Gå til innhold

Frykt og Avsky ... med mere

Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Jeg har vært litt fraværende i det siste. Men jeg har verdens beste grunn, og den heter Merle. 

Merle kom til verden i full fart på tirsdag, og nå er jeg "tante" til ei lita tulle. Tante i anførselstegn, da jeg ikke er i slekt med Merles mamma, men Merles mamma er ei nær venninne av meg. 

Og selv om jeg ikke har egne barn, så skal jeg ikke nekte for at morsinstinktene raljerer i kropp og sinn. 

Foruten å være i lettere mamma-modus, så går livet sitt vante skjevgang. Alfa reiser til München i morgen for å feire Oktoberfest på Wiesn, hvilket igjen betyr at jeg har mannefri helg. Planen for helga inneholder derfor ikke stort - forutenom et besøk på Gresskarfestivalen nedi gata med favorittlesba mi (den riktige tanta til Merle). Det blir med andre ord gresskarsuppe i ymse variasjoner. Og hvis lykken står den kjekke bi, så er lakris-dama der, hvilket betyr at jeg kan hamstre lakris. Finsk lakris, hollandsk lakris, dansk lakris, engelsk lakris. Det ser ut til å bli ei helg med lett sotet tanngard. 

Apropos tanngard: I morgen må jeg få avklart hvorvidt jeg skal få operert inn et implantat på kommende mandag. Etter å ha gått rundt med ei løstannprotese siden mars, er jeg mer enn klar for å få et fullverdig bitt. Det eneste aberet er at jeg kommer til å miste partytrikset mitt - ta ut protesen og leke sjørøver. "Takk og pris" ble dette partytrikset bønnhørlig dokumentert og nitidig fotografert under en aldri så liten festivitas/rotbløyte i sommer. 

Hmmm, jeg er redd for at jeg aldri kommer til å bli voksen. Eldre - ja. Men voksen - nei, det ser mørkt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jacklost

Du kommer til å bli en fantastisk tante :) Merle er heldig som får deg som tante :)

Endret av Jacklost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :blomst:

Gresskarfestival, lakris i alle fasonger og tannprotese-triks kombinert med :vin::laugh: Jeg vil til Berlin! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresskarfestival...

Jeg har en forkjærlighet for gresskar og har i skrivende stund to små til pynt på stuabordet.

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

a) Tusen takk for alle fyndord og gratulasjoner!  :blomst: Valgri blomsterbukett overrekkes herved virtuelt!

b) Hopp i bilen, i båten, i flyet evt. ta på superkvinne-drakta og kom på gresskarfestival!

c) Litt über-kitschy fredagsmusikk:

:fnise:

(Man skal i allefall ikke kunne beskyldes for å bedrive musikalsk snobberi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahhhh fredagsmusikk etter mitt hjerte! :nigo:

Denne har jeg hatt på hjernen i flere dager

https://www.youtube.com/watch?v=nLAWPrCUQQ0

:skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

YAY RUMLE!!! Gla'musikk på en fredag er aldri feil.   :danse:

__________________________________________________________________________________

Hvis man oppholder seg lenge i et miljø, er sjansen for å bli påvirket tilstede. Etter mange år i Teutonia, skal det ikke stikkes under en stol at visse stereotypiske tyske karaktertrekk har farget av. Jeg skal ikke utbrodere dette i det lange og brede, men bare fastslå at "Wochenendeinkauf" - altså handle inn til helga - er blitt en del av meg og min rutine. 

Etter at jeg var ferdig på jobb, bar det til matbutikken. Lageret av basismatvarer var blitt noe ukomfortabelt mangelfullt, så bl.a. smør, egg, og melk stod på den uskrevne handlelista. 

Og jommen sa jeg smør! I morgen er butikkene her stengt siden det er den tyske gjenforeningsdagen, og på søndag er det ... ja, søndag og også stengte butikker. Med andre ord - to stengte dager på rad. I matbutikken hersket derfor typisk unntakstilstand. Samtlige kasser var åpne, og køen foran hver kasse slanget seg mellom varehyllene, bortover til fiskedisken, en svipptur innom krydderhylla, og sluttet mer eller mindre ved inngangen. 

Varehyllene var mer eller mindre rensket for varer, og det lå en spenning i lufta som varslet om et nærstående menneskelig vulkanutbrudd hvis man ikke fikk tak i den siste bacon-pakka. 

Jeg kjøpte ikke bacon. Her var det best å velge sine matvarer med omhu, såfremst man ikke ønsket en krakilsk tysker på nakken. Og verdenshistorien bærer et bekymringsverdig vitne om hva som skjer når tyskere blir krakilske. 

Siden jeg har mange års erfaring med spontane hytte- og seilturer, samt improviseringens kunst hva matlaging angår, fikk jeg med meg en boks kondensmelk, en boks tomater, en bunt gulrøtter, en chili, knekkebrød, egg, og en pakke smør. Skulle jeg derfor bli sulten til tross for gresskarsuppe en masse, så kan jeg i allefall diske opp med tomatsuppe.

Jeg måtte bare stå tjue minutter i kø før jeg fikk betale hos Herr Heller. Og det kjekke med et heller magert handleutbytte var at det var mindre å bære hjem. Aldri så ille at det ikke er godt for noe. Det skal visstnok være bra å tenke positivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Å herreverden! Sånn temmelig skikkelig overdrevent stappmett nå! 

Jeg er just kommet hjem etter en lengre dag på Gresskarfestivalen. Og jeg har tre ulike gresskarsupper i magen - gresskarsuppe med gulrot, gresskarsuppe med appelsin, og gresskarsuppe med chili. Å velge en favoritt blir såpass vrident at jeg heller konkluderer med at alt smakte godt. 

I tillegg var lakrisdama der, hvilket betyr at jeg gikk berserk og kjøpte med meg et knapt halvkilo assortert lakris. Hvis jeg behersker meg, så har jeg kanskje en håndfull igjen når mandagen er her. 

Favorittlesba mi lot meg i stikken til fordel for ei anna dame, men jeg bærer ikke nag. Dette ga meg nemlig muligheten til å tilbringe tid på de standene jeg fant interessant. Det flotte med disse små gatefestene, er at mange lokale aktører viser frem produktene sine. Små start-ups som ikke har råd til butikklokaler har her en mulighet til å presentere varene sine, og siden det er Gresskarfestivalen, så var brorparten av standene matvarer. Jeg traff en meget hyggelig og særs pen mann som solgte egenproduserte veganske chutneys, og dette resulterte i at jeg kjøpte med meg et glass eple- og plommechutney, respektivt. 

Epleselgeren fra Brandenburg var dessverre utsolgt for Rubinette-epler, så jeg får prøve lykken på nytt i morgen. Og hadde jeg hatt mer penger på meg, så hadde jeg kjøpt med meg hjemmelaget eplemost og kombucha. 

Ellers, sola skinner og det er nesten 20 grader ute. Et perfekt vær for gatefester med andre ord. Kveldens planer er ikke satt, så jeg tror bare at jeg skal la meg drive. Kanskje spise litt chutney. Kanskje ikke spise opp all lakrisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg håper du har hatt en fantastisk uke Lafemmemauvaise :)

Takk, kjære Jacklost! Joda, den var ikke så ille. Håper uka di også var bra, og at den kommende blir enda bedre  :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

En sånn skikkelig bedriten dag er endelig over. Kort oppsummert:

- naboen fant på å ha disco i stua akkurat i det jeg skulle sove. En annen nabo ble sint som et uvær pga. dette, og hele nabolaget fikk med seg kjeftinga

- kom to timer for tidlig til tannlegetimen

- ble spyttet på av en proff-tigger 

- forhenværende nabo var på "besøk" tre ganger. Jeg misliker sterkt uanmeldt besøk. 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har kommet deg over gårsdagen :blomst:

https://www.youtube.com/watch?v=D2DJE5MLPFI&index=1&list=PL6KqsWdzaKt1a_j8rvQr_YC17-Jflmme7

Litt musikk i natten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Håper du har kommet deg over gårsdagen :blomst:

https://www.youtube.com/watch?v=D2DJE5MLPFI&index=1&list=PL6KqsWdzaKt1a_j8rvQr_YC17-Jflmme7

Litt musikk i natten? :)

Martha er aldri feil, så tusen takk for den, snilleste Rumle!  :blomst:

Ønsker deg en fin dag - her er det skikkelig høstvær og jeg sitter her med morgenteen min - viktig med myk start på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Zeitgeist

Fredag og über-kitsch musikk:

PS! Kan gjerne spilles veldig høyt mens man sysler og pusler med kjedelige ting som fredagsvasken

Og med disse musikalske sviskene ønsker jeg hele befolkninga i mine parallelunivers ei rett så trivelig helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...