Gå til innhold

Er det rett og slett for lite skam rundt det å være alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I vår tiden har antall alenemødre eksplodert. Det er helt ok å være alenemor og leve på NAV. Samfunnet taper veldig mye penger på dette. Kan det være at det er for lite skam rundt det? Ville det kanskje vært bedre hvis det var mer skam rundt det å være alenemor?



Anonymous poster hash: 58b13...724
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste alenemødre lever vel ikke på NAV?

 

Mange alenemødre er også det fordi den de er sammen med er korka i huet hvor det ikke lenger er i alles interesse at foreldrene er sammen lenger. Eller at de rett og slett ikke passer sammen. 

Syns ikke vi skal tilføre mer stigma mot det å være aleneFORSØRGER! Da det ikke annet enn skader. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I vår tiden har antall alenemødre eksplodert. Det er helt ok å være alenemor og leve på NAV. Samfunnet taper veldig mye penger på dette. Kan det være at det er for lite skam rundt det? Ville det kanskje vært bedre hvis det var mer skam rundt det å være alenemor?

Anonymous poster hash: 58b13...724

 

 

Før i tiden var det ekstremt mye skam rundt det å være alenemor. Men dette var også en tid hvor (med noen unntak) bare mannen fikk lov å være i lønnet arbeid. Det var heller ikke straffbart å banke kona si, og barna sine.

Det eneste du oppnår ved å få folk til å skamme seg enda mer, er en økning i psykiske lidelser. Det blir heller dyrere enn billigere for samfunnet.

Anonymous poster hash: 3c307...235

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi ha skam? Hvilken nytte skal vi ha av å definere noe som skamfullt? Hvis det ikke er for å si at noen er bedre enn andre så må det være fordi det går utover noen eller koster samfunnet noe.

 

Tidligere var det skamfullt om folk levde sammen uten å være gift, at folk var homo, at folk hadde sex med flere enn de hadde tenkt å gifte seg med. Ikke noe av dette går i dag utover noen og det er dermed liten grunn til at det skal være skamfullt.

 

Men i dag er det blitt skambelagt om man soler seg naken/toppløs og til og med om man er for religiøs. Hvorfor kan vi ikke fjerne hele skambegrepet fra der det ikek er strengt nødvendig? Klart hvis man er voldelig, missbruker barn, kjører for fort eller benytter seg av svart arbeid så går det utover noen. Kan vi ikke begrense "skam" til slike ting?



Anonymous poster hash: 3f205...805
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på alle disse tråder med til dels tåpelige problemstillinger / tåpelige formuleringer.

 

Kunne se ut som om 'noen' har "fått i oppgave" å holde forumet i sving?

 

Skambelagt alenemor? Hva blir det neste?

 

Ikke er er det en aktuell sak eller særlig politisk heller!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skambelagt alenemor? Hva blir det neste?

Skambelagt arbeidsløs ungdom? Skambelagt tigger? Skambelagt uteligger? Skambelagt flykting?

Anonymous poster hash: 8b9ea...286

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det økende antallet alenemødre ikke er en heldig utvikling, men skam løser ingenting. At det blir sånn, er vel litt typisk for tiden vi lever i. Vi ønsker ikke å bli værende i et middelmådig parforhold, vi ønsker ikke å legge inn noen innsats for at det skal bli bedre, alle har nok av penger, osv. Det gjelder både gutter og jenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe skam i det å være alenemor. De tar sine egne valg, og det er å pule en fyr de tror har gode gener og få tak i så mange resurser av staten som de kan. De forstår verdenen de lever i og utnytter det. 

 

De kunne funnet en mann og fått hjelp av han, men de har ikke lyst. Det er bedre å ha sex med en de tror har gode gener 1 gang, enn å leve hele livet med en mann de ikke tror har gode gener. Som igjen kan støtte både henne og barnet. 

 

Maksimering av "nytte" (eller hva de tror er det) kaller vi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skambelagt arbeidsløs ungdom? Skambelagt tigger? Skambelagt uteligger? Skambelagt flykting?

Anonymous poster hash: 8b9ea...286

 

 

 

Ja,ja - hvis man har en skam-fetish, så .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe skam i det å være alenemor. De tar sine egne valg, og det er å pule en fyr de tror har gode gener og få tak i så mange resurser av staten som de kan. De forstår verdenen de lever i og utnytter det. 

 

De kunne funnet en mann og fått hjelp av han, men de har ikke lyst. Det er bedre å ha sex med en de tror har gode gener 1 gang, enn å leve hele livet med en mann de ikke tror har gode gener. Som igjen kan støtte både henne og barnet. 

 

Maksimering av "nytte" (eller hva de tror er det) kaller vi det. 

 

 

De tar sine egne valg - ja.

 

Men, jeg kan ikke velge om jeg vil være med på spleise-laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

Jeg ser ikke ned på alenemødre, eller det motsatte. De har da ingen grunn til å skamme seg, er ingen drømmesetting.

De som bør skamme seg, er de som naver forde de ikke gidder jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar sine egne valg - ja.

 

Men, jeg kan ikke velge om jeg vil være med på spleise-laget.

 

Ja, de utnytter i vei. Jeg og andre kvinnene tror har dårlige gener blir forbigått og skal betale til sjefen for å eksistere. Mao, staten. Det her er det tydligste eksemplet på tyranny of the majority. 

Endret av inside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være skam å være alenemor? Det er ikke en situasjon noen prøver eller ønsker å komme i.

Det er skammelig å ikke gidde å jobbe, skammelig å stikke av fra ungen sin, skammelig å ikke ta ansvar for at man har har vært med på å lage et barn - mannen som stikker av er den som burde skamme seg,

ikke moren som blir sittende igjen med alt ansvar, ikke får leve sitt eget liv overhodet lenger pga 100% ansvar og ingen avlastning, og som må ha tre jobber for å få det til å gå rundt fordi mannen ikke bidrar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mora til bestekompisen min gjennom barndommen stod virkelig på for begge sønnene sine. Hun var alene, og faren til ungene bodde i utlandet og hjalp aldri til økonomisk. Hun jobbet 100% til tross for sykdom og gjorde alt hun kunne for sønnene sine og stilte virkelig opp for dem. Det eneste hun noen gang fikk av nav var støtte til å ta førerkort slik at hun kunne kjøre ungene på fotballtrening (eneste gratis fritidsaktiviteten der vi bor) og på barnebursdager. Hun er et menneske jeg virkelig ser opp til, og hun har ingen ting å skamme seg over. 



Anonymous poster hash: 7f67b...d28
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walden

Jeg synes ikke det er noe skam i det å være alenemor. De tar sine egne valg, og det er å pule en fyr de tror har gode gener og få tak i så mange resurser av staten som de kan. De forstår verdenen de lever i og utnytter det. 

 

De kunne funnet en mann og fått hjelp av han, men de har ikke lyst. Det er bedre å ha sex med en de tror har gode gener 1 gang, enn å leve hele livet med en mann de ikke tror har gode gener. Som igjen kan støtte både henne og barnet. 

 

Maksimering av "nytte" (eller hva de tror er det) kaller vi det. 

 

Korrekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Walden

Jeg ser ikke ned på alenemødre, eller det motsatte. De har da ingen grunn til å skamme seg, er ingen drømmesetting.

De som bør skamme seg, er de som naver forde de ikke gidder jobbe.

 

Mhm..du ser OPP på alenemødre?

 

Hvorfor det?

Fordi de var så flinke å bli gravide med en udugelig fyr?

 

Hva er det alenemødre har gjort som er så heltmodig egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg si? Jeg ble uforskyldt alene med fem barn, har ikke mottatt annet fra NAV enn én ekstra barnetrygd som bortfalt etterhvert som barna fylte 16 år. Jeg har vært i arbeid hele mitt liv. Har jeg noe å skamme meg over?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm..du ser OPP på alenemødre?

Hvorfor det?

Fordi de var så flinke å bli gravide med en udugelig fyr?

Hva er det alenemødre har gjort som er så heltmodig egentlig?

Har du i det hele tatt barn? Tatt vare på dem 24/7 hele året? Selv jeg som ikke har barn skjønner at det kan være vanskelig og hardt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...