Gå til innhold

Kan det være så ENKELT ?Plantebasert kosthold!


Stumpen

Anbefalte innlegg

Jeg har startet et eksperiment for meg selv , jeg har kuttet ALLE animalske produkter i kosten min.

Dvs.melk, ost,yoghurt,kjøtt,fisk,egg etc.

Hvorfor spør du?

Hva med proteiner?

Kalsium?osv..

Jeg gjør dette for jeg er lei...

LEI av å føle meg dritt.

LEI av å være sulten og ikke kunne spise når jeg har lyst.

Tok nylig en blodprøve for å sjekke det meste.

Jeg la merke til at LDL kolesterolet mitt var høyt.Det skremte meg.4.8 er høyest innenfor normalen.jeg har 4.dvs,på vei til en meget dårlig helse i fremtiden.

Jeg har vært deprimert lenge.

Jeg har som regel alltid vært trøtt og sliten.Null energi og livslyst.isolert meg fra venner og familie.syns synd på meg sjøl.

Jeg har spist slik som de fleste kostholdseksperter mener jeg bør spise.

Egg og melk.Rent kjøtt og lite karbohydrater.Grønnsaker ved siden av.

FETT.OLIVENOLJE. DITT OG DATT.

Jeg er ikke overvektig, men jeg er heller ikke frisk.

Jeg har en god bilring rundt magen.

Jeg har fått dårlig syn,spes de siste to årene.

Jeg trener normalt. (Går turer, trener styrke og div.)

Jeg ble gravid i Mai 2015 for første gang i mitt liv men mistet(10 uker gammel) (MA)

Måtte ta cytotec-en horribel opplevelse.

Jeg så tilfeldigvis en dokumentar på Netflix som heter "Forks over knives".Den fikk meg til å begynne å tenke.

Jeg søkte rundt på nettet og fant masse spennende lesning.(de som vil ha fakta:google chinastudy)

Jeg begynte å se på mer dokumentarer som "gmo omg, cowspiracy,fat,sick and nearly dead"

Og masse videoer om folk som spiser hclf vegan (youtube).

Det virker så j****logisk!

Disse folka ser LYKKELIGE ut..og de spiser til de ikke orker mer!

Og da snakker jeg ikke om at de kun spiser bananer og spinat, men hjemmelaga EKTE plantebasert mat som feks:grøt,smoothie, taco,brød,ris,pasta,bønner,linser,gryter,supper,all frukt du kan tenke deg og så mye grønnsaker som mulig.

Desserter,is,sjokolade osv!

3-4000 kalorier-men de er ikke overvektige?

Jeg kan nevne at jeg har vært uten alle animalske produkter i 2 uker nå, og jeeez..jeg sleit første uka..jeg hadde så lyst på karbonader og ost..

Men hvorfor?

FORDI jeg ikke spiste nok.

Jeg har den siste uken kranglet mye med meg selv om det å spise for mye (henger igjen etter utallige dietter og kaloritelling).

Jeg startet med å lage meg smoothie med feks 5 bananer istedet for 1,vann og en boks med ananasbiter til frokost.

Jeg ble stappmett.

Hadde ikke lyst på mat før sent ettermiddag ,spiste da ristede brødskiver med avocado og bønner i tomatsaus.så mye jeg orket.Stoppet da jeg var full og fornøyd (ikke kvalm)

Så en deilig karrirett til kvelds.Masse ris,grønnsaker,tomatsaus og poteter.

METT.

Sov som en sten.

Shitbrake som aldri før for å vær ærlig.;-)

(Har slitt lenge med vond mage og treg avføring)

Nå får jeg masse fiber i meg som får ting til å gå igjennom systemet.

Verdt å nevne:jeg har i alle år hatt noen j****menssmerter..

Jeg hadde ikke vondt denne perioden i det hele tatt.begynte å bli redd for at noe var galt helt til jeg så en video av en jente som opplevde akkurat det samme som meg ved å innføre et plantebasert kosthold)

Jeg har lenge hatt et kløende utslett under haken/halsen som forsvant ganske kjapt da jeg kuttet kjøttet og melka.

Kviser forsvant også.

Jeg har mer energi allerede og jeg føler meg mer positiv.

Til slutt:Beklager hvis dette innlegget er litt rotete skrevet,har bare tlf for øyeblikket og så har jeg tusen tanker i huet for tiden.Føler meg så utrolig entusiastisk at jeg bobler over :)

Jeg skal oppdatere her inne om en måneds tid,skal da ta nye blodprøver og se om det skjer en forandring.

Da kan jeg legge ved bilder av disse testene så får vi se om denne "nestenforgodtilåværesannlivsstilen" er hva jeg tror den er.

Jeg skal oppdatere dere om det skjer negative eller positive foandringer når det gjelder kropp/vekt,hud og hår,mentalhelse and so on.

Cheers! Klem:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv sett Forks over Knives og lest deler av Kinastudien. Begge to er supre!

 

Skjønner at du er gira på å prøve noe nytt, men jeg ville forsøkt å være litt mer ydmyk selv om en slik livsstilsendring er svært spennende :) Spiser selv svært plantebasert og har aldri følt meg bedre, men det kan være helt individuelt om man kjenner endringer eller ei. Nå som du kutter ut flere lettvinte næringskilder er det viktig å lese seg opp og erstatte dem med riktig mat slik at du ikke blir noe verre. 

Man går ikke nødvendigvis ned i vekt med et vegansk kosthold siden man skal jo ha samme antall kalorier daglig, men et plantebasert kosthold gjør det lettere å droppe sjokoladeplata på lørdager. Ellers kan du oppleve litt hodepine den første og andre uka mens du endrer kosten, og det er lett å "aldri" føle seg mett. Begge deler går seg til selvsagt til etter en liten stund, men du må nok belage deg på å vente en måned eller tre for virkelige resultater.

 

Ønske deg masse lykke til :) Ps flott at du skal ta blodprøver for å være på den sikre siden!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, jeg gjør ikke dette for å gå ned i vekt, et par kilo hadde sikkert vært en bonus, men hovedsakelig gjør jeg dette for jeg vil FØLE meg bra.Leve et lykkelig liv med god HELSE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, jeg gjør ikke dette for å gå ned i vekt, et par kilo hadde sikkert vært en bonus, men hovedsakelig gjør jeg dette for jeg vil FØLE meg bra.Leve et lykkelig liv med god HELSE.

Jeg kan garantere at du kommer til å føle deg bra daglig :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det litt rolig med tanke på høykarbo, er selv veganer og verken bevisst høy- eller lavkarbo, fordi begge deler virker styrete, unødvendig og mindre sunt enn rimelig med karbohydrater og noe fett fra sunne kilder som nøtter, frø, avocado og litt olje. Likevel vil jeg si at ja, det er ganske enkelt å leve dyre- og miljøvennlig, og for meg har det også hjulpet mye med tanke på irritabel tarm.



Anonymous poster hash: 1f0cc...c42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det funker for deg! Dessverre funker ikke det samme for alle. Jeg har ekstrem psoriasis (til enhver tid er 30-50% av kroppen dekket, på det verste var det 80%). Jeg ble anbefalt å kutte ut alt animalsk, alt sukker, og også mye kornprodukter. Jeg greide det i et halvt år... Det var da jeg endte opp med 80% av kroppen dekket med pso, jeg hadde null energi selv om jeg lå på rundt 3500 kalorier om dagen hvor alt var utregnet så jeg fikk i meg alt riktig, jeg fikk kronisk skjelving i hendene og store mageproblemer. For kroppen min fungerte det ikke i det hele tatt. Nå er jeg over på et nøye balansert kosthold, hvor jeg prøver å følge tallerkenmodellen til hvert eneste måltid (1/3 kjøtt/egg/fisk, 1/3 karbohydrater, 1/3 grønnsaker). Jeg lager all mat selv, sørger for at det jeg kjøper av fisk/kjøtt/egg er rene produker (ingen ferdig farse, eller marinader/krydder) og hovedsaklig økologisk for dyrevelferdet, unner meg en boks cola og det jeg ønsker av snop og snacks hver lørdag. Det trives kroppen min med; jeg er nå nede på 20% psoriasis (for første gang på over ti år!), energien er tilbake, og jeg føler meg bedre enn jeg noengang kan huske.

 

Veldig glad for at du har funnet det som fungerer for deg TS! Det er kjempebra! Men bare en påminner om at det som fungerer for en fungerer ikke nødvendigvis ikke for en annen, det finnes dessverre ingen fasit! :( Lykke til videre!



Anonymous poster hash: ce64e...61e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sitt fat, sick and nearly dead og den var veldig inspirerende! Vi burde nok jevnt over spise mer grønnsaker og mindre kjøtt.. Blir spennende å høre hvordan det går med deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever også mest plantebasert, og har det veldig godt med det. Føler det gir meg energi og at fordøyelsen og kroppen ellers fungerer optimalt.

 

Men man kan ikke spise seg mer enn mett her heller. F.eks er jeg glad i nøtter, men kan jo ikke gafle i meg.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veganer, HCLF :) Hadde også voldsomme mensensmerter før, så ille at jeg noen ganger måtte være hjemme fra skolen. Nå har jeg INGEN smerter overhode, og både kan og vil trene når jeg har mensen.

Tar blodprøver innimellom og har ingen mangler.

Har en hudsykdom, men etter at jeg ble veganer merker jeg ikke noe som helst til det.

Det har endret livet mitt til det bedre! :)

Anonymous poster hash: c2683...6bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det funker for deg! Dessverre funker ikke det samme for alle. Jeg har ekstrem psoriasis (til enhver tid er 30-50% av kroppen dekket, på det verste var det 80%). Jeg ble anbefalt å kutte ut alt animalsk, alt sukker, og også mye kornprodukter. Jeg greide det i et halvt år... Det var da jeg endte opp med 80% av kroppen dekket med pso, jeg hadde null energi selv om jeg lå på rundt 3500 kalorier om dagen hvor alt var utregnet så jeg fikk i meg alt riktig, jeg fikk kronisk skjelving i hendene og store mageproblemer. For kroppen min fungerte det ikke i det hele tattAnonymous poster hash: ce64e...61e

Høres ikke ut som du fikk i deg alt du trengte av næringsstoff. Når du kutter så mye på en gang ender du som regel med å gjøre noe galt om du ikke setter deg ned og regner ut at du får i deg alt du trenger av de ulike proteiner, fett og vitaminer.

Du må spise nøtter også helst linfrø og hampfrø (eller hva det heter på norsk).

B12 må man ta og D-vit på vinteren slik kjøttspisere også burde

Kaffi og tedrikking for nær måltider hindrer for eks opptak av jern.

Ellers burde man gå gjennom kostholdet og sjekke at man har kilder til alle vitaminene. Det kan gå bra uten så grundig sjekk men etter min erfaring beholder mange så mye av sin gamle kostholdsstil og tar ikke hensyn til at veganermåltid er bygd opp helt annerledes at de går på en smell.

Vegetarlivsstil er generelt enklere.

Anonymous poster hash: ac720...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare presisere noe her slik at det ikke blir noen misforståelser:

Jeg vil spise normalt uten å tvinge i meg noe.

Jeg skal spise til jeg er mett.

Jeg skal prøve å spise maten mest mulig naturlig, dvs ikke helle haugevis med oljer på maten når jeg steker den, ekstra sukker oppi osv.

Mindre salt.

Spise naturlig!

Masse grønnsaker,linser,bønner,erter, helst "whole grain "pasta,ris,frokostblanding etc.mandel eller ris melk som jeg prøver å lage selv.kokosmelk..havremelk.

Jeg kommer heller ikke til å telle kalorier.

Jeg kommer ikke til å spise mer en hva hodet mitt sier.

Når mange spør meg om hvorfor jeg ikke vil spise kjøtt lengre så svarer jeg med at jeg hadde aldri klart i det virkelige liv å drept /skadet et dyr.Aldri.

Så hvorfor skal jeg da kjøpe pent innpakket kjøtt?

Hvorfor klarer de fleste ikke å se på en dokumentar som feks.earthlings ?

Jeg klarte det ikke..grusomt.

Så da måtte jeg spørre meg selv.noe som var vanskelig å innse.For-hvis dette ikke er godt for øynene mine, hvorfor skal det da være godt for min mage...

Og når jeg ser alle studier som kommer opp om at kreft,brystkreft etc (chinastudy etc.)har sammenheng i stor grad med kjøtt og melkeprodukter, jo da begynner man å tenke litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du fikk i deg alt du trengte av næringsstoff. Når du kutter så mye på en gang ender du som regel med å gjøre noe galt om du ikke setter deg ned og regner ut at du får i deg alt du trenger av de ulike proteiner, fett og vitaminer.

Du må spise nøtter også helst linfrø og hampfrø (eller hva det heter på norsk).

B12 må man ta og D-vit på vinteren slik kjøttspisere også burde

Kaffi og tedrikking for nær måltider hindrer for eks opptak av jern.

Ellers burde man gå gjennom kostholdet og sjekke at man har kilder til alle vitaminene. Det kan gå bra uten så grundig sjekk men etter min erfaring beholder mange så mye av sin gamle kostholdsstil og tar ikke hensyn til at veganermåltid er bygd opp helt annerledes at de går på en smell.

Vegetarlivsstil er generelt enklere.

Anonymous poster hash: ac720...f14

 

Jeg fikk lagt opp alle måltidene mine av en ernæringsfysiolog som personlig var veganer, så... Du kan ikke bare gå utifra at siden det ikke funket for meg gjorde jeg noe galt.

Anonymous poster hash: ce64e...61e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare presisere noe her slik at det ikke blir noen misforståelser:

Jeg vil spise normalt uten å tvinge i meg noe.

Jeg skal spise til jeg er mett.

Jeg skal prøve å spise maten mest mulig naturlig, dvs ikke helle haugevis med oljer på maten når jeg steker den, ekstra sukker oppi osv.

Mindre salt.

Spise naturlig!

Masse grønnsaker,linser,bønner,erter, helst "whole grain "pasta,ris,frokostblanding etc.mandel eller ris melk som jeg prøver å lage selv.kokosmelk..havremelk.

Jeg kommer heller ikke til å telle kalorier.

Jeg kommer ikke til å spise mer en hva hodet mitt sier.

Når mange spør meg om hvorfor jeg ikke vil spise kjøtt lengre så svarer jeg med at jeg hadde aldri klart i det virkelige liv å drept /skadet et dyr.Aldri.

Så hvorfor skal jeg da kjøpe pent innpakket kjøtt?

Hvorfor klarer de fleste ikke å se på en dokumentar som feks.earthlings ?

Jeg klarte det ikke..grusomt.

Så da måtte jeg spørre meg selv.noe som var vanskelig å innse.For-hvis dette ikke er godt for øynene mine, hvorfor skal det da være godt for min mage...

Og når jeg ser alle studier som kommer opp om at kreft,brystkreft etc (chinastudy etc.)har sammenheng i stor grad med kjøtt og melkeprodukter, jo da begynner man å tenke litt.

 

Høres småkjipt ut, hva spiser du når du skal skikkelig kose deg?

Anonymous poster hash: 93ebb...795

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småkjipt?

Jeg kan lage meg pizza,pannekaker,rundstykker, taco,popkorn, hjemmelaga pommfri (bakt i ovn),med masse krydder/urter, hjemmelagd dip,lasagne, spise mørk sjokolade uten melk/sukker,burritos,sushi (uten fisk), det er såååå mye godt å lage at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.Google plantbased snacks,plantbased food,dinner,breakfast etc.så får du opp haugevis med oppskrifter på deilig mat med masse smak:)

Jeg er midt i opplæringa selv her og jeg oppdager nå hvor mye godt man faktisk kan spise uten å kjøpe ferdigretter fra butikken.Det handler om hvilken innstilling man har til å gidde å prøve nye ting og hvor viktig helsen din er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småkjipt?

Jeg kan lage meg pizza,pannekaker,rundstykker, taco,popkorn, hjemmelaga pommfri (bakt i ovn),med masse krydder/urter, hjemmelagd dip,lasagne, spise mørk sjokolade uten melk/sukker,burritos,sushi (uten fisk), det er såååå mye godt å lage at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne.Google plantbased snacks,plantbased food,dinner,breakfast etc.så får du opp haugevis med oppskrifter på deilig mat med masse smak:)

Jeg er midt i opplæringa selv her og jeg oppdager nå hvor mye godt man faktisk kan spise uten å kjøpe ferdigretter fra butikken.Det handler om hvilken innstilling man har til å gidde å prøve nye ting og hvor viktig helsen din er for deg.

 

Men hva er forskjellen på det og å være veganer?

Anonymous poster hash: 93ebb...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere er til kosthold, det crossfit er til trening.

Tolk det hvordan dere vil ;) Lenge vurdert å legge om en måned til vegansk kosthold forøvrig, virker spennende. Men litt kjøtt vil jeg nok alltid spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uhumskheter

Veganere er til kosthold, det crossfit er til trening.

Tolk det hvordan dere vil ;) Lenge vurdert å legge om en måned til vegansk kosthold forøvrig, virker spennende. Men litt kjøtt vil jeg nok alltid spise.

 

Crossfit is like the exact opposite of Fight Club, because the 1st rule of Crossfit is to never stop talking about Crossfit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så stor forskjell?

En veganer spiser ingen form form for animalske produkter, MEN det er forskjell på veganere også har jeg forstått.

Vi "normale kjøttetende"mennesker har sett på veganere (inkludert meg selv)som supersunne,gressetende freaks (for å ta litt hardt i),noe som ikke er sant.Og utrolig tåpelig av oss å si.

Veganere spiser noen ganger usunt og kan være overvektige de også (raffinert sukker,hvetemel,olje ,drikker brus,spiser generell fastfood osv.)

Og så har du dem som spiser mer naturlig. Og noen midt i mellom;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever også mest plantebasert, og har det veldig godt med det. Føler det gir meg energi og at fordøyelsen og kroppen ellers fungerer optimalt.

 

Men man kan ikke spise seg mer enn mett her heller. F.eks er jeg glad i nøtter, men kan jo ikke gafle i meg.

 Jovisst kan man det! Hvis maten er god, er det dessverre så alt for lett å fortsette å spise lenge etter man egentlig er mett.

 

 

Anonymous poster hash: c3b59...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lagt opp alle måltidene mine av en ernæringsfysiolog som personlig var veganer, så... Du kan ikke bare gå utifra at siden det ikke funket for meg gjorde jeg noe galt. Anonymous poster hash: ce64e...61e

Med mindre du ikke tålte maten, så er det mest logiske at du gjorde noe galt. Greit nok at du ikke har lyst å spise slik, da

Anonymous poster hash: ac720...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...