Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Walden
Skrevet

Kom til å tenke på hun der gale dama som kjørte med bilen rett mot white house med en unge i baksetet. Politiet skøyt henne jo til slutt og ungen/baby overlevde heldigvis. Men når media skrev om det (jeg var i statene på det tidspunktet) så var det politiet det ble rettet søkelys mot..hvor forferdelig det var at de skøyt henne osv. At hun sikkert var stressa fordi hun hadde et barn osv..at den gråt, eller at hun var fattig og ikke hadde fått food stamps.

Men så tenkte jeg på..hva med Colorado-bomberen, eller han der med rødt hår som løp inn i en kino og massakrerte. Dersom han hadde hatt en baby på ryggen i sin baby bjørn - hadde vi unskyldt ham da? "Han var sikkert trøtt" 

Så det er slik at kvinner blir fratatt ansvar for sine handlinger. Enten det er patriarkiets feil eller hormoner eller what not.

Men det er da EKSTREMT stigmatiserende for kvinner som kjønn at man stripper dem for ansvar??? De eneste gruppene i samfunnet som ikke må ta ansvar for sine handlinger er små BARN, svært funksjonshemmed og de med veldig lav IQ.

Men nå altså også kvinner...

Hvorfor har det blitt sånn at kvinner er unnlatt ansvar for egne handlinger?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi er hysteriske og kan derfor ikke stilles til ansvar. Derfor kan vi heller ikke stemme eller være ute i arbeidslivet. Det var i hvert fall dette som var svaret for 200 år siden.

• Liker 5
Gjest Walden
Skrevet

Fordi vi er hysteriske og kan derfor ikke stilles til ansvar. Derfor kan vi heller ikke stemme eller være ute i arbeidslivet. Det var i hvert fall dette som var svaret for 200 år siden.

Jo, men nå har dere jo fått alle rettigheter. Det er lenge siden egentlig.

Men det jeg lurer på var ikke dette. Jeg lurte på hvorfor kvinner aldri trenger ta ansvar for ting? Oops jeg fikk barn - hvor mye penger får jeg? Jeg kjørte inn i white house - ungen skrek..Jeg ble voldtatt - jeg har rett til å gå i miniskjørt dritafull et sted hvor jeg vet det kryr av krigsskada asylsøkere midt på natta.

Slike ting..hvorfor har kvinner redusert SEG SELV til et så lavt nivå. Er det noe som er ekstremt kvinneundertrykkende så må det jo være at kvinner ikke blir stilt til ansvar. 

• Liker 1
Skrevet

Hun ble jo faktisk skutt og drept, slik jeg forstår av innlegget ditt? (har ikke kjennskap til saken ellers)

Men slik jeg tolker det det, så må en vel kalle det konsekvenser?

At media selger føleri i etterkant endrer ikke det faktum.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

*Klapper den flinke piken på hodet*

Anonymous poster hash: 5d285...62c

Skrevet

Jo, men nå har dere jo fått alle rettigheter. Det er lenge siden egentlig.

Men det jeg lurer på var ikke dette. Jeg lurte på hvorfor kvinner aldri trenger ta ansvar for ting? Oops jeg fikk barn - hvor mye penger får jeg? Jeg kjørte inn i white house - ungen skrek..Jeg ble voldtatt - jeg har rett til å gå i miniskjørt dritafull et sted hvor jeg vet det kryr av krigsskada asylsøkere midt på natta.

Slike ting..hvorfor har kvinner redusert SEG SELV til et så lavt nivå. Er det noe som er ekstremt kvinneundertrykkende så må det jo være at kvinner ikke blir stilt til ansvar. 

Ett eksempel er liksom ikke nok til å konkludere med at kvinner ikke stilles til ansvar. Så vidt jeg vet er det greit belagt på Bredtvedt, så litt ansvar må de ta de også.

Og spør du en kvinne som tilfeldigvis hadde på seg miniskjørt da hun ble voldtatt, vil hun nok kunne forklare deg at hun har blitt mer enn nok ansvarliggjort for den tabben. Faktisk så ansvarliggjort at mange velger å ikke anmelde.

• Liker 4
Gjest Walden
Skrevet

Hun ble jo faktisk skutt og drept, slik jeg forstår av innlegget ditt? (har ikke kjennskap til saken ellers)

Jo, men nå var det ikke politiet jeg "anklager" i denne saken. På et bissart vis så gjorde de jo rett..ved å beskytte white house. Eller de gjorde sin jobb i hvert fall. Jeg er i mot både politi og white house..men det er en annen sak. 

Det er mediaoppstyret og kvinner og menn og samfunnet generelt som higer sånn etter å gjøre kvinner ansvarsløse. Mener du seriøst at du ikke har lagt merke til det i alle mulige debatter? Kvinner har jo snart så mye rettigheter og særkrav og  ansvarsfraskrivelser at de snart er på nivå med downs syndromere?

Gjest Walden
Skrevet

Ett eksempel er liksom ikke nok til å konkludere med at kvinner ikke stilles til ansvar. Så vidt jeg vet er det greit belagt på Bredtvedt, så litt ansvar må de ta de også.

Og spør du en kvinne som tilfeldigvis hadde på seg miniskjørt da hun ble voldtatt, vil hun nok kunne forklare deg at hun har blitt mer enn nok ansvarliggjort for den tabben. Faktisk så ansvarliggjort at mange velger å ikke anmelde.

Det er vel ikke derfor primært kvinner velger å ikke anmelde overfallsvoldtekter. 

1. De vet at de ikke kommer noen vei med det

2. De vet det er enda mer belastende 

3. Hva har de å tjene på det om de mot formodning skulle komme noen vei med det? 

4. Det er skambelagt å bli voldtatt.

Men nå ville jeg ikke diskutere voldtekt her da..var bare et eksempel på et område hvor kvinner fraskriver seg absolutt ALT ansvar. Et dårlig og betent eksempel - jeg vet. 

Men hva med..

Kjønnskvotering

Alt for stor makt i barnefordelingssaker

Får mildere straffer enn menn

Kan alltids skylde på PMS og hormoner

Er mye mer sykemeldt enn menn

Slike ting. Men premisset for diskusjonen var jo at jeg mener kvinner blir fratatt den moralske plikten det er å ta ansvar. Andre grupper som ikke trenger ta ansvar er små barn, funksjonshemmede og de med svært lav IQ..hvorfor ønsker kvinner å bli som disse? 

"Jeg fikk barn med en ukjent fyr jeg...hvem skal betale for meg"?  

Mulig og antakelig er denne logikken enda mer utbredt i USA..men den er absolutt til stede i folks mentalitet her på forumet også.

Så utrolig mye som liksom avhenger av ytre omstendigheter. Ikke min feil, jeg tiltrekker meg dårlige menn, bla bla bla. Ansvarsløshet rett og slett.

Gjest Walden
Skrevet

:rolleyes:

Ja, og Ad Hominem betyr jo som kjent at man har tapt en diskusjon. 

Du har ingen argumenter så du kaller diskusjonen dum og himler med øynene. 

Skrevet

Jo, men nå var det ikke politiet jeg "anklager" i denne saken. På et bissart vis så gjorde de jo rett..ved å beskytte white house. Eller de gjorde sin jobb i hvert fall. Jeg er i mot både politi og white house..men det er en annen sak.

Det er mediaoppstyret og kvinner og menn og samfunnet generelt som higer sånn etter å gjøre kvinner ansvarsløse. Mener du seriøst at du ikke har lagt merke til det i alle mulige debatter? Kvinner har jo snart så mye rettigheter og særkrav og ansvarsfraskrivelser at de snart er på nivå med downs syndromere?

Som sagt, media selger føleri, men det er ikke de som har utøvende makt.

Det som vil være relevant å se på i denne sammenheng, er vel kanskje hvordan myndighetene forholder seg til saken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt uenig i grunnpremisset om at kvinner ikke må ta ansvar. Påstanden i seg selv er så tåpelig at jeg lurer på om tråden er ment seriøst eller om du bare liker å provosere?

Anonymous poster hash: bcdaa...3b5
  • Liker 5
Gjest Jacklost
Skrevet

Skutt og drept? Jøses, de folka i det hvite hus er virkelige hårsåre...

• Liker 1
Skrevet

Skutt og drept? Jøses, de folka i det hvite hus er virkelige hårsåre...

Ja, det kan vel ikke sammenlignes med Norge, her terrorister blir fanget på humant vis og får sitte og sutre i media over at de har for gamle dataspill og sånn.

• Liker 4
Gjest Walden
Skrevet

Helt uenig i grunnpremisset om at kvinner ikke må ta ansvar. Påstanden i seg selv er så tåpelig at jeg lurer på om tråden er ment seriøst eller om du bare liker å provosere?

Anonymous poster hash: bcdaa...3b5

Men tror du media i det hele tatt hadde diskutert om det var formildende at oklahomamorderen hadde hatt en baby på ryggen? Eller hadde man synes at det hadde gjort hendelsen ENDA mer forkastelig?

Gjest Jacklost
Skrevet

Ja, det kan vel ikke sammenlignes med Norge, her terrorister blir fanget på humant vis og får sitte og sutre i media over at de har for gamle dataspill og sånn.

Det minner meg om han unge fyren som ble skutt i hodet fordi han ikke ville stoppe. jøsses er jeg glad at jeg ikke bor i USA :)

Skrevet

Men er selvfølgelig enig i grunnprinsippet (slik jeg tolker deg) at kvinner selvfølgelig skal holdes ansvarlig for sine handlinger på lik linje med menn.

• Liker 1
Gjest Walden
Skrevet

Kom på et godt eksempel..

Kvinner utøver mer vold mot barn enn menn

Begrunnes med at kvinner bruker mer TID rundt barn...

Hvorfor utøver da menn vold mot kvinner?

Fordi de tilbringer tid rundt dem? Det er kvinnenes feil?

Kvinner er slitsomme og derfor banker man dem?

Så det er omgangen med barn som er årsaken til barnemishandling fra kvinner?

Kvinner bare pushes rundt av hormoner, patriarkiet, samfunnet, you name it.

Gjest Walden
Skrevet

Men er selvfølgelig enig i grunnprinsippet (slik jeg tolker deg) at kvinner selvfølgelig skal holdes ansvarlig for sine handlinger på lik linje med menn.

Flott. Enig..og det er jo ikke fordi det er urettferdig for oss menn! På ingen måte. Det er jo ekstremt undertrykkende for kvinner å ikke bli stilt til ansvar! Man reduserer jo kvinner til små barn ved å ikke gi dem ansvar. 

Skrevet

Ja, og Ad Hominem betyr jo som kjent at man har tapt en diskusjon. 

Du har ingen argumenter så du kaller diskusjonen dum og himler med øynene. 

Diskusjonen er dum. Og det er dumt å prøve å argumentere i dumme diskusjoner. Men for all del - fortsett du :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...