Gå til innhold

Jeg lever nesten på mat fra jobben..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffelattn

Det er jo stjeling, for butikker taper det du måtte ha brukt senere på mat.

Anonymous poster hash: 286b2...256

Det er noen logiske brister her.

1)

Butikken vil at maten skal kastes. Konsekvensen for butikken er altså at maten blir borte. Den forsvinner.

2)

Det forutsettes at den ansatte ellers ville ha handlet sin mat i akkurat denne butikken.

Kommentar punkt 1: dersom den maten som ellers skulle ha blitt kastet heller går til hjemløse/ideelle stiftelser/ansatte: butikken lider ikke et større tap ved å gi bort fremfor å kaste den.

Tvert i mot, butikken kunne ha skapt seg et godt rykte ved å reklamere med st de gir bort mat til Frelsesarmeen etc.

Kommentar punkt 2)

Det ansatte kan handle sin mat helt andre steder og følgelig er det ikke sikkert butikken går glipp av inntekt den ellers ville ha hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommentar punkt 2)

Det ansatte kan handle sin mat helt andre steder og følgelig er det ikke sikkert butikken går glipp av inntekt den ellers ville ha hatt.

 

Men da stjeler du egentlig fra butikken du ellers ville handlet på :krangle:

 

Jeg syns det er bra maten blir brukt, så for meg er det viktigere enn om noen personer kaller det "stjeling". I noen tilfeller kan stjeling rettferdiggjøres. Som for eks når personer stjeler mishandlede hunder fra eierne sine og finner nye hjem til de. Eller om man stjeler et dokument som viser at noen personer har tenkt å utføre et terrorangrep. (Personlig gjør jeg sistnevnte hele tiden)

 

I fremtiden blir ikke dette et problem. Da blir mat gratis og man jobber frivillig på de gårdene eller andre steder det blir gitt bort mat på. De i fremtiden kommer også til å bli helt sjokkert når de lærer at nåtidens mennesker kunne la andre sulte (/ihjel) uten å tenke noe særlig over det.

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig trist at det er sånn, men det er en grunn til at reglene er der. Om man er uenig i de bør man heller jobbe for å få de endret enn å begynne å stjele.

F.eks om alle ansatte overalt i næringsmiddelindustrien skulle spist eller tatt med seg mat som skulle kastes hjem, måtte det bli slaktet utrolig mange flere dyr enn det det egentlig var behov for. Det skjer jo fra før, men det er vel ingen vits i å øke antallet enda mer?

Flest dyr må oppdrettes og slaktes hvis en stor andel av kjøttet blir til søppel.

De ansatte du snakker om, kaster noen kg svinekjøtt i container, og handler svinekjøtt til seg selv på vei hjem for å lage middag. Økonomisk for butikken, men ikke miljøvennlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bra for miljøet. Men dårlig for butikkene som taper omsettning på det. (Du ville ha kjøpt mat dersom du ikke tok maten som skulle kastes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du tar maten med hjem og spiser den i stedet for at den blir kastet. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg gjort det samme. At butikker får lov til å kaste mat fremfor å gi det til noen som vil spise det er forkastelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

?

Kiwi gir jo bort maten som går ut samme dag eller neste dag til organisasjoner som igjen gir maten til trengende, har jeg lest på Kiwi sine sider...

Anonymous poster hash: 48381...975

Det skjer ikke i min Kiwi butikk hvert fall :0 vi må også hver kveld ta runde i hele butikken og finne alle varer som går ut om to dager, registrere det som svinn, så kaste det... Det er skikkelig kvalmt.. :( en vanlig dag blir da en stappfull handlevogn kastet selv om maten går ut om to dager, og på det verste har jeg fylt opp 3 ha handlekurver fulle av mat... Sjefen vår er også skikkelig streng på det, får kjeft om vi ikke har funnet alt hver kveld!

Grunnen til at vi "må" gjøre dette er fordi om kundene finner varer som går ut om en dag/samme dag så taper butikken penger på det. Alt for å tjene penger... Ekkel bransje, sånn går det når det bare finnes to store matmonopoler.

Anonymous poster hash: b4cc2...669

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

?

Kiwi gir jo bort maten som går ut samme dag eller neste dag til organisasjoner som igjen gir maten til trengende, har jeg lest på Kiwi sine sider...

Anonymous poster hash: 48381...975

 

 

 

Det kan hende at det er noe de har kommet med i senere tid, jeg fikk hvert fall streng beskjed av sjefen min om at alt skulle kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bra for miljøet. Men dårlig for butikkene som taper omsettning på det. (Du ville ha kjøpt mat dersom du ikke tok maten som skulle kastes).

 

Og du synes ikke det er sykelig at vi prioriterer profitt fremfor miljø og sultende mennesker?

Anonymous poster hash: 2c6c8...fb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet et par år på en bensinstasjon, som lå like ved en slags døgnåpen dagligstue for vanskeligstilte(alkoholikere, rusmisbrukere og lignende), den var drevet på frivillig basis og fikk veldig lite tilskudd. Vi hadde avtale med dem om at de kunne få maten som vi ikke kunne selge. Boller som hadde ligget for lenge osv. Dette hadde jo vi bare kastet, selv om de var fullt spiselige. Samme med varer som gikk ut på dato snart. I tillegg så var det sånn at vi alltid skulle ha minst tre av hver pølse på grillen, men de kunne bare ligge der et visst antall timer før de måtte kastes. Om en av disse vanskeligstilte da var innom(alle hadde fått sånn kaffekopp med gratis påfyll, så de var innom minst en gang om dagen), og vi hadde pølser som snart skulle kastes kunne vi fint gi de til dem. Eller spise de selv om vi ville det.

Jeg er enig i at det kastes mye mat, men jeg skjønner jo at butikkene vil tjene penger. Men å støtte noe lokalt burde jo vært bedre for alle parter. Trenger jo ikke være Frelsesarmeen eller andre som tar seg av vanskeligstilte. Lokalbutikken her har samarbeid med ungdomsklubben, så de får feks melk og egg som går ut neste dag, de lager en haug med vaffelrøre som de fryser ned. Dette er jo ikke noe klubben hadde hatt råd til å kjøpe, så butikken merker ikke noe forskjell og det gir god reklame.

Anonymous poster hash: cd8a7...280

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og du synes ikke det er sykelig at vi prioriterer profitt fremfor miljø og sultende mennesker?

Anonymous poster hash: 2c6c8...fb2

 

 

Både ja og nei. La oss si at det blir gitt bort så mye mat i svinn at det går merkbart utover salget til en butikk. Butikken må da sparke en ansatt. I verste fall blir da denne ansatte et sultende menneske. Og man skaper mer av problemet man prøvde å løse.

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Både ja og nei. La oss si at det blir gitt bort så mye mat i svinn at det går merkbart utover salget til en butikk. Butikken må da sparke en ansatt. I verste fall blir da denne ansatte et sultende menneske. Og man skaper mer av problemet man prøvde å løse.

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

 

 

Vel, det er alltids et tegn på at samfunnstrukturen er grunnleggende feil, da. Så på en måte er det sykelig

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Men da stjeler du egentlig fra butikken du ellers ville handlet på :krangle:

Jeg syns det er bra maten blir brukt, så for meg er det viktigere enn om noen personer kaller det "stjeling". I noen tilfeller kan stjeling rettferdiggjøres. Som for eks når personer stjeler mishandlede hunder fra eierne sine og finner nye hjem til de. Eller om man stjeler et dokument som viser at noen personer har tenkt å utføre et terrorangrep. (Personlig gjør jeg sistnevnte hele tiden)

I fremtiden blir ikke dette et problem. Da blir mat gratis og man jobber frivillig på de gårdene eller andre steder det blir gitt bort mat på. De i fremtiden kommer også til å bli helt sjokkert når de lærer at nåtidens mennesker kunne la andre sulte (/ihjel) uten å tenke noe særlig over det.

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

Du tok ikke mine 2 punkter / antatte premiss.

Jeg hadde som er premiss: hva om den ansatte uansett IKKE ville ha handlet i denne butikken - les: ergo går ikke butikken glipp av en inntekt den ellers ikke ville ha hatt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet et par år på en bensinstasjon, som lå like ved en slags døgnåpen dagligstue for vanskeligstilte(alkoholikere, rusmisbrukere og lignende), den var drevet på frivillig basis og fikk veldig lite tilskudd. Vi hadde avtale med dem om at de kunne få maten som vi ikke kunne selge. Boller som hadde ligget for lenge osv. Dette hadde jo vi bare kastet, selv om de var fullt spiselige. Samme med varer som gikk ut på dato snart. I tillegg så var det sånn at vi alltid skulle ha minst tre av hver pølse på grillen, men de kunne bare ligge der et visst antall timer før de måtte kastes. Om en av disse vanskeligstilte da var innom(alle hadde fått sånn kaffekopp med gratis påfyll, så de var innom minst en gang om dagen), og vi hadde pølser som snart skulle kastes kunne vi fint gi de til dem. Eller spise de selv om vi ville det.

Jeg er enig i at det kastes mye mat, men jeg skjønner jo at butikkene vil tjene penger. Men å støtte noe lokalt burde jo vært bedre for alle parter. Trenger jo ikke være Frelsesarmeen eller andre som tar seg av vanskeligstilte. Lokalbutikken her har samarbeid med ungdomsklubben, så de får feks melk og egg som går ut neste dag, de lager en haug med vaffelrøre som de fryser ned. Dette er jo ikke noe klubben hadde hatt råd til å kjøpe, så butikken merker ikke noe forskjell og det gir god reklame.

Anonymous poster hash: cd8a7...280

Det høres jo kjempebra ut! Jeg trodde faktisk ikke sånt var lov, men det er det vel da, og flere burde virkelig følge disse eksemplene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stjeling, for butikker taper det du måtte ha brukt senere på mat. Anonymous poster hash: 286b2...256

Ikke nødvendigvis, for det hindrer jo vel så mye at man handler mat hos konkurrenten. Men nå er det ikke så mye konkurranse å snakke om med Norgesgruppen, da.

Anonymous poster hash: b4808...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet engang på Halvorsens konditori og på lørdager fikk vi lov til å ta med oss hjem det som var igjen av kakene - nom nom..

Anonymous poster hash: 3d55e...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du tok ikke mine 2 punkter / antatte premiss.

Jeg hadde som er premiss: hva om den ansatte uansett IKKE ville ha handlet i denne butikken - les: ergo går ikke butikken glipp av en inntekt den ellers ikke ville ha hatt uansett.

 

Da skjønte du ikke hva jeg mente.

 

Jobber på rema

Handler på kiwi over gaten

Tar gratis mat fra rema

Handler mindre på kiwi over gaten

 

 

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og du synes ikke det er sykelig at vi prioriterer profitt fremfor miljø og sultende mennesker?

Anonymous poster hash: 2c6c8...fb2

 

 

Tja, hvis det å være mennesklig er sykelig så... For å stille deg et motspørsmål. Ville du personlig gått ned f.eks. 5 prosent i lønn hvis det hadde hjulpet miljøet? Reiser du med fly på ferie? I såfall må jo det være sykelig, da du velger din egne opplevelser foran miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da skjønte du ikke hva jeg mente.

 

Jobber på rema

Handler på kiwi over gaten

Tar gratis mat fra rema

Handler mindre på kiwi over gaten

 

 

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

 

 

 

Som en løsning kunne de solgt disse varene til ansatte til halv pris eller lavere.    Glemmer ikke den gangen vi kasta biff og lammekoteletter for tusenvis av kroner på lørdagen som ikke gikk ut på dato før mandagen. PÅ Prix og Meny hender det at de har en halv pris disk på varer som går ut samme dag eller dagen etter. Da er det jo bare å handle og hive i frysa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Da skjønte du ikke hva jeg mente.

Jobber på rema

Handler på kiwi over gaten

Tar gratis mat fra rema

Handler mindre på kiwi over gaten

Anonymous poster hash: 8201f...a1c

Er det Rema sitt problem at en ansatt handler mindre på KIWI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...