Luckiness Skrevet 10. august 2015 #41 Skrevet 10. august 2015 Hun forteller om metoder som å knipse på fingrene (straffbart?) og la ungen sitte alene på rommet til hun har blitt "snill". Der siste kan jo være greit, men jeg synes det er greit at jeg sitter på rommet og snakker med min sønn. Synes det gir best effekt.Anonymous poster hash: a3169...c1a Nytter hvertfall ikke å plassere barnet på et rom uten å fortelle hva som er rett og galt. Barnet vil ikke forstå hvorfor h*n må sitte på rommet og "skamme" seg. Foreldre må lære barna hva som er rett og galt. Både forebygge ubehagelige situasjoner og takle situasjoner som oppstår underveis. En skal heller ikke knipse på fingrene til et barn. Kanskje hun mente å knipse sine fingre for å få oppmerksomheten til barnet? Uansett...om et barn kaster en leke på en og moren knipser barnet på fingrene...Så har både barnet og moren gjort samme gale tingen. Og barnet vil ikke lære. Evt barnet lærer at den ikke skal gjøre den visse tingen og går rundt å er redd moren og morens reaksjoner etterhvert som barnet gjør ting. 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #42 Skrevet 10. august 2015 Kan godt være at venninna di faktisk sa det som enhver ellers ville tenkt ? Sett pris på at hun er ærlig. Klart det er kjipt og sårende når noen påpeker at barnet ditt er uoppdragent. Svelg stoltheten og gå i deg selv. Det som er underlig er at du bagateliserer hendelsen ved å skriver "...kaster en liten leke i ansiktet på venninna mi (sånn skumgummileke som er nesten vektløs..."Er det mer greit av barnet ditt å kaste en leke i ansiktet på noen om den veier lite eller mindre enn en hvilke som helst annen leke ? Dette bør du ta til deg TS!Anonymous poster hash: 6c29e...f6b 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #43 Skrevet 10. august 2015 Hun venninnen din fortjente å få en ting i trynet sitt Synes du gjorde alt riktig. Fortalte han det var galt og at han måtte si unnskyld. Og han sa faktisk unnskyld. Hva hadde hun gjort om sin datter kastet en leke på en? Nei, hun gjør ikke alt riktig. Hun tar ikke tak i problemene med ungen sin sånn at han kan fortsette å herje når han havner i skolealder. Er alltid sånne barn som blir bråkete og vanskelige i timer og plager andre, fordi de har foreldre som lærer dem at de ikke kan brukes kjeft på. Hun skal være rimelig glad venninna ikke kjeftet å han, det hadde han fortjent, og da lærer de som regel. Nei, det er irriterende med uoppdragende barn spesielt når de er det fordi foreldre godtar alt mulig uten å straffe ungene. Anonymous poster hash: 9b6c5...15a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #44 Skrevet 10. august 2015 Hadde hun snakket slikt om min unge hadde hun fått høre...Anonymous poster hash: 14186...8b2 Mens ungen din ikke får høre det når han kaster ting på andre...Foreldre med store ego, bare å le av dem. sett dem på plass foran ungene sine så de blir nødt til å sette seg i respekt blant sine egne barn ved å ta tak i problemene med dem. Anonymous poster hash: 9b6c5...15a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #45 Skrevet 10. august 2015 HAHA Nei, det er ikke straffbart å knipse på fingrene HAHA jo det er det.http://www.nrk.no/sorlandet/domt-for-a-knipse-datter-som-bannet-1.11928035Anonymous poster hash: fc5f2...876
Sirah Skrevet 10. august 2015 #46 Skrevet 10. august 2015 Jeg hadde faktisk blitt skikkelig sur om min venninnes fireåring hadde kastet noe i ansiktet på meg med vilje. En fireåring er gammel nok til å skjønne at man ikke gjør slikt. Du må nok gå i deg selv TS og se om barneoppdragelsen din fungerer som den skal. Sier IKKE at venninnen din har mer rett enn deg, men en plass har jo barnet ditt gått glipp av noe. 9
Luckiness Skrevet 10. august 2015 #47 Skrevet 10. august 2015 Nei, hun gjør ikke alt riktig. Hun tar ikke tak i problemene med ungen sin sånn at han kan fortsette å herje når han havner i skolealder. Er alltid sånne barn som blir bråkete og vanskelige i timer og plager andre, fordi de har foreldre som lærer dem at de ikke kan brukes kjeft på. Hun skal være rimelig glad venninna ikke kjeftet å han, det hadde han fortjent, og da lærer de som regel. Nei, det er irriterende med uoppdragende barn spesielt når de er det fordi foreldre godtar alt mulig uten å straffe ungene. Anonymous poster hash: 9b6c5...15a Jeg må få mene at hun gjør det riktig. Hva vet du om hvordan hun oppdrar ham ellers? Nå vet vi kun om denne situasjonen og hvordan hun håndterte den. Og vi vet ikke hva hun sa til ham på rommet. Kanskje hun fortalte hva som var rett og galt, spurte gutten hva han synes, kanskje han var enig i at det var galt? Hvordan vet du at han pleier å herje? Kanskje dette var den ENE gangen han kastet en leke på en? Akkurat som om at et barn en gang kan si til en person "du er så stygg og ekkel". Noen ting er engangstilfeller. Betyr ikke at barnet hjerer hele tiden og blir bråkmaker på skolen. Og deg om å ville oppdra barn ved å straffe dem...Jeg er mer for at man snakker med barnet om hva som er rett og galt, og lærer barna hva de skal gjøre om de har "tabbet seg ut" og gjort noe gale. Som f.eks. å si unnskyld og beklage ovenfor personen/de det har gått utover. Og ikke la barnet sitte på rommet å "skamme" seg uten å bli forklart rett og galt. Eller få husarrest og den slags. Men kommer jo an hva du mener er straff da... 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #48 Skrevet 11. august 2015 En tre til fireåring som slår. Hva gjør man da? Timeout?Anonymous poster hash: 7f3b2...b3d
absinthia Skrevet 11. august 2015 #49 Skrevet 11. august 2015 (endret) Jeg ser at noen her glemmer at fireåringen kanskje hadde en annen hensikt med å kaste dette lille vektløse gummidyret på venninnen, enn å være slem. - Det kunne jo godt tenkes at han skulle være morsom og lekeskremme henne med selve dyret. Jeg har selv fått lekeedderkopp og andre lignende kastet på meg, uten at det var vondt ment, - bare ubetenksomt. Synes ts tok dette på en helt grei måte. Barn i denne alderen gjør iblant merkelige ting, fordi de er impulsive, har ofte ikke noe med oppdragelse å gjøre. Edit: Ser nå, at det bare står at det er en skumgummileke og ikke nødvendigvis et lekedyr, men hensikten hans kunne jo være den samme likevel. Endret 11. august 2015 av absinthia 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #50 Skrevet 11. august 2015 Syns du taklet det helt forbilledlig jeg, og syns besøket ditt gikk for langt i å legge seg opp i det. Anonymous poster hash: 287fb...041 1
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 11. august 2015 #51 Skrevet 11. august 2015 Synes at når det gjelder barneoppdragelse så burde det være individuelt hvordan en hver forelder takler det og hvilken metoder de mener er rett. Så lenge det ikke har noen som helst destruktivt påvirkning mot barnet. Det jeg merket mest var måten venninna di reagerte på der i slutten, det at ho sa ho var glad ho hadde en veloppdragen datter. Å si det på den måten til deg er som å hevde seg sjølv over deg, som om ho er mye bedre enn deg. Det viser jo også mer hvordan ho er som person, og hvis en person føler at h*n trenger å hevde seg over en annen for å føle seg bedre, da er det også en form for usikkerhet i vedkommende. Vi kan ikke unngå å møte på uenigheter mellom oss og andre noen ganger, men hvis vi er uenige så kan vi lytte til vedkommende's råd og så å velge hva vi mener passer best for oss.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #52 Skrevet 11. august 2015 Synes du taklet det helt supert jeg TS, på en fin og rolig måte. Uten hysterisk kjefting som som foreldre faktisk kan tillate seg å gjøre. Hun venninna di virker jo helt utrolig vanskelig og sær da. Hvem i verden har ikke hatt en barn som av og til har kastet noe... Hallo - det var en vektløs skumleke (eller noe sånt), altså ville jo barnet bare ha litt oppmerksomhet. Den venninnen ville jeg faktisk vurdert å be igjen, for en sånn bedreviter kan du ikke ha det særlig hyggelig med TS. Anonymous poster hash: 6ce50...cd4 1
regine Skrevet 11. august 2015 #53 Skrevet 11. august 2015 Både TS og andre som er heeelt enige med henne: Mener dere virkelig at dere oppdrar barna deres i et vakum, i den forstand at INGEN andre noensinne har lov til å påpeke at man også kan gjøre ting på en annen måte? Dere vet selv best, uansett, og dermed er det en fornærmelse av verste sort hvis noen sier dere imot hva gjelder barneoppdragelsen? Selv vet jeg at jeg har fått både aha-opplevelser og blitt en bedre oppdrager fordi andre også kunne komme med innspill. Jeg mener ikke med dette at TS gjorde noe galt i situasjonen - det mener jeg igrunn ikke noe særlig om - men spør/kommenterer på generelt grunnlag, basert på en del tråder som denne. 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #54 Skrevet 11. august 2015 Eksen? Min samboer døde for to år siden!! Jeg foretrekker å gjøre det slik jeg gjorde det, fremfor å eksplodere og be ungen gå på rommet. Anonymous poster hash: a3169...c1a TS, jeg synes du løste dette fint :-) Gjesten din var noe frekk.Anonymous poster hash: ce403...a1f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #55 Skrevet 11. august 2015 Både TS og andre som er heeelt enige med henne: Mener dere virkelig at dere oppdrar barna deres i et vakum, i den forstand at INGEN andre noensinne har lov til å påpeke at man også kan gjøre ting på en annen måte? Dere vet selv best, uansett, og dermed er det en fornærmelse av verste sort hvis noen sier dere imot hva gjelder barneoppdragelsen? Selv vet jeg at jeg har fått både aha-opplevelser og blitt en bedre oppdrager fordi andre også kunne komme med innspill. Jeg mener ikke med dette at TS gjorde noe galt i situasjonen - det mener jeg igrunn ikke noe særlig om - men spør/kommenterer på generelt grunnlag, basert på en del tråder som denne. Ja - jeg blir veldig fornærmet om noen pirker på måten jeg har oppdratt mine barn på. Jeg kjenner mine barn best, og vet best hva som funker for oss. Jeg har aldri vært av den typen som oppdrar med konsekvenser, husarrest, sitte på rommet alene osv. Jeg har alltid snakket med mine barn, og ikke til de. Og jeg hater virkelig om noen kommenterer det, for det har blitt gjort. Men også motsatt, skryt pga at deg aldri har "overkjørt" de med regler og straff. Jeg har fulgt hjertet mitt ganske enkelt, og det har fungert bra. Anonymous poster hash: 6ce50...cd4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #56 Skrevet 11. august 2015 Både TS og andre som er heeelt enige med henne: Mener dere virkelig at dere oppdrar barna deres i et vakum, i den forstand at INGEN andre noensinne har lov til å påpeke at man også kan gjøre ting på en annen måte? Dere vet selv best, uansett, og dermed er det en fornærmelse av verste sort hvis noen sier dere imot hva gjelder barneoppdragelsen? Selv vet jeg at jeg har fått både aha-opplevelser og blitt en bedre oppdrager fordi andre også kunne komme med innspill. Jeg mener ikke med dette at TS gjorde noe galt i situasjonen - det mener jeg igrunn ikke noe særlig om - men spør/kommenterer på generelt grunnlag, basert på en del tråder som denne. Veldig enig dette. Virker som en del av de som får barn blir hårsåre på kommentarer om barneoppdragelse? Det går vel an å ha selvinnsikt og se at situasjoner kan løses på flere måter enn akkurat hvordan DU gjør det med dine barn hele tiden? Anonymous poster hash: 44cf6...46d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #57 Skrevet 11. august 2015 Sorry, men hva pokker gjorde TS feil? Hun tok ungen til side og forklarte hva som var galt. I mitt hode vil en 4 åring ha behov for å vite hva galt man har gjort og ha man gjør for å rette opp igjen. Det hadde vært feil å kjefte og smelle og stengt han inne på rommet. Hvis ungen til TS forstod og virkelig mente at han var lei seg så hånterte hun det veldig bra. Barnet slapp og å bli ydmyket og flau over å bli irettesatt forran veninna. Veninna var frekk, ikke av de verste, men unødvendig når barnet faktisk beklaget seg. Anonymous poster hash: 531b9...5f6 4
regine Skrevet 11. august 2015 #58 Skrevet 11. august 2015 Ja - jeg blir veldig fornærmet om noen pirker på måten jeg har oppdratt mine barn på. Jeg kjenner mine barn best, og vet best hva som funker for oss. Jeg har aldri vært av den typen som oppdrar med konsekvenser, husarrest, sitte på rommet alene osv. Jeg har alltid snakket med mine barn, og ikke til de. Og jeg hater virkelig om noen kommenterer det, for det har blitt gjort. Men også motsatt, skryt pga at deg aldri har "overkjørt" de med regler og straff. Jeg har fulgt hjertet mitt ganske enkelt, og det har fungert bra.Anonymous poster hash: 6ce50...cd4 Du mener altså at det er du og bare du som har rett - og at ingen andre kan bidra til å gjøre oppdragelsen bedre? Må si jeg blir litt satt ut av an slik holdning, rett og slett fordi ingen av oss er utlært bare fordi vi får barn. 1
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 11. august 2015 #59 Skrevet 11. august 2015 Veldig enig dette. Virker som en del av de som får barn blir hårsåre på kommentarer om barneoppdragelse? Det går vel an å ha selvinnsikt og se at situasjoner kan løses på flere måter enn akkurat hvordan DU gjør det med dine barn hele tiden? Anonymous poster hash: 44cf6...46d Så lenge de som kritiserer også tåler å få kritikk tilbake igjen sjølv. I mange tilfeller er det mange av de som kritiserer som blir sure om andre kritiserer dem igjen. Så da spørs det jo hvem som er virkelig hårsår? Men joda, det er ikke noe galt med å høre på andre's råd. Men om en er enig eller ikke, eller hvis det i det hele tatt passer inn i personen's situasjonen vil være noe den andre må finne ut av og velge sjølv. Noen råd er kloke, andre råd er ikke det.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #60 Skrevet 11. august 2015 Du mener altså at det er du og bare du som har rett - og at ingen andre kan bidra til å gjøre oppdragelsen bedre? Må si jeg blir litt satt ut av an slik holdning, rett og slett fordi ingen av oss er utlært bare fordi vi får barn. Ja, ift mine barn så tenker jeg det. Irriterer meg grenseløst over alle de som mener at nekting av lørdagsgodt, ta fra ipad, kjefting ol er det eneste saliggjørende. Jeg har gjort det som har falt mest naturlig for meg, altså å snakke med barna. Har aldri ment at jeg har fasiten på barneoppdragelse, men har bare gjort det jeg har syntes var rett - og det har ingen noenting med! Anonymous poster hash: 6ce50...cd4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå