Testosteron Skrevet 19. oktober 2015 #61 Skrevet 19. oktober 2015 De eneste bakkestyrkene der nede man kan støtte utenom Assads er kurderne, men det er jo også en oppskrift på katastofe dersom de skulle vinne frem og ta kontrollen i landet Hvorfor det?
Example Skrevet 19. oktober 2015 #62 Skrevet 19. oktober 2015 Hvorfor det? At kurderne skulle ta kontroll over hele Syria, det ville vært en katastrofe og en oppskrift på problem og nye kriger. En minoritet som styrer et helt land, det vil ikke fungere. I tillegg har for eksempel Tyrkia, som sannsynligvis aldri vil la det skje.
Testosteron Skrevet 19. oktober 2015 #64 Skrevet 19. oktober 2015 En minoritet som styrer et helt land, det vil ikke fungere. Enig. Den eneste løsningen er å splitte Syria mellom de forskjellige etniske grupperingene.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #65 Skrevet 20. oktober 2015 At kurderne skulle ta kontroll over hele Syria, det ville vært en katastrofe og en oppskrift på problem og nye kriger. En minoritet som styrer et helt land, det vil ikke fungere. I tillegg har for eksempel Tyrkia, som sannsynligvis aldri vil la det skje. Det ville nok ikke vært realistisk at kurderne styrte hele Syria, men at noen kurdere kunne deltatt i regjeringen er kanskje ikke helt usannsynlig? Man må forøvrig være klar over at kurdere har ulike meninger om denne konflikten. Noen kurdere ønsker at Assad skal fortsette som president. Ikke fordi de liker han så godt, men fordi de mener at han er det beste alternativet. Hvis minoriteten som styrer inkluderer majoriteten kan det fungere. Assad er alawitt, som er en minoritet i Syria, men i sin regjering inkluderte han sunnimuslimer, som er majoritet i Syria. Han er også gift med en sunnimuslimsk kvinne. Assad beskyttet også andre minoriteter som kristne, han har derfor også deres støtte. Islamistiske sunnimuslimer hadde han et anstrengt forhold til, og alle forsøk på islamistiske opprør ble slått hardt ned på. Derfor tror jeg det ville vært vanskelig for Assad å få til et politisk samarbeid med noen av de militante islamistgruppene, særlig etter det som har skjedd de siste 4-5 årene. Anonymous poster hash: c475c...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #66 Skrevet 20. oktober 2015 Du tror Obama personlig sitter og dikterer Syria-politikken? Haha. USAs president har stor makt i utenrikspolitikken. Han har byttet ut flere rådgivere, sjefer og ministere som har vært kritiske til hans utenrikspolitikk. Anonymous poster hash: c475c...4fb 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #67 Skrevet 20. oktober 2015 Har Obama sunnimuslimsk bakgrunn? Det er greit nok at faren hans var muslim, men han vokste opp uten å ha noe kontakt med ham, og selv er han kristen. Men du tenker kanskje at han er under innflytelse fra sunnimuslimske gener? Han vokste opp i et sunnimuslimsk miljø i Indonesia. Hans stefar var også sunnimuslim. Ikke usannsynlig at han allerede da sympatiserte med sunnimuslimene, siden det også der var konflikter mellom sunnimuslimer og shiamuslimer. Anonymous poster hash: c475c...4fb 2
Mann 42 Skrevet 20. oktober 2015 #68 Skrevet 20. oktober 2015 (endret) Han vokste opp i et sunnimuslimsk miljø i Indonesia. Hans stefar var også sunnimuslim. Ikke usannsynlig at han allerede da sympatiserte med sunnimuslimene, siden det også der var konflikter mellom sunnimuslimer og shiamuslimer.Anonymous poster hash: c475c...4fb Så dette med at han er kristen og går i kjerka det er liksom "hellig løgn", det da? Hm? "Vokste opp i et sunnimuslimsk miljø"? Han bodde i Indonesia i fire år, fra han var 6 til han var 10 og returnerte til Statene i 1971. Og mens han bodde i Indonesia, gikk han på katolsk skole. Påstanden om sunnimuslimsk indoktrinering i barneårene virker svak, syns jeg. Endret 21. oktober 2015 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #69 Skrevet 21. oktober 2015 Så dette med at han er kristen og går i kjerka det er liksom "hellig løgn", det da? Hm? "Vokste opp i et sunnimuslimsk miljø"? Han bodde i Indonesia i fire år, fra han var 6 til han var 10 og returnerte til Statene i 1971. Og mens han bodde i Indonesia, gikk han på katolsk skole. Påstanden om sunnimuslimsk indoktrinering i barneårene virker svak, syns jeg. Han gikk også to år på en offentliglig skole i Indonesia, med muslimske lærere og elever. Jeg har ikke sagt at han ble indoktrinert. Jeg sa at hans bakgrunn kan ha betydning for hvem han sympatiserer med. Er du uenig i at han har et tettere forhold til islam, koranen og muslimer enn andre amerikanske presidenter har hatt? Har du f.eks hørt talen han holdt i Kairo i 2009 "A new beginning"? Anonymous poster hash: c475c...4fb
Mann 42 Skrevet 21. oktober 2015 #70 Skrevet 21. oktober 2015 Han gikk også to år på en offentliglig skole i Indonesia, med muslimske lærere og elever. Jeg har ikke sagt at han ble indoktrinert. Jeg sa at hans bakgrunn kan ha betydning for hvem han sympatiserer med. Er du uenig i at han har et tettere forhold til islam, koranen og muslimer enn andre amerikanske presidenter har hatt? Har du f.eks hørt talen han holdt i Kairo i 2009 "A new beginning"?Anonymous poster hash: c475c...4fb Jeg tviler sterkt på at et par skoleår i Indonesia gjør så mye fra eller til. Men jeg kan godt tenke meg at en smart fyr som har bodd et par år blant muslimer er en anelse mindre xenofob enn en middelmådig rikmannssønn som har bodd hele sitt liv i Texas.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå