Gjest HarryDotter Skrevet 14. september 2015 #81 Skrevet 14. september 2015 Du liker å gjøre deg vrang ser jeg? Noen angsttyper kan man bli bedre av ved EKSPONERING. Vet du hva det er? Å ha edderkoppfobie kan være like ille som andre angsttyper. Jeg slet veldig med angst og ved hjelp av eksponering har en angsttype blitt bedre. Andre angsttyper har ikke blitt det. Mye av angsten er sykdomsrelatert. Man kan ikke bli frisk av angst med "rett" koshold, og det var derfor jeg tok frem at man kanskje kunne bli frisk om man hadde en matrelatert angst. Anonymous poster hash: 78c60...6de Men den angsten som relaterer seg til ME sykdommen (Som vi faktisk diskuterer her) så dreier det seg ikke om å møte noen form for frykt og nli kvitt det. Er fullt klar over at det er mange varianter av angst. Den angsten det dreier seg om i denne tråden er av den kjemiske sorten. Henger du med på det?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #82 Skrevet 14. september 2015 Men den angsten som relaterer seg til ME sykdommen (Som vi faktisk diskuterer her) så dreier det seg ikke om å møte noen form for frykt og nli kvitt det. Er fullt klar over at det er mange varianter av angst. Den angsten det dreier seg om i denne tråden er av den kjemiske sorten. Henger du med på det? Anonymous poster hash: 78c60...6de
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #83 Skrevet 14. september 2015 Jeg synes mange av dere som deltar i denne diskusjonen bør tenke dere litt om. Det er lov å oppføre seg dannet og vise litt høflighet og respekt ovenfor de man kommuniserer med - selv om man skjuler seg bak en AB. Hvorfor være så krass? Hvorfor være direkte ufin? Hvorfor være frekk?? Oppfør dere som voksne og seriøse mennesker i en diskusjon, og om ikke, ti stille og bare les.<br />Anonymous poster hash: 03962...cb7
Cowboy Lotte Skrevet 14. september 2015 #84 Skrevet 14. september 2015 Jeg synes mange av dere som deltar i denne diskusjonen bør tenke dere litt om. Det er lov å oppføre seg dannet og vise litt høflighet og respekt ovenfor de man kommuniserer med - selv om man skjuler seg bak en AB. Hvorfor være så krass? Hvorfor være direkte ufin? Hvorfor være frekk?? Oppfør dere som voksne og seriøse mennesker i en diskusjon, og om ikke, ti stille og bare les.<br />Anonymous poster hash: 03962...cb7 Hvem er uhøflig? I mine øyne er det like ille å være goodie two shoes...
BlendaSensitive Skrevet 14. september 2015 #85 Skrevet 14. september 2015 Alle sykdommer som ikke kan påvises ved en blodprøve eller som er synlig, har som regel fått psykisk stemplet først. Det er veldig frustrerende å bli stemplet som psykisk syk for noe man daglig kjenner på kroppen er fysisk. Tidligere ( og fremdeles av noen få) ble de som sliter med parfyme sensitivitet stemplet som psykisk sykdom. Det er skikkelig frustrerende når kroppen skriker av fysisk sykdom. Slimhinnene brenner og hodepinen sender deg rett i senga, når du blir utsatt for det du ikke tåler, og så kommer det noen og sier. Pytt det er bare noe du innbiller deg. Jeg kan lett se hvorfor ME syke blir hysteriske av et slikt stempel, det er viktig å bli anerkjent med de symptomene sykdommen gir, viktig å bli trodd, viktig å kunne identifisere plagene og få riktig hjelp. Det har ingen ting med at psykisk sykdom blir sett på, på den måten du beskriver, det handler om å bli tatt på alvor. Dessuten er det vel en stor forskjell på å ha en psykiatrisk diagnose, og en innbilt sykdom som er alternativet til å bli trodd. Det føles faktisk som om man ikke hverken blir tatt på alvor, eller trodd på. Nei, du har ikke vondt i hodet, nei du blir ikke syk, nei du hoster ikke, du bare tror du gjør det. Anonymous poster hash: edfae...ff8 Vil bare kommentere det jeg har uhevet, og til andre som sier ME kun er fysisk fordi det kjennes på kroppen. Psykisk sykdom kjennes også på kroppen! Jeg har hatt alvorlig depresjon, og den startet med halsbetennelse, lungebetennelse, bronkitt - om og om igjen. Helt til jeg var helt nedbrutt, fikk karret meg til legevakten, som sendte med til psykiatrisk. Og der kom jeg fra med sykemelding som varte i flere måneder. (pluss psykolog og anti-depressiva) Når jeg har mine nedturer (som ikke er så dype og mørke som før), så merker jeg det i forkant med at jeg får nedsatt immunforsvar, verk i kroppen, mage, øresus, blir veldig veldig trøtt, sensitiv mot folk, lyd, lys, etc. Høres det kjent ut? Ja nettopp. Akkurat samme symptomer som folk med ME! Har slektning med ME, som mente jeg hadde det, da jeg beskrev symptomene. Men det har jeg ikke altså. For meg hjelper det å være i forkant, ikke slite meg ut, spise rett, sove rett, balanse mellom hvile og aktivitet. Da unngår jeg de dype dalene der alt er nattsvart og håpløst, og jeg bare er lei meg og forsvinner inn i en glassboble. Så psykisk kan vist vise seg fysisk! Og det gjør ikke sykdommen mindre alvorlig, eller mer for den saks skyld. Finnes mange sykdommer som har sterk kobling til psykisk helse. Chrons, magesår, migrene, nedsatt immunforsvar (mer mottaglig for smittsomme sykdommer), revmatisme, osv. 4
Gjest Jacklost Skrevet 15. september 2015 #86 Skrevet 15. september 2015 Folk med ME er som psykisk syke flest. De har vanskeligheter med å innrømme ovenfor seg selv at det faktisk er noe galt i topplokket. Dette var ganske stygt sagt synes jeg... 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #87 Skrevet 15. september 2015 Grunnen er fordi ser man på "klientellet" av de som får ME, så er det en del visse kjennetegn, ofte kvinne, ofte lavere utdanning og dårlig inntekt og sliter med angst eller depresjon, noe som også henger sammen med psykisk sykdom. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg kan se på en person og tippe "uføretrygdet med ME, eller fibromyalgi. I norge mener foreningen at det er en fysisk sykdom, mens i mange andre europeiske land mener de deter en psykosomatisk sykdom og får mer helhetlig behandling for både topplokket. Siden det ikke er forsket nok på bør man kanskje behandle det både fysiske og psykiske. Og dersom det tilslutt kommer tilstrekkelig forskning som viser at det er en fysisk sykdom, så bør man kanskje uansett gi psykolgisk behandling, da det selvsagt må være tøft for psyken å ha det slik som ME pasienter har det. Anonymous poster hash: 13a89...110 Jeg bare må svare.... Har fibro, lavt stoffskifte og tidligere depresjon. Mye smerter i kroppen. Utredes nå i forhold til ME Har 5 års høyere utd fra UiO og høyskole. Har jobbet 20 år innenfor rusfeltet.Er nå sykemeldt med store smerter og kronisk hodepine. Håper jeg klarer å komme tilbake til jobb, kanskje 50% Blir utrolig provosert av dette innlegget, snakk om å dømme folk. Anonymous poster hash: 4d785...1d0 1
Stiani Skrevet 15. september 2015 #88 Skrevet 15. september 2015 Dette var ganske stygt sagt synes jeg... Helt enig, men det er sant da.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #90 Skrevet 15. september 2015 Helt enig, men det er sant da. Se innlegget over ditt eget innlegg. Skjerp deg! Anonymous poster hash: 4d785...1d0 1
Stiani Skrevet 15. september 2015 #91 Skrevet 15. september 2015 Bevis? Bevis burde faktisk de som mener at ME er en reell diagnose fremlegge.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #92 Skrevet 15. september 2015 Vil bare kommentere det jeg har uhevet, og til andre som sier ME kun er fysisk fordi det kjennes på kroppen. Psykisk sykdom kjennes også på kroppen! Jeg har hatt alvorlig depresjon, og den startet med halsbetennelse, lungebetennelse, bronkitt - om og om igjen. Helt til jeg var helt nedbrutt, fikk karret meg til legevakten, som sendte med til psykiatrisk. Og der kom jeg fra med sykemelding som varte i flere måneder. (pluss psykolog og anti-depressiva) Når jeg har mine nedturer (som ikke er så dype og mørke som før), så merker jeg det i forkant med at jeg får nedsatt immunforsvar, verk i kroppen, mage, øresus, blir veldig veldig trøtt, sensitiv mot folk, lyd, lys, etc. Høres det kjent ut? Ja nettopp. Akkurat samme symptomer som folk med ME! Har slektning med ME, som mente jeg hadde det, da jeg beskrev symptomene. Men det har jeg ikke altså. For meg hjelper det å være i forkant, ikke slite meg ut, spise rett, sove rett, balanse mellom hvile og aktivitet. Da unngår jeg de dype dalene der alt er nattsvart og håpløst, og jeg bare er lei meg og forsvinner inn i en glassboble. Så psykisk kan vist vise seg fysisk! Og det gjør ikke sykdommen mindre alvorlig, eller mer for den saks skyld. Finnes mange sykdommer som har sterk kobling til psykisk helse. Chrons, magesår, migrene, nedsatt immunforsvar (mer mottaglig for smittsomme sykdommer), revmatisme, osv. Det er liten tvil om at depresjon kan nedsette immunforsvaret og gi fysisk sykdom, så jeg tror deg på det. Og de fleste sykdommer, iallfall de kroniske går utover psyken. Og det er ikke få med kroniske sykdommer som trenger hjelp av psykiatrien for å håndtere å leve med sykdommen. Det var ikke det jeg mente når jeg sa at det er frustrerende å bli stemplet med psykisk syk når man kjenner på kroppen at det er fysisk. La meg forklare, for meg er det som å si at blærekatarr, eller en forkjølelse er psykisk. Det er ikke umulig at man kan ha fått det fordi man har nedsatt immunforsvar på grunn av en depresjon, men blærekatarr er en bakterieinfeksjon og må behandles for det. Jeg kan ikke så mye om ME, men jeg vet en del om ikke å være allergisk. En i nær familie tåler ikke hund, huden hennes blir rød og hoven, og hun får astma. Det er jo ikke noe hun innbiller seg, det er noe som faktisk skjer med kroppen hennes. Og jeg tror det er derfor mange blir frustrerte når noen prøver å henge sykdommen de kjenner på kroppen på en psykiatrisk diagnose. En med blærekatarr eller et brukket ben blir ikke bedre av samtaler eller medisiner fra psykiatrien. Det er veldig viktig å få riktig diagnose, og riktig behandling. Anonymous poster hash: edfae...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #93 Skrevet 15. september 2015 Helt enig, men det er sant da. Jeg har me, men har også slitt med depresjoner tidligere. Er mye bedre av begge deler nå, men dette henger også veldig sammen. Jeg fikk ME diagnosen etter å ha slitt med mange ting i livet over flere år, bla. en psykopatisk eks. Jeg har hele tiden vært bestemt på at jeg SKAL bli frisk engang, selv om det har vært dager da jeg ikke har vært ute av senga og bare det å støvsuge har gjort meg totalt utslitt. Tror du virkelig at noen ønsker å ha det slik? Og at man er dum fordi man blir syk? Jeg tror faktisk ikke du vet hva du snakker om. Enten så har du liten livserfaring eller så er du litt overfladisk.... Anonymous poster hash: 4e9eb...965 1
Gjest Overrasket Skrevet 15. september 2015 #94 Skrevet 15. september 2015 (endret) Fordi når det gjelder ME brukes "psykisk betinget" av fastleger som en snarvei for å avfeie noe de ikke egentlig er helt rustet til å takle, fremfor å prøve å hjelpe pasienten. Som ME-pasient ønsker man kun desperat å bli bedre, å få hjelp til å føle seg som sitt gamle seg igjen. Allerede når ME-pasienten kommer til fastlegen med lidelsen for første gang er man frustrert og redd – redd for at det ikke finnes en løsning. Når pasienten da hører at han/hun er psykisk syk selvom pasienten ikke føler at dét er problemet styrkes frykten for at man ikke skal få korrekt hjelp og at man ikke kan bli bra. Det vanskeligste for en ME-pasient er å ikke vite om, når og hvordan man kan bli frisk. Å få bekreftet fra legene at de heller ikke vet – gjenom at de stiller feil diagnose – er veldig vanskelig å forholde seg til. Så den allerede oppbygde furstrasjonen med tilstanden får sitt endelige utløp når/hvis diagnosen er feil, tiltakene er feil og bedringen uteblir. Det handler ikke om å se ned på andre diagnoser. Det handler om frykten for ikke å bli frisk. Endret 15. september 2015 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #95 Skrevet 15. september 2015 Jeg har me, men har også slitt med depresjoner tidligere. Er mye bedre av begge deler nå, men dette henger også veldig sammen. Jeg fikk ME diagnosen etter å ha slitt med mange ting i livet over flere år, bla. en psykopatisk eks. Jeg har hele tiden vært bestemt på at jeg SKAL bli frisk engang, selv om det har vært dager da jeg ikke har vært ute av senga og bare det å støvsuge har gjort meg totalt utslitt. Tror du virkelig at noen ønsker å ha det slik? Og at man er dum fordi man blir syk? Jeg tror faktisk ikke du vet hva du snakker om. Enten så har du liten livserfaring eller så er du litt overfladisk....Anonymous poster hash: 4e9eb...965 Men nå sier du jo nettopp det som får folk til å tvile. Du fikk ME diagnosen pga av psykopatisk eks? Hva i all verden har vel det med din fysiske helse å gjøre? Håper jeg misforstod Anonymous poster hash: 339f4...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #96 Skrevet 15. september 2015 Men nå sier du jo nettopp det som får folk til å tvile. Du fikk ME diagnosen pga av psykopatisk eks? Hva i all verden har vel det med din fysiske helse å gjøre? Håper jeg misforstodAnonymous poster hash: 339f4...8dc Ja, jeg fikk ME pga psykiske belastninger. Mange får ME pga det, eller de kan få det etter virusinfeksjoner, vanskelige fødsler osv osv. Men - symptomene man får når man har ME er fysiske. Derfor kan man få en fysisk sykdom av psykiske belastninger. I tillegg til denne utmattelsen (som ikke må forveksles med utmattelse man føler etter å ha jobbet mye eller trent hardt el) får man mange fysiske plager som muskelverk, bihulebetennelser, svimmelhet, kvalme og mye mer. Anonymous poster hash: 4e9eb...965 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #97 Skrevet 15. september 2015 Ja, jeg fikk ME pga psykiske belastninger. Mange får ME pga det, eller de kan få det etter virusinfeksjoner, vanskelige fødsler osv osv. Men - symptomene man får når man har ME er fysiske. Derfor kan man få en fysisk sykdom av psykiske belastninger. I tillegg til denne utmattelsen (som ikke må forveksles med utmattelse man føler etter å ha jobbet mye eller trent hardt el) får man mange fysiske plager som muskelverk, bihulebetennelser, svimmelhet, kvalme og mye mer.Anonymous poster hash: 4e9eb...965 Da får vi være enig om å være uenig. Man må skille mellom den autoimune sykdomen ME, og andre utmatelsestilstander, ellers blir det jo bare krøll. Anonymous poster hash: 339f4...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #98 Skrevet 15. september 2015 Da får vi være enig om å være uenig. Man må skille mellom den autoimune sykdomen ME, og andre utmatelsestilstander, ellers blir det jo bare krøll.Anonymous poster hash: 339f4...8dc Har du ME? Jeg vet at det er flere teorier rundt dette, men dette er min versjon og historie. En ME diagnose er ikke svart/hvitt slik mange diagnoser er. Anonymous poster hash: 4e9eb...965 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #99 Skrevet 15. september 2015 Har du ME? Jeg vet at det er flere teorier rundt dette, men dette er min versjon og historie. En ME diagnose er ikke svart/hvitt slik mange diagnoser er.Anonymous poster hash: 4e9eb...965 Ja jeg har ME, og vet at ikke alle sykdomsbilder, symptomer og historier er lik. Men jeg vet også at ME er en diagnose som blir satt i hytt og vær. Så første steg mot å finne en behandling er å skille klinten fra hveten. Anonymous poster hash: 339f4...8dc 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2015 #100 Skrevet 15. september 2015 Ja jeg har ME, og vet at ikke alle sykdomsbilder, symptomer og historier er lik. Men jeg vet også at ME er en diagnose som blir satt i hytt og vær. Så første steg mot å finne en behandling er å skille klinten fra hveten.Anonymous poster hash: 339f4...8dc Problemet med diagnoser som ikke kan bevises ut i fra en enkel test eller en blodprøve, er at det alltid vil være noen som faller innenfor psykiatrien og ikke egentlig har ME, eller har både ME og en psykiatrisk sykdom, Som sensitiv mot parfyme opplever jeg det sammen. Det er en lidelse som er veldig fysisk, og gir fysiske symptomer ved eksponering. som hodepine, hoste, pusteproblemer osv. Men innenfor den sekken jeg ligger i finnes det også de som egentlig ikke blir syke, men føler at de blir det. Altså er det mulig å behandle disse i psykiatrien og de blir bedre, noe som ville være helt bortkastet på de som har rene fysiske symptomer, men fordi det finne mennesker som egentlig hører hjemme i psykiatrien blir denne lidelsen ofte avfeiet både i helsevesenet og i samfunnet som en psykisk greie. Og det er jo lettvint for alle, for da trenger man egentlig hverken ta hensyn eller gi behandling som vil hjelpe. Heldigvis begynner de som arbeider med dette innen helse å se at det er mulig at det finnes to sider ved denne lidelsen. De som får fysiske symptomer og blir veldig dårlig, og de som har en underliggende angst for luktene som gjør at de føler seg dårlig. Det er nok slik med ME også. Anonymous poster hash: edfae...ff8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå