Gå til innhold

Jeg synes at Norge begynner å bli alt for multikulturelt/ikke-norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Men det er jo sant. De eneste som ikke har et problem med det er de som bor utenfor byene eller rett og slett ikke opplever dette ofte. Det er trist å gå rundt i egen by å være fremmedgjort som nordmann. Er jo ikke bare nordmenn det er vanskelig for heller, men det blir et dårlig og utrygt samfunn av at folk går rundt og kommuniserer på forskjellige språk. Men det er ikke bare i Norge det skjer. Hele verden smelter sammen til et multikulturelt helvete der de mest bråkete og utagerende kulturene vil dominere. 

Anonymous poster hash: 87944...6e1

 

 

Jeg bor i en mindre by, og i den lille bydelen jeg vokste opp, og fortsatt bor, er det snart like mange utlendinger som nordmenn. Det gjør meg trist, for jeg føler meg innvadert av somaliere, polakker, persere, afghanere, iranere, serbere og bosniere. De har nærmest tatt over nabolaget her, og jeg føler meg fremmed på det stedet jeg har bodd i over 40 år. De plager meg ikke på noen som helst måte, det er bare rart å gå tur i nabolaget og se utenlandske navn på minst annen hver postkasse. 

Det er i grunnen mer enn nok nå.

Anonymous poster hash: c22f1...eaf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Walden

Sant, føler meg helt totalt fremmed i eget land. Er utlendinger her over alt, til og med naboen min er blitt utlending. Er livredd og tørr snart ikke gå ut døren, livredd for å møte på dem... Var noe helt annet på 60-tallet da jeg vokste opp, følte ikke det var så mange annerledes folk da, men nå er de over alt...  :(

 

Har naboen din BLITT utlenning? Damn..da er det virkelig ille, når det smitter liksom!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en mindre by, og i den lille bydelen jeg vokste opp, og fortsatt bor, er det snart like mange utlendinger som nordmenn. Det gjør meg trist, for jeg føler meg innvadert av somaliere, polakker, persere, afghanere, iranere, serbere og bosniere. De har nærmest tatt over nabolaget her, og jeg føler meg fremmed på det stedet jeg har bodd i over 40 år. De plager meg ikke på noen som helst måte, det er bare rart å gå tur i nabolaget og se utenlandske navn på minst annen hver postkasse. Det er i grunnen mer enn nok nå. Anonymous poster hash: c22f1...eaf

Det synes jeg er så rart å høre. Selv bor jeg i en av Norges største byer, og i min nåværende skoleklasse er ingen av 30 elever noen med utenlandsk opprinnelse. Hvis jeg tar en full buss er kanskje 1/6 av en annen etnisitet. Noe jeg personlig føler det er en overflod av, er innvandringsfiendtlige mennesker, eller rett og slett rasister. Jeg sier ikke at alle med innvandringskepsis er rasistiske, men jeg opplever flere av begge sorten enn av innvandrere på en vanlig dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er så rart å høre. Selv bor jeg i en av Norges største byer, og i min nåværende skoleklasse er ingen av 30 elever noen med utenlandsk opprinnelse. Hvis jeg tar en full buss er kanskje 1/6 av en annen etnisitet. Noe jeg personlig føler det er en overflod av, er innvandringsfiendtlige mennesker, eller rett og slett rasister. Jeg sier ikke at alle med innvandringskepsis er rasistiske, men jeg opplever flere av begge sorten enn av innvandrere på en vanlig dag.

 

Rart? På hvilken måte?

I klassen til min yngste sønn, var 13 av 29 barn med utenlandsk opprinnelse. Det er mye til å være en liten skole i en liten by, og det bød unektelig på store utfordringer i forhold til læringsmiljø i klassen. Når en elev kommer til i 5. klasse, rett fra Somalia, uten å kunne et ord norsk, og er forventet å følge vanlig undervisning, blir det problemer. Legg til et par sånne elever for hvert skoleår, så sier det seg selv at det blir en urolig klasse med dårlige læringsvilkår. 

Dette i tillegg til å føle seg i mindretall i eget nabolag, så er det lov å føle at det er mer enn nok, uten at en er rasist for det.

Anonymous poster hash: c22f1...eaf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart? På hvilken måte?

I klassen til min yngste sønn, var 13 av 29 barn med utenlandsk opprinnelse. Det er mye til å være en liten skole i en liten by, og det bød unektelig på store utfordringer i forhold til læringsmiljø i klassen. Når en elev kommer til i 5. klasse, rett fra Somalia, uten å kunne et ord norsk, og er forventet å følge vanlig undervisning, blir det problemer. Legg til et par sånne elever for hvert skoleår, så sier det seg selv at det blir en urolig klasse med dårlige læringsvilkår.

Dette i tillegg til å føle seg i mindretall i eget nabolag, så er det lov å føle at det er mer enn nok, uten at en er rasist for det.

Anonymous poster hash: c22f1...eaf

Jeg synes det er rart hvis du bor på et småsted eller hva du kalte det og føler at etnisk norske er i mindretall, mens jeg som bor i en storby, i norsk forstand, opplever flere rasister enn innvandrere. Det var bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart hvis du bor på et småsted eller hva du kalte det og føler at etnisk norske er i mindretall, mens jeg som bor i en storby, i norsk forstand, opplever flere rasister enn innvandrere. Det var bare det :)

 

Det er nok ikke så rart. Det blir jo mye mer synlig på små steder. I tillegg er mange asylmottak plassert på små steder, og når de som bor der får tildelt bostedskommune, havner mange av dem på andre små steder. Og veldig mange av både innvandrere, asylsøkere og flyktninger søker til sine egne, så en kan få "ghettoer" mange steder. Her i byen er det i hvert fall enkelte områder som har stor overvekt av utlendinger, og folk gir strøkene navn: "Lille Afrika"; "Hvitløksavenyen" osv. 

Anonymous poster hash: c22f1...eaf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

Når det gjelder spytting på bakken er dette noe kun nordmenn gjør. Noe det ikke gjøres noe anned sted. Dette har de lært fra nordmenn. Det kan du takke deg selv for. Anonymous poster hash: cb912...2b1

Det er ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Problemet er at det ikke stilles krav til integrering, det er "vær så god" - stønad fra NAV og et sted å bo. Ikke nevneverdig krav til arbeid - og det er greit at mange fra krigsherjede områder sliter psykisk med et eller annet, men de kan ikke gå hjemme og dasse. Psykolog og trygd, eller jobb. MEN, når det er sagt:

En avsporing: Norsk kultur (hva nå enn det er pr dags dato..) er ikke noe å skryte av, det er ikke noe å "redde" annet enn 17.mai og påskefjelltur med freia kvikk lunsj. Hvor skal vi hente kulturen fra, skal vi gjøre som Ivar Aasen og hylle det gammelnorske (eller, nynorske ;) ) ? Folk idag hater nynorsk, de bruker engelske ord og uttrykk når de uttrykker seg muntlig og skriftlig, hey, jeg har tom hørt "etnisk norske" guttunger snakke kebabnorsk. Kult? Er det den kulturen det er så viktig å ta vare på? McDonalds er ikke særlig stereotyp norsk, fra gammalt av, hva med kjøpesentere? Trafikkorker? Kristin Halvorsen og Jens Stoltenberg?

Hva er det folk mener at man skal ta vare på og redde, av "norsk kultur"? Er det det koselige, litt trygge med å kunne gå inn på en McDonalds og bestille seg en "McNorge!", med flagg og greier?

Hva er den norske kulturen alle snakker om, er det janteloven, den urnorske fredagstacoen og pizza grandiosa på lørdagskvelden? Torsk, hyse og kokte poteter? Tørrfisk og blåbærplukking i skogen en julidag?

Er det frihet, likhet og brorskap eller en høyreblå samfunnsutvikling?

Hvordan kan man integrere utlendinger når man ikke har en utpreget kultur fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samholdet og tilliten folk har til hverandre, sammen med en relativt demokratisk ånd, gjør den norske kulturen overlegen det meste annet. Kulturen trenger ikke å være mest mulig "special snowflake" for å være bra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønland er en dårligere versjon av shepherds-Bush, men som jeg besøker når jeg befinner meg i Oslo .

Majoriteten av de som uttales seg om Grønland eller Oslo-øst er folk som aldri har bodd der, og enkelte hevder at dem bor der. Helt tragisk.

Jeg mener at enkelte har misforstått betydningen av integrering. Formålet er ikke å få innvandrere til å samme mening og kultur som oss. Målet er å få dem til p fungere i samfunnet uavhengig av hvilken kultur eller meninger dem har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et av de beste landa å bo i, prøv å bo i Irak eller Hellas og si at Norge er en slum...

For å følge din logikk:

Det er da ikke så synd på grekere?? Et gresk barn f.eks har det da bare bra! Ift et fattig afrikansk barn som bare har 10% sjanse til å i det hele tatt overleve de 5 første årene i livet, deretter er det utsatt for sult, malaria, villdyr, sykdom osv osv. Nei, grekere har det så godt så!!!

Blir for dumt å sammenligne folk og land med ulike forutsetninger. Vi i Norge hadde hatt det bedre med færre innvandrere. Og dette må vi få si uten å få i fleisen at det kunne vært værre. Det vet vi, men vi vet også at vi kunne hatt det bedre og det er jo det som er så frustrerende.

Vi som er innvandrerkritiske er også redd for fremtiden. Du nevner Irak, og fortsetter ghetto-ene å vokse og innvandrerne blir fler og fler og mindre og dårligere integrert, så er jo Norge nettopp på vei til å bli et nytt Irak. Og nei, det er ikke å dra den langt. Hvilke islamske stater med sharialover har du lyst til å feriere i? Ikke minst: bo i?

Anonymous poster hash: 5d0f2...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

For å følge din logikk:

Det er da ikke så synd på grekere?? Et gresk barn f.eks har det da bare bra! Ift et fattig afrikansk barn som bare har 10% sjanse til å i det hele tatt overleve de 5 første årene i livet, deretter er det utsatt for sult, malaria, villdyr, sykdom osv osv. Nei, grekere har det så godt så!!!

Blir for dumt å sammenligne folk og land med ulike forutsetninger. Vi i Norge hadde hatt det bedre med færre innvandrere. Og dette må vi få si uten å få i fleisen at det kunne vært værre. Det vet vi, men vi vet også at vi kunne hatt det bedre og det er jo det som er så frustrerende.

Vi som er innvandrerkritiske er også redd for fremtiden. Du nevner Irak, og fortsetter ghetto-ene å vokse og innvandrerne blir fler og fler og mindre og dårligere integrert, så er jo Norge nettopp på vei til å bli et nytt Irak. Og nei, det er ikke å dra den langt. Hvilke islamske stater med sharialover har du lyst til å feriere i? Ikke minst: bo i?

Anonymous poster hash: 5d0f2...7d1

Hva snakker du om? o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg er så rart å høre. Selv bor jeg i en av Norges største byer, og i min nåværende skoleklasse er ingen av 30 elever noen med utenlandsk opprinnelse. Hvis jeg tar en full buss er kanskje 1/6 av en annen etnisitet. Noe jeg personlig føler det er en overflod av, er innvandringsfiendtlige mennesker, eller rett og slett rasister. Jeg sier ikke at alle med innvandringskepsis er rasistiske, men jeg opplever flere av begge sorten enn av innvandrere på en vanlig dag.

Trondheim?

Anonymous poster hash: ab371...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I deler av Oslo føler man seg som fremmed i eget land dessverre. Jeg går gjennom Grønland par-tre ganger i uka, og det føles helt seriøst som jeg er i Afrika et sted. Man møter færre og færre etniske nordmenn gatelangs, og gatene er dominert hele døgnet av unge afrikanere på NAV uten arbeid.

Jeg synes utviklingen er tragisk, og ser med gru frem til de neste tjue årene. Det har blitt så ille at jeg ikke har lyst å bli gammel og dø her, og hvis jeg får sjansen flytter jeg gjerne (ironisk nok) vekk fra et land som mister seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er jo sant. De eneste som ikke har et problem med det er de som bor utenfor byene eller rett og slett ikke opplever dette ofte. Det er trist å gå rundt i egen by å være fremmedgjort som nordmann. Er jo ikke bare nordmenn det er vanskelig for heller, men det blir et dårlig og utrygt samfunn av at folk går rundt og kommuniserer på forskjellige språk. Men det er ikke bare i Norge det skjer. Hele verden smelter sammen til et multikulturelt helvete der de mest bråkete og utagerende kulturene vil dominere.  Anonymous poster hash: 87944...6e1

Det du sier om at folk utenfor byene ikke har dette problemet,stemmer ikke i det hele tatt. Jeg bor i en middels stor bygd og jeg kan love deg at jeg ofte føler meg fremmed i eget land. Når skal denne innvandringsgalspen ta slutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om at folk utenfor byene ikke har dette problemet,stemmer ikke i det hele tatt. Jeg bor i en middels stor bygd og jeg kan love deg at jeg ofte føler meg fremmed i eget land. Når skal denne innvandringsgalspen ta slutt?

Det kommer til å forsette med at innvandrere kommer til Norge og godt er det.

Jeg har ikke samme erfaring når det kommer til Grønland. For min del er det et rolig sted det man får kjøpt godt mat, uavhengig av hvor mange ikke etniske-nordmenn som befinner seg der.

Disse ikke-norske er en del av samfunnet og har kommet for å bli. Det er like greit å akseptere det enn å dvele ved det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å forsette med at innvandrere kommer til Norge og godt er det.

Jeg har ikke samme erfaring når det kommer til Grønland. For min del er det et rolig sted det man får kjøpt godt mat, uavhengig av hvor mange ikke etniske-nordmenn som befinner seg der.

Disse ikke-norske er en del av samfunnet og har kommet for å bli. Det er like greit å akseptere det enn å dvele ved det.

 

Du syns altså det er bra at vi mister alt av velferd i Norge pga at det kommer folk hit, som fører til dette?

 

Jojo...logikken lenge leve.

Anonymous poster hash: 67ce2...209

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syns altså det er bra at vi mister alt av velferd i Norge pga at det kommer folk hit, som fører til dette?

Jojo...logikken lenge leve.

Anonymous poster hash: 67ce2...209

Selvfølgelig synes jeg det. Formålet er at Norge skal miste alt av velferden .

Lenge leve logikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...