AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #1 Skrevet 10. september 2015 Jeg sliter med å spise fordi jeg er syk. Går å hører dag inn og dag ut at jeg må spise mer, men jeg blir dårlig av alt jeg spiser. (er i kontakt og under utredning hos legen) Men er jeg undervektig siden så mange kommentere det ? Jeg er 170cm og 53.5kg. Jeg er fullt klar over at jeg har tapt meg mye, men trudde ikke det var så ille som folk skal ha det til. Anonymous poster hash: 797d1...17f 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #2 Skrevet 10. september 2015 Oi, ja du er undervektig. Bra du har fått hjelp hos legen Anonymous poster hash: a47ae...1f8 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Du er jo ganske tynn, men så lenge du ikke fortsetter å gå ned ville jeg ikke stresset så veldig. Jeg er også 170 og veier 55kg. Spiser helt normalt, og ser normal ut.Anonymous poster hash: 86cdb...67b 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Jeg veide det samme som deg, og er 1.70 høy - har et krav om at jeg minst må veie 58 kg! Alt under bmi 20 er undervekt, med mindre du er av asiatisk opprinnelse. Da er laveste vekt 18,5! Og jeg var også på den vekten grunnet sykdom.Anonymous poster hash: 34a95...cdb 2
Gjest earlgrey Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Jeg har samme målene som deg (169 og 53 kg), hverken ser eller føler meg syk, og får veeeldig sjeldent kommentarer på kroppen. Tror det er veldig individuelt, for ifølge BMI er vi jo undervektige, men kropp er så forskjellig fra person til person. Men som noen nevnte over her så er det nok ikke noe å stresse med så lenge du ikke går ned mye mer i vekt. Men du bør absolutt høre på legen din og ikke KG
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Ja, du er undervektig. Du har en BMI på 16,7. Grensen for å være normalvektig er 18,5, så du er LANGT nede på skalaen i forhold til der du bør være. Anonymous poster hash: f4427...260 1
skreppamedleppa Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 (endret) Jeg veide det samme som deg, og er 1.70 høy - har et krav om at jeg minst må veie 58 kg! Alt under bmi 20 er undervekt, med mindre du er av asiatisk opprinnelse. Da er laveste vekt 18,5! Og jeg var også på den vekten grunnet sykdom.Anonymous poster hash: 34a95...cdb Tull. Her i Norge og Who og så og si samtlige bmi kalkulatorer har bmi 18,5 som skille på undervekt og normalvektig. Jeg ligger litt under snittet selv og er undervektig (jeg tar da den riktige bmi skalaen til grunne her med et skille på 18,5) men legen min mener jeg har en helt fin optimal vekt, men jeg er noe lavere enn 1.70. Ts, dette er noe som er umulig for oss å spekulere i, dette er en ting du bør ta opp med legen din- får du i deg nok næringsstoffer? Vitaminer? Jern, kalsium osv? Hvordan er blodtrykk og kolesterolnivåene dine? Dette er det som er viktig, dette får du svar på hos legen og ved en eventuell blodprøve. Som sagt en kan fint være noe undervektig og sunn og ha god helse, og en kan være noe undervektig og ha forferdelig dårlig helse. Men ja så lenge du har en bmi på under 18,5 er du undervektig per bmi målinger, det er også ganske vanlig å ikke se sin egen kropp helt objektivt så det er godt mulig at du ser tynnere ut enn hva du føler deg Endret 10. september 2015 av skreppamedleppa 4
ClosedParadise Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 Unskyld meg, men sånt som dette blir jeg litt sånn småsur over. Tråder hvor folk lurer på om de er undervektige når de veier rett over 50 kg, og de sikkert helt sikkert selv VET at de er undervektige. JA, du er undervektig! Hva var det du ville høre? 11
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Unskyld meg, men sånt som dette blir jeg litt sånn småsur over. Tråder hvor folk lurer på om de er undervektige når de veier rett over 50 kg, og de sikkert helt sikkert selv VET at de er undervektige. JA, du er undervektig! Hva var det du ville høre? Blir du like sur over alle "er jeg tykk" trådene når det kommer frem at ts har en bmi på over 25? Anonymous poster hash: 42888...ec1 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #10 Skrevet 10. september 2015 Tull. Her i Norge og Who og så og si samtlige bmi kalkulatorer har bmi 18,5 som skille på undervekt og normalvektig. Jeg ligger litt under snittet selv og er undervektig (jeg tar da den riktige bmi skalaen til grunne her med et skille på 18,5) men legen min mener jeg har en helt fin optimal vekt, men jeg er noe lavere enn 1.70. Ts, dette er noe som er umulig for oss å spekulere i, dette er en ting du bør ta opp med legen din- får du i deg nok næringsstoffer? Vitaminer? Jern, kalsium osv? Hvordan er blodtrykk og kolesterolnivåene dine? Dette er det som er viktig, dette får du svar på hos legen og ved en eventuell blodprøve. Som sagt en kan fint være noe undervektig og sunn og ha god helse, og en kan være noe undervektig og ha forferdelig dårlig helse. Men ja så lenge du har en bmi på under 18,5 er du undervektig per bmi målinger, det er også ganske vanlig å ikke se sin egen kropp helt objektivt så det er godt mulig at du ser tynnere ut enn hva du føler deg Ok, men legen din har neppe spesialistkompetanse på dette området. Hilsen anoreksipasient som vet hva hun snakker om. Bmi 19,5-20 er det laveste innenfor normalvekt. Det er WHO sin anbefaling, men fordi WHO dekker hele verden går skalaen ned til 18,5, fordi asiatere har en annen kropp enn oss. Tro hva du vil, men det er faktisk riktig. Og jeg ser over at noen skriver at 1.70 høy og 53,5 kg tilsvarer bmi 16,7, det er feil. Det tilsvarer en bmi rundt 18,5. Anonymous poster hash: 34a95...cdb 8
skreppamedleppa Skrevet 10. september 2015 #11 Skrevet 10. september 2015 (endret) Ok, men legen din har neppe spesialistkompetanse på dette området. Hilsen anoreksipasient som vet hva hun snakker om. Bmi 19,5-20 er det laveste innenfor normalvekt. Det er WHO sin anbefaling, men fordi WHO dekker hele verden går skalaen ned til 18,5, fordi asiatere har en annen kropp enn oss. Tro hva du vil, men det er faktisk riktig. Og jeg ser over at noen skriver at 1.70 høy og 53,5 kg tilsvarer bmi 16,7, det er feil. Det tilsvarer en bmi rundt 18,5.Anonymous poster hash: 34a95...cdb Legen min er en vanlig allmenlege som alle andre allmenleger. Og har langt mer peiling enn den gjevne kg menneske regner jeg med, han har tross alt gått et par år på skolen og er en gammel og vis mann. Asiatere er ikke verken så spesielle eller så mange at hele verdens helse organisasjon tar spesielt med disse og derfor regner bmi lavere, fordi disse eksisterer, men at egentlig skulle bmi grensen ha vært høyere, det er bare bs. igjen alle leger her i Norge som regner på friske mennesker tar en bmi på 18,6 som normalvektig Hilsen en helt frisk og sunn og glad i mat kvinne med bmi på 17,1 som har alle vitaminer, jern fett, kolesterol, blodtrykk etc og vekt på skinner Endret 10. september 2015 av skreppamedleppa 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #12 Skrevet 10. september 2015 Legen min er en vanlig allmenlege som alle andre allmenleger. Og har langt mer peiling enn den gjevne kg menneske regner jeg med, han har tross alt gått et par år på skolen og er en gammel og vis mann. Asiatere er ikke verken så spesielle eller så mange at hele verdens helse organisasjon tar spesielt med disse og derfor regner bmi lavere, fordi disse eksisterer, men at egentlig skulle bmi grensen ha vært høyere, det er bare bs. igjen alle leger her i Norge som regner på friske mennesker tar en bmi på 18,6 som normalvektig Hilsen en helt frisk og sunn og glad i mat kvinne som har alle vitaminer, jern fett, kolesterol, blodtrykk etc på skinner Hvis du velger å ta utgangspunkt i hva én allmenlege sier så er det ditt valgt. Jeg velger å høre på hva min allmenlege, psykiater, ernæringsfysiolog og sykepleierne på sykehuset sier. Alt under 20 er undervekt, og JO, asiatere har nok plass her i verden til å være med under WHO sine standarder. Akkurat som du og meg. Kos deg med det friske livet ditt, men for syke mennesker, være seg spiseforstyrrelser eller somatikk, bør ikke ligge under bmi 20. Det ER nemlig nederste grense for normalvekt.Anonymous poster hash: 34a95...cdb 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #13 Skrevet 10. september 2015 Jeg har samme målene som deg (169 og 53 kg), hverken ser eller føler meg syk, og får veeeldig sjeldent kommentarer på kroppen. Tror det er veldig individuelt, for ifølge BMI er vi jo undervektige, men kropp er så forskjellig fra person til person. Men som noen nevnte over her så er det nok ikke noe å stresse med så lenge du ikke går ned mye mer i vekt. Men du bør absolutt høre på legen din og ikke KG Som det står i teksten så er jeg under utredning for sykdom, så da er seovfølgelig lege innvolvert. Jeg bare lurte ang. vekt vs høyde siden folk kommentere d:)Anonymous poster hash: 797d1...17f
skreppamedleppa Skrevet 10. september 2015 #14 Skrevet 10. september 2015 Hvis du velger å ta utgangspunkt i hva én allmenlege sier så er det ditt valgt. Jeg velger å høre på hva min allmenlege, psykiater, ernæringsfysiolog og sykepleierne på sykehuset sier. Alt under 20 er undervekt, og JO, asiatere har nok plass her i verden til å være med under WHO sine standarder. Akkurat som du og meg. Kos deg med det friske livet ditt, men for syke mennesker, være seg spiseforstyrrelser eller somatikk, bør ikke ligge under bmi 20. Det ER nemlig nederste grense for normalvekt.Anonymous poster hash: 34a95...cdb Du gjør akkuratt det samme så jeg fatter ikke hva du kritiserer meg for, du også hører jo på en lege. Jeg hører på min lege fordi han kjenner meg, vet hva mine prøver sier og han sier akkuratt nett det samme som alle andre almenleger her i dette landet, han sier akkurat det samme som regjeringens grense for undervekt og overvekt i dette landet mener bmi grensen er, han sier næmlig akkuratt det samme som alle eksperter og leger sier Meeeeen https://no.wikipedia.org/wiki/BMI http://apps.who.int/bmi/index.jsp?introPage=intro_3.html Dette er en link fra norsk helseforetak, http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html der de regner fra 18,5 til 25 som normalvekt. Norsk helseforetak, ganske seriøs kilde det altså, just saying.. Vita apotek har samme grensen https://www.vitusapotek.no/Helse-og-livsstil/Livsstil/BMI-Body-mass-index-og-midjemal/ Igjen her i Norge for normale, friske kvinner er normalvektig bmi fra 18,5 til 25. (og hvilken type sykdom ts sliter med vet verken du eller jeg 8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #15 Skrevet 10. september 2015 Ts her: Jeg skrev i teksten med spørsmålet at jeg er syk, jeg har ikke spiseforstyrrelser. Det er enten magesår eller så er det boreliaen som fremkaller det. Jeg skal på sykehuset om ikke lenge. Jeg lurte fordi jeg ikke vil være undervektig. Og jeg er godt trent fysisk og jobber 10-11 timer om dagen fysisk hardt arbeid. Ja, jeg har mangler på ditten å datten og tar masse vitaminer, mineraler og sovemedisiner. Trur jeg fikk med alt nå? Og litt av greia var at jeg plutselig smatt inn i ei jakke i xxs som ikke har passet meg. Sånn fant jeg ut at jeg hadde gått ned mye. Jeg veide 65kg gjennom hele skoleåret før sommeren. Anonymous poster hash: 797d1...17f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #16 Skrevet 10. september 2015 Unskyld meg, men sånt som dette blir jeg litt sånn småsur over. Tråder hvor folk lurer på om de er undervektige når de veier rett over 50 kg, og de sikkert helt sikkert selv VET at de er undervektige. JA, du er undervektig! Hva var det du ville høre? Ts: beklager, men hvorfor går du inn å kommenterer da ? Hadde jeg visst svaret hadde jeg ikke spurt. Anonymous poster hash: 797d1...17f 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #17 Skrevet 10. september 2015 Du gjør akkuratt det samme så jeg fatter ikke hva du kritiserer meg for, du også hører jo på en lege. Jeg hører på min lege fordi han kjenner meg, vet hva mine prøver sier og han sier akkuratt nett det samme som alle andre almenleger her i dette landet, han sier akkurat det samme som regjeringens grense for undervekt og overvekt i dette landet mener bmi grensen er, han sier næmlig akkuratt det samme som alle eksperter og leger sier Meeeeenhttps://no.wikipedia.org/wiki/BMIhttp://apps.who.int/bmi/index.jsp?introPage=intro_3.html Dette er en link fra norsk helseforetak, http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html der de regner fra 18,5 til 25 som normalvekt. Norsk helseforetak, ganske seriøs kilde det altså, just saying.. Vita apotek har samme grensen https://www.vitusapotek.no/Helse-og-livsstil/Livsstil/BMI-Body-mass-index-og-midjemal/Igjen her i Norge for normale, friske kvinner er normalvektig bmi fra 18,5 til 25. (og hvilken type sykdom ts sliter med vet verken du eller jeg https://sml.snl.no/undervekt Si hva du vil. Dessuten snakker jeg her om 2 leger, en ernæringsfysiolog og sykepleierE. På flere sykehus, bla. spesialistavdelinger for spiseforstyrrelser. Og de VET hvor vekten skal ligge for at man skal fungere både psykisk og fysisk. Det gjelder for alle. Greit nok at mange kan fungere under bmi 20, men det er den nederste grensen.Anonymous poster hash: 34a95...cdb 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #18 Skrevet 10. september 2015 Du gjør akkuratt det samme så jeg fatter ikke hva du kritiserer meg for, du også hører jo på en lege. Jeg hører på min lege fordi han kjenner meg, vet hva mine prøver sier og han sier akkuratt nett det samme som alle andre almenleger her i dette landet, han sier akkurat det samme som regjeringens grense for undervekt og overvekt i dette landet mener bmi grensen er, han sier næmlig akkuratt det samme som alle eksperter og leger sier Meeeeenhttps://no.wikipedia.org/wiki/BMIhttp://apps.who.int/bmi/index.jsp?introPage=intro_3.html Dette er en link fra norsk helseforetak, http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html der de regner fra 18,5 til 25 som normalvekt. Norsk helseforetak, ganske seriøs kilde det altså, just saying.. Vita apotek har samme grensen https://www.vitusapotek.no/Helse-og-livsstil/Livsstil/BMI-Body-mass-index-og-midjemal/Igjen her i Norge for normale, friske kvinner er normalvektig bmi fra 18,5 til 25. (og hvilken type sykdom ts sliter med vet verken du eller jeg Viser også videre til dette ang vekt.Anonymous poster hash: 34a95...cdb
skreppamedleppa Skrevet 10. september 2015 #19 Skrevet 10. september 2015 (endret) https://sml.snl.no/undervekt Si hva du vil. Dessuten snakker jeg her om 2 leger, en ernæringsfysiolog og sykepleierE. På flere sykehus, bla. spesialistavdelinger for spiseforstyrrelser. Og de VET hvor vekten skal ligge for at man skal fungere både psykisk og fysisk. Det gjelder for alle. Greit nok at mange kan fungere under bmi 20, men det er den nederste grensen.Anonymous poster hash: 34a95...cdb Og jeg snakker som du ser på vegne av apotek, leger, norsk helseforetak regjeringens kostholdsråd etc etc... Ja VI, (leger, regjering, apotek etc sier hva vi vil, næmlig det som er rett, jeg har tross alt funnet en haug av lenker til deg . Og jo takk, jeg fungerer helt perfekt utmerket, for å si det slik, jeg er frisk, det er du som har spiseforstyrelser og har slitt med vekten, og mat. Ikke jeg, så min kropp fungerer som sagt helt fint. Går lange fjellturer, danser, går på jobb, jogger i skogen, koser seg i sofaen, slapper av på en døsig dag, går lange viddeturer, kroppen min er mitt beste instrument og det fungerer helt utmerket godt, glad er jeg for det selvsagt, og jeg er glad i kroppen min generelt sett, den hadde da aldeles ikke fungert så utmerket perfekt som den gjør hadde den lagt på minste grensen. Bmi er ingen fasit for normale mennesker, du kan faktisk ikke plotte inn to tall og dermed se om kroppen din fungerer eller ikke, dette er latmansmetoden og den biter deg selv i ræven viss du tror det er en fasit. Nå skal det sies at du er og har vært syk, med spiseforstyrelse og da stiller det seg jo selvsagt annerledes. kanskje du må opp på 20 tallet for at din lege skal se at du er frisk, mens jeg som aldri har vært syk og alltid har hatt en frisk kropp skjønt jeg har hatt samme bmi i 10 år nå ligger på en optimal bmi, (føler i alle fall ikke noe behov for å lytte mer på deg enn legen min nei) Tror du har satt deg litt fast i anoreksi tenking og tror at alle med en lav bmi er syk, eller har farlig/sykelig bmi og kropp. Det ville ikke vært så rart om det var slik, men folk flest har ikke spiseforstyrrelser og legen som både ser kroppen min og har min legesjornal imotsett fra deg, så klart stoler jeg på han. Spesielt når som sagt alle andre eksperter på området sier det samme som han. Og som sagt det er kun du i denne tråden, og generelt på kg, generelt i Norge tror jeg vi kan si som har denne oppfatningen at 18,5 er den nederste grensen. Jeg har som sagt en bmi på 17 og jeg er på ingen måte under noen grense på hva en optimal kropp er rent fysisk og psykisk, du er nok det i og med at du er syk, men igjen jeg er frisk. Edit.. Tror dette er litt som med alkoholikere, jeg som ikke er alkoholiker kan drikke vin fred, lør og søndag uten at det er noe en lege eller en ekspert ville reagert på, mens en alkoholiker som hadde drukket fred, lør og søndag hadde nok ekspertene rynket litt på nesen av. Det jeg mener er at når en er syk eller sliter med noe må en ofte vise leger/eksperter at en er 120% frisk, det holder ikke bare å vise at en kan holde seg edru en dag eller tre i uken men en må være edruelig over lengre tid enn de som aldri har slitt med alkolisme. Slik mener jeg å ha lest av ei annen her på forumet som hadde anoreksi, at de som har spiseforstyrelser opererer med en annen bmi grense enn oss som aldri har vært syk for at de skal vise sine behandlere 120% at de er frisk, derfor oppererer behandlere med en bmi på 20, men igjen da snakker en om sykdom og ikke vanlige folk som aldri har hatt spiseproblemer. For oss som er frisk opererer hele landet fra nord til sør med en bmi på 18,5. Endret 10. september 2015 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #20 Skrevet 10. september 2015 Ts: jeg ønsker ikke noe diskusjon. Jeg har fått svar på det jeg lurte på. Takk Anonymous poster hash: 797d1...17f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå