Gå til innhold

Bruken av ordet biomor - splittet fra Stebarn som tror jeg er reservemamma


MariaHP

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo bare si at jeg selv bruker det til min mor, når jeg skiller mellom min stemor og biologisk mor.

Jeg kaller begge for mamma, hvordan ellers skal folk vite forskjellen? Ser ikke noe galt i det. Jeg elsker begge to, selv om min stemor ikke kom inn i familien før jeg var 6 år er hun fortsatt min mamma akkurat som biomor er min mamma.

Skjønner ikke problemet.

Anonymous poster hash: bdfb8...34d

Deg om det.

Dette er bo meget spesielt. De aller, aller fleste har kun en (1) mor og det er ikke behov for å spesifisere det ved å understreke at hun er den biologiske moren - som om folk gikk rundt og lurte på hvem den "egentlige" moren er.

Det er vanlig å kalle andre personer ved deres fornavn.

Så kaller man mor for mor.

Positiv hilsen gjest :):)

Anonymous poster hash: c0976...548

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deg om det.

Dette er bo meget spesielt. De aller, aller fleste har kun en (1) mor og det er ikke behov for å spesifisere det ved å understreke at hun er den biologiske moren - som om folk gikk rundt og lurte på hvem den "egentlige" moren er.

Det er vanlig å kalle andre personer ved deres fornavn.

Så kaller man mor for mor.

Positiv hilsen gjest :):)

Anonymous poster hash: c0976...548

Ja, deg om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt:

Fordi språk er makt. Du bruker hersketeknikk ved å skrive "du forstår jo hva jeg mener" og "forstår ikke at det er noe å diskutere".

Vennlig hilsen meget positiv gjest :):):)

Anonymous poster hash: c0976...548

Hvordan er det hersketeknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det hersketeknikk?

Man dysser ned viktigheten av andres synspunkt (at språk er viktig og betyr noe).

Man bagatelliserer andres meninger.

Man sier "du forstår jo hva jeg mener, ikke sant". (Personen i andre enden blir med dette "holdt nede og tilbake").

Vennlig hilsen positiv gjest :):):)

Anonymous poster hash: c0976...548

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dysser ned viktigheten av andres synspunkt (at språk er viktig og betyr noe).

Man bagatelliserer andres meninger.

Man sier "du forstår jo hva jeg mener, ikke sant". (Personen i andre enden blir med dette "holdt nede og tilbake").

Vennlig hilsen positiv gjest :):):)

Anonymous poster hash: c0976...548

For det første så skrev jeg "du forstår vel hva HUN mener" og det var for å få frem at Ts ikke mente noe vondt mot mødre med å skrive biomor. Og når jeg skriver "forstår ikke hvorfor diskutere det" så mener jeg virkelig at jeg ikke forstår hvorfor folk henger seg opp i det! Det er ikke brukt hersketeknikk i det jeg skriver. Jeg bare diskuterer. Men du der i mot, du rakker ned på stemødre og tror det hjelper å skrive positiv hilsen gjest med masse smilefjes bak for å skjule at du er frustrert over disse stemødrene...
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

noen sier ikke biomor, ingen kaller noen det, det er kun noe man skriver på kg.

Men hvorfor bryr du deg?

Jeg er mamma selv, og driter i hva andre kaller meg. Biomor. Biologisk mor. Mor.

Jeg gir blaffen!

Bry deg heller med hva tråden handler om eller så kan du la være å svare.

Sorry men blir så irritert. Folk er så utrolig hårsåre.

Virker som mødre er liiiiiivredde for å bli nedgradert eller kjørt over av stemødrene. Hva andre kaller deg/oss gjør oss ikke til mindre verdige mødre. Vi har gått med disse barna i magen i 9 mnd, født dem og oppdratt dem. Hva andre kaller det får da vel være opp til dem. Om de kaller oss biomor for å provosere, be my guest. Kunne ikke brydd meg mindre. Jeg vet hva vi er verdt uansett og ingenting kan endre på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vena Cava

Deg om det.

Dette er bo meget spesielt. De aller, aller fleste har kun en (1) mor og det er ikke behov for å spesifisere det ved å understreke at hun er den biologiske moren - som om folk gikk rundt og lurte på hvem den "egentlige" moren er.

Det er vanlig å kalle andre personer ved deres fornavn.

Så kaller man mor for mor.

Positiv hilsen gjest :):)

Anonymous poster hash: c0976...548

De fleste ja.

Men jeg ser ikke helt problemet med at hun har et så godt forhold til sin stemor at hun faktisk ser på henne som en mamma nr2. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bryr du deg?

Jeg er mamma selv, og driter i hva andre kaller meg. Biomor. Biologisk mor. Mor.

Jeg gir blaffen!

Bry deg heller med hva tråden handler om eller så kan du la være å svare.

Sorry men blir så irritert. Folk er så utrolig hårsåre.

Virker som mødre er liiiiiivredde for å bli nedgradert eller kjørt over av stemødrene. Hva andre kaller deg/oss gjør oss ikke til mindre verdige mødre. Vi har gått med disse barna i magen i 9 mnd, født dem og oppdratt dem. Hva andre kaller det får da vel være opp til dem. Om de kaller oss biomor for å provosere, be my guest. Kunne ikke brydd meg mindre. Jeg vet hva vi er verdt uansett og ingenting kan endre på det.

Du bør akseptere st andre føler det annerledes enn deg.

Hårsår - hva mener du det betyr: følsom, sensitiv? I så fall er det en styrke (som du åpenbart mangler?).

Hvorfor ergre deg over at andre reagerer på noe som du ikke bryr deg om?

Hvem tror du at du er - Ghandi som alle må følge?

Vennlig hilsen positiv og vennlig gjest :):):)

Anonymous poster hash: c0976...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bryr du deg?

Jeg er mamma selv, og driter i hva andre kaller meg. Biomor. Biologisk mor. Mor.

Jeg gir blaffen!

Bry deg heller med hva tråden handler om eller så kan du la være å svare.

Sorry men blir så irritert. Folk er så utrolig hårsåre.

Virker som mødre er liiiiiivredde for å bli nedgradert eller kjørt over av stemødrene. Hva andre kaller deg/oss gjør oss ikke til mindre verdige mødre. Vi har gått med disse barna i magen i 9 mnd, født dem og oppdratt dem. Hva andre kaller det får da vel være opp til dem. Om de kaller oss biomor for å provosere, be my guest. Kunne ikke brydd meg mindre. Jeg vet hva vi er verdt uansett og ingenting kan endre på det.

Hvorfor bryr du deg så lite? Hvorfor oppfører du deg som en bulldoser og traktor?

Kan du ikke akseptere Bentley eller el.bil?

Anonymous poster hash: c0976...548

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bryr du deg?

Jeg er mamma selv, og driter i hva andre kaller meg. Biomor. Biologisk mor. Mor.

Jeg gir blaffen!

Bry deg heller med hva tråden handler om eller så kan du la være å svare.

Sorry men blir så irritert. Folk er så utrolig hårsåre.

Virker som mødre er liiiiiivredde for å bli nedgradert eller kjørt over av stemødrene. Hva andre kaller deg/oss gjør oss ikke til mindre verdige mødre. Vi har gått med disse barna i magen i 9 mnd, født dem og oppdratt dem. Hva andre kaller det får da vel være opp til dem. Om de kaller oss biomor for å provosere, be my guest. Kunne ikke brydd meg mindre. Jeg vet hva vi er verdt uansett og ingenting kan endre på det.

Hvorfor bryr du deg? Du blir så irritert skriver du, det er mer enn hva jeg blir

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke liker ordet biomor er jo sure mødre som er redde for å bli nedgradert. Slapp av! Barna deres er vel fullt klart over hvem som er deres mor selv om det er en stemor i bildet. Anonymous poster hash: 8c5b4...3cd

Det er en idiotisk påstand.

Det er faktisk ikke slik at de fleste barn i landet har en stemor.

Det er ikke en konkurranse om barnets gunst hva man skal kalles.

Men Biomor er misvisende og upassende.

Jeg likte sammenligningen med sæddonor som blir det mann kan kalle mannen. En biologisk mor er ikke nødvendigvis som barnets mor å regne engang. Det er upresist og skapt av de såkalte debattantene her på KG.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør akseptere st andre føler det annerledes enn deg.

Hårsår - hva mener du det betyr: følsom, sensitiv? I så fall er det en styrke (som du åpenbart mangler?).

Hvorfor ergre deg over at andre reagerer på noe som du ikke bryr deg om?

Hvem tror du at du er - Ghandi som alle må følge?

Vennlig hilsen positiv og vennlig gjest :):):)

Anonymous poster hash: c0976...548

Personangrep,innlegg er rapportert!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Det som er problemet med å bruke "biomor" i en slik sammenheng, er at begrepet allerede har en betydning.

Ved å lage egne definisjoner av et etablert begrep, skaper man rom for misforståelser.

 

Se bare på bruken av nyordet "NAVer".

Egentlig betydning er at dette er en person som urettmessig mottar støtte fra NAV, og når noen sier at de er "NAVere" er det implisitt at personen innrømmer å være en trygdesnylter.

 

Slik er det med "biomor" også.

Egentlig betydning av "biologisk mor" er "den som ga liv til/fødte barnet", og blir brukt i adopsjon- /fosterhjemssammenheng, der biologisk mor ikke er omsorgsgiver.

Når noen da omtaler mor som "den som ga liv til/fødte barnet", er det implisitt at dette ikke er den som har omsorg.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare sett stemødre her inne på kvinneguiden som bruker begrepet biomor om stebarnas mor, aldri ellers i det virkelige liv eller annen form for media med mindre det er snakk om de som har adoptert et barn om omtaler den biologiske moren som ga liv til barnet.

 

Tror at alle skjønner hvem dere mener når dere sier moren til barna..

 

En annen ting: dere stemødre som bruker begrepet biomor, hvorfor skriver dere aldri biofar? Det har jeg aldri lest her inne. Da er det bare ordet faren som blir brukt. 

 

Er iallefall glad for at stemor til mitt barn aldri omtaler meg som biomor. Og jeg sier aldri biofar om jentas far. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi der er et nyoppfunnet, upresist og nedlatende ord kanskje?

Vi skriver ikke pakkis eller fattiglus selv om alle sikkert ville skjønt hva vi mente.

 

Rotemor,dessverre har du feil her.Biomor /far et ord som er blitt brukt i mange år.Da for de som er adopterte/fosterbarn osv.

Biologisk mor er langt, og derfor brukes biomor oftere.

 

Jeg er selv adoptert ,og alle i adoptivgruppa bruker biomor/biofar/biofamilie hyppig.

Og ikke på noen som helst måte,negativt eller nedsettendes i utrykk/form

Anonymous poster hash: cd7f3...071

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sprettballen

 

 

 

Jeg er selv adoptert ,og alle i adoptivgruppa bruker biomor/biofar/biofamilie hyppig.

Og ikke på noen som helst måte,negativt eller nedsettendes i utrykk/form

Anonymous poster hash: cd7f3...071

 

I slike tilfeller, der det er nødvendig å skille mellom biologisk familie og omsorgsgivende familie, er det både naturlig og riktig å bruke dette ordet.

 

Utenfor en slik setting er det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om denne tråden. :fnise:

Anonymous poster hash: fcdef...f1c

Hahahahaha!!!! de sier en god latter forlenger livet! Tror den tråden gjorde livet mitt 10 år lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg personlig setter pris på når folk skriver biomor jeg da. Da er det noen ganger enklere å følge med i tråden da enkelte skriver veldig kronglete.....

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er noe å bli fornermet over...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg personlig setter pris på når folk skriver biomor jeg da. Da er det noen ganger enklere å følge med i tråden da enkelte skriver veldig kronglete.....

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er noe å bli fornermet over...

Jeg tror egentlig ikke at det er så mange som blir fornærmet (selv om det sikkert er noen få som blir det også). De fleste av oss er nok bare litt forundret over hvorfor det er nødvendig med et mer innviklet begrep (biomor) enn det som allerede finnes og er veldig beskrivende (mor).

Anonymous poster hash: b6953...33c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...