Gå til innhold

N85 med julibaby


N85

Anbefalte innlegg

OUL i dag, og alt gikk BRA!!! hurra:strix: termin 21. juli:hjerte: så samme som menstermin. Vi valgte å ikke få vite kjønnet (mest etter mannens ønske), men jordmor sa hun så det veldig tydelig. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet i 22 uker til :) Har hatt en "magefølelse" (hihi) på gutt hele veien, men føler meg faktisk litt mer usikker etter UL i dag, fikk plutselig litt mer jentefølelse!

 

Har vært veldig nervøs de siste ukene for at jeg ikke har kjent bevegelse enda, men fikk vite i dag at morkaka ligger foran, så da er det jo vanlig å kjenne det en del senere har jeg forstått. Har faktisk googlet alt hva galt de kan oppdage på OUL for å mentalt forberede meg på det verste :blush: Ikke så veldig konstruktivt kan man vel trygt si! Ble nesten litt overraska når alt var normalt..

 

Men nå er det vel på tide og begynne å senke skuldrene og oppgradere dette til en graviditetsdagbok! Men hvordan i all verden gjør man det, da? :vetikke: Føler meg litt teknisk teit:rodme: men jeg finner ikke ut av det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med vel overstått OUL! :) Håper du greier å senke skuldrene nå. 

Du må ta kontakt med moderator for å flytte dagboka til graviddagbøkene, hvis det er det du mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Den 9.3.2016 at 14.22, LilleMy1989 skrev:

Hallo? Hvor eeer du? Håper alt går bra :)

Hei igjen, vi lever og har det veldig bra begge to :) 25+3 i dag:strix:

Beklager lite oppdateringer fra meg:blush: Er fremdeles i finfin fysisk form nesten uten symptomer (men har litt ryggvondt og en del halsbrann), men har vært ganske skrøpelig mentalt.. Så jeg har rett og slett måtte koble meg litt av alle gravidsider på nett. Er jo så redd for alt som kan gå galt hele tiden! Det har heller ikke hjulpet at jeg ikke kjente liv før i uke 22.. Så det var noen nervøse uker. Men jeg har hatt flere UL, senest i dag, og alt er i skjønneste orden altså! Ser masse liv, men det er bare jeg som ikke kjenner noe særlig til det:klo: Synes det er litt ironisk at jeg som er så nervøs skal være så symptomfri og ha så "ufølsom" mage:P

Ellers så har magen blitt stooor, ser veldig gravid ut:rodmer: Strever litt med å bøye meg, ta på meg sokker knyte sko o.l., så lurer på hvordan det skal bli når jeg blir enda større! Har lagt på meg 7 kg. Har veldig søt, sur og fruktsug, så spiser nok litt mye sukker, så både jeg og baby er ved godt hold:biggrin: Ingen strekkmerker enda, men det begynner å klø litt på magen, så det kan hende det er rett rundt hjørnet.

Har kjøpt litt klær, men også arvet fra venner og kollegaer. Alt er så lite og søtt - blir helt rørt når jeg ser på det! Skal ha brio smile vogn (bestemte meg for denne for flere år siden), men har ikke somlet meg til å kjøpe den enda. Men har kjøpt vognpose på tilbud, da :) voksi urban. Møbler venter vi noen uker til med, vi har nemlig helst lyst til å flytte hus før termin, men synes vi begynner å få det litt travelt nå.. så vi får se. Barnerommet blir lysegrønt har jeg tenkt når vi kommer så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :) Ikke greit med bekymringer nei... Bra du har fått sjekka det og at du kjenner mer nå. Skjønner godt hva du tenker, samme her hvis det er noe unormalt eller lignende... morkaka på fremsiden da? 

Da ville jeg blitt litt stressa ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Morkaka på framsida ja. Og i tillegg er jeg ganske ufølsom tror jeg :/ hender ganske ofte at jeg kjenner bevegelser når jeg legge hendene på magen, uten at jeg kjenner noe i selve magen:P Men jeg vokser i hvert fall bra da! føler jeg har lagt på meg to kilo hver gang jeg veier meg, så nå er jeg 9-10 kg opp:ohmy: skal på 28 ukerskontroll på tirsdagen, gleder meg :) Alltid hyggelig å høre hjertelyd og få bekreftet at magen har vokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen! Er vel på tide med en oppdatering her, leenge siden sist! 35+1 i dag og offisielt høygravid:biggrin: Skjønner ikke hvor tiden har blitt av, den har jo bare flydd avsted:vetikke: Koser meg skikkelig med magen:rodmer: og er fortsatt i fin form, selv om jeg selvfølgelig merker at kroppen er tyngre (13-14 kg). Det "åler seg" inne i magen i skrivende stund, det er så koselig:)

Angrer meg litt for at jeg ikke har vært flinkere til å oppdatere her inne, for det er jo veldig artig å se tilbake på, men årsaken er at jeg har vært veldig nervøs og redd, og har måttet prøvd å tenke litt på andre ting. Meen, har bestemt meg for å være flinkere disse siste ukene. Nå er jo baby snart ferdig og klar for å komme til verden:) og jeg har klart å slappe litt mer av de siste ukene.

Symptomer: halsbrann og sure oppstøt, hovne føtter, ankler og hender, tissetrengt, sulten men ikke sulten på en måte:) og har begynt å få linea negra over navlen den siste uka (har hatt under navlen siden uke 27-28 elns). Har hatt et flott svangeskap fysisk sett! Tror kanskje jeg har litt kynnere for magen blir knall hard fra tid til annen, men det er på ingen måte ubehagelig.

Planlagte innkjøp: brysvortekrem, ammeinnlegg i silke, dyne, dynetrekk, bæresjal, flere bleier,+,?. Resten tror jeg kanskje jeg har i hus allerede. Men butikkene har vel åpent etter fødsel også.

Tanker om fødsel: prøver å ikke tenke så mye på det:P man vet jo ikke hvordan det blir uansett. Så jeg tenker jeg tar det som det kommer. Tenker jeg må begynne å massere mellomkjøttet:rodme: Gruer meg ikke så veldig, men er veldig spent. Men gruer meg litt på vegne av mannen som ekstremt dårlig på blod, sykehus,skriking og dramatikk.. Ellers veldig spent på hvordan det blir å se baby for første gang! Og selvfølgelig veldig spent på om det er en gutt eller ei lita jenta:biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte et symptom forresten; jeg SNORKER.  Skikkelig! Som en gammel sjømann. Snorker så høyt at jeg vekker meg selv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI! :blomst: Velkommen tilbake :nigo: 

Ikke så kjekt å høre at du har vært så mye bekymret :( Man blir heldigvis tatt på alvor av helsepersonell her og jeg har også hatt mine turer inn på føden ;) Håper ting er bedre nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 15.6.2016 at 6.41, LilleMy1989 skrev:

HEI! :blomst: Velkommen tilbake :nigo: 

Ikke så kjekt å høre at du har vært så mye bekymret :( Man blir heldigvis tatt på alvor av helsepersonell her og jeg har også hatt mine turer inn på føden ;) Håper ting er bedre nå :)

 

Den 15.6.2016 at 7.22, Sisti skrev:

Så fint å høre fra deg! :)

Så hyggelig at dere titter innom min litt stille dagbok:)

Ja, jordmødrene på sykehuset er fantastiske! Fastlegen min også. De har vært veldig forståelsesfulle for min skrøpelige psyke. 

Var på 36 ukers kontroll på tirsdag, og alt ser fremdeles ut til å være i skjønneste orden. Hadde rekordlavt blodtrykk (ikke for lavt altså) til tross for at jeg har begynt å få skikkelig hovne føtter, så det var jo gledelig:) Hadde begynt å tenke at jeg kanskje begynte å bli litt småforgifta pga. vann i kroppen.

Baby ligger som jeg trodde; hodet ned og ryggen langs venstre side av magen. Hodet er ikke festet da.. Men man får tro det fester seg til neste kontroll. 

Fremdeles litt variert med bevegelse fra dag til dag, men ctg har bekreta at det er en god del av bevegelsene jeg rett og slett ikke får med meg. Syns det er litt rart for baby er jo ganske stor nå:vetikke: Men tror i tillegg den lille er ganske rolig og bedagelig av seg:biggrin: Og det stemmer jo bra med hvordan jeg og pappan er også:P og akkurat i det jeg skriver dette så sparker det skikkelig til her:rodmer:

Ellers så har jeg igjen 3 arbeidsdager over helga før permisjon, det blir deilig! Rart å tenke på at vi kanskje har en baby i hus om 3-4 uker:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her blir det visst ingen flere svangerskapsoppdateringer; fødte en helt nydelig og velskapt stor gutt i går :) han er kjempefin, jeg er toalt forelska!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Mange takk til dere begge:) Ja, det var dette med å senke skuldrene, da, hehe, som småbarnsforelder må vi vel nesten regne med mange års bekymring fremover! Men spontanabort kan jeg vel slutte å bekymre meg for mht til denne graviditeten:)

Det er veldig hektisk om dagene, og kort mellom latter og tårer, men koser meg gløgg i hjel! Har hatt litt ammestartsproblemer, men disse ser ut til å gå seg til nå.

Tenkte jeg skulle skrive litt om fødselen mens den fremdeles er ganske friskt i minne:

På lørdag tolv dager før termin la jeg merke til noe som kanskje kunne ligne på rester av slimpropp på dobesøk. På søndag ble slimet blodig. I tillegg begynte jeg fra morgenen av å kjenne uregelmessige "stramninger" i korsryggen som jeg ikke hadde kjent før. Men disse var ikke ubehagelige. Tenkte at noe kanskje var på gang, men samtidig ikke, man hører jo alltid at førstegangsfødende går over termin! Og at slimproppen ikke nødvendigvis ikke betyr at det blir fødsel med en gang.

Men ut på kvelden begynte disse stramningene å komme oftere og bli mer ubehagelig. Googlet forskjellen på kynnere og rier, da jeg var usikker på om dette kunne være rier. Fra ca. 20-tida begynte jeg å bli rimelig sikker på at det var rier og tok tida mellom. Riene kom med ca. 5 minutters mellomrom og varte ca 45-60 s, men roet seg litt ned når jeg la meg nedpå. Riene var regelmessige, men økte ikke på i styrke eller varighet utover kvelden. Ringte til føden like før midnatt og fikk beskjed om å prøve å legge meg ned å se om jeg fikk sove litt. Jeg gjorde som jordmora sa, men riene var såpass ubehagelige i tillegg til at jeg var veldig spent, så det var klin umulig å få sove.

Ca i to-tida på natta reiste vi ned på sykehuset. En meget ubehagelig biltur som heldigvis varte i bare 5-10 min. Da jeg kom ned kunne jordmora fortelle at jeg hadde 3-4 cm åpning, og jeg kunne få velge om jeg ville reise heim igjen eller ikke. Husker jeg ble ganske demotivert av såpass liten åpning da jeg allerede på dette tidspunktet synes riene var veldig vonde. Hadde ikke lyst til å reise heim siden jeg syntes jeg hadde det såpass vondt, så fikk komme inn på ei fødestue. Resten av natta satt jeg i en stol med varmepute og hadde rier ca. hvert 5. minutt. Fikk døset av litt mellom riene, men noe særlig til søvn ble det ikke. I 5-6 tida ble åpningen sjekket igjen og den var nå 5-6 cm. Jordmor foreslo nå at jeg kunne prøve å sette meg i badekaret som smertelindring. I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å føde i vann, så dette synes jeg var en god ide. Lå i badekaret ca. fram til kl. 8 da det var vaktskifte og jeg fikk  ny jordmor. Badekaret var ikke smertelindring for meg, syntes jeg kjente alt ti ganger så godt! Jeg er en ganske rolig og beskjeden, så hadde ikke sett for meg at jeg skulle skrike og bære meg under fødsel, men jeg skrek som bare det. Når jeg tenker tilbake på det så var det nesten som å være full mtp. hvor lite kontroll jeg hadde over det jeg sa/skrek, og hvor lite jeg brydde meg. I tillegg var jeg kvalm og kastet opp etter hver ri.

Da ny jordmor kom hadde jeg 6 cm åpning, og jeg hadde bestemt meg for at jeg ønsket epidural. Tenkte egentlig å prøve uten, men der og da var jeg mest opptatt av å slippe å kjenne riene så godt. Jeg fikk epidural i 9 tida, og etter det kjentes riene kun som et lite nedpress, og jeg fikk sove noen timer. Fantastisk! Neste gang jordmor sjekket meg var jeg 7 cm, men riene hadde dabbet av både i varighet og hyppighet. Hun tok derfor vannet for å få fortgang i sakene. 

Etter at vannet ble tatt tok det ikke lang tid før riene tok seg opp igjen. Pga epidural kjente jeg det ikke i mage og rygg, men kjente det godt nedover og fikk etterhvert voldsomt trykketrang. Tilkalte jordmor som sjekket meg igjen, og denne gangen var jeg 9-10 cm, men hun kjente fremdeles en liten kant, og baby var fremdeles litt langt oppe, så fikk beskjed om å ikke trykke, men fortsette å puste meg gjennom riene. Det ble fort vanskeligere og vanskeligere, og jeg måtte trekke i snora etter jordmor igjen. Gjorde dette to ganger uten at  jordmor kom, fikk beskjed om at hun var opptatt med annen fødsel. Da hun endelig kom og fikk sjekket meg, var alt klart til trykking. Selve trykkingen var en stor lettelse! Med unntak av av akkurat når hodet sto i åpningen, AU! Men han var ute etter 10-15 minutter med trykking, tror jeg, et par timer etter at jordmor tok vannet. Det var en fantastisk følelse med verdens fineste baby på brystet (og ingen flere rier) :)

Fikk noen sting her og der, men ingen større rifter. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med fødselen:) Det var selvsagt knallvondt, men sitter her nå med verdens fineste premie! Hvis jeg skal føde flere ganger håper jeg jeg får en like fin fødsel. Kommer nok til å tenke igjen at jeg skal prøve uten epidural, men dersom jeg føler jeg trenger det så vet jeg at man kan ha en fin fødsel med epidural også.

Og jordmødrene var fantastisk flinke! Nesten litt rart å tenke på at jeg antakelig ikke skal treffe hun som tok i mot han flere ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Det er skikkelig ratt å tenke på at de som har vært med på noe så spesielt ikke skal ha noe med deg å gjøre videre. Jeg likte godt min jordmor og synes det e e litt trist altså. Håper hun er der neste gang :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 8.8.2016 at 19.23, LilleMy1989 skrev:

Det er skikkelig ratt å tenke på at de som har vært med på noe så spesielt ikke skal ha noe med deg å gjøre videre. Jeg likte godt min jordmor og synes det e e litt trist altså. Håper hun er der neste gang :nigo: 

Jeg håper også at jeg får samme jordmor neste gang:) (og at det blir en neste gang om ikke så alt for lenge:))

Skal prøve å bli flinkere til å oppdatere her inne, men dagene går i ett altså😊! Tenk at lille mini allerede er 9 snart 10 uker gammel! Har ryddet bort både str 50 og 56, og synes jammen meg 62 begynner å bli bra trangt også; han er ved ganske godt hold😊

Hadde litt ammestartsproblemer de første par ukene pga lav melkeproduksjon og var nødt til å ettermate med mme og inn til eksta vektkontroller, men alt har heldigvis gått seg til nå og han går fint opp i vekt og har bollekinn og dobbelhake :PMen ammer heeele tida og da (ligger i senga og ammer akkurat nå faktisk😊 tror han sover, men truten går likevel:fnise:)  Han våkner som regel hver 2. time om natta, og på dagen ser jeg ikke på klokka en gang, men med unntak av når han sover på trilletur er det nok vesentlig oftere, nesten hver time kanskje?😱 så jeg gleder meg litt til han skal begynne med annen mat også. Får se an litt om vi kanskje begynner å teste litt før han er 6 mnd..

Når det gjelder søvn, er han ingen sovebaby synes jeg. Han er våken og fin leenge om dagene. Har følt noen ganger at han trenger mindre søvn enn mamman sin. Han har de siste ukene kunnet sove noen timer ved trilling eller i sjal på dagen, men stort sett har han små dupper på 5-30 min. På natta sover vi relativt godt (til tross for hyppig amming og flere bleieskift) takket være samsoving og liggende amming <3

Sjal funker forresten fint og er veldig koselig, men det er noe underlig til styr og ta av og på syns jeg.. er vel nesten 7 m stoff jo! Skal man knyte det på seg på kjøpesenteret f.eks. vil jo stoffet dras langs gulvet, og det er jo verken trivelig el hygienisk. Så det blir brukt mest hjemme og ved korte turer til butikken. Men jeg liker bæring, så har tenkt å kjøpe meg en ergobaby, og forhåpentligvis er den raskere og mer lettvint å ta av og på. Ser de har fått en ny modell ergobaby adapt som kan brukes fra nyfødt uten innlegg. Hvis jeg kjøper denne kan jeg jo bruke den helt fra starten av med nestemann også tenker jeg😊

Ellers har han nok hatt litt luftproblematikk de første ukene, men jeg synes det ser ut som at det stort sett har gitt nå. Han liker fremdeles ikke å fise/bæsje, og det er tydelig at det er ubehagelig for han, men nå gjør han det og blir ferdig med det i stedet for å ha timesvis med mageknip. Har brukt litt minifom, men slutta nå. Vet ikke om det hadde effekt jeg..

Oppsummert har tida etter fødsel både vært veeldig slitsom, men samtidig helt fantastisk, tenk at vi får være foreldre til denne herlige lille karen😊 Det er så artig å se hvor fort han vokser og utvikler seg!

Puh, det ble visst kjeempelaangt! Ser ut til at jeg må prøve å oppdatere litt oftere, ja😜

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her flyr tiden, og godklumpen er allerede 12 uker og 3 dager, snart 3 mnd😊 og jammen vet jeg allerede nå at jeg vil ha to tette! Har ikke diskutert saken med mannen, men tror kanskje ikke han er like klar som meg da, men det skal vel kanskje godt gjøres siden mini ikke er 3 mnd engang:fnise: men bruker ikke prevensjon, førstemann tok jo et par år å lage, men hopper av i svingen da..

Ellers blir det artigere og artigere med baby for hver dag som går! Gråter nesten ingenting lenger, men skravler, pludrer og ler:) i tiilegg har han gått fra å spise hver 2. time å natta til å plutselig sove 6-7 timer i strekk de tre siste nettene!:o kanskje er det melatoninproduksjonen som er kommmet i gang? Håper det fortsetter i hvert fall! Føler vi har fått til litt rutine på sovinga altså, bank i bordet!

Etter en vanskelig start går amminga så det suser, og han er en skikkelig plugg som veide over 6 kg på 6ukerskontrollen, så det blir spennende å se hvordan han ligger an på 3mndkontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha tette barn :opplyser: Vi hopper ikke av i svingen engang  vi :ninja: 

De er så deilige! Og så er det så rart å tenke på at ting bare skal bli bedre. Vi har så mye å se fram til som vi skal oppleve! :strix: Åh! Det er så fint... 

Jeg bestiller litt sånn melatonin takk! Her er det fortsatt annenhver time og jeg kjenner at jeg nå trenger å sove litt lenger i gangen altså. Rutinen vår går hittil ut på at han legger seg sammen med oss. Forsøk på noe annet er bare stress for oss og han. Så jeg er litt misunnelig på deg :P 

Da er han stor og god! :nigo: Sikkert milkshake du forer han på ;) O er kaaaanskje 6kg nå liksom. .. Det er virkelig stor forskjell på babyer :jepp: 

God helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...