Gå til innhold

Dagens besteforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var 40 når jeg ble bestemor.

42 når neste kom. Jeg er i full jobb. Ikke noe 7.5 t dag heller.

Har hus og hjem.

Jeg er stuptrett om kvelden.

Anonymous poster hash: e2e2e...251

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror mange av dagens foreldre forventer at de skal ha kjærestetid og avlastning så de kan hvile og gå ut sammen med venner. Dette var ikke like vanlig for 30 år siden. Jeg synes ikke man kan forvente at besteforeldre er alene med ansvaret for småbarn, spesielt ikke over natten. Hvis de tilbyr seg så er det flott, men jeg synes man går langt over grensen dersom man forventer det.

Godt innlegg.

Skrevet

Vær klar over at din grenseløse skuffelse og sårhet smitter over på barna, og er med på at forholdet til besteforeldrene kan bli dårlig. Noe de antagelig ikke behøver å bli hvis du ser litt større på det.

Anonymous poster hash: 177a8...dc7

Du mener bio-besteforeldre?

Anonymous poster hash: 76630...f51

Skrevet

Jeg var 40 når jeg ble bestemor.

42 når neste kom. Jeg er i full jobb. Ikke noe 7.5 t dag heller.

Har hus og hjem.

Jeg er stuptrett om kvelden.

Anonymous poster hash: e2e2e...251

😎Hm...jøss.

Selv var jeg selvvalgt og planlagt gravid med min samboer for første gang som 40-åring.

Skrevet

Av og til blir jeg helt satt ut i hva besteforeldre blir bedt om og hva foreldre forventer. Siste jeg hørte var besteforeldre som ble spurt om de kunne passe barnebarna på 4 og 2 år 14 dager i sommerferien slik at foreldrene kunne ta seg en visstnok velfortjent sydentur. Bestemor sa nei og det ble sure miner! Et annet besteforeldrepar hadde hatt barnebarna hos seg 3 helger på rad slik at foreldrene har kunnet vært på festival, firmatur og vennebryllup. Besteforeldre (og foreldre) var helt utslitt!

Anonymous poster hash: 89a2a...c4b

• Liker 4
Skrevet

For det første kommer jeg ikke på besøk til folk? De er mine foreldre! Jeg tar ansvar for mine barn hele tiden døgnet rundt. Bor på et sted hvor det ikke er tilgang til barnevakt. Jeg kommer meg sjelden ut av huset alene for å ha barnefri (kun når jeg er på jobb).

De få gangene jeg da er hjemme hos mine FORELDRE så har jeg forventninger om at de kan ta barna om morgen. På denne måten får jeg henta meg inn litt. Det er snakk om å sove til 9 isteden for kl 6. Så er ikke slik at jeg sover utover hele dagen. Resten av tiden jeg er hos dem har jeg forventninger om at vi alle Gjør noe koselig sammen, som besteforeldre, foreldre, barn og barnebarn- ja, altså som en familie. Jeg tar ansvar for mating og stell osv om ikke noen av foreldre e tilbyr seg å hjelpe til. Dette er helt greit.

Jeg kjenner jeg blir litt såra når mamma skylder på at hun ikke får sove og at hun blir sliten. Dette tolker jeg som at hun ikke vil hjelpe, og muligens at hun egentlig ikke vil ha oss på besøk?

Hun har ikke jobb, og kan sove så lenge hun vil alle andre dager.

At du bor på et sted hvor du ikke har tilgang på barnevakt er vel ikke foreldrene dine sin skyld ?. Og jeg er ganske sikker på det finnes en 17 åring i området som hadde passa ungen din i noen timer om du trengte det. 

Vis de tilbyr seg å våkne med ungen er det greit. men du skal ikke kreve sånt. Tror de har feilet barneoppdragelsen med deg, du høres ikke spesielt koselig ut å ha på besøk. 

Anonymous poster hash: c190f...e08

• Liker 7
Skrevet

Men hva vil skje med denne besteforeldregenerasjonen når alderdommen innhenter dem da? Hvem skal de be om hjelp? Synes faktisk at en familie skal hjelpe hverandre....

Anonymous poster hash: 7f28f...4b6
  • Liker 2
Skrevet

Basert på det jeg leser her skal man overhode ikke forvente noe hjelp fra besteforeldre, men man skal ta ansvar for å bygge opp forholdet mellom besteforeldre og barnebarn ved å dra på hyppige besøk og/eller lengre overnattingsbesøk, der man fortsatt har 100 % av ansvaret for barnet selv mens man er på besøk. Er det det dere mener?

Man klarer seg jo selvsagt i hverdagen, men litt avlastning gjør selvsagt hverdagen enklere. Om det er slik at besteforeldre i nærheten ikke vil stille opp en kveld begge helst skulle jobbet overtid, eller en lørdag kveld i ny og ne der mor og far gjerne skulle hatt en kveld sammen (trenger ikke være overnatting), så vet jeg ikke hvor høyt på proriteringslisten vi setter besøk hos dem heller.

Dersom hele ansvaret for forholdet mellom besteforeldre og barnebarn legges på foreldrene, og vi må bruke tiden og energien på alt styr det å reise på besøk med barn medfører fremfor en rolig dag der store og små kan hente seg inn etter en travel uke, da syns jeg jo forholdet er veldig mye vi som gir uten å få noe særlig tilbake. Greit nok med forholdet mellom besteforeldre og barnebarn, men i slike tilfeller blir jo besøkene hos besteforeldre mest enda en plikt på listen over ting man burde gjort, og pliktbesøk er ikke noe som frister å prioritere så veldig høyt i en allerede travel hverdag.

Anonymous poster hash: 037de...8a1

• Liker 3
Skrevet

Jeg får litt inntrykk av at for en del foreldre finnes det bare én riktig måte å være en god besteforelder på, og den måten er det foreldrene som definerer.

Jeg hadde to veldig forskjellige typer besteforeldre da jeg var barn. Farmor ble enke da jeg var et par år gammel, og for henne var barnebarna stort sett hele livet. Hun bodde så nærme at jeg kunne gå til henne alene fra jeg var 4 år gammel, var stort sett alltid hjemme og tok imot med åpne armer uansett når vi kom. Som regel var jeg hos henne flere ganger i uken, overnattet stadig og hun stilte opp som barnevakt hver gang det var behov. Mormor og morfar har alltid hatt et aktivt liv med mye reising, aktiviteter og selskapsliv. Det var aldri aktuelt å bare stikke innom hos dem på samme måte som jeg gjorde hos farmor - til dem dro man på avtalte besøk. De stilte som barnevakter av og til, men helst hjemme hos oss - overnattingsbesøkene der har ikke vært mange. Men at jeg så mindre til dem betyr ikke at de brydde seg mindre om barnebarna, de hadde bare sitt eget voksenliv i tillegg. Jeg har aldri sett noen grunn til å laste dem for det.

• Liker 3
Skrevet

Men hva vil skje med denne besteforeldregenerasjonen når alderdommen innhenter dem da? Hvem skal de be om hjelp? Synes faktisk at en familie skal hjelpe hverandre....

De kan tydeligvis ikke vente noe hjelp av de egoistiske barna sine - som bare forventer at foreldrene skal stille opp for dem. 

Anonymous poster hash: 9f669...cb6

• Liker 2
Skrevet

Gårsdagens besteforeldre var da like forskjellige som dagens, og andre folk er. Jeg hadde en supersnill kjærlig bestefar som fortalte eventyr og ga meg honnikorn, gaver og karameller, og som jeg så en gang i året. Jeg hadde en "stebestemor" som var psykisk syk og som ikke enset meg (og jeg ikke henne). Ingen ting traumatisk, bare et "ikke-forhold". En bestefar som var strengt og skummel, og som vi måtte oppføre oss veldig pent hos (nyttig det å), en ganske "normal" bestemor som passet oss en sjelden gang hvis hun måtte (sykdom osv), men der vi var tre av 20 barnebarn, og omsorgen/oppmerksomheten ble fordelt deretter. Men hun var litt sånn gammeldags bestemor med forklekjole som lagde deilige vafler og kaker, og lærte meg å veve.

Hvem av disse skal jeg sammenligne de besteforeldrene mine barn har? Mine barn har en mormor som er syk og bor på sykehjem og krever mye omsorg selv, en snill morfar som er sin generasjon og ikke fungerer optimalt akkurat (etter dagens standard) som barnevakt, men gjør det gjerne, men blir mer som en gjest enn til hjelp når han er på besøk. Men hyggelig og snill, barna har god kontakt. Farmor og farfar som bor langt unnna, men som stiller opp når de kan/vi av og til drar på ferie sammen med (vi står selvfølgelig opp med barna selv om morgenen!).

Folk er som de er, og familier er som de er. Tror ikke det har noe med tiden vi lever i å gjøre.

Anonymous poster hash: 37742...c5d
  • Liker 2
Skrevet

De kan tydeligvis ikke vente noe hjelp av de egoistiske barna sine - som bare forventer at foreldrene skal stille opp for dem. 

Anonymous poster hash: 9f669...cb6

Og hvem er det da som har oppdratt disse egoistene? Jo, den egoistiske besteforeldregenerasjonen som bare tenker på egen frihet og som er ferdige med barn....

Skrevet

Jeg er bestemor og kan svare for meg selv.
Jeg ønsker i aller høyeste grad å stille opp for barnebarna og de er velkomne når som helst, MEN, jeg er i full jobb, har barn som fortsatt bor hjemme og har masse fritidsinteresser jeg nå ENDELIG har tid til å utøve. Da sier det seg selv at det begrenser seg veldig hvor ofte jeg har mulighet til å ha besøk av barnebarna i ferier, ettermiddager og slikt. Jeg har jo tross alt ikke mulighet til å ta meg fri i alle skolens ferier og ønsker selvsagt at mine egne barn (som bor hjemme) skal få ha med seg mamma på ferie og ikke bare være hjemme med barnebarna.
Jeg husker mine egne besteforeldre stilte masse opp, men der var jo bestemor hjemmeværende og hadde masse tid. Tror ikke jeg ville ha vært der like mye dersom hun hadde hatt 100% jobb....

Mine egne barn har besteforeldre midt i mellom. Alle har vært i jobb mens barna var veldig små og ble pensjonister nå når barna har blitt store. Det er ikke lenger så mye behov for barnevakt, så dermed faller behovet for hjelp fra besteforeldrene litt bort.

Man må rett og slett se at tidene forandrer seg. Dagens besteforeldre er yngre (kanskje ikke i år, men i sinn...) enn det våre besteforeldre var og det er mange flere muligheter for voksne mennesker å delta på ting i eldre alder enn det som var vanlig for bare 20-30 år siden.

Dersom man er avhengig av at besteforeldre eller andre skal avlaste for at man skal få hverdagen til å gå rundt, da er det kanskje andre prioriteringer man må ta?

• Liker 4
Skrevet

Og hvem er det da som har oppdratt disse egoistene? Jo, den egoistiske besteforeldregenerasjonen som bare tenker på egen frihet og som er ferdige med barn....

Biobesteforeldregenerasjonen

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, samt svar til dette.

Marr, mod.

Skrevet

Biobesteforeldregenerasjonen

Hvorfor er du så opptatt av å kommentere at det er snakk om bio-besteforeldre? Det er vel stort sett det det er snakk om uansett? Eller er det bare meg som er i en vennegjeng hvor vi ikke omtaler stebesteforeldre som besteforeldre? De andre går på navn.

Skrevet

Selv har jeg hatt fantastiske besteforeldre til barna mine, men registrer at det er en ny trend blant den nye besteforeldregenerasjonen. Eneste jeg har å si om dette er at de er noen utrolig store egoister som liksom skal "dyrke seg selv og sine interesser". Ikke snakk om de er slitne og ikke orker så mye som før når de tydeligvis orker både og reise og feste......

Akkurat som dagens foreldre, altså?

Anonymous poster hash: fd4dd...bd9

• Liker 4
Skrevet

Enig med ts. Her er mine foreldre så slitne osv. De bit langt unna, og vi er på besøk kanskje annenhver mnd. Da forventer jeg at de kan ta vesla opp om morgen, slik at vi endelig kan sove ut litt. Min pappa sier at selvsagt skal de ta vesla. Men mamma er alltid i bakgrunn. Hu klager på at hu blir så sliten om hu må tidlig opp. Når jeg sier at jeg ikke har sovet en hel natt sammenhengende siden jeg var gravid med vesla og frem til nå (15mnd gammel), sier hun bare at hun er nå ferdig med småbarnslivet, så det blir annerledes for henne.

Kjenner jeg blir provosert- hu må stå opp tidlig tre dager annenhver mnd hvis hun skal ta vesla når vi er der. Dette klager hun over inder uendelige. Samme med når hun holdt på å lærere seg å gå- det var såååå slitsomt å gå med hu..

Hvorfor i ALLE dager får du egentlig barn?! Slutt å produser barn om du skal klage på at du ikke får sove. 

Anonymous poster hash: b1b0d...557

• Liker 3
Skrevet

At du bor på et sted hvor du ikke har tilgang på barnevakt er vel ikke foreldrene dine sin skyld ?. Og jeg er ganske sikker på det finnes en 17 åring i området som hadde passa ungen din i noen timer om du trengte det. 

Vis de tilbyr seg å våkne med ungen er det greit. men du skal ikke kreve sånt. Tror de har feilet barneoppdragelsen med deg, du høres ikke spesielt koselig ut å ha på besøk. 

Anonymous poster hash: c190f...e08

Helt enig. :takke:  Og før så skaffet foreldre seg  barnevakter/trillepiker  om deres egne foreldre/slekt ikke kunne/ville hjelpe. Gjør dagens småbarnsforeldre det nå,tro ?

Anonymous poster hash: fd4dd...bd9

Skrevet

Hvorfor i ALLE dager får du egentlig barn?! Slutt å produser barn om du skal klage på at du ikke får sove.

Anonymous poster hash: b1b0d...557

Greit det, men da burde man heller ikke forvente eller håpe på noe hjelp eller støtte hvis man selv blir syk og trenger hjelp, eller når man blir gammel og sitter på sykehjem. Kan ikke klage hvis de da sitter det helt alene resten av livet på sykehjem, når de selv ikke ville hjelpe sine barn og barnebarn.

Anonymous poster hash: 2bcea...ad6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...