Gå til innhold

Menn som aldri frir, hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg ventet egnetlig på "Konebanker" kortet. Seriøst, hvor mange av ekteskapene går under pga vold? Tror du virkelig at hver eneste en av de 70% av kvinnene er ofre for vold? Nå må du gi deg her...

Anonymous poster hash: d3b47...9fa

 

 

Det var ETT av flere eksempler jeg listet. Poenget er det samme - man kan "indirekte" splitte ekteskapet ved at det blir uholdbart uten at man ber om skilsmisse.

 

Men herregud hvorfor gidder jeg, du er jo mentalt 13 år og nekter forstå...

Anonymous poster hash: 99f1d...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går ikke rundt å sier at vi er gift, men presenterer oss som mann og kone, "hei, det her er mannen min, (navn)." Om noen spør om vi er gift, så sier vi selvsagt nei, så er ikke akkurat noe vi går å lyver om. Men dette kunne du funnet ut om du leste det første innlegget mitt.

Blir fortsatt å lyve når man presenterer seg som "mann" og "kone". Ergo like merkelig. Deg om det, selv foretrekker jeg å presentere meg som det jeg er: samboer og kjæreste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Silver

Blir fortsatt å lyve når man presenterer seg som "mann" og "kone". Ergo like merkelig. Deg om det, selv foretrekker jeg å presentere meg som det jeg er: samboer og kjæreste.

Nei, ikke egentlig. Mannen min er en jo en mann, og han er min ... såååå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke egentlig. Mannen min er en jo en mann, og han er min ... såååå :)

Jaja, du har eierskap over mannen skjønner jeg? Det har ikke jeg, ergo kaller jeg han ikke "mannen min". Når man gifter seg derimot, så blir man en naturlig enhet, med andre ord blir også titlene en del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Jaja, du har eierskap over mannen skjønner jeg? Det har ikke jeg, ergo kaller jeg han ikke "mannen min". Når man gifter seg derimot, så blir man en naturlig enhet, med andre ord blir også titlene en del av det.

 

Da var da voldsomt....

Du kverulerer og begynner å bli useriøs her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Silver

Jaja, du har eierskap over mannen skjønner jeg? Det har ikke jeg, ergo kaller jeg han ikke "mannen min". Når man gifter seg derimot, så blir man en naturlig enhet, med andre ord blir også titlene en del av det.

Ja, hvorfor ikke ... jeg eier han og han eier meg :) fint det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var da voldsomt....

Du kverulerer og begynner å bli useriøs her.

Jaja.

 

Ja, hvorfor ikke ... jeg eier han og han eier meg :) fint det :)

Nei, dere er ikke gift. Samboerskap er ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor noen vil være midlertidige når det kommer til forhold. Det krever ikke mye å gifte seg, men det etablerer et godt fundament for forholdet. Et samboerskap er over på et blunk. Barn binder sammen ja, men barn+ekteskap binder dypere sammen. Samboere, vel, det er ikke mye dybde der i forhold. Som sagt, har selv vært gjennom et samboerbrudd, det var lett å gå for å si det sånn. Dermed blir min mening at samboerskap er lettere enn ekteskap. Det å benytte titler som ikke stemmer, blir dermed nedrig og trist i mine øyne.

 

Les det jeg skriver en gang til, poenget er jo at mange på ingen måte anser samboerskap som noe midlertidig, da et formelt ekteskap ikke betyr så mye for dem. 

 

Et ekteskap er bare en formell definisjon og har ingen bindende egenskaper med mindre begge faktisk anerkjenner den for det. Alene er det bare en verdiløs definisjon, det er mennesker som gir dem verdi (eventuelt unnlater å gi dem det). Nettopp derfor er samboerskap for mange mennesker mer enn godt nok. 

Anonymous poster hash: be2fc...9b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss.Silver, on 03 Aug 2015 - 13:30, said:

Nei, ikke egentlig. Mannen min er en jo en mann, og han er min ... såååå :)

Jo, dere lyver.

Definisjon på kone fra bokmålsordboka:

1. gift kvinne, hustru

2. eldre kvinne

3.i sammensetninger : yrkeskvinne

vaskek-, torgk-

Dere lyver litt mindre når du omtaler ham som mann:

1. voksen person av hankjønn, mannfolk, kar, fyr

2. i uttrykket så menn (egentlig 'så som de hellige menn vet') sannelig, virkelig

3. gift mann, mannlig ektefelle

4. person, oftest mann (1), som er med i et (idretts- eller arbeids)lag, mannskap eller følge, soldat

5. særlig i sammensetninger og faste uttrykket: menneske, individ, person. form-, menigm-, nordm-, ordensm-, sidem- Anonymous poster hash: 40485...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Jaja.

 

Nei, dere er ikke gift. Samboerskap er ikke det samme.

 

La nå folk få leve som de selv ønsker.

Det er da andre ting å bruke energien  sin på enn dette.

I det store og det hele, har det da ingenting å si.

 

Miss Silver er lykkelig og har det fint sammen med mannen som hun bor sammen med.

Hun har ikke behov for å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Silver

Jo, dere lyver.

Definisjon på kone fra bokmålsordboka:

1. gift kvinne, hustru

2. eldre kvinne

3.i sammensetninger : yrkeskvinne

vaskek-, torgk-

Dere lyver litt mindre når du omtaler ham som mann:

1. voksen person av hankjønn, mannfolk, kar, fyr

2. i uttrykket så menn (egentlig 'så som de hellige menn vet') sannelig, virkelig

3. gift mann, mannlig ektefelle

4. person, oftest mann (1), som er med i et (idretts- eller arbeids)lag, mannskap eller følge, soldat

5. særlig i sammensetninger og faste uttrykket: menneske, individ, person. form-, menigm-, nordm-, ordensm-, sidem- Anonymous poster hash: 40485...03c

Men så flott at jeg ikke alltid går etter boka da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Jo, dere lyver.

Definisjon på kone fra bokmålsordboka:

1. gift kvinne, hustru

2. eldre kvinne

3.i sammensetninger : yrkeskvinne

vaskek-, torgk-

Dere lyver litt mindre når du omtaler ham som mann:

1. voksen person av hankjønn, mannfolk, kar, fyr

2. i uttrykket så menn (egentlig 'så som de hellige menn vet') sannelig, virkelig

3. gift mann, mannlig ektefelle

4. person, oftest mann (1), som er med i et (idretts- eller arbeids)lag, mannskap eller følge, soldat

5. særlig i sammensetninger og faste uttrykket: menneske, individ, person. form-, menigm-, nordm-, ordensm-, sidem- Anonymous poster hash: 40485...03c

 

Ja, la oss ta henne til arresten med en gang.. 

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipt å ikke kunne tilby noe i et bryllup da fordi man skal spare på hver eneste krone. Men for all del, de som vil kan jo. Men det verste må jo være i et bryllup som ikke byr på noe.

Mener å huske det er en egen tråd for hvor jævlig bryllup er hvis du ikke får åpen bær/nok drikke. Så sånn sett koster bryllup mer enn man selv ønsker. Hvertfall hvis du ønsker et vellykket et.

Man gifter seg for sin egen del. Hvis man vil kan man stikke av å gifte seg alene med bare forlovere med, man kan velge å kun be nærmeste familie. Fons mange muligheter. Om andre blir sure for å ikke bli invitert er de uansett smålige mennesker som viser at de ikke hadde vær verdt å be uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppi, on 03 Aug 2015 - 13:51, said:

Ja, la oss ta enn til arresten med en gang..

Det var Miss Silver selv som påsto at de ikke løy. Jeg bare påpeker at det gjør de. Anonymous poster hash: 40485...03c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at samboende kvinner ønsker å bli kalt kone heller. Høres fælt og kjerringaktig ut

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Snuppi

Det var Miss Silver selv som påsto at de ikke løy. Jeg bare påpeker at det gjør de. Anonymous poster hash: 40485...03c

 

Ærlig talt.

Skulle nesten trodd at dette gjaldt en statshemmelighet, slik som enkelte reagerer.

 

Hun sier at de ikke er gift.

Jeg har vært i flere sosiale settinger hvor en blir spurt om er dette "konemor", (bor i Bergen) selv om folk vet at en ikke er gift.

Det samme gjelder andre veien, så dette er mannen din altså... nei, men så hyggelig bla bla.

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.

 

Nei, dere er ikke gift. Samboerskap er ikke det samme.

 

Det handler om kontekst.

 

I den viktige, relasjonen mellom han og henne, er det akkurat det samme.

 

Juridisk, altså i en rettsak og i forhold til staten er det ikke, men de kommer neppe til å reagere på hvilke begrep de bruker på hverandre.

 

Religiøst KAN man se en forskjell, men denne er faktisk rent teologisk omdiskutert (den har endret seg markant igjennom tidene)

 

Hva du mener i denne situasjonen er fort irrelevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om kontekst.

I den viktige, relasjonen mellom han og henne, er det akkurat det samme.

Juridisk, altså i en rettsak og i forhold til staten er det ikke, men de kommer neppe til å reagere på hvilke begrep de bruker på hverandre.

Religiøst KAN man se en forskjell, men denne er faktisk rent teologisk omdiskutert (den har endret seg markant igjennom tidene)

Hva du mener i denne situasjonen er fort irrelevant.

Så relasjonen er ikke viktig selv om man kaller hverandre kjæresten, samboeren, typen eller dama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så relasjonen er ikke viktig selv om man kaller hverandre kjæresten, samboeren, typen eller dama?

 

Ordene beskriver relasjonen. Så hvis man sier "min mann" og "min kone", sier det først og fremst noe om hvilken image man ønsker fronte i forhold til folk rundt seg.

 

Kjæresten min synes det var morsomt at jeg kalte henne min kone i ulike settinger før vi ble gift for det ga ett inntrykk at vi allerede var gift og hadde en langt forpliktende samliv, men synes det er mye "bedre" at jeg generelt kaller henne kjæresten min. Mye fordi jeg i det sier noe mer om vår relasjon enn det at vi har vært i kirka sammen.  

 

Mann og kone som viktige beskrivende begreper med ett formelt innhold, kommer først i forhold knyttet til juridisk og tro. Og definisjoner i ordbøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...