AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #21 Skrevet 13. september 2015 Slutt i snakke om kreft og ME som om det skulle vært det samme. Det er direkte provoserende på vi som har fulgt en kreftpasient fra diagnose til døden inntraff - gjerne etter få måneder. Anonymous poster hash: 10ce8...f77 3
Rumle Skrevet 13. september 2015 #22 Skrevet 13. september 2015 Fordi ME er så sykt mye verre da eller? Det er det som irriterer meg. ME er liksom en skikkelig sykdom og de er faktisk syke. Hvis man er psykisk syk er det jo bare å skjerpe seg.. Anonymous poster hash: 73ec0...435 Herregud .. er du seriøs?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #23 Skrevet 13. september 2015 Hvorfor er det slik at dersom noen nevner at det kan ligge noe psykisk bak ME (noe det ikke gjør), så blir alle som har ME så utrolig hysteriske? De får det til å høres ut som om man ikke er skikkelig syk om man er psykisk syk, og at det ikke er så ille å være det, og at det er noe helt forferdelig galt med de som er psykisk syke og at de liksom er helt gal. Det er den oppfatningen jeg har fått i alle fall. Jeg skjønner at det kan være irriterende at folk sier at sykdommen er psykisk når den ikke er det, men det hjelper ikke akkurat å stigmatisere og snakke ned en annen sykdomsgruppe for det? Anonymous poster hash: 73ec0...435 Det er vel slik med det meste av sykdommer, det psykiske er forbundet med det fysiske. Kropp og sinn er ett og samme. Uten det ene, fungerer det andre dårlig. Anonymous poster hash: 7e8f2...7d2 3
Rumle Skrevet 13. september 2015 #24 Skrevet 13. september 2015 Det er vel slik med det meste av sykdommer, det psykiske er forbundet med det fysiske. Kropp og sinn er ett og samme. Uten det ene, fungerer det andre dårlig. Anonymous poster hash: 7e8f2...7d2 Amen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #25 Skrevet 13. september 2015 Amen. Så saklig. Vedkommende har helt rett, og de fleste leger erkjenner dette i dag. Psyken og kroppen henger sammen, det ene fungerer ikke uten det andre. Derfor er det veldig rart at enkelte ME-pasienter skyr den psykiske delen av sykdommen som det skulle være pest, i stedet for å erkjenne at det også kan spille inn.Anonymous poster hash: c30f1...8a6 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #26 Skrevet 13. september 2015 De undersøkte en ME pasient som døde i det britiske helsevesenet og denne pasienten hadde en ødelagt ryggmargvæske. (Nå vet ikke jeg om det gjelder flere) At det går igjen i slekten, de har også tatt celler og blod fra ME pasienter og gitt det til Aper, de fikk de samme symptomene. Tyder på at det også er smittsomt Kan det da smitte gjennom blod, som fra sår til sår? Eller evt også på andre måter? Anonymous poster hash: 8e299...bea
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #27 Skrevet 13. september 2015 Grunnen er fordi ser man på "klientellet" av de som får ME, så er det en del visse kjennetegn, ofte kvinne, ofte lavere utdanning og dårlig inntekt og sliter med angst eller depresjon, noe som også henger sammen med psykisk sykdom. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg kan se på en person og tippe "uføretrygdet med ME, eller fibromyalgi. I norge mener foreningen at det er en fysisk sykdom, mens i mange andre europeiske land mener de deter en psykosomatisk sykdom og får mer helhetlig behandling for både topplokket. Siden det ikke er forsket nok på bør man kanskje behandle det både fysiske og psykiske. Og dersom det tilslutt kommer tilstrekkelig forskning som viser at det er en fysisk sykdom, så bør man kanskje uansett gi psykolgisk behandling, da det selvsagt må være tøft for psyken å ha det slik som ME pasienter har det. Anonymous poster hash: 13a89...110 1
Rumle Skrevet 13. september 2015 #28 Skrevet 13. september 2015 Så saklig. Vedkommende har helt rett, og de fleste leger erkjenner dette i dag. Psyken og kroppen henger sammen, det ene fungerer ikke uten det andre. Derfor er det veldig rart at enkelte ME-pasienter skyr den psykiske delen av sykdommen som det skulle være pest, i stedet for å erkjenne at det også kan spille inn.Anonymous poster hash: c30f1...8a6 Jeg skrev jo amen fordi jeg var helt enig da, selvfølgelig henger psyken og kroppen sammen, fatter ikke hvorfor det skal deles opp i det hele tatt. 4
Rumle Skrevet 13. september 2015 #29 Skrevet 13. september 2015 (endret) Grunnen er fordi ser man på "klientellet" av de som får ME, så er det en del visse kjennetegn, ofte kvinne, ofte lavere utdanning og dårlig inntekt og sliter med angst eller depresjon, noe som også henger sammen med psykisk sykdom. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg kan se på en person og tippe "uføretrygdet med ME, eller fibromyalgi. I norge mener foreningen at det er en fysisk sykdom, mens i mange andre europeiske land mener de deter en psykosomatisk sykdom og får mer helhetlig behandling for både topplokket. Siden det ikke er forsket nok på bør man kanskje behandle det både fysiske og psykiske. Og dersom det tilslutt kommer tilstrekkelig forskning som viser at det er en fysisk sykdom, så bør man kanskje uansett gi psykolgisk behandling, da det selvsagt må være tøft for psyken å ha det slik som ME pasienter har det. Anonymous poster hash: 13a89...110 For noe tull. Har du noe linker til statistikk som underbygger dette, eller er det bare din egen synsing? Endret 13. september 2015 av Rumle 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #30 Skrevet 13. september 2015 Herregud .. er du seriøs? Nei, hvis du hadde lest så hadde du sett at jeg er TS, og at det der var et forsøk på ironi. Anonymous poster hash: 73ec0...435
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #31 Skrevet 13. september 2015 Hva kan det komme av at emnene med flest innlegg på MEforumet er "symptomer" og "Nav, trygd og rettigheter"? Er forresten helt enig med personen ovenfor som blir provosert av å høre sammenligningen med kreft. Da vet man ikke hva man snakker om! Anonymous poster hash: 68286...ed3
Rumle Skrevet 13. september 2015 #32 Skrevet 13. september 2015 Nei, hvis du hadde lest så hadde du sett at jeg er TS, og at det der var et forsøk på ironi. Anonymous poster hash: 73ec0...435 Jeg har lest, men jeg sitter ikke å pugger utenat alle ab-kodene altså 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #33 Skrevet 13. september 2015 Slutt i snakke om kreft og ME som om det skulle vært det samme. Det er direkte provoserende på vi som har fulgt en kreftpasient fra diagnose til døden inntraff - gjerne etter få måneder. Anonymous poster hash: 10ce8...f77 Det samme gjelder andre veien også! Slutt å bagatellisere ME. De fremste kreftlegene i landet kommer med uttalelser om ME og pasientenes livskvalitet - Når vi har kreftpasienter som er så dårlige som det mange av disse pasientene er, så har de kort forventet levetid igjen. Det sier noe om hvor dårlig livskvaliteten til mange er.Anonymous poster hash: 339f4...8dc 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #34 Skrevet 13. september 2015 Slutt i snakke om kreft og ME som om det skulle vært det samme. Det er direkte provoserende på vi som har fulgt en kreftpasient fra diagnose til døden inntraff - gjerne etter få måneder. Anonymous poster hash: 10ce8...f77 Jeg kan ta en hvilken som helst fysisk sykdom som eksempel men jeg valgte kreft av den simple grunn at det er nettopp kreftmedisin mot ME som har best sjanse å kurere ME-pasienter. Det jeg vil frem til er at ME er primært en fysisk sykdom, ikke psykisk. Ser 8dc kom med enda et bra svar Anonymous poster hash: 78c60...6de 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #35 Skrevet 13. september 2015 Du når du sier at det ikke går an å skjerpe seg med ME, som om det gjør det med psykiske lidelser. Anonymous poster hash: 73ec0...435 Ved enkelte psykiske sykdommer kan man jobbe (hardt) med det og bli frisk. Man er ikke dømt til å være deprimert eller lide av angst resten av livet. Ved angst kan man prøve å bli bedre ved å eksponere seg for angsten. Noen blir verre av det, andre blir frisk. Noen blir bedre men med mild grad av det de lider av. Andre psykiske sykdommer kan man ikke gjøre noe med. Det er stor forskjell fra angst, depresjon til psykopati ol. Anonymous poster hash: 78c60...6de 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #36 Skrevet 13. september 2015 Jeg kan ta en hvilken som helst fysisk sykdom som eksempel men jeg valgte kreft av den simple grunn at det er nettopp kreftmedisin mot ME som har best sjanse å kurere ME-pasienter. Det jeg vil frem til er at ME er primært en fysisk sykdom, ikke psykisk. Ser 8dc kom med enda et bra svar Anonymous poster hash: 78c60...6de Cellegift gis blandt annet til enkelte med leddgikt og sterk psoriasis også, men kreft er kreft. Ser ikke helt sammenligningen mellom ME og det. Anonymous poster hash: 68286...ed3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #37 Skrevet 13. september 2015 Cellegift gis blandt annet til enkelte med leddgikt og sterk psoriasis også, men kreft er kreft. Ser ikke helt sammenligningen mellom ME og det. Anonymous poster hash: 68286...ed3 Opplys deg/dere og les om ME og kreftmedisinen i stedet for å være kverulant. Det er bra at cellegift kan hjelpe ved andre ting også men dette har jeg ikke noe kjennskap til. ME er en sykdom som blir stigmatisert og det er derfor mange reagerer på slike uttalelser. Når folk sier det ligger psykisk, mener de egentlig at du kan tenke deg frisk. Ta deg sammen så blir du frisk. Ingen ville sagt slik til mennesker som har en annen synlig fysisk sykdom. Dette er da slettes ikke vanskelig å forstå, men jeg ser jo at tråden er opprettet for å sverte ME-pasienter. Anonymous poster hash: 78c60...6de 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #38 Skrevet 13. september 2015 Jeg kan ta en hvilken som helst fysisk sykdom som eksempel men jeg valgte kreft av den simple grunn at det er nettopp kreftmedisin mot ME som har best sjanse å kurere ME-pasienter. Det jeg vil frem til er at ME er primært en fysisk sykdom, ikke psykisk. Ser 8dc kom med enda et bra svar Anonymous poster hash: 78c60...6de Hvis forskning viser at cellegift kurerer ME, hvorfor får da ikke alle ME-pasienter cellegift? Fordi det ikke er forsket nok på det til å konkludere, kanskje? Fordi det er en uensartet pasientgruppe som trolig lider av ulike sykdommer?Anonymous poster hash: c30f1...8a6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #39 Skrevet 13. september 2015 Opplys deg/dere og les om ME og kreftmedisinen i stedet for å være kverulant. Det er bra at cellegift kan hjelpe ved andre ting også men dette har jeg ikke noe kjennskap til. ME er en sykdom som blir stigmatisert og det er derfor mange reagerer på slike uttalelser. Når folk sier det ligger psykisk, mener de egentlig at du kan tenke deg frisk. Ta deg sammen så blir du frisk. Ingen ville sagt slik til mennesker som har en annen synlig fysisk sykdom. Dette er da slettes ikke vanskelig å forstå, men jeg ser jo at tråden er opprettet for å sverte ME-pasienter. Anonymous poster hash: 78c60...6de Man sier da ikke det til psykisk syke pasienter heller! At ME-syke skyr en psykisk diagnose som pesten, sier litt om deres holdninger til psykisk sykdom. Det er visse psykiske sykdommer med stor dødelighet, større enn ME. For eksempel tar ca 10 % av alle pasienter med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse selvmord. Alvorlig depresjon og psykose krever også mange menneskeliv og gir en svært lav livskvalitet. Mange går på sterke medisiner livet ut. Såvidt meg bekjent kan ikke ME sies å ha samme dødelighet som flere av disse psykiske lidelsene. Så litt respekt for smerten til andre pasientgrupper kan være veien å gå. Da får man kanskje litt mer forståelse tilbake også. Anonymous poster hash: c30f1...8a6 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2015 #40 Skrevet 13. september 2015 Hvis forskning viser at cellegift kurerer ME, hvorfor får da ikke alle ME-pasienter cellegift? Fordi det ikke er forsket nok på det til å konkludere, kanskje? Fordi det er en uensartet pasientgruppe som trolig lider av ulike sykdommer?Anonymous poster hash: c30f1...8a6 Fordi de er enda på forskningsstadiet, kjære kverlulant De pasienter som har blitt forsket på har vist markant forbedring, og det er derfor veldig sannsynlig at det nettopp blir et tilbud til alle ME-pasienter når forskningen er ferdig. Anonymous poster hash: 78c60...6de 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå