Gå til innhold

Renslighet når det gjelder store barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to stebarn på 12 og 14 år. Foreldrene har aldri oppdratt de til å være renslig. Etter at jeg kom inn i hus ble vi oppfordret av BUP til å lage regler og rutiner i huset. Dette for å gjøre hverdagen enklere for alle i huset.

 

Men etter fem år skifter de fortsatt ikke truse, pusser tenner, dusjer... etc uten at vi minner de på det. Gutt på 12 og jente på 14. Forrige gang kom gutten fra mor og hadde ikke dusjet siden mandag (de kom her fredag). Mor jobber i helsevesenet og bryr seg tydeligvis ikke. Da de skulle reise tilbake til moren oppdaget vi at gutten ikke hadde skiftet truse siden han kom her en uke før, selv om han hadde dusjet...

 

I helga var de hjemme (hadde voksenbarnevakt) mens vi var på tur og da vi kom hjem hadde de hverken vasket seg, skiftet truse eller pusset tenner etter at vi dro hjemmefra.

 

Hva gjør deres barn? Jeg har selv oppdratt min datter til å være renslig og der har det aldri vært noe problem når det gjelder dette. Jeg tenker spesielt på jenta på 14 som er i puberteten...

 

 



Anonymous poster hash: 4546e...438
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn fikser det der helt automatisk og selv. Stebarna gjør det ikke. Jeg har lært dem opp til å skifte truse, resten er fortsatt på halv tolv. Jeg tror mor følger opp dette veldig godt, men ikke far. Og jeg har holdt meg litt i bakgrunnen for å ikke overta helt. Men jeg må vel involvere meg mer.

Anonymous poster hash: 84020...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er BUP inne i bildet?

Kontrollerer du undertøy på så store barn?

Anonymous poster hash: 4d24c...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor BUP er inne i bildet betyr vel ikke så mye, ungene er helt oppegående.

 

Jeg sjekker ikke om de har bytta nei, men det er jeg som vasker klærne deres og om det da ligger ei truse i skittentøyet etter en uke de har vært hos oss så skjønner til og med jeg at de ikke har skiftet truse mer enn en gang. Dessuten spør både far og jeg om de har skiftet og stort sett må de snu i døra for å gjøre dette. Dette gjelder både å vaske seg i ansiktet om morgenen, pusse tenner etc. I dag dro jenta på 14 på skolen uten å pusse tenner. Jeg føler meg guffen om jeg ikke pusser tenna morgen og kveld...

 

TS



Anonymous poster hash: 4546e...438
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi på 4 gjør jo dette automatisk. Nekter å legge seg ut å pusse tenner, spør ofte om å få dusje så ho ikke får lus i håret (ho har langt hår så ho er opptatt av å holde det rent heldigvis), vasker ansiktet hver morgen og skifter truse når ho våkner på morran. I og med at ho er 4 og gjør dette (med hjelp selvsalgt) burde det forventes at disse barna gjør dette og når de er 10 år eldre. Dette er ikke normalt i det hele tatt. Dere burde virkelig lære dem mer om hygiene. Godt å se at du i det minste prøver, men det at mor og far ikke prøver burde nok bli tatt opp, for sånn skal det ikke være. 



Anonymous poster hash: c6562...d0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette opp et huske-ark på soverommet(på døra f.eks.), der en må ta en penn og huke av for når man gjorde de ulike tingene sist. Du bør også ta en samtale om hygiene med dem begge to(eller rettere sagt far og mor).



Anonymous poster hash: 3a37a...0f7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 15 årig gutt, og han hadde gladelig vært en slubbert om han fikk lov. Han pusser tennene på eget initiativ morgen og kveld, men dusjing er han ikke flink til. Der må vi fortelle han hver gang at "idag er det dusjedag". De dagene han ikke dusjer, må vi også minne han på å skifte undertøy. Ellers går han glatt i den samme to dager på rad. Han skifter heldigvis automatisk til nytt undertøy etter en dusj, han ville ikke finne på å ta på seg det samme. Såpass har han skjønt. Men det irriterer meg veldig at det skal være så vanskelig å få en halvvoksen guttunge til å dusje ofte nok, og måtte hele tiden passe på så han ikke hopper over det. Men når jeg spør han hvorfor han ikke går og dusjer av seg selv, når han faktisk VET at det er dusjedag, så har han ikke noe godt svar. Bare surr.

 

 



Anonymous poster hash: 7a5c2...b17
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en utrolig slepphendt med slikt og må mases og minnes på. Den andre er superrenslig og har alt innebygd som rutine..... 12 og 14 år :P

Anonymous poster hash: f30d6...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 14 må også mases på. Heldigvis skifter han også truse etter dusj automatisk da. Noen ungdom er bare sløve selv om de er opplært til å være renslige



Anonymous poster hash: f448b...a1a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er BUP inne i bildet?

Kontrollerer du undertøy på så store barn?

Anonymous poster hash: 4d24c...d5c

Du høres ut som en mann som aldri har vasket klær...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarnet er 14 og må påminnes dusj når håret er synlig fett. Jeg teller ikke truser. Det er nok latskap.

Anonymous poster hash: e169b...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva med å sette opp et huske-ark på soverommet(på døra f.eks.), der en må ta en penn og huke av for når man gjorde de ulike tingene sist. Du bør også ta en samtale om hygiene med dem begge to(eller rettere sagt far og mor).

Anonymous poster hash: 3a37a...0f7

 

Vi satte opp liste på badet en periode, men det spørs om det hjelper. Guttungen har jo til og med tatt en ren truse fra skuffen og kasta i skittentøyskurven en gang (sikkert flere men jeg tok han på fersken den gangen). Her er det rett og slett latskap. Å snakke om hygiene gjør jeg til jeg blir grønn... Jeg spurte jenta om hva hun trudde lærerne syntes om dårlig ånde i dag... "vet ikke jeg"... var svaret... TS

 

Anonymous poster hash: 4546e...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har en 15 årig gutt, og han hadde gladelig vært en slubbert om han fikk lov. Han pusser tennene på eget initiativ morgen og kveld, men dusjing er han ikke flink til. Der må vi fortelle han hver gang at "idag er det dusjedag". De dagene han ikke dusjer, må vi også minne han på å skifte undertøy. Ellers går han glatt i den samme to dager på rad. Han skifter heldigvis automatisk til nytt undertøy etter en dusj, han ville ikke finne på å ta på seg det samme. Såpass har han skjønt. Men det irriterer meg veldig at det skal være så vanskelig å få en halvvoksen guttunge til å dusje ofte nok, og måtte hele tiden passe på så han ikke hopper over det. Men når jeg spør han hvorfor han ikke går og dusjer av seg selv, når han faktisk VET at det er dusjedag, så har han ikke noe godt svar. Bare surr.

 

 

Anonymous poster hash: 7a5c2...b17

 

Disse to har en eldre bror som er slik som din sønn. Da vi var på ferie for noen år siden gikk det tre dager før vi oppdaget at han hadde "glemt" tannbørsten hjemme....Han ble bare sur når vi maste om dette. Nå bor han hos moren fast, hun bryr seg nok ikke om slikt...

 

TS

Anonymous poster hash: 4546e...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dattera mi på 4 gjør jo dette automatisk. Nekter å legge seg ut å pusse tenner, spør ofte om å få dusje så ho ikke får lus i håret (ho har langt hår så ho er opptatt av å holde det rent heldigvis), vasker ansiktet hver morgen og skifter truse når ho våkner på morran. I og med at ho er 4 og gjør dette (med hjelp selvsalgt) burde det forventes at disse barna gjør dette og når de er 10 år eldre. Dette er ikke normalt i det hele tatt. Dere burde virkelig lære dem mer om hygiene. Godt å se at du i det minste prøver, men det at mor og far ikke prøver burde nok bli tatt opp, for sånn skal det ikke være. 

Anonymous poster hash: c6562...d0a

 

Jeg jobber av og til i barnehage og da tenker jeg litt på hvor det glapp... For små barn er jo flinke og foreldre innarbeider gjerne gode rutiner på vasking og dusjing. Hvor glipper det? Disse ungene her dusjer ikke etter gym heller, det gjør "ingen".. Da jeg gikk på skolen var det ikke noe alternativ.... Jeg tenker nå spesielt at mor, som jobber i helsesektoren, burde ha våknet her...

Anonymous poster hash: 4546e...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg jobber av og til i barnehage og da tenker jeg litt på hvor det glapp... For små barn er jo flinke og foreldre innarbeider gjerne gode rutiner på vasking og dusjing. Hvor glipper det? Disse ungene her dusjer ikke etter gym heller, det gjør "ingen".. Da jeg gikk på skolen var det ikke noe alternativ.... Jeg tenker nå spesielt at mor, som jobber i helsesektoren, burde ha våknet her...

Anonymous poster hash: 4546e...438

 

Jeg lurer på om det ikke bare er en periode i livet mange tenåringer går gjennom?

Vet om flere foreldre som sliter med at barna ikke gidder å tenke på hygiene i den alderen. Husker selv da jeg var 14 år så maste mine foreldre mye med hygiene fordi jeg var for lat (jeg pussa tenner og dusja så klart, men fordi de minte meg på det). Det var liksom ingen prioritet. Når jeg ble rundt 16-17 kunne jeg derimot ikke gå en dag uten å dusje. 

Anonymous poster hash: c6562...d0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg vært i hus med disse ungene siden yngstemann var sju, og nå er eldstemann 18... Det var en lang "lat" periode....

 

Jeg spurte mamma om hun hadde problemer med slike ting når vi var unge, men det kunne hun ikke huske. For meg er det naturlig å være ren når man går ut av huset.

 

TS



Anonymous poster hash: 4546e...438
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor, hvorfor er det selvfølgelig hos mor det glipper? Faren, (og du) har da like mye ansvar? Hvorfor har ikke faren (og du) klart å innarbeide gode rutiner på dette?

Nok en gang visste man at det var stebarn det var snakk om, kun ut fra overskriften.

Anonymous poster hash: 1a2aa...30b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen.

Min jente på 9år sier selv i fra annenhver dag at hun må dusje. Vasker seg med klut hver kveld og bytter truse selv.

Mens samboers jente på 9år ikke er så nøye på det. Hun skifter truse hver morgning, men vasker seg ikke. Og da er man jo likelangt synes nå jeg da?! Dette gjør hun vist hos moren sin også.

Sønnen hans på 12 år er veldig sløv. Må mase på at han skal gå i dusjen, pusse tenner på morgningen, kvelden husker han. Skifte boxer, sokker og t skjorte hver dag må vi minne han på.

Anonymous poster hash: 405a2...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor, hvorfor er det selvfølgelig hos mor det glipper? Faren, (og du) har da like mye ansvar? Hvorfor har ikke faren (og du) klart å innarbeide gode rutiner på dette?

Nok en gang visste man at det var stebarn det var snakk om, kun ut fra overskriften.

Anonymous poster hash: 1a2aa...30b

Ja for når det går denne veien så har jeg som stemor et ansvar, mens hvis det var andre veien (jeg blandet meg borti) så hadde jeg fått beskjed om å holde meg unna....

 

Jeg er den eneste som har tatt ansvar her! Nå er ungene mest hos mor og alle forstår jo at om man da ikke har gode rutiner der så er det vanskelig å ha gode rutiner der man er annahver helg!

 

Dette har ingenting med stebarn å gjøre, jeg lurte på hvordan det var hos andre for jeg lurte på om det var jeg som var streng.

Anonymous poster hash: 4546e...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...