Gå til innhold

Jeg er så lei av bloggverden at jeg vil spy!


Gjest CecilieX

Anbefalte innlegg

SE har ikke tatt et eneste bilde av noe som helt som har med Istanbul å gjøre...  Hun kunne like gjerne sittet i leiligheten sin i Oslo.

Innlegg ryddet for spekulasjoner

Nordvesta, mod.

Endret av Nordvesta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 3/2/2016 at 11.47, medeus skrev:

Sophieelise er i Istanbul og i følge bloggen har hun vært der siden  27/2, men hvorfor legger hun ikke ut bilder fra en så fantastisk by? Eller fra hotellet? Hun pleier ellers å legge ut masse bilder av tull og tøys og mat og severdigheter. Hun skriver at hun ikke har med kamera (?) ut i byen, men mobilen hennes har jo et supert kamera ... 

Nå har Sraad & ℅ også reist dit. Kanskje de også blir kidnappet av aliens/får fotoforbud/må bare være på hotellet/egentlig har reist et helt annet sted :ph34r: :fnise:

Nei, det er jo å gi byen og hotellet reklame hun ikke får betalt for ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ville blogge samfunnsengasjert, har det vært en del å ta av i Istanbul de siste dagene. Men, nei. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus

Argh. Det som har kommet fra diverse "toppbloggere" den siste tiden er såpass dobbeltmoralsk og råttent at det burde få noen konsekvenser. En av konsekvensene kunne være at vi sluttet helt å bry oss om deres uinteressante, tomhjernete og narsissistiske vrøvl.

Ingen nevnt, ingen glemt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av at anja johansen, aka teamsolli.com har så dramatiske overskrifter med tilhørende superboring tekst, at jeg vil spy!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 3/6/2016 at 13.01, mamsi skrev:

Hvis man ville blogge samfunnsengasjert, har det vært en del å ta av i Istanbul de siste dagene. Men, nei. 

Sant det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
2 minutter siden, ashera skrev:

Bare hyggelig, @CecilieX - synes den er prinsipielt interessant.

Veldig. Vi har diskutert deler av dette både i tråden og på bloggen til Mamsi. Det er en god del juridisk problematiske områder når det gjelder blogging. Problemet er at lovverket ikke anvendes og ingen prøver saker slik at man kan skape presedens. Brudd på markedsføringsloven,  brudd på åndsverkloven, brudd på barneloven er alle mye diskutert, men så lenge ikke slike brudd får konsekvenser, så er det fritt frem. Regler som ikke blir håndhevet blir døde regler. 

Skatteetaten er vel den etaten som har kjørt noen saker, og det har hatt effekt på bloggerne. Det er jo et språk som toppblohherne forstår, fordi de kjenner det når det rammer lommeboka. 

Jeg skulle gjerne sett at noen kjører en sak på bruk av barn på blogg. Det er problematisk at foreldrenes hovedinntekt er basert på barnets eksistens. Vi vet lite om konsekvensene over tid på barnas psykiske helse. Dessuten, barna har jo uttalerett om saker som angår dem selv. Fra 12 år skal det legges vekt på hva de mener. Hva hvis det kommer til en konflikt mellom barnets ønske og bloggerens behov for inntekt. Sensitive saker. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne - http://www.nrk.no/norge/legger-du-ut-bilder-av-barna-dine-pa-facebook_-da-kan-du-bli-saksokt-1.12830845 - er lagt ut her tidligere, men uansett verdt å legge ut hvis ikke. :)  Det handler om at politiet i Frankrike advarer mot å legge ut bilder av egne barn på sosiale medier. Ifølge Datatilsynet vet få norske foreldre at også de kan straffes for å eksponere barna sine på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg leste innlegget il Sophie Elise i dag morges.

http://sophieelise.blogg.no/1457986636_jeg_er_ferdig_med_blo.html

Det handler om å være lei av å blogge (om privatlivet sitt). Selv til skeptiker å være, fant jeg innlegget interessant. Jeg er nok så kynisk at jeg nok ser at dette kan være "vinne tilbake lesere" innlegg etter provokasjoner og opplegg til spekulasjoner om inngrep, men om jeg ser forbi det, så tror jeg at det er sant det hun skriver. Mye fordi det stemmer overens med det jeg ser for meg at er konsekvensen av denne typen blogging. Den konsekvensen som unge jenter ikke ser, de ser bare oppmerksomheten og pengene. Jeg tror på SE når hun beskriver at hun ikke stoler på noen, jeg tror på henne når hun nå begynner å vegre seg for å dele. Hun har tydeligvis behov for å stenge igjen, å beholde noe som er sitt og bare sitt. Det er ikke det minste rart.

Hun ønsker å beholde godene av bloggingen, men hun ønsker ikke baksiden. Spørsmålet er om det er mulig. På mange måter mener jeg at bloggerne har ødelagt mye av det blogging kunne ha vært. Kampen om leserne og den valgt strategien med klikk-åte og fullstendig utlevering av de mest private ting, har skapt en ond sirkel, og de er ikke så lette å komme seg ut av. De er nå mange bloggere om beinet og leserne ser ut til å flokke seg om den som har mest å utlevere. Det er de samme leserne man slåss om. 

Jeg personlig ser en veldig enkel løsning for SE, hun må slutte å skrive om privatlivet sitt, hun må slutte å blogge som om det var hennes personlige dagbok. Spørsmålet er om hun da mister lesere og om hun mister mye av det hun åpenbart har fått ut av det, altså oppmerksomheten og beundringen fra fans. Jeg håper hun tar skrittet og om hun gjør det så får vi nok svar på en del hypoteser omkring blogging som fenomen. Det svaret vi i alle fall har fått, er at blogging har ganske store personlige omkostninger, men man trengte nok ikke å være rakettforsker for å skjønne det. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et reflektert innlegg og flere bloggere burde tenkt som henne, at det er "en tid for alt" og at ganske mye ikke burde deles, for da mister du deg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å snakke om meg selv igjen slik vi bloggere elsker (haha), er det flere av oss som har begynt å tenke slik som Sophie Elise, rent bortsett fra at jeg aldri egentlig har søkt oppmerksomhet. Om tre dager har jeg blogget i tre og et halvt år, og at stor nytte av bloggen som verktøy for å finne veien ut av skapet og stå frem som transkjønnet.

De siste månedene har jeg derimot begynt å få medias oppmerksomhet. En av riksavisene kontaktet meg i januar for å høre om et mulig samarbeid i form av månedlige reportasjer om utviklingen min i sitt helgebilag. TV2 kontaktet meg for noen uker siden i håp om å få meg med i en ny dokumentarserie.

Plutselig begynner det hele å føles litt trykkende. Hvordan skal jeg klare å fortsette å utfordre meg selv om jeg plutselig har medias søkelys og de medfølgende blikkene til verden i ryggen, jeg som allerede føler alle stirrer på meg når jeg våger meg ut i kvinneuttrykk fordi jeg innbiller meg at alle kan se at jeg er en biologisk født gutt i jenteklær?

Plutselig er jeg ikke så sikker på om jeg har lyst til å blogge mer. Selv om bloggen har vært til enorm hjelp for meg frem til nå. Men jeg har aldri ønsket å bli kjendis eller noen gallionsfigur. Samtidig har jeg jo lenge irritert meg over at det alltid er de samme transaktivistene som dukker opp i media fordi jeg selv er veldig uenig i mye av det de sier, og jeg vet mange andre er det også, fordi de har sagt det til meg via bloggen min. Jeg føler det hadde vært sunt om noen andre også tok ordet, men den eneste måten jeg kan løse det på er ved å bli den stemmen selv.

Så hva skal man gjøre?

Jeg har takket nei til avisen forøvrig. TV2 har jeg ikke svart ennå, men det heller mot nei der også.

Endret av Deltidsjente
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest medeus
5 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg leste innlegget il Sophie Elise i dag morges.

http://sophieelise.blogg.no/1457986636_jeg_er_ferdig_med_blo.html

Det handler om å være lei av å blogge (om privatlivet sitt). Selv til skeptiker å være, fant jeg innlegget interessant. Jeg er nok så kynisk at jeg nok ser at dette kan være "vinne tilbake lesere" innlegg etter provokasjoner og opplegg til spekulasjoner om inngrep, men om jeg ser forbi det, så tror jeg at det er sant det hun skriver. Mye fordi det stemmer overens med det jeg ser for meg at er konsekvensen av denne typen blogging. Den konsekvensen som unge jenter ikke ser, de ser bare oppmerksomheten og pengene. Jeg tror på SE når hun beskriver at hun ikke stoler på noen, jeg tror på henne når hun nå begynner å vegre seg for å dele. Hun har tydeligvis behov for å stenge igjen, å beholde noe som er sitt og bare sitt. Det er ikke det minste rart.

Hun ønsker å beholde godene av bloggingen, men hun ønsker ikke baksiden. Spørsmålet er om det er mulig. På mange måter mener jeg at bloggerne har ødelagt mye av det blogging kunne ha vært. Kampen om leserne og den valgt strategien med klikk-åte og fullstendig utlevering av de mest private ting, har skapt en ond sirkel, og de er ikke så lette å komme seg ut av. De er nå mange bloggere om beinet og leserne ser ut til å flokke seg om den som har mest å utlevere. Det er de samme leserne man slåss om. 

Jeg personlig ser en veldig enkel løsning for SE, hun må slutte å skrive om privatlivet sitt, hun må slutte å blogge som om det var hennes personlige dagbok. Spørsmålet er om hun da mister lesere og om hun mister mye av det hun åpenbart har fått ut av det, altså oppmerksomheten og beundringen fra fans. Jeg håper hun tar skrittet og om hun gjør det så får vi nok svar på en del hypoteser omkring blogging som fenomen. Det svaret vi i alle fall har fått, er at blogging har ganske store personlige omkostninger, men man trengte nok ikke å være rakettforsker for å skjønne det. 

 

 

 

http://sophieelise.blogg.no/1458041981_rebell.html

Tendenser til voksen tenkning i de to siste innleggene, men ruinerer det helt med å legge ut trusebilder. Ikke heeelt voksen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Deltidsjente skrev:

Bare for å snakke om meg selv igjen slik vi bloggere elsker (haha), er det flere av oss som har begynt å tenke slik som Sophie Elise, rent bortsett fra at jeg aldri egentlig har søkt oppmerksomhet. Om tre dager har jeg blogget i tre og et halvt år, og at stor nytte av bloggen som verktøy for å finne veien ut av skapet og stå frem som transkjønnet.

De siste månedene har jeg derimot begynt å få medias oppmerksomhet. En av riksavisene kontaktet meg i januar for å høre om et mulig samarbeid i form av månedlige reportasjer om utviklingen min i sitt helgebilag. TV2 kontaktet meg for noen uker siden i håp om å få meg med i en ny dokumentarserie.

Plutselig begynner det hele å føles litt trykkende. Hvordan skal jeg klare å fortsette å utfordre meg selv om jeg plutselig har medias søkelys og de medfølgende blikkene til verden i ryggen, jeg som allerede føler alle stirrer på meg når jeg våger meg ut i kvinneuttrykk fordi jeg innbiller meg at alle kan se at jeg er en biologisk født gutt i jenteklær?

Plutselig er jeg ikke så sikker på om jeg har lyst til å blogge mer. Selv om bloggen har vært til enorm hjelp for meg frem til nå. Men jeg har aldri ønsket å bli kjendis eller noen gallionsfigur. Samtidig har jeg jo lenge irritert meg over at det alltid er de samme transaktivistene som dukker opp i media fordi jeg selv er veldig uenig i mye av det de sier, og jeg vet mange andre er det også, fordi de har sagt det til meg via bloggen min. Jeg føler det hadde vært sunt om noen andre også tok ordet, men den eneste måten jeg kan løse det på er ved å bli den stemmen selv.

Så hva skal man gjøre?

Jeg har takket nei til avisen forøvrig. TV2 har jeg ikke svart ennå, men det heller mot nei der også.

Du må jo ikke blogge for å "komme ut av skapet". Om du blir stresset/presset så kan det jo være bedre å ta en pause, så kan du komme ut og "være den stemmen" den dagen du er klar for det, uten å ha lesere eller andre som kanskje forventer at det bør skje snart... Uansett, ønsker deg lykke til og heier på deg!😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Interessant lesing fra medier24 igjen. 

Når de fleste store bloggerne ikke klarer å gjøre dette rett, håper jeg virkelig at Google er mer effektive med konsekvenser enn forbrukerombudet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Cornucopia skrev:

BeInteressant lesing fra medier24 igjen. 

Når de fleste store bloggerne ikke klarer å gjøre dette rett, håper jeg virkelig at Google er mer effektive med konsekvenser enn forbrukerombudet.

 

 

Heia Google :) Nesten så jeg blir litt skremt over hvor stor makt/innflytelse en privat aktør som Google har. Men hvis det får bloggerne til å følge reglene og gjøre reklame mer tydelig for forbrukerne skal jeg klare å tilgi Google. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Inocybe skrev:

Heia Google :) Nesten så jeg blir litt skremt over hvor stor makt/innflytelse en privat aktør som Google har. Men hvis det får bloggerne til å følge reglene og gjøre reklame mer tydelig for forbrukerne skal jeg klare å tilgi Google. 

Nå har ikke dette noe med reklamemerking ovenfor forbruker å gjøre, men det er jo SÅ mye mer spennende, så la oss ignorere det :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, metrogull skrev:

Nå har ikke dette noe med reklamemerking ovenfor forbruker å gjøre, men det er jo SÅ mye mer spennende, så la oss ignorere det :opplyser:

SÅ du synes ikke at imponerende sendrektighet i forhold til å forholde seg til et relativt enkelt reglement har noe å si? At bloggere unnlater å gjøre det, har en potensiell fordel for de som kjøper reklamen som de vil miste hvis dette gjøres riktig. Ergo har feilmerkingen en verdig for alle som skal selge det som ikke merkes.  Men du mener fortsatt at det ikke er viktig å bry seg om? :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...