Gå til innhold

hvorfor all beregningen av EL


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ny prøver

Hei, jeg er ny prøver, dvs at jeg nettop sluttet med pillen og håper på å bli gravid.

Jeg vet at fruktbarheten er størst i perioden rundt eggløsningen, men skjønner ikke helt den store fokuseringen på å finne akkurat tidspunktet her. Er det om å gjøre å ha minst mulig sex? Selv har jeg planer om å ha mye sex rundt det tidspunktet hvor jeg forventer at jeg er mest fruktbar, men synes jo også at sex har en verdi i seg selv, det er deilig og fint.

Skjønner at man kanskje ønsker å perfeksonere timingen hvis man har prøvd lenge uten resultat, men det jeg har lest her inne synes jeg likner på overfokusering på EL. Ha sex å kos dere da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at en rekner ut dato for å finne EL dagen er jo for å vite når en er mest fruktbar, slik at en kan time det litt inn. er selv ganske fersk i prøvingen, så jeg tenker ikke så mye på det ennå. men skjønner at de som har prøvd en stund vil finne tidspunktet. også slik at en kan teste med tester eller ta temp for å finne ut om man har eggløsning i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fersking, ikke pålogget

Hei!

Når man starter prøvingen tenker man ikke mye på EL, på det å ha sex når det mest sansylig klaffer osv. Men har man prøvd i måneder og år, og en ikke blir gravid, så blir det en annen sak. Det at man tester, måler tempen o.l for å sjekke om og eventuelt når man har eggløsning, betyr ikke at man bare har sex disse dagene. Vi har alle sex utenom EL også! Deilig, spontan sex uten tanke for eventuelle resultatet. Poenget for mange av oss er at vi vil finne ut når vi har EL, for å i allefall ikke gå glipp av sengekos i dagene rundt.. En del har ikke EL, noen har sjelden EL.. Det finnes mange grunner til at folk begynner å teste. Noen lurer gjerne på om det er noe galt, men tør ikke gå til legen. Enkelte synes det er flaut, andre er livredd for at de skal få beskjed om at det er noe galt med dem..

Etterhvert som man strever lenge, kan det gjerne bli litt sånn plikt-sex et par dager i måneden. Men for de aller fleste blir resten av måneden som den var mens vi fremdeles "bare" hadde sex for sex`en sin skyld..

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om dere hadde som oss, prøvd i flere år uten å få et eneste napp, så hadde du skjønt hvorfor vi fokuserer så mye på tiden rundt EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo okså en grunn til at det er høysesonger på føden. Regn ut fra jul, påske, sommerferi osv. så vil du se at mange blir gravide i ferier for da har man tid til å kose.

Finner man ut når man har el. kan man kose den ene/de to dagene isteden for å få en sliten mann til å kose i 1 og 1/2 uke for da er man mest fruktbar. Jeg har rare sykluser og sliter med at jeg er trett og mannen er trett,og så må jeg spille kjempekosen for i det hele å få han intresert i kos, men somregel er han altfor trett til å kose annenhver dag i over 1 uke.

Ikke lett det å kose på "komando" mange dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny prøver

Ja, har stor medfølelse med alle dere som har prøvd og blitt skuffet i lang tid. Skjønner fokuseringen på EL der. Jeg er vel også en av de heldige som selv etter 10 års forhold er like tent på sex som dag 1 og det samme er mannen. Så for oss er det nesten utenkelig å ikke ha sex hver dag uansett. Men skjønner at det ikke er slik for alle..

Lykke til alle sammen uansett :-)

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er forklaringen:

Man ønsker seg barn og et egg lever i snitt 18-24 timer!

Da er det jo klart at man vil treffe på eggløsningen.

Egentlig er det utrolig at så mange blir gravide! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny prøver

Ja, men når man lever i et forhold hvor det skal mye til hvis det er mer enn 18 timer mellom hver gang man har sex...ja, så er det vel ikke så farlig. Dessuten lever vel sædcellene noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du uansett har sex to ganger om dagen er jo EL ikke diskusjon da (med mindre dere sliter litt og typen faktisk bør spare litt mellom slagene). For oss vanlige dødlige som ikke har sex så ofte kan det være mer sentralt.

Men helt ærlig: Du er inne på et prøvere & ufrivillig barnløse forum, da er det jo klart at EL er viktig! Er det ikke viktig for deg kan du jo bare droppe å lese det om EL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ny prøver har du kanskje ikke helt forstått gangen i dette...for enkelte av oss er det utrolig vanskelig...ja praktisk talt nesten umulig å bli gravide..og da blir det viktig å kunne treffe riktig på EL..det er sant som du sier..at en bør kose seg og ha sex for nytelsen sin del..men kom tilbake om to og et halvt år..når dere har prøvd intenst uten resultater..da tror jeg du også blir litt opptatt av detaljene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny prøver

jooooooo, jeg har skjønt at det er en annen historie når man har prøvd og prøvd og prøvd i lang tid (som jeg også har sagt tidligere)!

Kom egentlig bare med en liten kommentar, da det virker som de fleste her inne er svært opptatte av å time alt, mens kroppen kanskje er aller mest mottakelig når man egentlig bare slapper av og tenker på andre ting(som noen også har nevnt på).

Jeg er også spørrende til at det virkelig virker som det er så mange forhold hvor man ikke "orker sex annenhver dag i to uker" som noen en her uttrykte det i en annen tråd. Skjønner at folk er forskjellige, men virker jo trist hvis sex blir et ork for folk og noe man bør time best mulig så man "slipper" å gjøre det så mange ganger hver måned. Og nå mener jeg ikke å tråkke alle som har prøvd i over et år( er vel da man kan begynne å prate om at det tar tid), for det er ikke meningen. Ønsket egentlig bare å lufte noen tanker om dette, fordi jeg virkelig tror man gjør seg selv en bjørnetjenteste med å overfokusere på slike ting (IGJEN, ikke til dere som har prøvd "alt").

Konstaterer bare igjen at jeg er heldig som har en mann som tenner på meg og som vil ha sex ofte og at jeg selv er like glad i sexen og kosen som han, slik at vi kan slappe av og nyte hverandre uten å telle dager, timer og minutter. Så får jeg heller komme tilbake om to og et halvt år hvis vi ikke har fått det til, for da passer jeg kanskje bedre inn her på dette forumet...

jadda :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Du må da tåle å få svar!? Vi er forskjellige alle sammen..og godt er det!

Jeg kan ikke svare for om andre har et godt sexliv..men når en har vært sammen i noen år som jeg om min mann har..og en kommer i den situasjonen at en skal prøve å lage barn sammen..så mener jeg at sex'en får en litt annen "dimensjon" det er ikke lenger BARE for nytelsens skyld.. men nå snakker jeg bare for min egen del da...Vi har faktisk klart å la være å fokusere på at det er prøving vi holder på med ganske lenge..men jeg tror at du når et visst punkt, spesielt da om ting ikke går helt etter "planen"..ikke så rart om en møter veggen og ikke er motivert for så mye sex!

Folk er ulike..og mitt innlegg var en meningsytring i henhold til det du skrev tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har okså en mann som tenner på meg og ønsker sex ofte, men når man stresser på jobb både psykisk og fysisk er man for trett når kvelden kommer til å ha sex. Og så hjelper det lite at jeg i perioder jobber en del kvelder og er ikke hjemme før runt 9, og da er jeg for trett til sex.

Blir nokk barn til oss trette okså en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fersking, ikke pålogget

Hei igjen..

Dette er ikke ment som annet enn et godt råd, men du kan jo forsåvidt tolke det som du vil:

Dette forumet blir i størst grad benyttet av folk som ønsker seg barn, helst i går (!), og som sliter med dette. Noen har slitt lenge, andre er nye prøvere (som du sier du er). Felles for "alle" her inne er at vi ønsker oss barn. Vi kan utveksle tanker, følelser og informasjon rundt nettopp dette med å ønske seg barn uten å lykkes så fort som man skulle ønske. Mitt gode råd til deg er at du bør trå litt varsom her... Å vite at du har et fantastisk sexliv er forferdelig lite matnyttig for min del... :roll:

Jeg ønsker deg lykke til med prøvingen. Håper du slipper å bli en av oss som strever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at en grunn til at mange av oss er opptatt av når El er, er at mannen kanskje har påvist dårlige svømmere og at man derfor bør spare noen dager før EL for å øke sjansen for å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny prøver

Igjen..jeg skjønner at dere med problemer ønsker å time best mulig, eneste jeg ikke har skjønt er at det virker som alle her inne er svært overfokusert på EL, og slik jeg forstår det, finnes det folk her som akkurat har begynt eller som bare har prøvd noen måneder(som man jo absolutt må regne med å måtte vente). Er vel egentlig dere jeg henvender meg til når jeg setter spørsmålstegn ved denne fokuseringen.

Og så må det være lov å synes det er trist at endel par som planlegger å få barn sammen har så dårlig eller lite spennende sexliv at de ser på sexen som et ork. Men igjen er det kanskje bare jeg her som ser på sex som en naturlig og viktig del av et velfungerende forhold.

Skjønner at det er mange oppgitte, skuffede og såre kvinner her, men dere må vel tåle å høre andres tanker rundt dette også?

Ønsker uansett alle lykke til en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men igjen er det kanskje bare jeg her som ser på sex som en naturlig og viktig del av et velfungerende forhold.

Ja, jeg tror du er helt alene om å mene dette :wink: .

Fra spøk til alvor: Man kan da ha et godt sexliv om man ikke må ha seg hver dag. Og da kan det være kjekt å vite sånn ca. når man har eggløsning for å time sexen litt når man ønsker seg barn. For meg er det ikke vanskeligere eller verre enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på en måte det er veldig lett å si "ikke overfokuser" når man enda ikke er i "har prøvd en stund fasen" selv. Jeg sa også det...før jeg begynte å prøve.-.....nå tok det faktisk ikke mere enn 4pp før jeg klarte det men likevel etter 3 perioder hvor mensen kom ble jeg ganske oppgitt. (Jeg vet at 3 pp ikke er lenge). Uansett......jeg hadde hele tiden sagt at vi skal ha sex som vanlig å ikke fokusere på el og slike ting....men så er det dette da vet du om at hvis du vet du ikke skal tenke på noe...hva i svarte er det du tenker på da..jo nettopp det!!

Hørte det fortalt som en vits engang....

En mann sier til kona..du kan tenke på hva du vil...absolutt hva du vil.....men IKKE en stor hvit isbjørn...

Kona lukker øynene og tenker og tenker...

Så spør mannen..hva tenker du på?

Hun svarer. En pen hvit sandstrand med azurblått hav og varme bølger som skyller innover....store palmetrær og deilige drinker.....

Mannen ler og sier...og hvem er det som kommer tassende bortover den hpene stranda di.....

Da må kona innrømme at det er den store hvite isbjørnen.....

Poenget er...hvis man bestemmer seg for å ikke tenke på noe så er det faktisk veeeeeldig vanskelig å ikke gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror du er helt alene om å mene dette :wink: .

Fra spøk til alvor: Man kan da ha et godt sexliv om man ikke må ha seg hver dag. Og da kan det være kjekt å vite sånn ca. når man har eggløsning for å time sexen litt når man ønsker seg barn. For meg er det ikke vanskeligere eller verre enn som så.

Helt enig med zmurfette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er på sin plass å understreke at det er med dette forumet, som med alle andre her inne: Man snakker om en ting/et tema, og da virker det som om man "overfokuserer". Eks. da jeg var mye innom på bryllupsforumet før jeg giftet meg var det også en kommentar om "tenker dere ikke på noe annet", og til det svarer jeg: Er faktisk ikke så veldig fokusert på det generelt sett (i løpet av 24 timer), men når jeg er inne på forumet er det jo det vi diskuterer. Altså: Hvis folk er veeeldig fokusert på EL her inne, så betyr ikke det at alle tenker og fokuserer på det resten av døgnet når man ikke er inne og diskuterer.

Og gratulerer med flott sexliv, og som Zmurfette sa: Du er jo den eneste som mener at sexliv er essensielt for forholdet! :hoho: Er du virkelig så naiv (eller arrogant?) at du tror det? Bare for noen teller dager og EL, så liker de ikke sex. Interessant vurdering.

Og til slutt: Poster du meldinger, får du svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...