Gå til innhold

Jeg har blitt tjukk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uansett så ser du fantastisk ut :)

Anonymous poster hash: 5e9db...9b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hjalp det å spise mindre karbohydrater og mer umettet fett for å bli kvitt et enormt søtsug. Avocado blant annet <3

• Liker 1
Skrevet

Jeg meldte meg på i denne tråden her. Hjelper å rapportere inn vekten en gang i uken. Jeg har sluttet å kjøpe godteri, har det rett og slett ikke i hus, men om jeg skal kose meg en lørdag kjøper jeg inn kanskje 6-8 forskjellige smågodtbiter og koser meg med det. Og når det er tomt, da er det tomt. 

Anonymous poster hash: 44dfe...e7e
Skrevet

Drikk mer vann, sov mer, spis sunt.

Har hatt det på samme måte som deg i flere år, nesten tendenser til å være overspiser. Godteri hver dag, lite vann, ingen trening og generelt sett følg meg lite vel. Hadde STORE problemer med å unngå godteri på butikken (og til dere som sier at det "bare" er å skjerpe deg, kan dere tenke på at sukker er like avhengighetsdannende som enkelte narkotiske stoffer).

Løsningen her ble refleksologi over et halvt år, spise sunnere og oftere, drikke MYE vann og å tillate seg godteri når du har nådd mål. F.eks kunne jeg sette som mål å ikke spise godteri på 1 dag = 100 g smågodt. Belønning deg med SMÅ mengder godis, og pass gjerne på hva du spiser. F.eks kuttet jeg ut sjokolade fra smågodtposene, og valgte F.eks lettis med rørt jordbærsyltetøy foran andre ting.

DET ER BEINHARDT, men sett deg ditt første mål i morgen. Drikk mer vann, siden det fyller magen. Og en ekstra motivasjon her var å følge med på skrittteller

Skrevet

Hei Alja!

Først og fremst, jeg skjønner veldig godt følelsen av å ville sette seg ned litt og slappe av. Det er digg, også blir det enda diggere, og til slutt er det en avhengighet. Roen man får av å ligge med et teppe over beina i sofahjørnet og nyte en god film med et harem av godis på bordet - akkurat i en armlengdes avstand. Så kan man sitte der og sluke brus, popkorn, pottis, sjokkis, alt mellom himmel og jord. Nam! For et herlig liv. 

Men, å ha interesse for trening er også et herlig liv! Vi tenker ofte ikke over hvor vanvittig mye tid vi egentlig har i hverdagen. Alle har tid til å trene. Har du tid til å spise potetgull har du tid til å trene. Jeg lever litt som en toppidrettsutøver i perioder. Sover, trener, spiser, og repeterer. Kroppen går gjennom forandringer som er helt fantastiske. Alt blir lettere. Man blir lettere til sinns og til kropps. Ting blir ikke så himla tungt lengre. Det i seg selv bør være fristende. 

Mine tips til å få til vektreduksjon:

1) Livsstilendring, ikke bare "trening". Du må redefinere deg selv. 
2) Begynn med sport. Treningssentere er dølle. 
3) Kjøp deg svømmebriller, klatresele, rask sykkel, flotte løpesko, nye ski og staver
4) Lev et aktivt liv.

Ikke fokuser på vekten din, men fokuser på dine prestasjoner når du løper/svømmer/klatrer/hopper/sykler/danser, osv. Det er der du gjør de permanente endringene. Det er sånn man "får det til".

Skrevet

Jeg har rett og slett blitt tjukk.... På et års tid har jeg lagt på meg mange kilo. Det sees til og med i fjeset og på armene mine nå...

Problemet: Jeg bare KLARER ikke å slutte å spise snop, samt komme meg ut for å trene. Jeg får det fader ikke til. Jeg eier ikke viljestyrke!

Jeg er redd jeg kommer til å ende opp som diabetiker. Blodårene mine tetter seg vel snart om jeg ikke gjør noe.

Hva gjorde DU for å få snudd det før det "var for sent" ?

Jeg trenger virkelig noe motivasjon og tips her. Slike treningsforum og bilder av fitte jenter får meg bare til å spise mer ....

1) still spørsmålet HVORFOR spiser du så mye hele tiden? Hva er årsakene?

2) noen spiser alt de vil av sjokolade og annet godteri - og er like slanke fordi det havner ikke i magen men i søppelkassen. De tygger og smaker men spytter ut.

Anonymous poster hash: 7ad5f...e90

Skrevet

JAAA, for man kan se det sååå godt ut i fra et velposert bilde av kun ansiktet. Ler meg i hjel av deg nå faktisk. Alle kan se smashing ut på et ansiktsbilde.

Ut ifra bildet du la ut kan man se et benete ansikt, tynn hals, tynne armer, små bryster og en t-skjorte som svinger innover under brystene, som indikerer at du har en slank mage (særlig ut ifra størrelsen på brystene dine). Så med mindre du har photoshoppet det til de grader eller presset inn alt fettet med kompresjoner med en åltrang drakt er du ikke tjukk. Er du ute etter å provosere kanskje? 

Jeg forstår dette med at man muligens har lagt på seg litt og blitt mer utrent i løpet av det siste året, men dette er da ikke synonymt med å være tjukk, og det er ganske bekymringsverdig at du mener det. 

Anonymous poster hash: a8323...d15

• Liker 3
Skrevet

Ut ifra bildet du la ut kan man se et benete ansikt, tynn hals, tynne armer, små bryster og en t-skjorte som svinger innover under brystene, som indikerer at du har en slank mage (særlig ut ifra størrelsen på brystene dine). Så med mindre du har photoshoppet det til de grader eller presset inn alt fettet med kompresjoner med en åltrang drakt er du ikke tjukk. Er du ute etter å provosere kanskje?

Jeg forstår dette med at man muligens har lagt på seg litt og blitt mer utrent i løpet av det siste året, men dette er da ikke synonymt med å være tjukk, og det er ganske bekymringsverdig at du mener det.

Anonymous poster hash: a8323...d15

Hva er din høyde og vekt Alja?

Anonymous poster hash: a16c1...1ca

• Liker 1
Skrevet

JAAA, for man kan se det sååå godt ut i fra et velposert bilde av kun ansiktet. Ler meg i hjel av deg nå faktisk. Alle kan se smashing ut på et ansiktsbilde.

Hvor tjukk er du da? Høyde og vekt?

Anonymous poster hash: da3da...909

Gjest Cartman
Skrevet

Du burde redusere inntaket av karbohydrater og gå noen turer med litt god musikk på øret. Samtidig må du arbeide med selvtilliten din. Du er en pen person (både på innsiden og utsiden). Ikke "angrip" deg selv. Du er perfekt slik du er.

Skrevet

Kostholdstips: Fokuser på hva du skal spise mer av, ikke omvendt. Ikke "okei nå skal jeg slutte å spise sjokolade og potetgull" osv, men "nå skal jeg kjøpe inn til *sunnere middag* og *sunnere smoothie* for eksempel. Når du da har spist de bedre alternativene til hvert måltid, så oppdager du plutselig at det ikke blir plass til alt det usunne i mellom. Du blir mett og mister lysten på så mye ekstra snop :) Skaff deg en sånn smoothieblender (utrolig enkelt renhold/vedlikehold), og sutt på smoothieflaska når du får lyst på noe godt.

Tips for å komme seg ut på tur: Geocaching! Du har sikkert hatt orientering i gymmen før? Det er nesten litt samme greie, bare at kartet er på mobilen, og du finner en "skatt" på målpunktet der du signerer ei loggbok og eventuelt bytter inn bytteting. Best av alt - du kan ta det i selvvalgt tempo! Utrolig gøy, det er et gigantisk skjult "samfunn", og du har nok tusenvis av geocacher liggende i nærheten av deg!

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har rett og slett blitt tjukk.... På et års tid har jeg lagt på meg mange kilo. Det sees til og med i fjeset og på armene mine nå...

Problemet: Jeg bare KLARER ikke å slutte å spise snop, samt komme meg ut for å trene. Jeg får det fader ikke til. Jeg eier ikke viljestyrke! 

Jeg er redd jeg kommer til å ende opp som diabetiker. Blodårene mine tetter seg vel snart om jeg ikke gjør noe. 

Hva gjorde DU for å få snudd det før det "var for sent" ? 

Jeg trenger virkelig noe motivasjon og tips her. Slike treningsforum og bilder av fitte jenter får meg bare til å spise mer .... 

Er helt enig med deg. Å la seg "inspirerer" til å gå ned i vekt av bilde av "perfekte" kropper hjelper som regel lite, de får en bare til å føle seg mer hjelpesløs, mindre verdifull og dårligere til mot. 

Så hva hjelper? - Det vi vet er at enhver endring må komme innenfra, altså komme fra hjerte og tankene dine og at dette er noe som er viktig for deg å gjennomføre. Det hjelper derimot lite å fortelle seg selv, slik du gjør, at du mangler viljestyrke, at du ikke klarer....., at du ikke får det til osv.... Du har også noen urealistiske tanker om hva som skjer med kroppen din... du overdriver akkurat nå. - Så slutt med dette ! og velg en annen måte å gjøre ting på. 

Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg at du har fått panikk og ikke vet hvordan du skal snu. Da skal jeg fortelle deg hva som kan hjelpe. 

- Du må tenke at "når utgangspunktet er som verst, er det lite som skal til for at du er på bedringens vei.

- Se på fysisk aktivitet som en jobb. Det kan ta lang tid før du opplever glede over trening og aktivitet. Sett av litt tid noen ganger i uken, faste avtaler med deg hvor du skal gjøre en jobb. Det trenger ikke være mye i begynnelsen.

- Ta små steg og være tålmodig. Bestem deg for å feks lage en sunn og god middag 1-2 ganger i uken og vær fornøyd med det. Det samme gjelder med fysisk aktivitet. Det er bedre med litt om gangen resten av livet ditt en mye en kort periode på noen uker.

- Kutt ut alt av det som jeg kaller trening og "kostholdsmas". Du  blir oppgitt og frustrert dersom man skal følge alle treningstips, kostholdstips og mas fra bloggere, eksperter og nyfrelste helsefreakere. Stol på deg selv at du vet hva som er fornuftig og hva som ikke er det.

- Og som jeg var inne på over, STOL PÅ DEG SELV ! Finn din egen måte å leve et sunnere liv på. Gjør aktiviteter som du liker, som passer inn i livet ditt, som du etterhvert kan oppleve som ok og kanskje gøy. Du trenger ikke trene på helsestuido, ha PT, eller dyre klær, sko osv... Du trenger kun deg selv. 

Og til slutt, noe som virker for meg: Har du muligheten til å sykle til og fra skole/studie/jobb noen ganger i uken? Da får du gjort treningen unna både før og etter, og kan sitte i sofaen med god samvittighet når du kommer hjem. 

Lykke til !

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg har jo vært litt på leit etter alternativ snop. Men funker det nå egentlig... 

Du kan spise snop, men bare litt. Innfør "lørdagsgodt" og kos deg en gang i uken. Det finnes ikke alternativ for sjokolade og potetgull. Sånn er det bare. De som tror det hjelper å bytte ut sjokolade med gulerøtter og dipp kan suge en gulerot. Har man lyst på sjokolade nytter det ikke med gulerøtter. Har jeg lyst på grønnsaker og dipp hjelper det lite med sjokolade. 

Skrevet

Å gjøre noe til en vane hjelper meg. F.eks gå en 30-40 minutterstur rask tur som jeg gjør på et spesielt tidrom; for meg om morgenen, gjerne når det enda er mørkt. Føler dagen har hatt en god start. Ikke så lett å ta initiativ til å gjøre det de første gangene, men så blir det en vane og da går det lettere.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Mine beste tips: ikke kutt ut søtsaker! Men, gjør de sunnere.

Oppskrifttips:

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1318/supersunn-sjokolademousse hørt at denne er skikkelig god - og sinnsykt sunn! Hvis du synes den ikke blir søt nok kan du kanskje legge til litt honning?

- Blåbær med yoghurttrekk. Legg blåbær i yoghurt, ta de ut - og legg de i fryseren på bakepapir. Da blir det litt "yoghurtnøtt-aktig". Garantert godt å bruke andre bær/nøtter også!!

Hemmeligheten er å få skikkelig hekta på noe sunt! Lykke til:laugh:

//Sportsidiot

Endret av sportsidiot
Skrevet

Se filmen Fed Up på netflix, så skjønner du at sukkeravhengighet er en reel, alvorlig tilstand,  at trening har null og niks med vekttap å gjøre, og at kcal-fetisjen til folk er helt fullstendig bortkastet tid.

Så slipper du å kaste bort tiden din. :)

Skrevet

Jeg har samme problemet som deg, og føler ikke jeg har kommet meg noen vei. Har noen råd, men har ikke fått utprøvd dem særlig selv, så om det er effektivt vet jeg ikke :fnise:

Virker som om kaloriinntaket er grunnen til vektoppgang hos deg. Altså at du spiser en del godsaker. Det første steget vil vel være å kutte ned på dette og helst kutte det helt ut. Hvertfall holde det til en helgedag :) Jeg er slik som ofte går rundt å småspiser - aller helst mat jeg ikke bør gomle i meg. Men hvis du liker en type frukt, grønnsaker e.l. så skjær opp og ha liggende klart i kjøleskapet. Så kan du heller knaske på det dersom du blir småsulten. Spis flere små måltider gjennom dagen enn få store. Slik du holder blodsukkernivået jevnt. Jeg selv går ikke rundt å spiser fordi jeg er sulten eller har lavt blodsukker, men kun fordi det er godt å momse på noe. Så ikke sikkert du behøver å innføre små mellommåltider. 
Før gjerne hva du har spist i løpet av en dag i en kalender. Så kan du holde oversikt. 

Om du er medlem på et treningssenter så kan du få målt fettprosent, vekt o.l. De fleste sentre har en slik vekt som måler dette. Hvis ikke så kan man sikkert betale for å få det gjort en gang. Så kan du gå ut i fra målingene og sette deg et mål. F.eks. at innen 2 mnd skal du har klart å gå ned så og så mye i fettprosent. Tror det er bedre å gå etter fettprosenten enn å gå etter vanlig vekt. Dersom du begynner å trene (aktivit) og spesielt styrke så er det ikke sikkert man går så mye ned i vekt fordi en får muskler som veier. Så da er det bedre å gå ut i fra fettprosenten f.eks. :) 
Er det en type treningsform du liker? Gå turer, løpe, sykle/spinning, svømme, pilates, yoga...prøv å få gjort det du liker. Sikkert enklere å bli motivert da :) 

Ellers så kan det kanskje hjelpe å si til de rundt deg at du nå skal gå inn for å gå ned i vekt? Så får du et slags press. Ikke så kjekt å ikke gå ned noe som helst når man vet flere rundt vet at du egentlig skulle ned i vekt. 

Skrevet

trening har null og niks med vekttap å gjøre

Å forbrenne kalorier har ingenting med vekttap å gjøre?

Skrevet

Jeg har nesten ikke spist godteri etter at jeg opprettet denne tråden, og har trappet veldig ned på lettbrus og hamburgere.

Har også bevegd meg bittelitt. Ikke mye, men litt.

Gått ned 3-4 kilo og mine vakre samekinnben er nå synlige igjen <3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...