Anglofil Skrevet 14. september 2015 #61 Skrevet 14. september 2015 Tråden er ryddet for personangrep, spekulasjoner og avsporinger, samt svar til dette. Yvonne (mod)
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #62 Skrevet 14. september 2015 Unskyld meg, men sånt som dette blir jeg litt sånn småsur over. Tråder hvor folk lurer på om de er undervektige når de veier rett over 50 kg, og de sikkert helt sikkert selv VET at de er undervektige. JA, du er undervektig! Hva var det du ville høre?Hva i all verden var det for slags utbrudd? Anonymous poster hash: c28cc...af8 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #63 Skrevet 14. september 2015 Flott! Det er et svar å ikke svare også for å si det på den måten. Jeg har en helt normal kropp med en bmi på 17. En kropp jeg er stolt over, glad i, og aldri ser noen grunn til å forandre på. Regner med du blir fryktelig provosert nå over slike utsagn. Vel jeg har en normal kropp, med en normal fettprosent og normal muskelmasse, og alt annet ved meg er helt normalt så får du eventuelt bli så provosert du bare vil av det all den tid og stund du ikke er dommer over noen sin kropp Eller noen andre sin kropp heller. For jeg regner med du enda ikke er blitt det? Eller var det det du ikke ville svare på? Litt forvirra.Du skriver flere steder at undervekt er under 18,5 og alle vettuge leger etc følger denne skalaen og at de som mener at bmi under 20 er undervekt tar feil,men samtidig sier du at din kropp med en bmi på 17 er helt normal. Jeg vil jo påstå at uansett om man tenker 18,5 eller 20 som en minimungrense så spiller det ingen rolle i ditt tilfelle.Du faller innunder undervekt(og vel så det) Anonymous poster hash: 62604...de7 2
skreppamedleppa Skrevet 14. september 2015 #64 Skrevet 14. september 2015 Litt forvirra.Du skriver flere steder at undervekt er under 18,5 og alle vettuge leger etc følger denne skalaen og at de som mener at bmi under 20 er undervekt tar feil,men samtidig sier du at din kropp med en bmi på 17 er helt normal. Jeg vil jo påstå at uansett om man tenker 18,5 eller 20 som en minimungrense så spiller det ingen rolle i ditt tilfelle.Du faller innunder undervekt(og vel så det) Anonymous poster hash: 62604...de7 Viss du er forvirra av noe som er helt opplagt så skorter det kanskje på deg. En med en bmi på 26 er også overvektig samme om en normal bmi stopper på 24.9 eller 25.5 f.els men personen kan være helt frisk og sunn likevel. Viss du er av en annen oppfatning må du gjerne være det men jeg har enda til gode å se en person med en bmi på 26- 26.5 være helseskadelig og unormal overvektig og vel så det. Samme med en bmi på 17 Og du bør kanskje ikke utalle deg så veldig høyt om min kropp uten at du verken har sett den eller legesjornalen min kanskje. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #65 Skrevet 14. september 2015 Viss du er forvirra av noe som er helt opplagt så skorter det kanskje på deg. En med en bmi på 26 er også overvektig samme om en normal bmi stopper på 24.9 eller 25.5 f.els men personen kan være helt frisk og sunn likevel. Viss du er av en annen oppfatning må du gjerne være det men jeg har enda til gode å se en person med en bmi på 26- 26.5 være helseskadelig og unormal overvektig og vel så det. Samme med en bmi på 17 Og du bør kanskje ikke utalle deg så veldig høyt om min kropp uten at du verken har sett den eller legesjornalen min kanskje. Du sier jo selv at under 18,5 er undervektig.Men det gjelder kanskje ikke for deg? Og jeg driter langt i din journal eller hvordan kroppen din ser ut,men å påstå at du er helt normal med en bmi på 17 har jeg store problemer med å tro. Anonymous poster hash: 62604...de7 2
skreppamedleppa Skrevet 14. september 2015 #66 Skrevet 14. september 2015 Du sier jo selv at under 18,5 er undervektig.Men det gjelder kanskje ikke for deg? Og jeg driter langt i din journal eller hvordan kroppen din ser ut,men å påstå at du er helt normal med en bmi på 17 har jeg store problemer med å tro. Anonymous poster hash: 62604...de7 Åå så en person med en bmi på 26 ser helt unormal ut og oppføre er seg helt unormalt og har helseskadelig fett på seg og kroppen sin? Er samme greia med en bmi på 17, at du mener det er rart sier mer om deg enn det gjør om meg. Og igjen så stoler jeg litt mer på legen min enn på deg for det er tydelig at du ikke har den store kunnskapen om menneskekroppen.
Kvark22 Skrevet 14. september 2015 #67 Skrevet 14. september 2015 Litt forvirra.Du skriver flere steder at undervekt er under 18,5 og alle vettuge leger etc følger denne skalaen og at de som mener at bmi under 20 er undervekt tar feil,men samtidig sier du at din kropp med en bmi på 17 er helt normal. Jeg vil jo påstå at uansett om man tenker 18,5 eller 20 som en minimungrense så spiller det ingen rolle i ditt tilfelle.Du faller innunder undervekt(og vel så det) Anonymous poster hash: 62604...de7 Poenget hennes er vel at det som regnes som normalvekt ligger mellom ca. 18,5-25 hvis en følger offisielle anbefalinger, men at dette bare er en god tommelfingerregel. Det kommer også an på kropptype, alder, muskuløsitetetc. Skreppamedleppa er i følge formelen undervektig, men har en psyke og fysikk som tåler det. For andre er det kanskje ikke slik. Oppsummert: bruk den offisielle bmi-skalaen, men med forbehold om at noen kan havne litt utenfor normalen (både over og under) uten at det behøver å være spesielt negativt eller usunt. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #68 Skrevet 14. september 2015 Poenget hennes er vel at det som regnes som normalvekt ligger mellom ca. 18,5-25 hvis en følger offisielle anbefalinger, men at dette bare er en god tommelfingerregel. Det kommer også an på kropptype, alder, muskuløsitetetc. Skreppamedleppa er i følge formelen undervektig, men har en psyke og fysikk som tåler det. For andre er det kanskje ikke slik. Oppsummert: bruk den offisielle bmi-skalaen, men med forbehold om at noen kan havne litt utenfor normalen (både over og under) uten at det behøver å være spesielt negativt eller usunt. Det er jo det jeg prøver å få frem.At man er ikke normal med en bmi på 17. Jeg sier ingen ting om psykisk og fysisk funksjonsnivå Anonymous poster hash: 62604...de7 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #69 Skrevet 14. september 2015 Åå så en person med en bmi på 26 ser helt unormal ut og oppføre er seg helt unormalt og har helseskadelig fett på seg og kroppen sin? Er samme greia med en bmi på 17, at du mener det er rart sier mer om deg enn det gjør om meg. Og igjen så stoler jeg litt mer på legen min enn på deg for det er tydelig at du ikke har den store kunnskapen om menneskekroppen. Jeg sier ingen ting om helse skadlighet eller funksjonsnivå,eller hva legen din mener.Jeg sier bare at en bmi på 17 er undervektig punktum. Anonymous poster hash: 62604...de7 1
skreppamedleppa Skrevet 14. september 2015 #70 Skrevet 14. september 2015 Det er jo det jeg prøver å få frem.At man er ikke normal med en bmi på 17. Jeg sier ingen ting om psykisk og fysisk funksjonsnivå Anonymous poster hash: 62604...de7 Men her herrefred da, viss du tenker at bmi er en helt koret fasit på vekt. En helt korrekt formel som en skal følge slavisk så har du rett og jeg har aldri sagt at jeg ikke er undervektig heller. Finn i så tilfelle et eneste et sitat av meg der jeg noensinne har skrevet det! Det jeg sier er at ingen følger en bmi kalkulator slavisk. I så måte har Marit Bjørgen sikkert fedme klasse 1 og lever et svært usunt liv, samme med Gro Hammerseng osv.. Bmi skalaen er også slik at dess lavere en er dess mindre kan en være på bmi skalaen før en blir sykelig undervektig. Det er helt normalt å være litt over eller litt under bmi og fremdeles være 100% normalvektig, sunn og frisk. Ingen verken vanlige folk eller helsetjenesten følger bmi slavisk. Kun når bmi blir sykelig altså sykelig overvektig og sykelig undervektig kan bmi si noe alene om helsen til folk. Det får være måte på hvor giddalaus du skal være så om du lurer på hvor forskjellig en kropp med en bmi på 17 kan være får du trøkke inn tall på mybodygallery, se forskjellige kropper med forskjellige høyder og vekt med en bmi på 17 og du ser ut som at du har bruk for å se kropper som er forskjellige men helt normale.
♥Missy♥ Skrevet 14. september 2015 #71 Skrevet 14. september 2015 Hei Hvorfor ødelegge en tråd med dette? Er det ikke mulig å lage en egen tråd med BMI istedenfor å gjenta seg selv mange ganger og ødelegge andres tråder? 1
Erazor Skrevet 14. september 2015 #72 Skrevet 14. september 2015 (...) Jeg er undervekti og har en helt normal frisk kropp, det er det jeg har skrevet hele veien så hva du er så opprørt for må gudene vite. Jeg tror kanskje problemet er at det ikke kommer tydelig frem i dine innlegg at du mener at du selv er undervektig. Rent teknisk sett har du vel en frisk og sunn kropp som også regnes som undervektig, noe som i ditt tilfelle ikke er et problem i henhold til tilbakemeldinger du får fra lege. Da er ikke kroppen din helt «normal» ettersom langt fra alle ville være sunne og friske med samme vekt og høyde, men det er irrelevant all den tid du er sunn og frisk. Flott! Det er et svar å ikke svare også for å si det på den måten. Jeg har en helt normal kropp med en bmi på 17. En kropp jeg er stolt over, glad i, og aldri ser noen grunn til å forandre på. Regner med du blir fryktelig provosert nå over slike utsagn. Vel jeg har en normal kropp, med en normal fettprosent og normal muskelmasse, og alt annet ved meg er helt normalt (...) Det virker som om det er svært viktig for deg at din vekt/høyde-ratio skal regnes som «normal». Selvsagt er det flott at du er sunn og frisk, men det er viktig å ikke automatisk avfeie andre med at fordi du er det, så er det dette som er normalen. Jeg er ikke noen tilhenger av BMI, for det finnes mange eksempler på at den er totalt misvisende, for eksempel for de som er svært høye, svært lave og de som trener mye. Likevel kan jeg se at i det store bildet, om man går vekk fra individene og ser på helheten, så vil en viss andel av dem som har 17-18 i BMI ha en usunt tynn kropp. Dette skal man være klar over, og så kan man på individbasis få sjekket seg selv av helsepersonell som kan undersøke om man er sunn og frisk eller ikke. Og min trivselsvekt og helse har det helt perfekt utmerket per dags dato Dette er noe jeg selvsagt vet langt bedre enn din synsing. Som noen med en bmi på 27 kan være flott, sunn og helt normal. Du mener vel ikke at noen med 1.5 bmi i overvekt er feit, usunn og har det dårlig både fysisk og psykisk og Må forandre kroppen sin bare basert på bmi vel? Eller jo du må jo faktisk mene det når du mener noen med 1.4 i undervekt kan ha en forferdelig usunn kropp. Igjen jeg er helt normal og har ingen tanker om å forandre den bare fordi at kunnskapsløse mennesker på kg av alle plasser mener noe annet enn legen min, familien min, mannen min, og meg selv. Nei der går grensen for dumskap. Og ja jeg regner 18.5 som grensen for undervekt-normalvekt, ikke din skala som er og blir feil. (...) En med BMI på 27 kan være sunn og frisk, men i henhold til BMI vil de ligge over normalvekt likevel. Dette betyr ikke at de ikke er normale som mennesker, det betyr bare at deres vekt/høyde-ratio ligger litt over det som regnes som normalt. BMI putter meg rett i kategorien «fedme», i likhet med mange andre som trener mye styrke. Vi er normale mennesker (i alle fall stort sett!) Likevel er ikke BMI-en vår innen normalen. Svært mange av de som har lignende BMI, vil faktisk være fete. Derfor kan vi ikke påstå at vi er BMI-messig normale, selv om vi er både friske og sunne. Den største forskjellen på de som ligger høyt og de som ligger lavt er at muskulatur er tung, men tar mindre plass enn fett, og dette kan gi store utslag i BMI kontra utseende. Motsatt vei, om man mener fravær av muskler gir den lave vekten, så er dette sjeldnere et sunnhetstegn. Om muskulaturen er der, så kan det kanskje være svært lav fettprosent som gir den lave vekten, og dette kan gi helsemessige problemer i lengden om man ikke er bevisst på det. 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #73 Skrevet 14. september 2015 Hei Hvorfor ødelegge en tråd med dette? Er det ikke mulig å lage en egen tråd med BMI istedenfor å gjenta seg selv mange ganger og ødelegge andres tråder? TS skrev at hun hadde fått svar på det hun ønsket på side 1, så ser ikke at det er noe problem å diskutere dette da Anonymous poster hash: d5ca4...6ad
skreppamedleppa Skrevet 14. september 2015 #74 Skrevet 14. september 2015 (endret) Jeg tror kanskje problemet er at det ikke kommer tydelig frem i dine innlegg at du mener at du selv er undervektig. Rent teknisk sett har du vel en frisk og sunn kropp som også regnes som undervektig, noe som i ditt tilfelle ikke er et problem i henhold til tilbakemeldinger du får fra lege. Da er ikke kroppen din helt «normal» ettersom langt fra alle ville være sunne og friske med samme vekt og høyde, men det er irrelevant all den tid du er sunn og frisk. Det virker som om det er svært viktig for deg at din vekt/høyde-ratio skal regnes som «normal». Selvsagt er det flott at du er sunn og frisk, men det er viktig å ikke automatisk avfeie andre med at fordi du er det, så er det dette som er normalen. Jeg er ikke noen tilhenger av BMI, for det finnes mange eksempler på at den er totalt misvisende, for eksempel for de som er svært høye, svært lave og de som trener mye. Likevel kan jeg se at i det store bildet, om man går vekk fra individene og ser på helheten, så vil en viss andel av dem som har 17-18 i BMI ha en usunt tynn kropp. Dette skal man være klar over, og så kan man på individbasis få sjekket seg selv av helsepersonell som kan undersøke om man er sunn og frisk eller ikke. En med BMI på 27 kan være sunn og frisk, men i henhold til BMI vil de ligge over normalvekt likevel. Dette betyr ikke at de ikke er normale som mennesker, det betyr bare at deres vekt/høyde-ratio ligger litt over det som regnes som normalt. BMI putter meg rett i kategorien «fedme», i likhet med mange andre som trener mye styrke. Vi er normale mennesker (i alle fall stort sett!) Likevel er ikke BMI-en vår innen normalen. Svært mange av de som har lignende BMI, vil faktisk være fete. Derfor kan vi ikke påstå at vi er BMI-messig normale, selv om vi er både friske og sunne. Den største forskjellen på de som ligger høyt og de som ligger lavt er at muskulatur er tung, men tar mindre plass enn fett, og dette kan gi store utslag i BMI kontra utseende. Motsatt vei, om man mener fravær av muskler gir den lave vekten, så er dette sjeldnere et sunnhetstegn. Om muskulaturen er der, så kan det kanskje være svært lav fettprosent som gir den lave vekten, og dette kan gi helsemessige problemer i lengden om man ikke er bevisst på det. Men alle med en bmi på 26, som da faller utenfor "normal" bmi kan være helseskadelig, kan for i de aller fleste tilfeller vil faktisk ikke en person med en bmi på 26 ha en skadelig bmi,det er helt og holdent komplett feil å hevde. Det er også helt og holdet fullstendig feil å hevde at de fleste menneske med en bmi på 17 har en sykelig lav bmi, så dette gjelder langt flere enn meg. Noe jeg merkelig nok også ser flesteparten her på kg skrive også, jeg skriver merkelignok for det virker som at en person med en bmi på 26- tja til og med 27 nesten aldri har en helseskadelig bmi her på kg. For meg er ikke det egentlig ikke merkelig igrunn, det sier seg selv at de fleste med en bmi på 26-27 har sikkert en helt normal frisk kropp, men da det hver eneste gang, det slår aldri feil er en person med lav bmi så er det forferdelig helseskadelig å ha en bmi på 18,4 f.eks. Jeg sier, og har også sagt minst 8 ganger i denne tråden at bmi aldri er noe fasit. Det sa jeg til ts på side 1 faktisk, i mitt aller første innlegg så hvorfor sliter da så forferdelig mange med å få det med seg? At det som spiller en rolle ( og dette gjelder om en har en bmi på 17, på 22, på 26, eller 28 for den sags skyld at vitaminer, jern, fett, muskler, skjellet, blodtrykk, etc etc det er dette som betyr noe, ikke bare for meg men for oss alle om vi har en kropp som er sunn og frisk. Som sagt jeg gir fullstendig f. i om at hele og halv kg mener jeg har en unormal kropp, det jeg ikke gir fullstendig f i er denne ræva dårlige dobbelmoraliosmen og tullet som er her inne at en som er 2 bmi på overvekt så og si aldri har en unormal og usunn kropp, mens en som ligger litt under snittet så og si alltid har det. Det er ikke greit, ikke rett og ikke sant for 5 flate øre. Hadde folk vært hakke mer konsekvent når det gjelder bmi (ja de som mener at bmi er en 100% fasit og de har det også fantes svært mange av i denne tråden så hadde saken stilt seg fullstendig annerledes. Tenk litt etter selv nå.. Du sier du har en kropp med en bmi som indikerer fedme, vel ok tenk om jeg og 20 andre skulle hevdet over flere sider her at du har en feit kropp fordi bmi en din tilsier det. Du er feit du altså, alle vet det fordi du har den bmien din, alle vet at du holder på å spise på deg et hjerteinfarkt snart, og sier du noe annet som at du faktisk har en svært sunn og normal kropp med normale verdier så spiller det ingen trille fordi du her kategori "fedme" altså er du og må du være feit... Du er selvsagt ikke bare feit, du er også såpass feit at du sliter psykisk og fysisk,, Jeg ligger 1.5 under normal bmi, det er akkuratt det samme som å ha en bmi på 25,5. Selvsagt vil en med en bmi på 25,5 vøre overvektig, men med en normal kropp, ja jøss det vill jeg da si. Jeg har aldri utgitt meg selv for å være normalvektig i følge bmi, aldri. Har ikke skrevet det en eneste plass gjennom hele min kg karriere, så de som eventuelt har lest dette har lest grunndig feil. Jeg har alltid skrevet at jeg er bittelitt undervektig (leger jeg på meg 3.5 kilo har jeg en bmi på 18.7 som er normal bmi. og ja 3.5 kilo er i mine øyne bittelitt) kilo er og helt normal kropp har jeg. Dette er noe jeg har skrevet i alle innleggene mine, (jeg antar du vil si det samme om din kropp, altså at du har en normal kropp selv om den faller inn under fedme?) Og det har alltid uansett hvilken tråd jeg er i vært poenget mitt, bmi sier igrunn ikke noen ting om en har en normal kropp eller ikke så lenge den ikke er sykelig. Men en ting er iallefall sikkert og vist og det er at jeg kommer til å bli enda mer aktiv i slike tråder som dette. Jeg kommer til å si enda flere ganger enn hva jeg har gjort til nå at et menneske med 17 i bmi kan og helt sikkert er helt normal, frisk og sunn. Jeg kommer til å fortsette mer aktivt enn før til å si at en kan fint ha en aktiv kropp med en bmi på 17 for jeg ser hvor utrolig provosert og sint det gjør mange mennesker når ikke det bildet de har av en normal kropp stemmer med virkeligheten. Edit (alltid noe en glemmer) Jeg antar også at du og langt flere her i tråden hadde reagert noe helt hinnsides hadde en bruker kommet og skrevet at f.eks bmi skalaen gjekk fra 18,5 til 23, så dermed var du som kom inn under kategorien fedme nå plutselig uten å gjøre noe for det ble oppgardert til fedme klasse 2 eller 3 Endret 14. september 2015 av skreppamedleppa 1
Erazor Skrevet 14. september 2015 #75 Skrevet 14. september 2015 (endret) (...) Men alle med en bmi på 26, som da faller utenfor "normal" bmi kan være helseskadelig, kan for i de aller fleste tilfeller vil faktisk ikke en person med en bmi på 26 ha en skadelig bmi,det er helt og holdent komplett feil å hevde. (...) Innlegg kuttet for å spare plass. BMI er ikke noen fasit. Det et måltall som i all hovedsak fungerer best i stor skala og ikke på individuell basis. Jeg forstår ikke helt kontroversen i at en person som har en BMI på 26 regnes som å ha lett overvekt i henhold til BMI-skalaen. Det sier ingenting om personen, ut over det. Nettopp derfor sier jeg i min post at BMI bør brukes som et generelt måltall. Den beste måten å bruke BMI på, er å se på det som en indikasjon. Tror man at man kan være undervektig eller overvektig, kan BMI gi en indikasjon på dette, og man kan få sjekket det ut hos kvalifisert helsepersonell. Når man snakker om «normalt» i denne sammenheng, handler det kun om det lille området som i en stor skala er definert som å være normalen. Det sier ikke noe om sunnhet, friskhet, muskelmasse, fettprosent. Jeg er helt enig i at mange på Kvinneguiden har et til dels svært usunt forhold til BMI. Likevel kan man ikke velge å omdefinere BMI-skalaens kategorier fordi man ikke liker dem. I stedet kan man være bevisst at det finnes en rekke faktorer som gjør at BMI ikke er et godt måltall for svært mange mennesker. Om du og 20 andre hadde hevdet over flere sider at jeg hadde en feit kropp fordi BMI-en min tilsier det, så sier det mest om kunnskapsnivået til de som hevder det. Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre. Faktum er tross alt at ja, i henhold til BMI-skalaens måltall blir min vekt/høyde-ratio regnet som å ha fedme. Det er ikke det samme som at jeg faktisk har fedme. Om noen fant en måleskala som tilsa at jeg hadde ekstrem fedme, så hadde det heller ikke vært noe problem, for igjen, BMI er kun et måltall og ikke en fasit. Endret 14. september 2015 av Erazor 1
skreppamedleppa Skrevet 14. september 2015 #76 Skrevet 14. september 2015 (endret) BMI er ikke noen fasit. Det et måltall som i all hovedsak fungerer best i stor skala og ikke på individuell basis. Jeg forstår ikke helt kontroversen i at en person som har en BMI på 26 regnes som å ha lett overvekt i henhold til BMI-skalaen. Det sier ingenting om personen, ut over det. Nettopp derfor sier jeg i min post at BMI bør brukes som et generelt måltall. Den beste måten å bruke BMI på, er å se på det som en indikasjon. Tror man at man kan være undervektig eller overvektig, kan BMI gi en indikasjon på dette, og man kan få sjekket det ut hos kvalifisert helsepersonell. Når man snakker om «normalt» i denne sammenheng, handler det kun om det lille området som i en stor skala er definert som å være normalen. Det sier ikke noe om sunnhet, friskhet, muskelmasse, fettprosent. Jeg er helt enig i at mange på Kvinneguiden har et til dels svært usunt forhold til BMI. Likevel kan man ikke velge å omdefinere BMI-skalaens kategorier fordi man ikke liker den. I stedet kan man være bevisst at det finnes en rekke faktorer som gjør at BMI ikke er et godt måltall for svært mange mennesker.Veldig rart at ingen sa sa akkuratt dette når anoreksikaren tumlet inn i tråden og sa akuratt det motsatte av deg da veldig rart.. Nei igrunn ikke for her på kg er det slik at så lenge du har en overvektig bmi så er det ikke en fasit på helsen men med en gang en har en undervektig bmi så har en en syk kropp. Poenget mitt gjennom hele tråden har vært det motsatte, ergo dette du her sier. Og som du selv sier en kan ikke bare omdefinere bmi som en selv vil og føler for, en normal bmi er fra 18.5 til 24.9 (noe annet er og blir tull) og selvsagt finnes det normale kropper på begge sider av skalaen. Jeg tror meg og deg i grunn er ganske enig. Problemet oppstår først når og viss andre mennesker oppererer med en helt annen bmi skala og skal ha det til at noen er fysisk/ psykisk syk bare pga et bmi tall når det bmi tallet ikke er sykelig verken i seg selv eller sammen med andre faktorer. For å ta et annet eksempel, majoriteten med bullemi har faktisk en bmi som kommer inn under normal bmi, det men verken den fysiske eller den psykiske helsen deres vil jeg si er noe bedre enn verken din eller min som er litt utenfor. Uansett jeg har som sagt aldri skrevet at jeg har en normal bmi, det jeg derimot har skrevet opp til flere ganger er at jeg har en normal kropp og en normal helse og er i normal aktivitet, folk ser ut til å blande sammen dette generelt ikke bare ved meg (og det må folk slutte med) og der oppstår problemet. Endret 14. september 2015 av skreppamedleppa
Pringle Skrevet 14. september 2015 #77 Skrevet 14. september 2015 Her tok det jammen av. Det jeg har ment å fått med meg, er at selv om den nedre grensen for normal BMI går ved 18,5, går grensen ved 20 for mennesker som har eller har hatt spiseforstyrrelser. Som en slags sikkerhetsmargin, antar jeg. 2
Erazor Skrevet 14. september 2015 #78 Skrevet 14. september 2015 Veldig rart at ingen sa sa akkuratt dette når anoreksikaren tumlet inn i tråden og sa akuratt det motsatte av deg da veldig rart.. Nei igrunn ikke for her på kg er det slik at så lenge du har en overvektig bmi så er det ikke en fasit på helsen men med en gang en har en undervektig bmi så har en en syk kropp. Poenget mitt gjennom hele tråden har vært det motsatte, ergo dette du her sier. Og som du selv sier en kan ikke bare omdefinere bmi som en selv vil og føler for, en normal bmi er fra 18.5 til 24.9 (noe annet er og blir tull) og selvsagt finnes det normale kropper på begge sider av skalaen. Jeg tror meg og deg i grunn er ganske enig. Problemet oppstår først når og viss andre mennesker oppererer med en helt annen bmi skala og skal ha det til at noen er fysisk/ psykisk syk bare pga et bmi tall når det bmi tallet ikke er sykelig verken i seg selv eller sammen med andre faktorer. (...) Jeg synes dessverre ikke det er spesielt rart at ingen sa dette tidligere. Som nevnt mener jeg at enkelte her på Kvinneguiden har et usunt syn på hva BMI er og hva det bør brukes til. Så rent bortsett fra at jeg sannsynligvis bryr meg mindre om nettopp disse, og at jeg velger å argumentere på en litt annen måte enn deg, så er vi muligens ganske enige. 1
♥Missy♥ Skrevet 14. september 2015 #79 Skrevet 14. september 2015 TS skrev at hun hadde fått svar på det hun ønsket på side 1, så ser ikke at det er noe problem å diskutere dette da Anonymous poster hash: d5ca4...6ad Trodde dette handlet om problemer TS hadde og hun fikk svar fra mange. Dette andre blir for dumt. At enkelte voksne kan oppføre seg slikt forstår jeg bare ikke. Lykke til TS, håper du kan finne råd hos en profesjonell, er tydelig mangel på det her. Klem til deg ❤️ 1
Anglofil Skrevet 14. september 2015 #80 Skrevet 14. september 2015 Tråden er ryddet for persondebatt, personangrep og avsporinger. Yvonne (mod)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå