Gå til innhold

Hvor mye tror dere jeg veier? (bilde)


Nora-00

Anbefalte innlegg

 

Mer normalvektig vil jeg si.

Anonymous poster hash: 32f04...972

 

 

 

Vet at jeg burde holde meg unna slike tråder, for uansett hva en sier og mener og hvilken ord en bruker så blir det oppfattet negativt. Men denne blir for drøy.

Jenta er 158 cm høy, hun veier 88 kilo, i hvilken galakse er dette normalvektig? Selv ikke i de drøyeste villeste usa tilstandene er dette på noen måte normalvektig.. 

Hun har en bmi på 35.25, det tilsvarer  fedme, klasse II, Folkens våkn opp og sniff på kaffen altså..

Ja jeg er av den oppfatning av at bmi ikke sier en skit aleine, med mindre det er sykelig overvekt/undervekt. Ts er sykelig overvektig.

Verdens helseorganisasjon (WHO) klassifiserer Fedme som en sykdom som er alvorlig i forhold til helsen.

 

 

Det er greit at jenta er 15, det er greit at en skal behandle folk her inne med respekt, at det kan oppleves sårt å få kommentarer på kroppen vår, men å si at jenta er normalvektig, og andre løgner, det blir for drøyt altså. Det er å fornærme ts ytterligere.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet at jeg burde holde meg unna slike tråder, for uansett hva en sier og mener og hvilken ord en bruker så blir det oppfattet negativt. Men denne blir for drøy.

Jenta er 158 cm høy, hun veier 88 kilo, i hvilken galakse er dette normalvektig? Selv ikke i de drøyeste villeste usa tilstandene er dette på noen måte normalvektig.. 

Hun har en bmi på 35.25, det tilsvarer  fedme, klasse II, Folkens våkn opp og sniff på kaffen altså..

Ja jeg er av den oppfatning av at bmi ikke sier en skit aleine, med mindre det er sykelig overvekt/undervekt. Ts er sykelig overvektig.

Verdens helseorganisasjon (WHO) klassifiserer Fedme som en sykdom som er alvorlig i forhold til helsen.

 

 

Det er greit at jenta er 15, det er greit at en skal behandle folk her inne med respekt, at det kan oppleves sårt å få kommentarer på kroppen vår, men å si at jenta er normalvektig, og andre løgner, det blir for drøyt altså. Det er å fornærme ts ytterligere.

 

Jeg tror du misforstår det innlegget du viser til. Jeg oppfattet det slik (som kommentar til det foregående innlegget) at hvis denne unge jenta hadde gått ned ca. 30-35 kilo, ville hun vært normalvektig.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser mer enn du forbrenner det er det vi vet, og det er det jeg forholder meg til. Jeg vil tro du veier omkring 85 +/- 5 KG ish.

 

Jeg beklager men jeg vil heller være ærlig og si at du er på grensen til overvektig. Om vi tar BMI (du trener ikke så du er en grei representant) så vil jeg være ganske sikker på at du går i kategorien overvektig, men ikke obese for det er du ikke. Om du vil gå i bikini og alle disse tingene er jo helt opp til deg, men om du vil føle deg vel selv det virker jo ikke slik da du lager en slik tråd?

 

Edit: Om hun er 15 burde hun definitivt legge om livsstilen sin ellers vil hun få diabetes, ryggproblemer, og alt mulig rart du kan få som følge av at du "driter" i livsstilen din.

 

Folk nevner også former her, dere må ta vekk skylappene fra øynene deres. Det er da en vesentlig forskjell på "pondus" i form av fett og former. Hvor i alle dager har dere vært hen? lolz.

Endret av Charmander
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår det innlegget du viser til. Jeg oppfattet det slik (som kommentar til det foregående innlegget) at hvis denne unge jenta hadde gått ned ca. 30-35 kilo, ville hun vært normalvektig.

Oii så det nå, da beklager jeg og sier meg fullstendig enig i det. Undervektig hadde hun i allefall ikke vært om hun hadde gått ned så pass mye. Går hun ned 35 kilo vil hun veie 58 kilo som gir en bmi på 23,23 som er normalvekt om en skal ta utgangspunkt i bmi. Men sier meg enig med meg selv i at det å antyde at ts bare har former, og at folk tipper hun veier 10-15-20 kilo mindre enn hun gjør fordi en vil være "snill" siden ts bare er 15 det er ganske drøyt i seg selv. En må kunne kalle en spade for en spade selv om det handler om vekt og kropp. En helt annen side av saken hadde det vært om jenta bare var et par kilo overvektig, eller utenfor sykelig høy bmi men det er hun ikke.  

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er 15 år, et barn. Jeg mener tråden burde stenges.

 

Jeg mener TS burde få ærlige svar, når hun spør om det. Truth hurts. I know.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Jeg mener TS burde få ærlige svar, når hun spør om det. Truth hurts. I know.

Hun er 15 år. Jeg er sikkert eldre enn deg, og føler mer ansvar for unge jenter som er usikre på sin kropp osv. Å være ærlig er bra, men ikke i denne settingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spurte jo om andre synes hun kunne gå med bikini, ikke om hvor mye hun måtte gå ned for å bli "normalvektig" eller om hvilke sykdommer fedme kan medføre over tid. Enig med Citronella at tråden burde stenges; en femtenåring får det ikke bedre med seg selv av å høre sånn.



Anonymous poster hash: eb195...10f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter.

 

Jeg vet ikke om du leser tråden fremdeles.  Egentlig håper jeg du ikke gjør det.

 

Men hvis du gjør det vil jeg råde deg til å snakke med noen voksne du stoler på, for eksempel helsesøster, om kropp og helse.

Du er i opposisjon til din mor, og når du opplever at hun kritiserer deg, er det ikke så lett å snakke med henne om dette.

Det er ikke så uvanlig at ungdom på din alder mener at foreldre er dumme, og ikke forstår noe som helst,  og derfor bør du snakke med en annen.

 

Du er ung, og du trenger hjelp til å ta gode valg i livet, og et forum som dette kan ikke hjelpe deg med det.



Anonymous poster hash: b7dda...a0e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

TS er 15 år, et barn. Jeg mener tråden burde stenges.

Jeg er helt enig, jeg tror dette kan bli for mye for henne :(

 

Jeg mener TS burde få ærlige svar, når hun spør om det. Truth hurts. I know.

Hun er jo bare 15 år, tenk over det. Vi er alle voksne mennesker så da blir det feil å drive og si at hun er feit osv

 

Hun er 15 år. Jeg er sikkert eldre enn deg, og føler mer ansvar for unge jenter som er usikre på sin kropp osv. Å være ærlig er bra, men ikke i denne settingen.

Helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rope: KAN DERE SLUTTE Å TIPPE VEKTEN HENNES? HUN FORTALT FOR FLERE SIDER SIDEN AT HUN VEIER 88 KG!!!!



Anonymous poster hash: 6d9bd...4a8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

 

:rope: KAN DERE SLUTTE Å TIPPE VEKTEN HENNES? HUN FORTALT FOR FLERE SIDER SIDEN AT HUN VEIER 88 KG!!!!

Anonymous poster hash: 6d9bd...4a8

 

Tittelen sier Hvor mye tror dere jeg veier. Du kan ikke forvente at folk skal lete igjennom over 100 innlegg for å se om hun har sagt hva hun veier...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er bare 15 år, virkelig?? Hun er jo ikke 5 så hun ikke tåler å høre sannheten.

Dessuten hun har lagt ut bilde etter sitt eget valg og bør tåle å få kritikk.

Anonymous poster hash: 41f49...8c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan gå i bikini er det ingen andre enn deg som avgjør. Ingen kan nekte en person å gå i bikini, uansett kroppsfasong. MEN hvor pent det er, er et annet spørsmål. Det er her jeg tror din mor kommer inn med råd, som du oppfatter som kritikk. Din mor ser og vet at du er meget overvektig. Hun vet og har sikkert lagt merke til at mennesker er fæle til å sende blikk når de ser noen som skiller seg ut. Din mor er glad i deg og ønsker å beskytte deg.

 

Jeg tror din mor har forsøkt å si på en grei måte at du er for stor til å gå i bikini, for at du skal slippe stygge blikk og kommentarer. Jeg tror også din mor ønsker sterkt at du gjør noe med livsstilen din.

 

Vet ikke om det er "tenåringstrass", "en måte de tror de er voksne på" eller rett og slett at mange ungdommer ikke selv ser hva som kler og ikke kler de. Jeg reagerer iallefall ofte på  dårlig klesvalg hos overvektige. Magetopper, skinnytights og kroppsnære klær er ikke pent, når kroppen tyter ut på alle kanter. Hvorfor ikke kle seg etter kroppen sin?

 

TS. Du sier du er fornøyd med kroppen din, og det er supert. Men jeg anbefaler deg likevel å ta til deg råd fra din mor. Din overvekt er usunn for din helse. (Det har også noe å si iforhold til kjæreste, jobb osv. senere i livet.)

Endret av Myrthel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Ja, selvfølgelig kan du gå i bikini!! :) Ingen skal behøve å gjemme bort kroppen sin i sommervarmen! Jeg skjønner at du søker støtte i.o.m at du legger ut et sånt bilde av deg selv, og at det nok også er en protest mot moren din som mener du bør skjule kroppen din. Når det gjelder akkurat denne saken  om hva du kan ha på deg og ikke, så mener jeg du har rett og at moren din tar feil.

 

Jeg beundrer deg også for motet ditt ved å legge ut bilde av deg selv og være så åpen om hvordan du ser ut og hva du veier. Det er ikke alle 15 åringer som hadde turt å gjøre det. Det tyder på at du har en styrke i deg som kan komme deg til stor nytte senere i livet! :)

 

Du har bestemt deg for å like deg selv og kroppen din som den er, og det er også i utgangspunktet en flott ting. Men, har du tenkt over at det å være glad i seg selv og kroppen sin, også er å være snill mot kroppen sin innvendig?

For til tross for det du føler og tenker nå, så er det ikke det utvendige som vi ser som er det viktige med kroppen vår. Det er det inni! Og jeg kan se at utfra det du forteller her at du ikke er snill mot kroppen din, og ergo er du heller ikke snill mot deg selv, fordi kroppen din er en stor del av deg.

 

Og denne kroppen din er det som skal bære deg gjennom hele livet ditt (som jeg er sikker på du håper skal blir godt og langt). Det gir ikke mening for deg nå om jeg begynner å snakke om diabetes, hjerte/karsykdommer, artrose og alle de andre alvorlige sykdommene du mest sannsynlig kommer til å få om du fortsetter å behandle kroppen din dårlig, slik som du gjør.

 

Men det som er, er at selv om du kanskje ikke merker noe til det enda, så har ikke kroppen din det bra i dag.

For å starte med hjertet ditt, så må det jobbe mye tyngre enn hos de som er slanke fordi du har så mye mer vekt å bære på. Det er ikke sikkert du kjenner det, men det gjør det- og det blir slitent.

Det fettet du ser utenpå deg, er ikke bare utenpå, men også inne i alle delene av kroppen. Fettet lagres f.eks på sidene inne i blodårene dine (som skal frakte energi til hele deg) og til slutt kan det bli så mye at de blir helt tette. Og om det skjer, så er det veldig farlig.

Inne i alle leddene dine - f.eks knærne, er det brusk. Denne brusken er kjempeviktig, og at den er hel og fin, er det som gjør at vi kan bevege oss uten at det gjør vondt. Men denne brusken tåler bare en viss vekt. Når det blir for tungt for den (som hos deg), vil den begynne å bli slitt og ødelagt. Det merker du heller sikkert ikke ennå, men etter hvert som den blir mer og mer slitt, så vil du få vondt når du skal løpe eller gå. Når først denne brusken er ødelagt, så er det faktisk ingenting leger eller noen kan gjøre for å reparere den igjen.

Du skjønner, kroppen din er ikke laget for å tåle så mye vekt som den må nå. Ingen kropper er det!

 

Jeg skjønner godt at du heller har lyst å gjøre akkurat det du vil og kose deg som du sier. Vi kjenner alle sammen på en slags kamp mellom det vi egentlig vet innerst inne vet er riktig å gjøre, og det vi har lyst til ("vil"), enten det gjelder godteri, mat, røyk, å sitte oppe hele natten, eller hva det enn er. Men hvis vi tenker oss om to ganger og spør oss selv hva vi mener med å ville: Jeg f.eks er b-menneske og har lyst til å sitte oppe hele natten.. ;) Men hva vil det føre til? Jo, at jeg er trøtt og lei hele dagen på jobb. Vil jeg være trøtt og lei hele dagen på jobb? Nei! Og ergo vil jeg egentlig ikke sitte oppe hele natten!

 

Og for en som røyker: Han har lyst på røyk. Så vet han at det gjør at lungene blir ødelagt og at det blir tyngre og tyngre å puste om han gjør det. Vil han at lungene skal bli ødelagt og at det skal bli tyngre og tyngre å puste? Nei! Så vil han da egentlig ikke ta en røyk!

 

Jeg vet at det ofte er så mye, mye lettere sagt enn gjort, og ofte må det litt av en kamp til! Men det er derfor vi har fått dette hodet på toppen ;), for at vi skal kunne gjøre det som er riktig for oss selv (og kroppen). Det er også derfor myndighetene og andre forteller oss hva som er bra for oss når det gjelder mat og vekt, og hva som skjer i kroppen om vi spiser feil, fordi de vet vi ikke gjør det som er riktig helt automatisk.

 

Du har fått mange fine tips om hva som er bra å gjøre over her, og du er veldig smart om du følger de, selv om du kanskje ikke akkurat nå har så lyst til det. Men jeg tror du er ei jente som er glad i deg selv. Jeg tror ikke du har lyst til å skade deg selv med vitende og vilje. Som jeg skrev i starten: Du viser en styrke i det du har gjort og sagt i denne tråden. Du trenger bare å bruke den samme styrken og kjærligheten du har til deg selv, til også å gjelde hele kroppen din innvendig! :)

 

Og selv om du ikke tror det nå, så er det slik at om du begynner å spise sunnere og trene litt, så vil du faktisk synes at det er det som er kos og morsomt til slutt. Det er helt sant!

 

Jeg legger ved en link til deg som forklarer litt om hva som skjer i kroppen når man er overvektig. Det er helt ditt eget valg hvordan du vil behandle kroppen din, men så har du i alle fall informasjon å velge ut fra. Jeg håper og tror du kommer til å velge rett, og jeg vet sikkert at du har styrke nok til å gjennomføre det du bestemmer deg for at du vil!

 

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=3999:konsekvenser-av-overvekt&catid=244:overvekt&Itemid=532

 

Jeg ønsker deg alt mulig godt! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hockeyfrue

Jeg er ti år eldre enn deg, nøyaktig like høy som deg og veier nesten 40 kg mindre enn deg... Selvfølgelig er du ikke for tjukk til å gå i bikini, men jeg ville revurdert livsstilen min hvis jeg var deg. Flott at du trives i egen kropp, men uansett hvordan man vrir og vender på det så er du vanvittig usunn. Jeg er også glad i godteri og ikke fullt så glad i trening, men jeg har for lengst innsett verdien av å ta vare på kroppen min. Jeg begrenser dermed inntaket av usunne ting og tvinger meg selv på trening minst et par ganger i uken. At jeg holder meg slank er bare en bonus, det aller viktigste er at jeg er sunn!

Jeg tror nok moren din er bekymret for helsen din, og det har hun all grunn til å være! Dette er ikke "former", det er farlig overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Om du var min datter, så ville jeg vært bekymret. Ikke for utseende, men for helsen din. I forhold til din høyde, så er du mer en overvektig, bare å sjekke BMI´n din. Helt sikker på at moren din er bekymret for deg og vil at du skal leve lenge, uten sykdom og plager.

Min datter på 15, er 1,66 høy og veier 53, hun spiser også snop og usundt innimellom, men trener jevnlig og tenker på kostholdet. Men tanke på din høyde, alder og vekt, så er det er varsku om at noe du gjør er galt. Om du trives med å veie 88 kilo, så tror jeg ikke kroppen din vil sette stor pris på hvordan du behandler den.

Men om du kan gå i bikini, ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...