Gå til innhold

Jeg lever nesten på mat fra jobben..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det Rema sitt problem at en ansatt handler mindre på KIWI?

 

Du skrev at det ikke var stjeling fra rema. Jeg skrev at nei, det blir stjeling fra kiwi istedet.

 

Uansett. Dersom man ser på et større scenario der flere personer er involverte, så går det utover norsk økonomi. For eks dersom en ansatt mister jobben fordi der er færre kunder. Denne eks-ansatte er da uten jobb og betaler ikke skatt til staten. Det blir også mindre moms fra maten man ville kjøpt som går til staten.

 

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffelattn

Du skrev at det ikke var stjeling fra rema. Jeg skrev at nei, det blir stjeling fra kiwi istedet.

Uansett. Dersom man ser på et større scenario der flere personer er involverte, så går det utover norsk økonomi. For eks dersom en ansatt mister jobben fordi der er færre kunder. Denne eks-ansatte er da uten jobb og betaler ikke skatt til staten. Det blir også mindre moms fra maten man ville kjøpt som går til staten.

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

Du må være økonom?

For meg er dette et prinsipielt spørsmål:

Dersom butikken likevel ville ha kastet maten betyr det ikke noe for den aktuelle butikken hvorvidt maten havner i en container eller om ansatte får den tildelt av butikken som en "gave".

Butikken taper heller ingenting på hva "kunden ellers ville ha kjøpt"-da det ikke vites i hvilken butikk kunden ellers ville ha handlet dersom den måtte kjøpe maten den nå ellers fikk i "gave".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri jobbet i butikk men trodde det var en selvfølge at de som jobbet der tok med seg kastemat hjem! Maten burde forøvrig blitt gitt bort til utekonakt, fattighuset, Frelsesarmeen osv og ikke kastet- det er jo idiotisk!

Anonymous poster hash: 2e818...e17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo bare å pakke inn maten og kaste i kontainere, for deretter og hente det opp igjen. Ingen som kan si noe på det.

 

Kontainerene har hengelås. 

Endret av DreamOn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

I stedet for å kaste mat skal kastes, altså, fult spiselig mat, så tar jeg det heller med meg hjem. Det jeg får med meg såklart. Jeg har ikke engang dårlig samvittighet. Jeg synes det er en stor skam, at vi skal kaste så masse spiselig mat, når det er folk der ute som sulter. 

Jeg oppretter tråden for å høre dine meninger om saken. jeg stjeler altså ikke fra jobben, men tar det som skal kastes...eller noe av det.

Ser du på dette som stjeling? eller ville du selv gjort det?

Anonymous poster hash: 47889...cde

 

Aner ikke om dette er lov eller ikke. Men, ekstremt bra tankegang. Respekt :blomst:

 

//Sportsidiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være økonom?

For meg er dette et prinsipielt spørsmål:

Dersom butikken likevel ville ha kastet maten betyr det ikke noe for den aktuelle butikken hvorvidt maten havner i en container eller om ansatte får den tildelt av butikken som en "gave".

Butikken taper heller ingenting på hva "kunden ellers ville ha kjøpt"-da det ikke vites i hvilken butikk kunden ellers ville ha handlet dersom den måtte kjøpe maten den nå ellers fikk i "gave".

 

Jeg har aldri sagt at det går utover rema om man ikke handler på rema. Men det går utover en butikk. Hvorvidt vi kan vite identiteten til butikken det gjelder er irrelevant. Der er et økonomisk tap uansett.

 

At det tapet ikke går utover butikken man jobber på er jo fint for dem, men det har negative konsekvenser for butikker i nærheten som man ellers ville handlet på.

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis det å være mennesklig er sykelig så... For å stille deg et motspørsmål. Ville du personlig gått ned f.eks. 5 prosent i lønn hvis det hadde hjulpet miljøet? Reiser du med fly på ferie? I såfall må jo det være sykelig, da du velger din egne opplevelser foran miljøet.

 

Ja, det ville jeg, og nei, jeg reiser ikke på utenlandsferier med fly. Ikke spiser jeg animalske produkter eller har bil heller, hvordan det? At firmaene velger å kaste heller enn å tjene litt mindre eller å gi vekk, og at vi mer enn gjerne lever med en samfunnstruktur som ikke bare fører til sult, vannmangel osv. verden over, men som også holder på å ødelegge kloden vår... Ja, det er sykelig.

Anonymous poster hash: 2c6c8...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatte i helsevesenet har i prinsippet ikke lov til å spise av pasientenes mat, men det gjøres overalt.

 

Jeg var innlagt i en lengre periode og merket jeg ble litt dårlig av å se ansatte sitte og gumle i seg mat og snacks som var satt ut til pasientene.

 

Det er mye snusk i det offentlige Norge.



Anonymous poster hash: e39f3...5bb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg har aldri sagt at det går utover rema om man ikke handler på rema. Men det går utover en butikk. Hvorvidt vi kan vite identiteten til butikken det gjelder er irrelevant. Der er et økonomisk tap uansett.

At det tapet ikke går utover butikken man jobber på er jo fint for dem, men det har negative konsekvenser for butikker i nærheten som man ellers ville handlet på.

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

Da kan man hevde at markedet regulerer seg selv: noen handler mindre, mens andre grupper handler mer:

Barn fødes, innvandrere strømmer til landet, folk blir mer sultne og handler mer osv.

I tillegg kan man si at butikker taper penger på folk son ønsker å lage maten sin selv (baker brød osv.)

Tvert i mot ville butikkene som kaster maten vinne på å heller gi bort maten til veldedige formål og som "gave" til ansatte: folk/kunder vil bli mer positivt innstilt til butikkene som gjør denne gode gjerning som vil bety merverdi for både ansatte, butikkeiere og veldedighet fordi man blir mer handlevillig og betalingsvillig overfor en butikk som gjør slike kall det "gode gjerninger".

Med en slikt tankegang vil butikken og norsk økonomi snarere gjøre gevinst fremfor å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ansatte i helsevesenet har i prinsippet ikke lov til å spise av pasientenes mat, men det gjøres overalt.

 

Jeg var innlagt i en lengre periode og merket jeg ble litt dårlig av å se ansatte sitte og gumle i seg mat og snacks som var satt ut til pasientene.

 

Det er mye snusk i det offentlige Norge.

Anonymous poster hash: e39f3...5bb

 

 

 

Har du kilden til denne lovgivningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er av hygieniske årsaker først og fremst.

 

Ja, ja, Sparbutikken ned i gaten her gir bort varer som er utgåtte på dato til de narkomane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på hotell. Da hotellet skulle stenge i julen, så måtte jo kjølerommet ryddes, noe ble lagt i fryseren, men all mat som kom til å bli dårlig i løpet av juleferien måtte de jo kvitte seg med.

Vi ansatte fikk det vi ville ha av dette. Kjøkkensjefen sto og delte ut diverse rester fra det siste julebordet dagen før, pakker med kjøttpålegg, grønnsaker, andebryst, fruktsalat, lutefisk, sauserester, en stekt ørret, karamellpudding, hummer, ribbe og pinnekjøtt.

Mmmm...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansatte i helsevesenet har i prinsippet ikke lov til å spise av pasientenes mat, men det gjøres overalt.

Jeg var innlagt i en lengre periode og merket jeg ble litt dårlig av å se ansatte sitte og gumle i seg mat og snacks som var satt ut til pasientene.

Det er mye snusk i det offentlige Norge.

Anonymous poster hash: e39f3...5bb

På psykiatrisk? ??

Anonymous poster hash: 07587...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du kilden til denne lovgivningen?

 

Det er faktisk slik i helsevesenet. Det som bestilles av mat skal gå til de innlagte, ikke de ansatte. Noen steder er de veldig strenge på at dette håndheves, andre steder er det (dessverre) slik at de ansatte spiser av denne maten.

Anonymous poster hash: e39f3...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På psykiatrisk? ??

Anonymous poster hash: 07587...8e1

 

Ikke at det er relevant, men nei.

Anonymous poster hash: e39f3...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er faktisk slik i helsevesenet. Det som bestilles av mat skal gå til de innlagte, ikke de ansatte. Noen steder er de veldig strenge på at dette håndheves, andre steder er det (dessverre) slik at de ansatte spiser av denne maten.

Anonymous poster hash: e39f3...5bb

 

 

 

Det blir selvsagt ikke spist av maten til pasientene. Det blir spist rester, dvs det som er til overs. Vi har ikke lov til å varme opp maten på nytt og servere pasienten til kvelden så det som ikke blir spist til middag/dessert blir spist av oss eller kastet. 

 

Hvorfor er du plaget av at pleiere spiser det som er til overs når det ellers hadde blitt kastet??

Endret av DreamOn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir selvsagt ikke spist av maten til pasientene. Det blir spist rester, dvs det som er til overs. Vi har ikke lov til å varme opp maten på nytt og servere pasienten til kvelden så det som ikke blir spist til middag/dessert blir spist av oss eller kastet. 

 

Det er i prinsippet ikke lov, det heller.

Anonymous poster hash: e39f3...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...