Gå til innhold

Bør vi spare opp buffer, eller betale ned gjeld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig i dette.

En kredittkort fungerer ikke som en buffer enn så lenge man ikke har rom i økonomien til å betale det ned så og si umiddelbart!

Så svaret er at en skal betale et par hundre kroner ekstra i måneden, når man ikke har rom i økonomien?

Anonymous poster hash: 724b8...b63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så svaret er at en skal betale et par hundre kroner ekstra i måneden, når man ikke har rom i økonomien?

Anonymous poster hash: 724b8...b63

Nei, svaret er at man skal venne seg til at man ikke har en kredittkort som buffer. Da trenger man en buffer med reelle penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

TS HER...

 

 

 

 

 

 

Kan jeg melde meg som arbeidsledig selv når jeg bare har hatt en ekstrajobb, og ikke noen fast jobb? Og jeg er jo enda ansatt, bare at det blir 1-2 vakter mnd fremover.

 

Anonymous poster hash: f1bc5...5eb

 

Ja! Så lenge du har tjent over minstekravet. 

 

 

 

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

  • har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)
  • har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene
  • er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag
  • er reell arbeidssøker
  • bor eller oppholder deg i Norge

nav.no

1G er i dag 90 068 kr, så hvis årsinntekten din i fjor var over 135 102 kr, så har du rett på dagpenger. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 1e76e...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svaret er at man skal venne seg til at man ikke har en kredittkort som buffer. Da trenger man en buffer med reelle penger!

Hva får deg til å tro at TS trenger psykologisk hjelp mot kortbruk? Hun har jo åpenbart god kontroll/oversikt på sin nåværende økonomi, selv om den pga to sammenfallende omstendigheter ikke er veldig solid. Jeg tror fint hun skjønner alvoret og risikoen i de forslagene som gies.

Anonymous poster hash: 724b8...b63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Enig med Pengebingen også. Buffer forhindrer bruk av dyr forbruksgjeld i fremtiden.

Meld deg arbeidsledig både hos NAV og hos Manpower. Hos NAV får du ledighetstrygd samt jobbsøkerkurs. Hos Manpower får du klassifisert ferdighetene dine - de tilbyr også kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å øke inntekten din er å få jobb i et vikarbyrå, om noe slikt fins i nærheten. Da kan du spe på inntekten din med oppdrag som passer inn med den lille deltidsjobben du har i alle fall. 

Endret av sol87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de som har sett på TV-programmet "Luksusfellen", så er vel svaret på spørsmålet i overskriften i denne tråden; ja,  begge deler.

I programmet "Luksusfellen" er det alltid satt av penger til både sparing og til nedbetaling av gjeld i budsjettet. Alltid. Så økonomiekspertene er tydelige på det. Betal ned på gjeld, OG spar noe samtidig til en buffer.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har sett på TV-programmet "Luksusfellen", så er vel svaret på spørsmålet i overskriften i denne tråden; ja, begge deler.

I programmet "Luksusfellen" er det alltid satt av penger til både sparing og til nedbetaling av gjeld i budsjettet. Alltid. Så økonomiekspertene er tydelige på det. Betal ned på gjeld, OG spar noe samtidig til en buffer.

Situasjonen til TS kan på ingen måte sammenlignes med de som er med på luksusferie.

Anonymous poster hash: 724b8...b63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen til TS kan på ingen måte sammenlignes med de som er med på luksusferie.

Anonymous poster hash: 724b8...b63

Ferie? Jeg har ikke sagt noe om ferier.

 

Jeg påpekte at selv i en økonomisk krisesituasjon, så anbefaler de økonomiske ekspertene at man likevel finner rom for både sparing og nedbetaling av gjeld samtidig. Fordi det er lurt. Det er nok lurt uansett hvilken økonomi man har ellers.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie? Jeg har ikke sagt noe om ferier.

Jeg påpekte at selv i en økonomisk krisesituasjon, så anbefaler de økonomiske ekspertene at man likevel finner rom for både sparing og nedbetaling av gjeld samtidig. Fordi det er lurt. Det er nok lurt uansett hvilken økonomi man har ellers.

For de som ikke har noen som helst økonomisk selvkontroll,slik som de på Luksusfellen, kan det være lurt å få bort kredittkort og da er man avhengig av å bygge opp buffer før man er ferdig å betale ned gjeld. For andre, som faktisk skjønner hvordan et kredittkort skal brukes er det mye bedre å kvitte seg med kredittgjeld før man prioriterer buffer, og heller bruke kredittkort om det oppstår en virkelig krise.

Anonymous poster hash: b33cb...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har noen som helst økonomisk selvkontroll,slik som de på Luksusfellen, kan det være lurt å få bort kredittkort og da er man avhengig av å bygge opp buffer før man er ferdig å betale ned gjeld. For andre, som faktisk skjønner hvordan et kredittkort skal brukes er det mye bedre å kvitte seg med kredittgjeld før man prioriterer buffer, og heller bruke kredittkort om det oppstår en virkelig krise.

Anonymous poster hash: b33cb...696

 

Det er mye i TS sin beskrivelse som tilsier at de ikke kan bruke kredittkort som buffer. Det fungerer KUN om man har nok penger på konto til å alltid dekke regningen ved forfall. Så de som kan bruke kredittkort som buffer er jo de som egentlig allerede har en kontantbuffer, i form av sparepenger eller høy lønn og lave nok utgifter til å alltid kunne dekke regningen uansett beløp. Og slik jeg lester TS sin beskrivelse er dette ikke slik de har det nå. Dermed bør de prioritere en liten buffer av sparepenger først.

 

Det tar dessuten sjelden så lang tid å spare opp 10.000 kroner. De kan selge noen ting kanskje, eller redusere på noen unødvendige utgifter. De fleste klarer å spare 10.000 ganske raskt om de vil. I løpet av en 3-4 mnd kanskje. Iaf i løpet av et halvår. Jo lenger tid man bruker på å spare opp en så liten buffer, jo større er jo behovet for å ha en.

 

Privatøkonomi handler i stor grad om psykologi. Det er også et psykologisk aspekt ved å ha buffer oppstart, nemlig at det er betydelig vanskeligere å bruke av den enn å "bare" dra et kredittkort med utsatt betalingsfrist. Det gjør det mer sannsynlig at det virkelig er krise før pengene brukes. I hvertfall om man aldri har hatt en bufferkonto før, så blir man veldig beskyttende overfor den. Noe som gjør at man f.eks søker kreative løsninger fremfor å bruke pengene. Eks om vaskemaskinen ryker, så er det nok mer trolig å ta til takke med en brukt fra finn.no om alternativet er å tømme sparekontoen, enn om løsningen hadde vært et kredittkort. Slik sparer man penger, noe som fører til bedre økonomi, fremfor dårligere.

 

Alle tar sine egne valg, men det er ikke spesielt mye diskusjon blant ekspertene om at kredittkort kun er for de som faktisk allerede har økonomi til å takle det. Så i praksis, de som kan ha kredittkort er de som egentlig ikke trenger det. For folk med trang økonomi i utgangspunktet vil kredittkort fort bare øke regningsbunken og føre til at man blir liggende stadig mer på etterskudd.

Så jeg er enig i at for noen, de med allerede god økonomi, så kan kredittkort være ok, men i TS sin situasjon ville jeg aldri anbefale det. Så jeg står ved min anbefaling om å bygge en buffer i sparepenger så fort som overhode mulig, med den motivasjon at de da kan ta fatt på gjelden. 

 

Det morsomme er jo at om de klarer å kutte noen utgifter f.eks for å bygge bufferen raskt (folk blir gjerne mer villige til å kutte litt for å spare til seg selv enn for å betale kreditorer), så vil de jo også ha mer penger til overs for å betale gjelden raskere etterpå. 

Det er så mange fornuftige aspekter ved å spare en liten buffer først at det krever en stil å legge frem alle.

Husk bare at bufferen da er så viktig, at om krise oppstår, og den må brukes, så må hovedprioritet igjen være å fylle den før man fortsetter gjeldsbetaling. Først en ca 10.000 kroner på konto, deretter kvitte seg med forbruksgjeld så raskt som mulig, og deretter må man begynne på en buffer som dekker minst 3 måneders utgifter. Først da har økonomien en ok solid grunnmur.

Og for andre som leser: bruk ALDRI alle sparepengene på boligkjøp. Ha igjen en boligbuffer på minst 100.000 kroner for å eventuelt dekke ting som oppstår. For mye oppstår, og ikke alt dekkes av forsikringer. Om det etter et par år ser ut til at alt er ok med ny bolig, så kan bufferen brukes til et lite innhugg i boliglånet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge til side penger på buffer er jo veldig dårlig økonomi om man har forbruksgjeld som står og produserer høye renter for fullt. Da er det som lønner seg å betale ned dette så fort som overhode mulig. Skulle man få en total krise tar man litt på kredittkort igjen, noe som føler til at gjelden økt litt igjen, ja, men i mellomtiden har man spart seg for masse renter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie? Jeg har ikke sagt noe om ferier.

Jeg påpekte at selv i en økonomisk krisesituasjon, så anbefaler de økonomiske ekspertene at man likevel finner rom for både sparing og nedbetaling av gjeld samtidig. Fordi det er lurt. Det er nok lurt uansett hvilken økonomi man har ellers.

Det var sikkert kjempevanskeig å skjønne at det var en auto correct-feil?

Ellers er fortsatt ikke situasjonen sammenlignbare. De som er med på luksussfellen er med fordi de har psykiske problemer i forhold til økonomi, er tallblinde eller rett og slett driter i det de holder på med. De får beskjed om å gjøre dette for å lære seg gode vaner. Og fordi de mest sannsynlig ikke burde hatt kredittkort eller mulighet til å ta opp lån i utgangspunktet ettersom de åpenbart ikke har skjønt hva de har gjort.

TS virker veldig klar over sin situasjon. Og bør få råd deretter. Ikke på nivået man tar overfor de på luksussfellen. De er det faktisk greit å be klippe kortene.

Anonymous poster hash: 724b8...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, for en vanskelig situasjon dette må være å stå i! Å miste inntekt samtidig som man har et ekkelt forbrukslån på flere hundre tusen (og 12 % rente!) hengende over seg.. wow. Jeg tror det å bygge opp en buffer på 10 000 (med mål om å gjøre dette på 2 mnd?) kan være en lur greie rent psykologisk. Det er jo viktig å ikke miste helt motet, og føle at man kommer noen vei, og da er kortsiktige mål som det viktig. Samt at dere får mer trygghet økonomisk (jeg mistenker at økonomisk trygghetsfølelse er en mangelvare i alle fall hos deg som i praksis er arbeidsledig?).

 

Jeg leier ut via AirBnB for å spe på økonomien, og er støttekontakt (mer for min egen del, men det generer en inntekt). Vikarbyrå og NAV er helt sikkert lurt å oppsøke. Fra studietiden hadde jeg flere ganger hell da jeg å oppsøkte avlastningsboliger og andre omsorgstjenester og forhørte meg om muligheten for å jobbe som tilkallingsvikar. Jeg hadde relevant erfaring fra før, men fikk inntrykk av at mange slike steder ble fra seg av lykke om de ble kontaktet av et tilsynelatende voksent og ansvarlig menneske som snakket rent norsk.



Anonymous poster hash: 6613a...a40
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg ville spart en minimal liten buffer, sette av om så bare 300 i mnd. til buffer, samtidig som det fokuseres på å betale ned den dyre gjelden først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...