Gå til innhold

The Walking Dead, sesong 6


Mann 42

Anbefalte innlegg

Lori overlevde definitivt ikke.

Selvsagt er det ingen som liker at Glenn dør. Men folk vi liker, dør hele tida. Slik jeg ser denne serien så er det noen få individer som er på en reise som er så viktig å skildre at man kan regne med at de ikke vil forsvinne i overskuelig fremtid. Først og fremst Rick og Carl, men også Michonne, Daryl og Carol.

Ja, og der ligger forskjellen på deg og meg. Glenn er ikke bare "folk vi liker som dør", men en karakter som har vært med i serien i 6 sesonger. Personlig mener jeg at Glenn fortjener å være på den lista over "reisende" like mye som Rick, Carl, Michonne, Daryl og Carol gjør. Han har vært gjennom like mye som dem. 

Hvis det er noen jeg absolutt ikke vil skal dø, så er det Rick, Glenn, Carol, Maggie og Daryl. Michonne og Carl er karakterer jeg er engasjert i, ja, men ikke på samme måte som førstnevnte.

Så ja, alle har forskjellige "prioriteter" i serien, men mitt inntrykk er at du bagatelliserer det faktum at Glenn døde, når Glenn er minst like viktig for så mange andre som Rick er. Dog ser jeg hvorfor du nevner akkurat de karakterene du gjør når du snakker om en utvikling i serien, fordi det er utallige spennende reiser for dem. Poenget mitt er at folk engasjerer seg, uavhengig av hva slags storyline de har fremover.

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff det skal ikke bare være action. Jeg liker de rolige filler-episodene også jeg. Gjerne de hvor man får et dypere innblikk i de enkeltes historier. 

Og TWD skal fortsette å lages så lenge som overhode mulig iflg skaperen selv, og da blir det fort kjipt å øse ut med all action med en gang

I tillegg så trenger serien å tas ned litt før en sesongavslutning slik at avslutningen blir mer spennende

Tegneserien har både mange og lange deler med samtale og drama på et personlig nivå, så det er liksom i TWD's ånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Jeg syns det er gøy når en av de folk liker veldig godt dør, da virker det mere realistisk, og det gir et lite sjokk som gjør at publikum sperrer øynene opp og føler at nå tar det av.
Det driver serien fremover det også. Den eneste jeg virkelig ikke vil skal dø er Carol, fordi vi har endelig begynt å se henne virkelig tilpasse seg og vise den mørke kyniske siden av seg, det syns jeg er spennende.

Likte forresten episoden med Morgan kjempegodt. I begynnelsen tenkte jeg at det bare var en kjedelig filler om en karakter jeg ikke kunne brydd meg mindre om. Men så endte episoden opp med å bli en av mine favoritter så langt. Helt klart, uten tvil, den beste episoden så langt i denne sesongen ihvertfall. Tammeste sesongen hittil.

Endret av Uhumskheter
lagt til mere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og der ligger forskjellen på deg og meg. Glenn er ikke bare "folk vi liker som dør", men enn karakter som har vært med i serien i 6 sesonger. Personlig mener jeg at Glenn fortjener å være på den lista over "reisende" like mye som Rick, Carl, Michonne, Daryl og Carol gjør. Han har vært gjennom like mye som dem. 

Hvis det er noen jeg absolutt ikke vil skal dø, så er det Rick, Glenn, Carol, Maggie og Daryl. Michonne og Carl er karakterer jeg er engasjert i, ja, men ikke på samme måte som førstnevnte.

Så ja, alle har forskjellige "prioriteter" i serien, men mitt inntrykk er at du bagatelliserer det faktum at Glenn døde, når Glenn er minst like viktig for så mange andre som Rick er. Dog ser jeg hvorfor du nevner akkurat de karakterene du gjør når du snakker om en utvikling i serien, fordi det er utallige spennende reiser for dem. Poenget mitt er at folk engasjerer seg, uavhengig av hva slags storyline de har fremover.

Jeg tror det ville blitt et enormt langt innlegg dersom jeg skulle forsøkt å forklare det. Og breddfullt av spoilere,selv om de ville vært basert på tegneserien. 

Men hvis du ser på det så langt, så har Carol utviklet seg fra å være et offer for partnervold til å bli en temmelig skremmende person som dreper uten å nøle dersom hun mener  at gruppen er tjent med det. Men hun var relativt normal helt til hun så datteren sin vakle ut av låven på Herschels farm som zombie.
Rick Grimes har balansert på en knivsegg i de to siste sesongene og har vært farlig nær ved å bli en ny Guvernør. Akkurat like sinnsyk i perioder, og akkurat like hensynsløs. For hans del var det Loris død som fikk ham over kanten.
Michonnes historie inneholder en tragedie som jeg ikke tror har kommet til overflaten enda, men jeg tror det nærmer seg at hennes selvbebreidelser for tapet av familien og hennes vansker med relasjoner skal skildres. Det var en veldig god grunn til at hun vandret alene i ødemarka sammen med to zombier som følge, og det var ikke BARE at de beskyttet henne mot å bli oppdaget av andre zombier.

Slik jeg ser det så handler serien om prisen for overlevelse. Hva er man villig til å gjøre, og hva gjør det med en etterpå? Hvor mye kan man miste uten å miste seg selv?

Så jeg tror at med Glenns død så er det duket for neste episode i "The Life and Times of Maggie Greene". Hun skal bli noe annet enn hun er i dag. Det blir interessant å se hva det blir. Hun har iallfall atskillig åndsnærværelse. Lover godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterte meg også grenseløst!! Noen kommenterte at zombiene kun kom sigende fra den ene siden av bilen, og at han bare kunne løpe fra dem - men vi burde uansett ha fått se ham komme seg ut av det, nå ble det bare et merkelig sync - brudd. (Det KAN være at det skjedde noe ved bilen som vi får se ved en senere anledning, via tilbakeblikk, men jeg tviler)

Er ellers enig i at denne episoden var litt intetsigende. Man ser jo at Deanne og folka hennes begynner å ta inn over seg hva verden har blitt til. Og Maggie som er gravid. Og noe er i emning med Carl og Enid. Jeg trenger heller ikke blod, gørr og action hver eneste episode, men greit om historien drives videre i alle fall :)

Uansett gruser sesong seks den forrige sesongen hittil, når det kommer til historiebygging. Gleder meg til resten! :)

Hva er det dramaturgisk viktige med å se nøyaktig HVORDAN Rick kom seg unna?

Har du forøvrig kommet over en hittil ukjent definisjon av ordet "intetsigende"?

Maggie er gravid. Innbyggerne i Alexandria begynner å skjønne at verden IKKE er slik de hittil har trodd, og Deanna har en oppvåkning av det verste slaget. Carl har muligens hoppa over gjerdet for å lete etter Enid, og du sier at historien IKKE drives videre?

Jeg syns nesten det skjedde FOR mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er gøy når en av de folk liker veldig godt dør, da virker det mere realistisk, og det gir et lite sjokk som gjør at publikum sperrer øynene opp og føler at nå tar det av.
Det driver serien fremover det også. Den eneste jeg virkelig ikke vil skal dø er Carol, fordi vi har endelig begynt å se henne virkelig tilpasse seg og vise den mørke kyniske siden av seg, det syns jeg er spennende.

Likte forresten episoden med Morgan kjempegodt. I begynnelsen tenkte jeg at det bare var en kjedelig filler om en karakter jeg ikke kunne brydd meg mindre om. Men så endte episoden opp med å bli en av mine favoritter så langt. Helt klart, uten tvil, den beste episoden så langt i denne sesongen ihvertfall. Tammeste sesongen hittil.

Og "Psycho Morgan" har på ingen måte sluttet å eksistere. Han holder bare beistet i sjakk. Det var et lite øyeblikk på slutten av den episoden, der "Ulven" som han tok til fange, sier at i hht HANS kdcex, så må han dessverre drepe alle innbyggerne i Alexandria, inkludert ungene. Morgan hadde en liten rykning og jeg tenkte at nå svinger han staven. Men så tok han seg sammen. Det blir interessant å se hva som skjer med den relasjonen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Dale skulle ikke dø så tidlig i serien. Han ba om å bli skrevet ut. I siste øyeblikk ombestemte han seg, men det var for sent. Han ble spist. 

Jeg antok at det var for å gi fans av tegnserien forståelsen av at her kan hva som helst skje. Herschel overtok forsåvidt Dales rolle fra tegnserien, inkludert det amputerte beinet, så de beholdt sin "vismann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på en ting: hva skjer om man er gravid og fosteret dør? Blir man spist opp innvendig av en zombiebaby?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caroline91

Eastman. Jeg også. Det var en temmelig tragisk episode.. Jeg visste jo at Eastman ikke ville overleve, siden episoden var et flashback og vi ikke har sett noe til ham sammen med Morgan, men det var leit å se ett av de siste genuint gode menneskene i verden dø.

Eastman var det ja. Det var en helt fantastisk skuespillerprestasjon!! Jeg satt med frysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eastman var det ja. Det var en helt fantastisk skuespillerprestasjon!! Jeg satt med frysninger.

Ja det var Emmy-stoff det der!   :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antok at det var for å gi fans av tegnserien forståelsen av at her kan hva som helst skje. Herschel overtok forsåvidt Dales rolle fra tegnserien, inkludert det amputerte beinet, så de beholdt sin "vismann".

Nei, det var skuespilleren som ikke ville være med mer. Så de lagde en story for hans avskjed. Han ombestemte seg dog, men da var det allerede en ny storyline. Så han måtte dø. 

Det ble Bob som ble "mest" Dale egentlig, selv om han ble spist av en litt annen gruppe i tegneserien. De visste ikke at han var bitt da de stekte benet hans. Dale var vel ikke amputert i tegneserien, han ble bitt og så fanget og spist av mennesker. På tv av Terminus folka, i serien av en annen gruppe (husker ikke navnet). I tegneserien er det Rick som er amputert, mangler en hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når zombieapokalypsen skjer, så kommer jeg til å søke tilflukt på et cruiseskip midt på havet.

Et cruiseskip fullt av zombier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var skuespilleren som ikke ville være med mer. Så de lagde en story for hans avskjed. Han ombestemte seg dog, men da var det allerede en ny storyline. Så han måtte dø. 

Det ble Bob som ble "mest" Dale egentlig, selv om han ble spist av en litt annen gruppe i tegneserien. De visste ikke at han var bitt da de stekte benet hans. Dale var vel ikke amputert i tegneserien, han ble bitt og så fanget og spist av mennesker. På tv av Terminus folka, i serien av en annen gruppe (husker ikke navnet). I tegneserien er det Rick som er amputert, mangler en hånd.

Jo, Dale mistet et ben i tegneserien, ganske tidlig, og var, så vidt jeg husker, enbent store deler av tida i fengselet.

JEg syns ikke at Boib hadde særlig mye av tegneseriens Dale ved seg, og det at de dør på omtrent samme måte (feber etter zombiebitt, og forrett for forstatdskannibaler) syns jeg er en smuie overfladisk som llkhet.

Manusforfatterne har det uansett sikkert ganske ltt mht å skrive folk ut av serien; Døden lurer bak hvert hjørne, og  bak hver lukket dør.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døden lurer også midt på en åpen slette i en gruppe personer, der en zombie dukker opp i nakken på en ene personen, helt uten at noen har sett eller hørt noe til zombien ute på den åpne sletten - før den er på en av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det dramaturgisk viktige med å se nøyaktig HVORDAN Rick kom seg unna?

Har du forøvrig kommet over en hittil ukjent definisjon av ordet "intetsigende"?

Maggie er gravid. Innbyggerne i Alexandria begynner å skjønne at verden IKKE er slik de hittil har trodd, og Deanna har en oppvåkning av det verste slaget. Carl har muligens hoppa over gjerdet for å lete etter Enid, og du sier at historien IKKE drives videre?

Jeg syns nesten det skjedde FOR mye.

Det er kanskje ikke dramaturgisk viktig, men siden man lot den scenen være en cliffhanger, syns jeg det skapte et irriterende hull mellom episodene at han bare plutselig kommer løpende. Man kunne lett spart seg dette kontinuitetsbruddet ved å vise ett - to sekunder av at Rick forlater bilen. Og hva skjedde med hånden, han var nokså plaget av den rett før zombiene kom, men i den påfølgende episoden er det ikke i det hele tatt fulgt opp.

Intetsigende, tja. (Haha, bra tilsvar av deg ;) ) At Maggie er gravid har blitt antydet såpass lenge at når hun endelig sa det, ble det mer en bekreftelse enn en nyhet. At jeg ikke ristes i grunnvollene av dette, skyldes nok mest at jeg hittil ikke har vært spesielt interessert i Maggie sin karakter. Jeg syns hun er anmasende og irriterende. Jeg ER imidlertid spent på hvordan de utvikler henne herfra, gravid og tilsynelatende uten Glenn. Her ligger det mye uforløst potensial.

Er nok litt det samme med innbyggerne i Alexandria, jeg ser på dem som "midlertidige" og bryr meg ikke så mye om hva som skjer med dem. Derfor blir Deanne sin perosnlige utvikling også nokså gjespete for meg. Jeg tror de fleste av Alexandrierne vil dø eller bli borte, men jeg håper de tar med seg den nye "dama" til Rick, hun tykkfalne legen/kjøkkenassistenten, som ville passet perfekt til Hr. Hockeysveis - og muligens Enid, selv om hun er plagsom på en måte bare tenåringer kan være. Samme med Carl, jeg gleder meg til han slutter å være så mutt og trassig.

Ang hva jeg syns driver serien videre, så er det først og fremst gruppens kollektive skjebne jeg er opptatt av - selv om jeg også elsker at man blir så glad i og kjent med hver enkelt karakter. Jeg syns det var bra sagt, det om at TWD ikke først og fremst er action, blod og gørr, men en historie om hvordan mennesker, som gruppe og individer, overlever en apokalypse, hva slags mekanismer som slår inn hos den enkelte. Jeg syns TWD løser dette stort sett på en god måte. MEN jeg syns plot'et nå begynner å gå i sirkler, gruppen vandrer rundt i skogen, finner et trygt sted, blir utfordret av mennesker, zombiene blander seg inn, tryggheten pulveriseres, de vandrer videre, historien gjentar seg. Jeg hadde håp om at sesong 6 ville gi noen svar, hva skjer i resten av USA (verden), hvordan oppsto viruset, hvordan kan de bekjempe det. Også har Negan lagt så lenge i bakgrunnen, at det må utløses noe i forbindelse med det snart!

Endret av WalkerTexas
Rettet skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er så utrolig mange zombieflokker, hvorfor bruker de ikke oftere triksene de har lært seg fra før. Michonne levde langt tryggere med de to passive zombiene hun gikk med i bånd, men dette har ikke blitt videreført/ videreutviklet på noen måte. Kunne man ikke f.eks satt ut arm og - kjeveløse zombier i bånd utenfor Alexandria, som en slags "nothing to see here, move along" - type sikkerhet?? :) Også dette med zombie - innvoller ville vært til hjelp i flere situasjoner tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting nå, jeg tror Glenn overlevde zombieangrepet og at han på en måte kommer seg ut av den mølja. Da hadde jeg blitt glad ☺☺ Men, hva om der skjer og han istedet blir drept rett utenfor muren til Alexandria eller rett foran Maggie? Litt ala Beth som døde rett før de skulle gjenforenes 😔😔 Det hadde vært kjipt det!

Anonymkode: 20a6c...c16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke dramaturgisk viktig, men siden man lot den scenen være en cliffhanger, syns jeg det skapte et irriterende hull mellom episodene at han bare plutselig kommer løpende. Man kunne lett spart seg dette kontinuitetsbruddet ved å vise ett - to sekunder av at Rick forlater bilen. Og hva skjedde med hånden, han var nokså plaget av den rett før zombiene kom, men i den påfølgende episoden er det ikke i det hele tatt fulgt opp.
Intetsigende, tja. (Haha, bra tilsvar av deg ;) ) At Maggie er gravid har blitt antydet såpass lenge at når hun endelig sa det, ble det mer en bekreftelse enn en nyhet. At jeg ikke ristes i grunnvollene av dette, skyldes nok mest at jeg hittil ikke har vært spesielt interessert i Maggie sin karakter. Jeg syns hun er anmasende og irriterende. Jeg ER imidlertid spent på hvordan de utvikler henne herfra, gravid og tilsynelatende uten Glenn. Her ligger det mye uforløst potensial.

Er nok litt det samme med innbyggerne i Alexandria, jeg ser på dem som "midlertidige" og bryr meg ikke så mye om hva som skjer med dem. Derfor blir Deanne sin perosnlige utvikling også nokså gjespete for meg. Jeg tror de fleste av Alexandrierne vil dø eller bli borte, men jeg håper de tar med seg den nye "dama" til Rick, hun tykkfalne legen/kjøkkenassistenten, som ville passet perfekt til Hr. Hockeysveis - og muligens Enid, selv om hun er plagsom på en måte bare tenåringer kan være. Samme med Carl, jeg gleder meg til han slutter å være så mutt og trassig.

Ang hva jeg syns driver serien videre, så er det først og fremst gruppens kollektive skjebne jeg er opptatt av - selv om jeg også elsker at man blir så glad i og kjent med hver enkelt karakter. Jeg syns det var bra sagt, det om at TWD ikke først og fremst er action, blod og gørr, men en historie om hvordan mennesker, som gruppe og individer, overlever en apokalypse, hva slags mekanismer som slår inn hos den enkelte. Jeg syns TWD løser dette stort sett på en god måte. MEN jeg syns plot'et nå begynner å gå i sirkler, gruppen vandrer rundt i skogen, finner et trygt sted, blir utfordret av mennesker, zombiene blander seg inn, tryggheten pulveriseres, de vandrer videre, historien gjentar seg. Jeg hadde håp om at sesong 6 ville gi noen svar, hva skjer i resten av USA (verden), hvordan oppsto viruset, hvordan kan de bekjempe det. Også har Negan lagt så lenge i bakgrunnen, at det må utløses noe i forbindelse med det snart!

Jeg syns det er bra at man ikke kaster bort tid på å vise "flukten fra RV-en". Rick kommer til porten i Alexandria, og detaljene er uinteressante. Vi får anta at han ganske enkelt hoppet ut av RV-en og løp det han var kar om for å komme til Alexandria før horden, og "Rick løper" er ikke spesielt interessant å se på. Så lenge sekvensen ikke ville inneholde stort annet enn at han kom uskadet frem, så har det null interesse, og å dvele ved det ville bare kaste bort tid.

Maggie er en av de viktigste personene i serien, og jeg syns det er litt merkelig at man ikke liker henne. Hun er faktsik en av de mer sympatiske menneskene, til forskjell fra borderline psychoene Rick, Carol, Carl og Daryl. Misforstå meg rett, jeg er veldig glad i dem alle sammen, mest fordi serien slipper oss under huden på dem på en måte som gjør dem forståelige og mennesklige, men de er også ekstremt farlige personer. Ikke allltid med verdens beste begrunnelser, heller.  Carls morderiske tendenser er tonet en smule ned i TV-serien. Under angrepet fra Guvernørens folk drepte han en ung gutt uten engang å tenke over det, fordi han var fienden, men uten at han utgjorde noen umiddelbar trusel. Herschel mente det var mord, og mange vil være enige i det.

Dersom den hadde fulgt scriptet til tegnserien, ville det vært Carl som hadde drept den lille jenta som zombifiserte venninnen sin. Han ville gjort det fordi han mente det måtte gjøres, og fordi han skjønte at ingen av de voksne i gruppen ville klare å drepe et barn.

Det er ganske typisk at Maggie og Glenn er et par, siden de gestalter omtrent de samme verdiene i serien. Jeg vet ikke om noen har lagt merke til det, men de er de som dreper desidert færrest mennesker. Det påstås at Glenn ikke drepte en eneste person i hele serien, og det kan meget vel stemme. Og jeg kan ikke komme på noen drap begått av Maggie, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...