Gå til innhold

Fjerne hår på leggene hos 8 åring? hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skjønner hvordan du reagerer, men å føye seg etter disse mobbende småbarna er ikke riktig. Din datter er et barn og burde forbli det, og ikke begynne med ting som voksing/barbering allerede. Sett foten ned asap, snakk med skole og foreldre til disse barna heller.

Anonymous poster hash: 46343...f7d
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren bør lære å ha prinsipper, men hun må da få velge selv hva som er viktig og hva som er mindre viktig? Det er da ikke meningen hun skal stå for morens/andres prinsipper.

Og selvfølgelig blir ikke ts ertet for hårete legger, hun barberer dem jo selv. I hvilken verden skal åtte år gamle jenter akseptere hår på leggene som "naturlig", mens deres mødre, som er i en alder det er helt vanlig å ha hår på leggene, fritt kan fjerne dem?

Hvordan, og ikke minst hvorfor, skal åtteåringen velge? Ungene er slemme, og det må noen ta fatt i. Moren hennes fremstår dessverre som nokså korttenkt, og det gjør ikke saken bedre for ungen.

Unger er slemme, og foreldre er dumme, det er vel antagelig en sammenheng der.. ;)

Anonymous poster hash: 4350b...acf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi forventer (?) at barn skal la være å fjerne hår fordi de er barn, men vi voksne skal gjøre det fordi vi er voksne? Glattbarberte voksne og hårete barn? Regner med at samtlige av dere som er mot barbering hadde sluttet å barbere selv i sympati og støtte?

Særlig.

Ts: hva med å ev bare bleke hårene?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi forventer (?) at barn skal la være å fjerne hår fordi de er barn, men vi voksne skal gjøre det fordi vi er voksne? Glattbarberte voksne og hårete barn? Regner med at samtlige av dere som er mot barbering hadde sluttet å barbere selv i sympati og støtte?

Særlig.

Nei, det er jo klart det kan bli et problem å lære barn prinsippet "gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør", derfor er det kanskje også klokt å tenke igjennom hva slags forbilde man egentlig ønsker å være? Men det er likevel et særs dårlig argument. Hun er fortsatt et barn. Du tillater vel ikke åtteåringen å ta seg et glass øl til pizzaen på lørdagskvelden bare fordi du gjør du gjør det selv? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo klart det kan bli et problem å lære barn prinsippet "gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør", derfor er det kanskje også klokt å tenke igjennom hva slags forbilde man egentlig ønsker å være? Men det er likevel et særs dårlig argument. Hun er fortsatt et barn. Du tillater vel ikke åtteåringen å ta seg et glass øl til pizzaen på lørdagskvelden bare fordi du gjør du gjør det selv? 

hvis hun vil, så får hun lov til å fjerne hårene. og nå har jeg fått flere tips til hvordan det bør gjøres siden hun er så ung. Alt det andre dere kommer med bryr jeg meg over hode ikke om.  :danse:

Anonymous poster hash: 66e14...ff6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg ryddet for spekulasjon.

Marr, mod.

Er du klar over hvilke konsekvenser slike ting kan ha senere i livet? Hva du som forelder forteller henne når du går med på å fjerne hårene på leggene hennes, i stedet for å løse problemet ved å snakke med henne, og eventuelt kontaktlærer? Du kommer til å gjøre datteren din til et mobbeoffer. Og mest sannsynlig så har de klassevenninnene hennes glemt hårene på leggene hennes til neste gymtime.

Endret av Marr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom disse hårene på din åtte år gammel datter sine legger er så sjenerende ville jeg heller tatt henne med til lege. Etter min mening bør det være ekstremt ille, og dermed grunn til bekymring, dersom man seriøst vil vurdere hårfjerning på et barn.

Anonymous poster hash: 53565...243
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gjennomfører dette med å bruke hårfjerningskrem så værsåsnill å ta en test på et lite stykke av huden for å se om hun reagerer før du kliner inn begge leggene. Første (og siste) gangen jeg testet ut hårfjerningskrem så fikk jeg begge leggene full av vabler. Det begynte å brenne som bare rakkeren i huden og før jeg fikk kremen av så hadde jeg fått blemmer. Blemmene utviklet seg til væskende sår. Og jeg har ikke spesielt sensitiv hud i utgangspunktet. 

Dette!

Dessuten kan man plutselig reagere allergisk etter å ha brukt det en stund. Jeg endte opp med å bli helt kjøttkake under armene helt plutselig etter å ha tålt det fint lenge. Så gikk jeg over til den typen for sensitiv hud og den funket greit ei stund før jeg plutselig ble helt kjøttkake igjen.

Uansett hva TS velger håper jeg hun ikke smører inn 8-åringen sin med kjemikalier.

Anonymous poster hash: 2f0cf...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor lenge det er siden flere her var barn. Jeg husker når vi var mindre, da ble vi plaget om vi ikke brukte bh (selv om vi egentlig ikke trengte det), og om vi hadde hårete legger. Jeg ser flere av dere skriver at det er aaaltfor tidlig å barbere leggene til en 8-åring. Jeg kan være enig i det, men hun HAR hår, derfor kan det kanskje være nødvendig å barbere de bort om hun ønsker det. Det er bare hår, det vokser ut igjen om hun angrer liksom.

(For å sette det på spissen; om din 8-åring får menstruasjon, skal du da nekte henne å bruke bind, fordi det er altfor tidlig å bruke bind, hun er jo bare 8 år??)

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt svart hår på bena som 8åring hadde jeg satt pris på at min mor hjalp meg å ta det bort i stedet for å dytte meg foran seg i kampen for at hårete legger er digg.

Endret av Jade
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne at du vurderer gjennomføre det. Jeg har en på snart 8 som freaker hvis han kommer i kontakt med hår på leggene mine. Og han misliker sterkt at han nå begynner å få mer synlige hår på armene og beina. Det enkleste hadde vært at vi begge fant frem fjernet hårene. Men det løser ikke problemet vårt på lang sikt.

Det løser heller ikke din datter sitt problem ved at du lar henne ta vekk hårene. Du bare utsetter det.

Vis forståelse for at det er vanskelig for henne, snakk med skolen og prøv å finn en løsning som hjelper henne på lang sikt.

Jeg forstår at du vil la henne fjerne hårene. Jeg har vært inne på tanken selv et øyeblikk når min sønn satt oppløst i tårer for han oppdaget hårene sine på beina.

Det er tøft å se sine barn ha det vanskelig. Det eneste man vil gjøre er å fikse det. Men det er ikke alltid det enkleste er det beste.

Masse lykke til, både til deg og din datter. Håper det løser seg for henne.

Edit: skrivefeil

Endret av rosa_smurf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Captain Hook

Særlig.

Voksne er ikke nødt til å barbere seg. Det er bare noe mennesker har funnet opp skal være sexy. Mennesker er lagt for å ha hår. Ikke for å fjerne det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Captain Hook

hvis hun vil, så får hun lov til å fjerne hårene. og nå har jeg fått flere tips til hvordan det bør gjøres siden hun er så ung. Alt det andre dere kommer med bryr jeg meg over hode ikke om. :danse:

Anonymous poster hash: 66e14...ff6

Ja jeg sier det rett ut der jeg mener. Lar mobbere vinne. Hun kommer til å få det tøft fremover. Tenk om hun fortsatt blir mobbet etter hun har fjernet håret. Tror du mobbingen dør ut etter hun har fått fjernet hår? Jaja kan ikke forvente noe annet i 2015.

Innlegg ryddet for personangrep.

Marr, mod.

Endret av Marr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye mørkt hår da jeg var barn. En i klassen sa jeg så ut som en ape, men gymlæreren sa noe til han jeg ikke husker idag. Kanskje han sa han var en ape selv eller noe.

Derfor tenkte jeg ikke noe mer over det. Men min mor merket det og jeg husker hun snakket med tante om at hun var redd andre barn skulle kommentere det. Dette førte til at jeg begynte å reagere på hårene og skulket gym på barneskolen!

Hadde min mor latt være å snakke om hårene, eller gitt inntrykk av at det var feil å reagere på dem, så hadde ikke dette blitt det problemet det ble.

Nå i dag som voksen har jeg utviklet meg som person som ikke syns utseende er viktig utover hygiene. Det er ikke min mors fortjeneste.

Og jeg ser jo at de fleste barn vokser opp og blir voksne som utvikler spiseforstyrrelser eller som hele tiden klager over eget utseende. Så ja, de fleste oppdrar barna sine feil når det gjelder slike ting.

Anonymous poster hash: e625c...8b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns TS bør tenke litt over problemet her. Er enig med andre før meg at å gi etter vil bare gjøre at de andre jentene ser at hun tok seg nær av det og fjernet det. Har selv falt for dette problemet når jeg ble ertet på barneskolen, fikk høre at jeg hadde stygge sko, kjøpte nye men så mobbet de meg for jakken min o.l. 

Samtidig skjønner jeg at TS vil hjelpe ungen sin, særlig når det er en så enkel løsning. Man vil jo ikke se barnet sitt ha det vondt.

En ting jeg derimot ikke skjønner er den frekke tonen fra TS med at "hun vet hva som er best uansett" men velger å spørre om hva andre synes på KG. Syns noen noe annet enn det hun mener blir de jo bare hakket på likevel.

Anonymous poster hash: ba748...594
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voksne er ikke nødt til å barbere seg. Det er bare noe mennesker har funnet opp skal være sexy. Mennesker er lagt for å ha hår. Ikke for å fjerne det.

Jeg vet. Jeg synes bare det er surrealistisk at voksne kvinner skal gå hårløse rundt, fordi det liksom er unaturlig og ekkelt for dem å ha kroppsbehåring, mens man forventer at et barn på 8 skal stå opp for seg selv og vise fram sin naturlige behåring. Jeg synes det er dobbeltmoralistisk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo klart det kan bli et problem å lære barn prinsippet "gjør som jeg sier, ikke gjør som jeg gjør", derfor er det kanskje også klokt å tenke igjennom hva slags forbilde man egentlig ønsker å være? Men det er likevel et særs dårlig argument. Hun er fortsatt et barn. Du tillater vel ikke åtteåringen å ta seg et glass øl til pizzaen på lørdagskvelden bare fordi du gjør du gjør det selv?  Anonymous poster hash: 4350b...acf

Hvis det hadde vokst ølflasker på voksne skulle jeg ha akseptert argumentet ditt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille at en mor vil hjelpe barnet med et skjønnhetsrituale de fleste vil synes er helt ok når jenta er 13-14! Barn utvikler seg i forskjellig tempo, og må i forskjellig tempo få lov til å begynne med disse vanene vi som samfunn faktisk aksepterer. Det blir for dumt å si "nei, du er bare 8, så du skal ikke få lov til å gjøre noe helt ufarlig som mamma får lov til å gjøre, fordi...prinsipper! Derfor!".

Hadde dere reagert hvis jenta hadde begynt å få kviser og ønsket å finne en passende rensekrem?

Hva hvis en gutt på 9 hadde begynt å få små antydninger til skjeggstubber? Måtte han også bare lært seg å stå imot skjønnhetstyranniet?

Hvorfor skal vi tvinge de minste (som ikke er i stand til det en gang) til å stå imot dette skjønnhetspresset, når vi alle vet at dette barnet mest sannsynlig vil begynne å barbere seg som tenåring uansett (og ingen av dere vil da heve et øyebryn).

Det blir bare så altfor enkelt for voksne mennesker som selv barberer seg her og der å si at dette må man vente med, fordi "prinsipper", mens man selv sitter der med glatte legger.

Tro meg, denne 8-åringen kommer mest sannsynlig ikke til å positivt tilbake på "mamma som lærte meg å stå i mot samfunnets skjønnhetsnormer og tvang meg til å gå med hårete legger til jeg ble gammel nok til å kjøpe min egen barberhøvel".

Husker jeg barberte meg under armene i skjul fordi mamma mente det samme. Latterlig, sier jeg i dag som voksen kvinne. Man kan ikke som voksen omfavne en ufarlig skjønnhetsvane og samtidig nekte barna sine det samme fordi man skal tvinge barna gjennom det å stå imot skjønnhetspresset. Da må man i det minste være et godt forbilde selv og stå imot disse vanene selv (og selv det synes jeg er galt, man skal ikke presse ens eget syn over på barna). Man kan ikke kreve mer av en 8-åring enn man krever av seg selv!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Jeg vet. Jeg synes bare det er surrealistisk at voksne kvinner skal gå hårløse rundt, fordi det liksom er unaturlig og ekkelt for dem å ha kroppsbehåring, mens man forventer at et barn på 8 skal stå opp for seg selv og vise fram sin naturlige behåring. Jeg synes det er dobbeltmoralistisk.

Nettopp. Jeg forventer at disse som er imot dette i det minste er slike som aldri barberer seg selv. De samme prinsippene må vel gjelde oss voksne, ikke sant?

Dette finnes mange gode helsemessige argumenter for å nekte barn å drikke øl. Det finnes ingen gode helsemessige årsaker for å nekte barn å barbere leggene (merk: hårfjerningskrem er jeg skeptisk til). Hadde øl vært alkoholfritt og ikke forbundet med verken rus eller fare for overvekt (ettersom det er kaloririkt) hadde det jo vært tåpelig å nekte barn å drikke det "fordi prinsipper".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...