er jo det meste. Men er de i det hele tatt gode etter litt tids lagring (f.eks natten over). Har så mye inntrykk av at bakepulverbrød kun er godt når det er ferskt?

Det er mye smør i de, så tipper de ikke er gode så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...