Harlekin Skrevet 11. august 2015 #81 Skrevet 11. august 2015 Nei, når det gjelder vold (kaste ting, slå, bite, dytte eller lignende) så blir man SINT! Veldig sint! Unger skal lære at slike ting er strengt forbudt. Det er måte på hvor mye man skal forklare ting, når en fireåring ikke vet at dette er galt er det noe som har klikket et sted på veien. Målet helliger middelet når det gjelder handlinger som kan skade andre. TS skal være glad det ikke var jeg som var venninna, jeg hadde blitt sint på guttungen selv jeg. Samme om det er en toåring eller tiåring som kaster noe på meg, jeg blir sint, og tolererer ikke slik oppførsel. Unger har ikke vondt av å få tydelige beskjeder! (Og når barnet ikke har lært det enda på fire år, så er det på tide å endre oppdragelsesmetode!!) Anonymous poster hash: 16235...443 Nå har TS fortalt at dette var en lekeedderkopp, og da er det ganske tydelig at barnet lekte her, altså ville prøve å skremme venninnen med en lekeedderkopp. Det er ikke snakk om vold, alvorlig talt. Snakk om å overdrive. Guttungen ville åpenbart ikke skade noen, kun ha det moro med å skremme en voksen med edderkoppen. Typisk en ting mange barn, og flere voksne, kunne finne på. 6
sjøhest Skrevet 11. august 2015 #82 Skrevet 11. august 2015 Hjelpes for noen nesevise folk her. De fleste 4-åringer kan bli revet med og kaste en MYK leke rundt. Det kunne jenta mi også, hadde det vært en hard bil derimot hadde det vært verre. Ts har rett og venninna er dust. 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #83 Skrevet 11. august 2015 Jeg tolker det som at ungen har kjedet seg og ville at gjesten skulle gå/gjesten var dum/ville ha mamma for seg selv. Hvorfor ellers kaste noe? Tulle gjør man med folk man er trygg på, feks familie og barnehageansatte. Hiver man noe i ansiktet på gjester, så er det av frustrasjon. Enten man er 4 eller 40 Anonymous poster hash: fc5f2...876 2
jente 82 Skrevet 12. august 2015 #84 Skrevet 12. august 2015 tror dere sliter med barneoppdragelsen begge to. Først og fremst hun som gjennomfører det der, men også du som mener det "kan være greit å sitte alene på rommet til man har blitt snill" Jeg er veldig motstander av å bruke soverommet til barn som et sted for straff. Bruk heller en krakk eller trapp utenfor der andre sitter. Synes egentlig TS gjorde rett i sin måte. Hun tok barnet ut av situasjonen og pratet med det alene og det er flott! Enig i at kjefting og skriking ikke hører hjemme,da lærer barnet at det er Ok....meeen skal ærlig innrømme at en gang i blant har jeg også kjeftet litt vel høyt. 1
SiMa Skrevet 12. august 2015 #85 Skrevet 12. august 2015 Kanskje jeg blandet deg og ts? Syns du det er greit å slå bare man ikke gjør det så hardt ? ..... det kan jo være lek... du skjønner hva jeg mener.... Det kan hende, jeg har i alle fall ikke en sønn på fire. Det er ikke greit å slå. Det er ikke greit å kaste ting på andre. Men: det er verre å slå hardt enn forsiktig, det er verre å kaste noe tungt og hardt enn noe lett og mykt. Hva som foregikk i fireåringens hode vet jeg ikke, men selv om det skulle vært en "invitasjon til lek" er det ikke greit å gjøre det på den måten. Noe ts gjorde klart for han. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #86 Skrevet 12. august 2015 Interessant å lese at mange har så ulike meninger omkring dette. Barneoppdragelse er jo egentlig et ganske sårt tema. Det merker iallfall jeg etter å ha lest en del av disse svarene. Jeg ville egentlig ikke ha tilbakemelding på måten jeg taklet situasjonen på, men heller om det var ok av venninna mi å kommentere situasjonen, og på den måten det ble lagt frem på. Oppfattet det som spydig og som om hun mener at dattera hennes er mye bedre fordi hun så og si aldri har opplevd at hun har gjort noe galt.. Fikk også et perspektiv på situasjonen. Han kastet en lekeedderkopp. Det kan jo tenkes at han bare ville tulle, og ikke kastet for å være slem? Vi har pleid å leke med den før, og han synes det er gøy når jeg later som om jeg blir redd. Jeg skulle kanskje spurt ham om hensikten bak kastet, og så fortalt at kasting uansett ikke er greit da man kan skade noen. Man lærer av sine feil, enten man er barn eller voksen. Og jeg vil gjerne få slippe å høre at min sønn er uoppdraget pga dette. Barn er som oss voksne forskjellige. Noen er rolige av natur, mens andre vil gi foreldre litt mer utfordringer. At de som havner i siste kategori blir betegnet som uoppdraget, kan kun komme fra barnløse eller foreldre som har hatt kun rolige barn (og som (gud forby) aldri har funnet på å kaste en leke i hele sitt liv)!Anonymous poster hash: a3169...c1a 1
Gjest Vena Cava Skrevet 12. august 2015 #87 Skrevet 12. august 2015 Er egentlig litt enig med venninna di jeg. Spiller ingen rolle om tingen han kastet var laget av skumgummi eller metall. Man kaster ikke ting i ansiktet på folk. Og når ungen er 4 år, så er han stor nok til å forstå dette. Spiller heller ingen rolle om det er besøk til stede eller ikke. Det bør være samme oppdragelse og irettesetting uansett om man er alene med ungen eller ikke. Jeg er ikke noe mildere mot barna selv om det er besøk til stede eller vi er hos andre. De må jo lære seg å oppføre seg uansett hvor de er/hvem de er sammen med.
sjøhest Skrevet 12. august 2015 #88 Skrevet 12. august 2015 Han er bare 4 da, de glemmer seg fort og får ideer. Betyr ikke at han er uoppdragen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå