Gå til innhold

Er det rett og slett for lite skam rundt det å være alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er da ingen skam i å være aleneforsørger. Enten det er mor eller far. Akkurat som at det ikke er noen skam å være hjemmeværendeforsørger.

Jeg er enig i at det ikke er en optimal løsning at de skal gå på støtte fra NAV i flere år, men man må også tenkte på at det ikke er alle som VELGER å være aleneforsørger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Walden

Hvor har du dette i fra? Det gjør ingen nytte å gjette deg frem til hva jeg tror, da kan du heller spørre.

 

Jeg tror faktisk at de fleste kvinner gjør så godt de kan å unngå å bli gravid før forholdet føles så trygt at de tar sjansen på at fyren vil bli en pålitelig og god far. Noen tar til og med abort dersom de blir gravid fordi det er for tidlig i forholdet (men mange har jo nok av fordommer mot det også). Jeg tror også de fleste menn tar litt medansvar og bruker kondom om de overhodet ikke vil ha barn med kvinnen, og de fleste menn tar også ansvar for sine barn enten de blir i forholdet eller velger å dra av forskjellige årsaker. Men så har man de få som ødelegger for flertallet; uansvarlige damer som ikke tenker på konsekvensene av å få barn eller driter i å bruke prevensjon, og uansvarlige menn som enten driter i å bruke kondom og legger alt ansvar over på damen eller som velger å forlate ungen sin fordi han ikke gidder å være far. Det finnes til og med et lite antall damer som forlater ungen sammen med faren når forholdet ryker.

 

Jeg har faktisk god tro på at de fleste som blir foreldre takler det bra, enten de blir i forholdet eller blir aleneforelder. Det ser ikke ut som at det er jeg som har dårlig tro på folk her i tråden. At jeg påpekte at man aldri vet om mannen blir eller ikke var fordi det hørtes så enkelt ut for damer å kun få barn med menn som er til å stole på. Selv den hyggeligste fyr kan vise seg å være en drittsekk eller få kalde føtter etter at dama blir gravid så jeg synes det er mye å forlange. En ting er å tenke seg om og vente til forholdet virker trygt og stabilt, men å forvente at damer skal ta på seg alt ansvaret fordi de velger å ha sex med en de liker? Det synes jeg er drøyt. Ingen prevensjonsmidler er 100% sikre heller. Den eneste måten å ta det hele og fulle ansvaret på vil være å nekte å ha sex frem til mannen skriver kontrakt på at han er klar til å bli far. Tror neppe det er en ønskelig løsning heller.

 

 

1. 30% !!! av alle alenemødre får sosialhjelp. TRETTI PROSENT!

 

I 2009 bodde ikke 12% av alle fedre som nettop har fått barn med barnet sitt...

 

Altså blir 12% av alle kvinner alenemødre fra the get go..og 30% av dem har sosialhjelp som hoveinntektkilde.

 

Det er ganske sinnsyke tall

 

http://www.nrk.no/livsstil/stadig-flere-alenemodre-1.6583251

 

http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/flere-alenemodre-avhengige-av-sosialhjelp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 30% !!! av alle alenemødre får sosialhjelp. TRETTI PROSENT!

I 2009 bodde ikke 12% av alle fedre som nettop har fått barn med barnet sitt...

Altså blir 12% av alle kvinner alenemødre fra the get go..og 30% av dem har sosialhjelp som hoveinntektkilde.

Det er ganske sinnsyke tall

http://www.nrk.no/livsstil/stadig-flere-alenemodre-1.6583251

http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/flere-alenemodre-avhengige-av-sosialhjelp

Somalske kvinner er vel med i statstikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..fordi hun kan bare få barn med absolutt hvem hun vil..en narkoman fra gata f.eks, og forvente at han skal stille opp. Ikke hennes ansvar! Det er den narkomane faren som skal skamme seg. Alenemoren er ei heltinne! Det var omstendighetene og uflaks som gjorde at hun ble med barn! Ikke hennes valg!

Jeg tror ikke det er så mange kvinner som velger å få barn med noen "gatenarkomaner"... Du virker naiv hvis du virkelig tror at folk alltid viser sitt sanne ansikt fra starten. Jeg har lest mange nok innlegg her inne hvor far stikker like før mor skal føde, enda de har bodd sammen i flere år og barnet var planlagt, til å skjønne at det er ikke alt man kan gardere seg for. Å hetse den forelderen som faktisk stiller opp og tar vare på sitt barn er uansett bare barnslig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det ikke en kjeft av dere AnonymeBrukere som har fullført grunnskolen? :glare:

Har noen av dere tatt i en avis? 

Eller lest én bok - etter at dere sluttet å få Bokorm-lapper fra biblioteket på barneskolen? :ball:

 

Selv om det virker som at samtlige her inne har levd hele livet under en sten

så klarer de allikevel å finne veien til internett...  :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Jeg tror ikke det er så mange kvinner som velger å få barn med noen "gatenarkomaner"... Du virker naiv hvis du virkelig tror at folk alltid viser sitt sanne ansikt fra starten. Jeg har lest mange nok innlegg her inne hvor far stikker like før mor skal føde, enda de har bodd sammen i flere år og barnet var planlagt, til å skjønne at det er ikke alt man kan gardere seg for. Å hetse den forelderen som faktisk stiller opp og tar vare på sitt barn er uansett bare barnslig.

 

Nå generaliserer du vel VELDIG? Du har LEST noen innlegg her inne hvor far stikker etter mange år...

 

Vel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke en kjeft av dere AnonymeBrukere som har fullført grunnskolen? :glare:

Har noen av dere tatt i en avis? 

Eller lest én bok - etter at dere sluttet å få Bokorm-lapper fra biblioteket på barneskolen? :ball:

 

Selv om det virker som at samtlige her inne har levd hele livet under en sten

så klarer de allikevel å finne veien til internett...  :bond:

 

Hæ?

Anonymous poster hash: 7fd43...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Jeg var alenemor i mange år, men det kunne ikke ramle meg inn å skamme meg for det. Hvorfor skulle jeg det? Hele livet gikk med på å sørge for å være en best mulig mamma på alle måter. Kan ikke se at det skulle være noe å skamme seg for.

Jeg hadde tre jobber for å få endene til å møtes, jeg tok utdanning, slik at jeg kunne klare meg med bare en jobb etter hvert. Har aldri belastet samfunnet med en krone, bortsett fra den ekstra barnetrygden man får.

 

Men så har ikke barna mine en idiot til far heller, men en voksen, oppegående mann som alltid har bidratt til at barna hans skulle ha det bra. Både praktisk, økonomisk og som omsorgsperson. Ikke ble jeg gravid etter bare noen måneders bekjentskap heller, ikke slurvet jeg med prevensjon eller lurte mannen til å gjøre meg gravid. Begge barna var planlagt og ønsket, og vi var gift da de ble født.

Endret av Mythic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Jeg var alenemor i mange år, men det kunne ikke ramle meg inn å skamme meg for det. Hvorfor skulle jeg det? Hele livet gikk med på å sørge for å være en best mulig mamma på alle måter. Kan ikke se at det skulle være noe å skamme seg for.

Jeg hadde tre jobber for å få endene til å møtes, jeg tok utdanning, slik at jeg kunne klare meg med bare en jobb etter hvert. Har aldri belastet samfunnet med en krone, bortsett fra den ekstra barnetrygden man får.

 

Men så har ikke barna mine en idiot til far heller, men en voksen, oppegående mann som alltid har bidratt til at barna hans skulle ha det bra. Både praktisk, økonomisk og som omsorgsperson. Ikke ble jeg gravid etter bare noen måneders bekjentskap heller, ikke slurvet jeg med prevensjon eller lurte mannen til å gjøre meg gravid. Begge barna var planlagt og ønsket. 

 

Så flott

 

Du er altså ikke en av de vi kritiserer. Hvorfor føler du at du må forsvare deg?

 

Vi generaliserer fordi det er den eneste måten man kan diskutere noe på. Det er klekkende uinteressant at du ikke har en slik historie som vi kritiserer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mythic

Så flott

 

Du er altså ikke en av de vi kritiserer. Hvorfor føler du at du må forsvare deg?

 

Vi generaliserer fordi det er den eneste måten man kan diskutere noe på. Det er klekkende uinteressant at du ikke har en slik historie som vi kritiserer. 

 

Jeg forsvarer meg ikke, hva får deg til å tolke det sånn? Jeg prøver bare å gjøre bildet litt mer nyansert. Du må vel skjønne at generaliseringene dine er knekkende likegyldige for alle som evner å se at livet ikke er svart/hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Jeg forsvarer meg ikke, hva får deg til å tolke det sånn? Jeg prøver bare å gjøre bildet litt mer nyansert. Du må vel skjønne at generaliseringene dine er knekkende likegyldige for alle som evner å se at livet ikke er svart/hvitt.

 

For å kunne diskutere noe som helst på generelt basis, må man generalisere. Forstår du ikke det?

 

Det er derfor knekkende likegyldig hva du har opplevd.

Endret av Walden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mythic

For å kunne diskutere noe som helst på generelt basis, må man generalisere. Forstår du ikke det?

 

Det er derfor knekkende likegyldig hva du har opplevd.

 

Og jeg synes generaliseringer er utrolig uinteressante å diskutere. Hvis man ikke skal bidra med noe som helst av personlige erfaringer her inne, blir KG fryktelig kjedelig og uinteressant. Du burde kanskje holde deg i de underfora der man diskuterer faktabaserte tema, som vitenskap, økonomi, aktuelle saker o.l.

Endret av Mythic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 30% !!! av alle alenemødre får sosialhjelp. TRETTI PROSENT!

 

I 2009 bodde ikke 12% av alle fedre som nettop har fått barn med barnet sitt...

 

Altså blir 12% av alle kvinner alenemødre fra the get go..og 30% av dem har sosialhjelp som hoveinntektkilde.

 

Det er ganske sinnsyke tall

 

http://www.nrk.no/livsstil/stadig-flere-alenemodre-1.6583251

 

http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/flere-alenemodre-avhengige-av-sosialhjelp

 

12% er for mye men fremdeles et mindretall. Nå har jeg ikke akkurat protestert på det antall alenemødre på sosialstønad du viser til, faktisk har jeg ikke nevnt det en gang. Men siden du trekker det inn i svaret til meg så kan jeg jo legge til at jeg synes det er for mange. Helst burde jo alle klart seg selv på egen lønn. Men å ønske at de burde føle mer skam over situasjonen sin høres fjernt ut. Det har ingen hensikt og hjelper verken mor, far eller barn. I verste fall kan det gå utover barnet dersom moren blir uglesett. Det viser seg jo dessuten i linken din at nesten halvparten av disse kvinnene på sosialstønad er innvandrerkvinner (stor andel fra Afrika) som sliter med å få seg jobb. Altså ikke latskap eller giddesløshet, men faktisk en rimelig god grunn til å få hjelp.

 

I ene linken din sier også kjønnsforskeren at noe av grunnen til at unge gutter "havner i uløkka" er at de er oppdratt til at jenter skal ha ansvaret for prevensjon. Dette mener han bør endres. Dette er tydeligvis ikke du helt enig i ut i fra tidligere innlegg da du står fast på at damene får ta hovedansvaret for å unngå graviditet. Det er jo en dårlig løsning for å unngå at unge menn kommer i uløkka, er det ikke?

 

Jeg konkluderer med at nei, alenemødre som gruppe trenger ikke få mer skam tredd ned over ørene. Det er forskjellige årsaker og historier bak så man kan ikke straffe alle alenemødre for at noen av dem har valgt feil eller vært uansvarlig.

 

God aften, Walden og kos deg med filmen! (Det mener jeg faktisk og jeg skal følge ditt eksempel og se en film jeg også).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I vår tiden har antall alenemødre eksplodert. Det er helt ok å være alenemor og leve på NAV. Samfunnet taper veldig mye penger på dette. Kan det være at det er for lite skam rundt det? Ville det kanskje vært bedre hvis det var mer skam rundt det å være alenemor?

Anonymous poster hash: 58b13...724

 

 

 

Nei, her er det andre som burde skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke somaliske kvinner får barn utenfor eksteskap...

Hehe nei men de juger gjerne. Sier at mannen er død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Og jeg synes generaliseringer er utrolig uinteressante å diskutere. Hvis man ikke skal bidra med noe som helst av personlige erfaringer her inne, blir KG fryktelig kjedelig og uinteressant. Du burde kanskje holde deg i de underfora der man diskuterer faktabaserte tema, som vitenskap, økonomi, aktuelle saker o.l.

 

Så hvorfor er du med her hvor det er naturlig å diskutere på generelt grunnlag da?

 

12% er for mye men fremdeles et mindretall. Nå har jeg ikke akkurat protestert på det antall alenemødre på sosialstønad du viser til, faktisk har jeg ikke nevnt det en gang. Men siden du trekker det inn i svaret til meg så kan jeg jo legge til at jeg synes det er for mange. Helst burde jo alle klart seg selv på egen lønn. Men å ønske at de burde føle mer skam over situasjonen sin høres fjernt ut. Det har ingen hensikt og hjelper verken mor, far eller barn. I verste fall kan det gå utover barnet dersom moren blir uglesett. Det viser seg jo dessuten i linken din at nesten halvparten av disse kvinnene på sosialstønad er innvandrerkvinner (stor andel fra Afrika) som sliter med å få seg jobb. Altså ikke latskap eller giddesløshet, men faktisk en rimelig god grunn til å få hjelp.

 

I ene linken din sier også kjønnsforskeren at noe av grunnen til at unge gutter "havner i uløkka" er at de er oppdratt til at jenter skal ha ansvaret for prevensjon. Dette mener han bør endres. Dette er tydeligvis ikke du helt enig i ut i fra tidligere innlegg da du står fast på at damene får ta hovedansvaret for å unngå graviditet. Det er jo en dårlig løsning for å unngå at unge menn kommer i uløkka, er det ikke?

 

Jeg konkluderer med at nei, alenemødre som gruppe trenger ikke få mer skam tredd ned over ørene. Det er forskjellige årsaker og historier bak så man kan ikke straffe alle alenemødre for at noen av dem har valgt feil eller vært uansvarlig.

 

God aften, Walden og kos deg med filmen! (Det mener jeg faktisk og jeg skal følge ditt eksempel og se en film jeg også).

 

Ikke skam. De skal føle ANSVAR. Ta ansvar for egne liv. 

 

Jaja..god film

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor er du med her hvor det er naturlig å diskutere på generelt grunnlag da?

Ikke skam. De skal føle ANSVAR. Ta ansvar for egne liv.

Jaja..god film

Eh, nei. Det er ikke naturlig å generalisere her. Man må gå i dybden, ikke bare overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...