Gå til innhold

Hvorfor velferdsstaten var en god idé, og hvorfor den ikke er det lenger.


Gjest Walden

Anbefalte innlegg

Jøss, hvem ER du egentlig?

 

Tror du jeg mener store korporasjoner i denne sammenhengen, eller tror du jeg mener tillit eller tiltro? 

 

Beklager at jeg ikke kom på det norske ordet med en gang - jeg er amerikansk. 

 

Du synes analysen min er dårlig og ønsker ikke debattere. Ok..

 

Kan jeg spørre hvorfor du er så hatefull og sint? Jeg synes oppførselen din er veldig interessant. Siden du er anonym bruker kan du jo kanskje svare ærlig.

Ikke at jeg nødvendigvis tror det er sant.

Anonymous poster hash: f75b0...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så det er derfor han kritiserer Norge så mye?

Anonymous poster hash: 25385...afe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det er derfor han heier på Donald Trump!

 

quote-i-am-the-only-one-who-can-make-ame



Anonymous poster hash: abd1a...73b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi?

Du skrev jo at du var amerikaner.....?

Anonymous poster hash: f75b0...e49

 

Jeg skriver mye rart om meg selv for å forvirre :)

Det er så merkelig mye personfokus her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Ja, bønder fikk lån uten sikkerhet på 30 tallet fordi vi hele tiden har hatt et samfunn med mye trust. Hva er det du ikke skjønner? Du og fire andre :D Vi hadde IKKE velferdssamfunn på 30-tallet. Men vi hadde et homogent og trygt og "trustfullt" samfunn.

Hva har jeg blitt "tatt" for egentlig? :D

Kan du komme med kilder på at bønder fikk lån uten sikkerhet. Det hørtes feil ut på flere nivåer, dels i forhold til økonomimodellen i Norge på denne tiden, som lå tiår etter bl annet USA men dels også fordi banker var anderledes i Norge.

Velferdsmodellen i Norge har strengt tatt røtter langt tilbake, før Bismarck; mye fordi der ikke er livsgrunnlag i Norge uten en slik modell: du kan etablere relativt frie markedet i områder med overflod av mat og du kan gjøre det i områder med total selvforsyning (altså at du innen territoriet ikke er avhengig av handel, men ett land som Norge har vært veldig avhengig av det sosiale samhandlinger og det har ført til at behovet for velferdsordninger har vært her siden vikingetiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter å leser litt om velferdsstaten, fritt marked osv, og slik jeg ser det så var Norge/skandinavia veldig gode kandidater for et velferdssystem. For det første hadde de nordiske landene hatt oppgangstider pga det frie markedet på 30-tallet. I mens USA og endel andre land prøvde å øke størrelsen på statlig kontroll, så slapp norden fri markedskreftene og kom seg ut av resesjon i løpet av 10-12mnd, i mens i USA og europa varte det i over 10 år og akumulerte i andre verdenskrig. 

 

Så hvorfor fungerte velferdsstaten så godt i Skandinavia? Jeg tror;

 

1. Fordi vi har et kaldt klima. Bøndene (som eide sitt eget land -fritt marked) jobbet beinhardt. Man var nødt til å preservere mat og tenke framover, samt samarbeide godt. 

 

2. På bakgrunn av bla 1) så var det et samfunn med svært høy "trust". Altså, folk hadde stor tiltro til hverandre. Bønder fikk lån i bankene uten noe sikkerhet, fordi man hadde svært stor tiltro til hverandre. Hvorfor? Fordi folk hadde sterk arbeidsmoral og god generell moral. Hvorfor?

 

3. Fordi vi var et homogent samfunn. Vi delte den protestantiske arbeidsmoralen. Vi kjente naboen. Vi delte samme kultur, hadde de samme preferansene osv.

 

 

Så hvorfor fungerer ikke velferdsstaten så bra lenger?

 

Ta et eksempel. HELLAS prøvde å introdusere velferdsstaten. Hva skjedde? Folk begynte å snylte, og alt gikk i dass (selvfølgelig godt hjulpet på vei av en korrupt byråkratisk europeisk sentralbank og korrupte politikere) 

 

I Sverige ser vi allerede at det rakner, og i Norge også. Kutt etter kutt etter kutt. Jeg legger skylden på en skødesløs og uansvarlig innvandringspolitikk. 

 

Ønsker du bevare velferdstaten så burde du stemme på partier som ønsker stille krav til folk. Er du innvandrer så må du bidra og opparbeide deg rettigheter. Og når du bidrar føler du deg integrert og velkommen, og da er det også mindre sannsynlig at du velger å snylte og være umoralsk. 

 

Noen tanker omkring dette? Jeg forventer selvsagt å bli hengt ut som ond og gal. Men man kan jo håpe at noen tar ballen :)

 

For å kutte helt inn til beinet: velferdsstaten er avhengig av at de aller fleste står sammen, og samarbeider for å opprettholde godene.

 

Om det blir sånn at mange ikke jobber, men lever "på andre", så vil velferdssamfunnet gå under. Det vil gå utover pensjon, sykelønnsordninger, svangerskapspermisjoner, osv osv. Så vi i vårt velferdssamfunn er avhengig av at de fleste bidrar. Det er sånn vi har lykkes hittil, men nå ser det ut som det kan bli en endring fordi vi har flere enn før som ikke bidrar til fellesskapet, men likevel mottar godene.

 

Innvandringspolitikken har nok betydning her. Det er ikke til å komme bort i fra. Men vi er forsiktige med å si det, for da er vi jo rasister og det som verre er. Med mange innvandrere som kommer fra krig og uro, er det også mange som har psykiske traumer som gjør at de har store vansker med å fungere normalt i vårt samfunn. Også i arbeidslivet. Vi burde være mer restriktive til å ta i mot flyktninger, for de koster mer enn vi har råd til på både kort og lang sikt. Og heller hjelpe dem der de er. 

 

Så må vi også se på skolepolitikken. Det har aldri vært så mange unge som nå, som faller ut av skolen, og blir Navere. De har angst og andre psykiske lidelser, som ingen skjønner hvor kommer fra. Samtidig har det aldri vært så høye krav til utdanning for å få seg jobb som nå. Pluss at man ikke lenger er å regne med hvis man "bare" har fagbrev. Så krav til utdanning er mye høyere enn før, og det fører til at flere ramler ut. Før kunne man jobbe seg opp fra ingenting, det kan man ikke lenger. Du skal til og med ha fagbrev for å vaske gulv!

 

Jeg savner også at folk føler det er viktig å delta i samfunnet til felles beste (velferdssamfunnet). Vi tar mye for gitt, og vi har så mange rettigheter at vi kanskje er blitt litt bortskjemte. Jeg er selv ufør, og nyter jo godt av godene sånn sett. Og jeg er veldig glad for at jeg slapp å bli en belastning for familien økonomisk.  Men før det har jeg jobbet i mange år. Nå har jeg begynt å jobbe igjen, og jeg er glad for at jeg har mulighet til det, selv med dårlig helse.

 

Jeg er en av dem som har følt på kroppen hvor mye velferdssamfunnet betyr både økonomisk og ellers. Og det igjen gjør at jeg selv vil bidra det jeg kan videre også. Mange andre har også følt på kroppen hvor mye velferdssamfunnet betyr. De har kunnet gå hjemme med unger et år etter fødsel, de har fått svangerskapspenger eller et engangsbeløp. Mange har kunnet få operasjoner uten at det har kostet noe, de har fått dyr kreftbehandling, de har kunnet leve godt som eldre fordi de får pensjon, de har fått penger når de er sykemeldte, de har fått dagpenger når de ikke har jobb.

 

I andre land har de ikke slike goder. Vi må ta vare på det vi har!

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7a13d...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å kutte helt inn til beinet: velferdsstaten er avhengig av at de aller fleste står sammen, og samarbeider for å opprettholde godene.

 

Om det blir sånn at mange ikke jobber, men lever "på andre", så vil velferdssamfunnet gå under. Det vil gå utover pensjon, sykelønnsordninger, svangerskapspermisjoner, osv osv. Så vi i vårt velferdssamfunn er avhengig av at de fleste bidrar. Det er sånn vi har lykkes hittil, men nå ser det ut som det kan bli en endring fordi vi har flere enn før som ikke bidrar til fellesskapet, men likevel mottar godene.

 

Innvandringspolitikken har nok betydning her. Det er ikke til å komme bort i fra. Men vi er forsiktige med å si det, for da er vi jo rasister og det som verre er. Med mange innvandrere som kommer fra krig og uro, er det også mange som har psykiske traumer som gjør at de har store vansker med å fungere normalt i vårt samfunn. Også i arbeidslivet. Vi burde være mer restriktive til å ta i mot flyktninger, for de koster mer enn vi har råd til på både kort og lang sikt. Og heller hjelpe dem der de er. 

 

Så må vi også se på skolepolitikken. Det har aldri vært så mange unge som nå, som faller ut av skolen, og blir Navere. De har angst og andre psykiske lidelser, som ingen skjønner hvor kommer fra. Samtidig har det aldri vært så høye krav til utdanning for å få seg jobb som nå. Pluss at man ikke lenger er å regne med hvis man "bare" har fagbrev. Så krav til utdanning er mye høyere enn før, og det fører til at flere ramler ut. Før kunne man jobbe seg opp fra ingenting, det kan man ikke lenger. Du skal til og med ha fagbrev for å vaske gulv!

 

Jeg savner også at folk føler det er viktig å delta i samfunnet til felles beste (velferdssamfunnet). Vi tar mye for gitt, og vi har så mange rettigheter at vi kanskje er blitt litt bortskjemte. Jeg er selv ufør, og nyter jo godt av godene sånn sett. Og jeg er veldig glad for at jeg slapp å bli en belastning for familien økonomisk.  Men før det har jeg jobbet i mange år. Nå har jeg begynt å jobbe igjen, og jeg er glad for at jeg har mulighet til det, selv med dårlig helse.

 

Jeg er en av dem som har følt på kroppen hvor mye velferdssamfunnet betyr både økonomisk og ellers. Og det igjen gjør at jeg selv vil bidra det jeg kan videre også. Mange andre har også følt på kroppen hvor mye velferdssamfunnet betyr. De har kunnet gå hjemme med unger et år etter fødsel, de har fått svangerskapspenger eller et engangsbeløp. Mange har kunnet få operasjoner uten at det har kostet noe, de har fått dyr kreftbehandling, de har kunnet leve godt som eldre fordi de får pensjon, de har fått penger når de er sykemeldte, de har fått dagpenger når de ikke har jobb.

 

I andre land har de ikke slike goder. Vi må ta vare på det vi har!

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7a13d...fcd

 

 

Du har rett i det du sier. Velferdsstaten er en kjempeidé, og Norden var det best egnede stedet for det. Antakelig det eneste stedet i verden hvor det har fungert og vil fungere. Primært fordi vi var relativt homogene samfunn, hardt arbeidende og vår kultur gjorde det mulig for oss. Men ingenting varer evig, og sosialistene har ironisk nok prøvd så godt de kan å fjerne vår kultur, la det renne inn med innvandrere i fra områder hvor staten er et onde, hvor man snylter og karrer til seg det man kan. Håpet til mange var at barna deres skulle integrere seg - det gjorde de ikke,faktisk ble det tvert i mot. 

 

Personlig er jeg prinsipiellt i mot en sterk stat og at mine penger skal gå til andre. Men det har opp til de siste 10 årene fungert såpass bra i Norge at om vi hypotetisk kastet ut alle som ikke hadde samme moral som oss, og jeg fikk bestemme om vi skulle ha velferdsstat eller ikke - så hadde jeg antakelig sagt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å kutte helt inn til beinet: velferdsstaten er avhengig av at de aller fleste står sammen, og samarbeider for å opprettholde godene.

 

Om det blir sånn at mange ikke jobber, men lever "på andre", så vil velferdssamfunnet gå under. Det vil gå utover pensjon, sykelønnsordninger, svangerskapspermisjoner, osv osv. Så vi i vårt velferdssamfunn er avhengig av at de fleste bidrar. Det er sånn vi har lykkes hittil, men nå ser det ut som det kan bli en endring fordi vi har flere enn før som ikke bidrar til fellesskapet, men likevel mottar godene.

 

Innvandringspolitikken har nok betydning her. Det er ikke til å komme bort i fra. Men vi er forsiktige med å si det, for da er vi jo rasister og det som verre er. Med mange innvandrere som kommer fra krig og uro, er det også mange som har psykiske traumer som gjør at de har store vansker med å fungere normalt i vårt samfunn. Også i arbeidslivet. Vi burde være mer restriktive til å ta i mot flyktninger, for de koster mer enn vi har råd til på både kort og lang sikt. Og heller hjelpe dem der de er. 

 

Så må vi også se på skolepolitikken. Det har aldri vært så mange unge som nå, som faller ut av skolen, og blir Navere. De har angst og andre psykiske lidelser, som ingen skjønner hvor kommer fra. Samtidig har det aldri vært så høye krav til utdanning for å få seg jobb som nå. Pluss at man ikke lenger er å regne med hvis man "bare" har fagbrev. Så krav til utdanning er mye høyere enn før, og det fører til at flere ramler ut. Før kunne man jobbe seg opp fra ingenting, det kan man ikke lenger. Du skal til og med ha fagbrev for å vaske gulv!

 

Jeg savner også at folk føler det er viktig å delta i samfunnet til felles beste (velferdssamfunnet). Vi tar mye for gitt, og vi har så mange rettigheter at vi kanskje er blitt litt bortskjemte. Jeg er selv ufør, og nyter jo godt av godene sånn sett. Og jeg er veldig glad for at jeg slapp å bli en belastning for familien økonomisk.  Men før det har jeg jobbet i mange år. Nå har jeg begynt å jobbe igjen, og jeg er glad for at jeg har mulighet til det, selv med dårlig helse.

 

Jeg er en av dem som har følt på kroppen hvor mye velferdssamfunnet betyr både økonomisk og ellers. Og det igjen gjør at jeg selv vil bidra det jeg kan videre også. Mange andre har også følt på kroppen hvor mye velferdssamfunnet betyr. De har kunnet gå hjemme med unger et år etter fødsel, de har fått svangerskapspenger eller et engangsbeløp. Mange har kunnet få operasjoner uten at det har kostet noe, de har fått dyr kreftbehandling, de har kunnet leve godt som eldre fordi de får pensjon, de har fått penger når de er sykemeldte, de har fått dagpenger når de ikke har jobb.

 

I andre land har de ikke slike goder. Vi må ta vare på det vi har!

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 7a13d...fcd

 

Grunnen til at mange unge i dag får angst og psykiske lidelser-er forde de har psykisk syke mødre og  evt.fedre.Som lar ungene lide,for sine egne psykiske evt.helsemessige problemer.Derfor vokser det opp unge mennesker i dag,med psykiske problemer,som dropper ut av skole,og ikke fungerer normalt i samfunnet.Så jeg skjønner godt,hvor mye av disse problemene kommer ifra...oppveksten rett og slett.

I tillegg utsettes mange barn for mobbing og vold på skoler og ellers i fritiden.I tillegg til å ha det vanskelig hjemme.Med foreldre som sloss og krangler.Ikke noe rart ungdom får nervene ødelagt-før de er blitt voksne.

Men Norge lukker øynene igjen,for at vi har problemer å løse i egen befolkning og i vårt eget land.

Regjeringen er kun opptatt av å bruke pengene våre-på innvandrere og utlendinger.

I mellomtiden finnes det norske barn-som tar selvmord pga mobbing f.eks.

Eller sexuelle overgrep og vold som ung/ungdom.

Vi svikter vår egen befolkning-for å hjelpe andre lands befolkning.

Derfor er ikke velferdsstaten sikret.Den kommer til å dukke under-når vi har en hel generasjon ødelagt ungdom uten utdannelse og med psykiske problemer.Hvem skal jobbe og få inn pengene til staten da?

Når egen befolkning ikke får den hjelpen-så de klarer seg i livet.

 

Anonymous poster hash: b0a78...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grunnen til at mange unge i dag får angst og psykiske lidelser-er forde de har psykisk syke mødre og  evt.fedre.Som lar ungene lide,for sine egne psykiske evt.helsemessige problemer.Derfor vokser det opp unge mennesker i dag,med psykiske problemer,som dropper ut av skole,og ikke fungerer normalt i samfunnet.Så jeg skjønner godt,hvor mye av disse problemene kommer ifra...oppveksten rett og slett.

I tillegg utsettes mange barn for mobbing og vold på skoler og ellers i fritiden.I tillegg til å ha det vanskelig hjemme.Med foreldre som sloss og krangler.Ikke noe rart ungdom får nervene ødelagt-før de er blitt voksne.

Men Norge lukker øynene igjen,for at vi har problemer å løse i egen befolkning og i vårt eget land.

Regjeringen er kun opptatt av å bruke pengene våre-på innvandrere og utlendinger.

I mellomtiden finnes det norske barn-som tar selvmord pga mobbing f.eks.

Eller sexuelle overgrep og vold som ung/ungdom.

Vi svikter vår egen befolkning-for å hjelpe andre lands befolkning.

Derfor er ikke velferdsstaten sikret.Den kommer til å dukke under-når vi har en hel generasjon ødelagt ungdom uten utdannelse og med psykiske problemer.Hvem skal jobbe og få inn pengene til staten da?

Når egen befolkning ikke får den hjelpen-så de klarer seg i livet.

 

Anonymous poster hash: b0a78...44a

 

Og folk som aldri har opplevd livets baksider....sitter bare å messer om og om igjen hvor rik vi er i Norge,og at vi har råd å ta inn stadig flere asylsøkere og flyktninger.Vi er så rik så rik sier de.Vi har råd å hjelpe hele verden.

-Hvorfor har vi ikke råd da,til å ansette en ekstra lærer,som passer på at ingen barn mobbes og utsettes for vold og sjikane i skolegården?Evt,vold på vei hjem fra skolen.Følge hjem,de som er utsatt.

-slik at vi slipper tragiske episoder hvor barn tar selvmord pga mobbing?Nei-det har vi ikke råd til....

-Hvorfor har vi ikke råd til å hjelpe voldtatte og misshandlede norske kvinner i Norge?Gi de all den psykiske og fysiske hjelp-de trenger?Pga skader dette har påført de psukisk og mentalt?Nei det har vi ikke råd til....vi ignorerer heller at det finnes tabubelagte problemer-i vår egen helnorske befolkning...

-Det er så utrolig mye vi ikke har råd til-når det gjelder egen norsk befolkning..

Hvorfor har vi da så jævlig god råd-til å ta inn 10 tusenvis av asylanter og flyktninger?

Anonymous poster hash: b0a78...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og folk som aldri har opplevd livets baksider....sitter bare å messer om og om igjen hvor rik vi er i Norge,og at vi har råd å ta inn stadig flere asylsøkere og flyktninger.Vi er så rik så rik sier de.Vi har råd å hjelpe hele verden.

-Hvorfor har vi ikke råd da,til å ansette en ekstra lærer,som passer på at ingen barn mobbes og utsettes for vold og sjikane i skolegården?Evt,vold på vei hjem fra skolen.Følge hjem,de som er utsatt.

-slik at vi slipper tragiske episoder hvor barn tar selvmord pga mobbing?Nei-det har vi ikke råd til....

-Hvorfor har vi ikke råd til å hjelpe voldtatte og misshandlede norske kvinner i Norge?Gi de all den psykiske og fysiske hjelp-de trenger?Pga skader dette har påført de psukisk og mentalt?Nei det har vi ikke råd til....vi ignorerer heller at det finnes tabubelagte problemer-i vår egen helnorske befolkning...

-Det er så utrolig mye vi ikke har råd til-når det gjelder egen norsk befolkning..

Hvorfor har vi da så jævlig god råd-til å ta inn 10 tusenvis av asylanter og flyktninger?

Anonymous poster hash: b0a78...44a

 

Og når samfunnet,velferds staten skal spare penger-så er det alltid på helsevesen,skoler,og politi etc...

Dette rammer den yngste og mest produktive befolkningen-hvis de vokser opp friske og sunne mentalt og fysisk da...

Kjenner en ung dame-som fikk knust ansiktet sitt,av kjæresten.Hun måtte opereres og fikk kraniebrudd i ansiktet.Hun lider i dag av sterk angst,fungerer ikke i arbeidslivet,går på nav...og bruker alkohol for å døyve angsten etter misshandlinge hun var utsatt for.Av en sint ung voldelig mann,x-kjæreste.Hun er ødelagt,og ikke produktiv lengre pga grov  vold,hverken som arbeidstaker eller fødemaskin for Norge.Hennes nerver er ødelagt pga dette.Jeg klandrer ikke voldsmannen som gjorde dette.Kanskje er han vokst opp i et hjem med en alvorlig  psykisk syk mor og far.Og kan ikke noe for,at han hater kvinner.Og derfor er voldelig mot kvinner og ødelegger dem fysisk og psykisk for resten av livet.Dette er norske,helnorske borgere....

Hadde politikere hatt intelligens nok til å løfte på dyna til nordmenn,og fixe tabubelagte problemer.

Så hadde ikke norsk ungdom droppet ut av skoler,begynt med rus,og endt opp som NAVERE grunnet psykiske problemer.Eller enda verre-endt opp som voldsmenn....pga ødelagt barndom.

Sprøyt mer penger inn i helsevesen,politi....det er svaret.Ta vare på de svakeste,slik a kan bli sterke og produktive.Istedet for ødelagte mennesker....som ikke er produktive....

Det er økonomisk lønnsomt på lang sikt.Og forhindrer en SPIRAL av problemer og utgifter.For samfunnet.

Eneste Støre har rett i-er at en god barndom varer hele livet.....

Men alt starter med mor.En god mor varer også hele livet.Og gir sunne og psykisk sterke avkom.

En syk mor.Gjør en dårlig jobb som mor.Spiralen og konsekvensen er psykisk syke barn og ungdom.Som ikke klarer utdannelse og jobb.Ver mor og det nyfødte liv bedre.Så går alt bra!Med resten av livets spiral...

 

Anonymous poster hash: b0a78...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...