Gå til innhold

Er jeg undervektig?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes dessverre ikke det er spesielt rart at ingen sa dette tidligere. Som nevnt mener jeg at enkelte her på Kvinneguiden har et usunt syn på hva BMI er og hva det bør brukes til. Så rent bortsett fra at jeg sannsynligvis bryr meg mindre om nettopp disse, og at jeg velger å argumentere på en litt annen måte enn deg, så er vi muligens ganske enige.

Takk for at du prøver å se saken fra to sider.

Jeg vet jo hvordan jeg er og hvilken kropp jeg har og hvordan det står til med den så det er ikke det at akkurat det bryr meg så mye i seg selv. Jeg har aldri tenkt på bmi som noe fasit verken hva det gjelder min eller andres kropp, for å si det sånn hadde jeg gjort det så hadde jeg kanskje tvangsspist eller løftet vekter de siste 3, noe kiloene men de har 0 og nada og si for verken min helse eller utsende så det skiter jeg i.  Men jeg tenker tilbake på en tråd jeg diskuterte i, hva nøyaktig den tråden handlet om kan jeg ikke erindre sånn på stående fot, (tror det må være år siden) men det var i alle fall en kvinne som hadde en bmi på rundt 17, og hun også ble oppfordret til å vise bilde av seg selv noe hun også gjorde for at folk skulle få lov til å leke dommer over kroppen hennes, hun fikk svar som

"du kan umulig være frisk, du er syk, gå å trøkk i deg en burger, du er et svakt kvinnemenneske, du kan ikke ha muskler i kroppen og har du det så må du være en strek, du må være hjernevasket av moten" etc... før hun postet bilde av seg selv.  I vartfall hun hadde ganske lik kropp som meg noe høyere og mer elegant kanskje men med flotte feminine former, (nå må ikke ab folkene komme og si: se her nå sier du at du er perfekt igjen, nei jeg sier ingenting som skulle indikere det... igjen ), ikke tynnfeit, bare slank rett og slett.  

Svarene som da kom på løpende bånn etter at hun postet bilde var "du kan umulig ha en bmi på 17, det der er fake, du lyger".

Da skjønte jeg hvor hjernevasket mange er på bmi... Dette og denne tråden handler ikke nødvendigvis om meg, men den handler om at det er tross alt noen som har en bmi på 17 som er sunne og helt normale og disse/vi blir stemplet som unormal og det er ganske drøyt det i seg selv.  Det er mange i denne tråden også som skriver de har en lav bmi og får samme oppfordring/svar "du kan umulig ha en normal kropp, vis bilde da så vi får se og veie deg opp og ned.."

Jeg har diskutert i mange tråder, også der hvor det reelt er snakk om at ts har en bmi på 25 + og jeg er veldig påpasselig med å si at bmi ikke sier så mye aleine. Jeg ser jo at bmi ofte er en fast og bunnsolid fasit den andre veien igjen og for folk og det er litt kjipt. Det skulle og burde vært mer fokus på helse, på sunnhet og på å trives i sin egen kropp fremfor to tall basert på noen andre tall.

Endret av skreppamedleppa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

(...) Dette og denne tråden handler ikke nødvendigvis om meg, men den handler om at det er tross alt noen som har en bmi på 17 som er sunne og helt normale og disse/vi blir stemplet som unormal og det er ganske drøyt det i seg selv.  Det er mange i denne tråden også som skriver de har en lav bmi og får samme oppfordring/svar "du kan umulig ha en normal kropp, vis bilde da så vi får se og veie deg opp og ned.."

Jeg har diskutert i mange tråder, også der hvor det reelt er snakk om at ts har en bmi på 25 + og jeg er veldig påpasselig med å si at bmi ikke sier så mye aleine. Jeg ser jo at bmi ofte er en fast og bunnsolid fasit den andre veien igjen og for folk og det er litt kjipt. Det skulle og burde vært mer fokus på helse, på sunnhet og på å trives i sin egen kropp fremfor to tall basert på noen andre tall. (...)

Problemet er at enkelte forherliger lav BMI. Jeg har sett tråder der kvinner med en helt normal vekt blir fortalt at de er lubne og bør slanke seg. Generelt er det en tendens til at en BMI i øvre sjiktet av normalområdet i henhold til BMI-skalaen ikke lenger regnes som normalt av enkelte av Kvinneguidens brukere. Da kan det være farlig når man får tråder som hardnakket hevder at BMI 17 er «normalt».

Dette er grunnen til at jeg synes det er viktig å understreke at om man har BMI 17, så regnes man som undervektig i henhold til BMI-skalaens referanseområder, MEN - og det er et men her - det betyr ikke at man ikke kan være sunn, frisk og normal som menneske.

For øvrig er hets både mot tynne og fete en uting.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...