Gå til innhold

Kan jeg gi min datter sovetablett?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Imovane er vanedannende, du bør ikke gi henne flere i alle fall! Syns det er hårreisende at du har gitt henne et b-preparat uten videre. Nei, jeg er ikke hysterisk, men det er en grunn til at LEGE rekvirerer medisiner.

Anonymous poster hash: f5bee...cec

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er 21 år og har stor kjærlighetssorg. Hun har ikke spist eller sover på to døgn dvs helt utslitt. Jeg ga henne nå 1/2 sovetablett , 3.75 mg imovane.... Slik at hun får en god nattesøvn. Var dette riktig av meg?

Anonymous poster hash: 92bf5...d4b

Nei. Det er ikke bra og det er vel strengt tatt ikke lovlig engang

Anonymous poster hash: 88926...b06

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er 21 år og har stor kjærlighetssorg. Hun har ikke spist eller sover på to døgn dvs helt utslitt. Jeg ga henne nå 1/2 sovetablett , 3.75 mg imovane.... Slik at hun får en god nattesøvn. Var dette riktig av meg? Anonymous poster hash: 92bf5...d4b

En ting er at er ulovlig, en annen ting er at det kan være nødvendig. Men du tar en sjanse ved å gi henne et reseptpliktig medikament som du ikke vet hvordan hun tåler. 2 døgn uten søvn (det er nok heller lite og dårlig søvn) er kanskje vel tidlig for denne type intervensjon. Som regel sover man litt mer enn man tror, men det opleves som ingen søvn fordi sønfasene blir så korte at de ikke har restituerende effekt.

Dessuten er ikke Imovane noe godt medikament i den situasjonen. Den er designet for innsovning, og ikke for søvnproblemer utover dette. Jeg har mange ganger opplevd at ved å gi Imovane til folk i denne type kriser, så sovner de, men våkner etter 1-2 timer. Da er det egentlig uforsvarlig å gi dem mer, med mindre de er så søvndepriverte at det foreligger psykosefare.

Når akutt depresjon tar slike vendinger er det bedre å få en legevurdering som kan gi adekvat medisinering i utgangspunktet. Dersom medisinering er nødvendig. Det er ikke alt som er vondt som skal medisineres.

jeg er sykepleier, og på sykehuset her jeg jobber kan vi gi diverse tbl uten å spørre en lege. Sovetbl er en av de, så ja, det gjør ingen ting. Håper hun får en god nattssøvn, kjærlghetssorg er forferdelig.  Anonymous poster hash: 25616...488

Hvis dette er sant, så bryter sykehuset ditt loven. Sykepleiere har ikke lov til å gi noe som helst uten ordinasjon fra lege. Jeg håper du mener medikamenter som er ordinert som eventuellmedikasjon? Du trenger ikke snakke med legen for å gi dette, men det er fordi det allerede er forordnet. Du kan heller ikke uten videre endre dosen på en slik forskrivning, eller gi hyppigere enn det som står fra legens side.

Anonymous poster hash: 87f16...615

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå snakket jeg ikke om paracet, jeg tar ikke smertestillende før jeg har en god del vondere enn jeg skal ha for å ta paracet.  Det var ikke et skudd heroin hun fikk, men en god natts søvn. Anonymous poster hash: b4615...4d7

Måten du uttaler deg på viser helt klart og tydelig at du og flere andre i tråden ikke forstår hva sovetabletter og andre, beroligende medisiner gjør med kroppen.

Anonymous poster hash: d3a99...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er at er ulovlig, en annen ting er at det kan være nødvendig. Men du tar en sjanse ved å gi henne et reseptpliktig medikament som du ikke vet hvordan hun tåler. 2 døgn uten søvn (det er nok heller lite og dårlig søvn) er kanskje vel tidlig for denne type intervensjon. Som regel sover man litt mer enn man tror, men det opleves som ingen søvn fordi sønfasene blir så korte at de ikke har restituerende effekt.

Dessuten er ikke Imovane noe godt medikament i den situasjonen. Den er designet for innsovning, og ikke for søvnproblemer utover dette. Jeg har mange ganger opplevd at ved å gi Imovane til folk i denne type kriser, så sovner de, men våkner etter 1-2 timer. Da er det egentlig uforsvarlig å gi dem mer, med mindre de er så søvndepriverte at det foreligger psykosefare.

Når akutt depresjon tar slike vendinger er det bedre å få en legevurdering som kan gi adekvat medisinering i utgangspunktet. Dersom medisinering er nødvendig. Det er ikke alt som er vondt som skal medisineres.

Hvis dette er sant, så bryter sykehuset ditt loven. Sykepleiere har ikke lov til å gi noe som helst uten ordinasjon fra lege. Jeg håper du mener medikamenter som er ordinert som eventuellmedikasjon? Du trenger ikke snakke med legen for å gi dette, men det er fordi det allerede er forordnet. Du kan heller ikke uten videre endre dosen på en slik forskrivning, eller gi hyppigere enn det som står fra legens side.

som evnt ja. Vi kan gi paracet, afipran, imovane og av.midler. 

Anonymous poster hash: 25616...488

AnonymBruker
Skrevet

som evnt ja. Vi kan gi paracet, afipran, imovane og av.midler.  Anonymous poster hash: 25616...488

Det kan dere kun dersom legen har ordinert det som eventuellmedikasjon. Jeg nekter å tro at det finnes noe sykehus som tillater sykepleiere å gi z-hypnotika uten legeforordning.

Det er også vanskelig å tro at dere får lov til å gi disse andre medikamentene uten ordinasjon også, for det findes mange kontraindikasjoner og interaksjoner som en sykepleier ikke er utdannet til å kunne vite om.

Eventuellmedikasjon er like mye en legeordinasjon som fast medikasjon - bare at den ikke gis på fast eller regelmessig basis (optimalt sett), og at den gis ved behov i stedet for planmessig. Det SKAL være legeforordning i bunnen.

Dersom et medikament ikke er tilforordnet av lege på skjema for eventuellmedikasjon, kan det ikke gis uten å konferere med lege.

Skrevet

Hvis hun ikke bruker andre medisiner og det bare var snakk om en gang i en akutt situasjon synes jeg ikke det gjør så mye. Trenger hun det flere ganger bør hun snakke med fastlegen.

Overse alle de som sier kjærlighetssorg er naturlig, og noe man skal komme seg gjennom uten piller. Alle er forskjellige, og noen kan trenge litt ekstra hjelp når sånne ting skjer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov for sykepleiere å ordinere noen form for medikament på mitt sykehus, ikke engang reseptfrie som selges i kiosken på sykehuset.

Uansett er det ikke lov for en sykepleier å gi reseptbelagte medisiner til privatpersoner uten ordinasjon utenom arbeidsforholdet, selv om en institusjon hun jobber på har laget en ordning med forhåndsordinasjon på et utvalg av medikamenter. Da er det et ansvar som er delegert fra lege, gjør hun det på privaten uten spesifikk legetillatelse bryter hun loven inkl. Helsepersonelloven.

Anonymous poster hash: c2b40...66b

Hos oss kan vi og gi imovane 5mg til de fleste pasienter, men ikke de med mye cave. Et helt ordinært sykehus på en helt ordinær medisinsk avdeling.

Anonymous poster hash: 31653...286

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få henne til legen sånn at hun kan skaffe seg sin egen medisin. Jeg er sikker på at legen skriver ut noe som  får henne til å slappe av og sove :)

Ved å gi 0,5 tablett på 3,5mg kan løse hele problemet, hun får sove godt og har kanskje ikke bruk for det mer. Men hvis en lege skriver ut respet får hun en pakke på 20 tabletter, finner ut hvor lett og deilig det er å sovne på de og så bare fortsetter å ville ha imovane og blir avhengig.... Folk her er hysteriske.

Anonymous poster hash: 31653...286

• Liker 5
Skrevet

Det kan dere kun dersom legen har ordinert det som eventuellmedikasjon. Jeg nekter å tro at det finnes noe sykehus som tillater sykepleiere å gi z-hypnotika uten legeforordning.

Det er også vanskelig å tro at dere får lov til å gi disse andre medikamentene uten ordinasjon også, for det findes mange kontraindikasjoner og interaksjoner som en sykepleier ikke er utdannet til å kunne vite om.

"

Behovslegemidler på forhåndsgodkjent liste

Tidligere var det anledning for sykepleiere til å dele ut behovslegemidler til alle pasienter i avdelingen i henhold til en forhåndsgodkjent liste fra lege (stående forordning). I henhold til legemiddelhåndteringsforskriften er dette ikke lenger mulig.

Behovslegemidler på forhåndgodkjent liste skal nå forordnes til den enkelte pasient: For eksempel ”Postoperativ smerteliste nevrokir.”, ”Tromboseprofylakse, liste 1” eller ”Standardliste hudavd.”.

Administrerte doser av de enkelte medikamentene fra listen dokumenteres i kurven

Behovslegemidler på en forhåndsgodkjent liste skal inneholde en oversikt over hvilke legemidler som kan gis til enhetens pasienter ved bestemte indikasjoner og i angitt dosering.

Følgende skal være beskrevet for hvert legemiddel:

§  Legemiddel (virkestoffnavn bør påføres)

§  Legemidlets indikasjon

§  Legemidlets normaldosering ved enkeltdose

§  Legemidlets maksimale døgndosering

§  Eventuelle merknader, forsiktighetsregler, oppfølging og kontraindikasjoner som er tilknyttet legemidlet."

(Sakset fra http://www.stolav.no/ftp/stolav/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_18291/index.html) Dette vil si at legen forordner en standardmedikasjon til pasienten i det han legges inn på de bestemte posten, og sykepleieren "plukker selv" ut fra dette. Det høres ikke ut til at det er mye strengere enn det gamle med "stående forordning", men her er det iallfall legen som har ansvaret, da han må vurdere om han skal skrive pasienten opp på "standard-lista" eller ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss kan vi og gi imovane 5mg til de fleste pasienter, men ikke de med mye cave. Et helt ordinært sykehus på en helt ordinær medisinsk avdeling. Anonymous poster hash: 31653...286

Hvilket sykehus er dette?

Det høres helt uforsvarlig ut, og ligner ikke noe jeg har vært borti noe sted (og jeg har jobbet mange steder).

Se forøvrig det som en annen postet om forskriftene fra st. olavs (som ikke er almengyldige for alle norske sykehus, forøvrig. Det vil være variasjoner), der det fremgår at eventuellmedikasjon skal forordnes til den enkelte pasient.

AnonymBruker
Skrevet

"

(Sakset fra http://www.stolav.no/ftp/stolav/eqspublic/pasientforlop/docs/doc_18291/index.html) Dette vil si at legen forordner en standardmedikasjon til pasienten i det han legges inn på de bestemte posten, og sykepleieren "plukker selv" ut fra dette. Det høres ikke ut til at det er mye strengere enn det gamle med "stående forordning", men her er det iallfall legen som har ansvaret, da han må vurdere om han skal skrive pasienten opp på "standard-lista" eller ikke.

Det er strengt tatt ikke sykepleieren som plukker ut selv. Sykepleieren gir det som legen har sagt kan gis innenfor visse rammer, i samarbeid med pasienten og dennes behov.

AnonymBruker
Skrevet

Nei.. Det er lett å bli avhengig. Jeg hadde depresjon og fikk ikke sove på flere mnd, men min mor nektet meg sovetabeletter. Men pass på å ikke gi noe mer :)

Anonymous poster hash: 26445...f89

Skrevet

Det er strengt tatt ikke sykepleieren som plukker ut selv. Sykepleieren gir det som legen har sagt kan gis innenfor visse rammer, i samarbeid med pasienten og dennes behov.

Leste du hele?

Dersom det er "standard-lister", vil det si at over 90% av pasientene ordineres den samme medisinen. Ut fra dette, er det faktisk sykepleieren som "plukker selv". Og sykepleiere er også ulike,så om den ene sykepleieren mener at du godt kan vente litt før du får sovemedisin og/eller beroligende, kan den andre stå med medisinen klar uten at du har bedt om det en gang. Det er dette jeg mener når jeg sier at de kan plukke selv.

AnonymBruker
Skrevet

Eventuellmedikasjon er like mye en legeordinasjon som fast medikasjon - bare at den ikke gis på fast eller regelmessig basis (optimalt sett), og at den gis ved behov i stedet for planmessig. Det SKAL være legeforordning i bunnen.

Dersom et medikament ikke er tilforordnet av lege på skjema for eventuellmedikasjon, kan det ikke gis uten å konferere med lege.

Jeg er ikke AB som skrev dette, men jeg er også sykepleier og vi kan også gi div medikamenter. Bla Imovane/Zopiklone og Sobril. Dette er ikke eventueltmedisiner, men fylkeslegen har godkjent at vi sykepleiere kan gi div medikamenter til pasienter uten å høre med legen først. Så sant ikke pasienten har CAVE mot medisinen så kan vi altså gi. Det er lov. For dette er ikke så sterke medisiner som mange skal ha det til. Ja, det er et B preparat og ja, de kan bli være avhengig. Men vi gir jo ikke dette hver dag, men i en kort periode. Skal de gis daglig så må legen skrive det på ordinasjonskortet. 

Anonymous poster hash: 69042...a00

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanvittig. Litt av en sykepleier. 

Anonymous poster hash: a7eef...a14

Skremende å lese at en sykepleier har så lite vett og dårlige holdninger. Hun virker uegnet.

Anonymous poster hash: 73038...6cd

Dere to vet ingenting om omsetninger rundt dette, eller hva slags kunnskap moren som sykepleier sitter inne med, kan være at hun sitter på riktig kunnskap som gjør henne egnet til å vurdere saken på en god måte, det er ikke alltid sykepleiere trenger å konferere leger for medsiniske råd, de blir utdannet for å kunne gi ut medisiner og moren hennes ville neppe gitt noen medisiner om hun fant det uforsvarlig. Så vær litt forsiktig før dere fordømmer noen her. Dere kjenner ikke til alle sider av saken her. 

Anonymous poster hash: 38397...793

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobbet på ahus før, men det var i 2007-2008. Da kunne vi også gi etter eget direktiv diverse legemidler som behovsmedisin uten å ringe på legen hver gang. Skulle det derimot bli et behov for å få det fast tok vi det opp med legen på visitten dagen etterpå. Mange av legene ble irriterte om vi ringte for å spørre når det likevel stod på listen. 

Nå jobber jeg på sykehjem, og der får vi lov å gå 3.75 imovane og 1 g paracet, ellers må vi ringe legevakten eller sykehjemslegen. Dette er det sykehjemslegen som har bestemt. 

Skrevet

Trodde det var en grunn til at enkelte medisiner var reseptbelagte....

Skrevet

Jeg jobbet på ahus før, men det var i 2007-2008. Da kunne vi også gi etter eget direktiv diverse legemidler som behovsmedisin uten å ringe på legen hver gang. Skulle det derimot bli et behov for å få det fast tok vi det opp med legen på visitten dagen etterpå. Mange av legene ble irriterte om vi ringte for å spørre når det likevel stod på listen. 

Nå jobber jeg på sykehjem, og der får vi lov å gå 3.75 imovane og 1 g paracet, ellers må vi ringe legevakten eller sykehjemslegen. Dette er det sykehjemslegen som har bestemt. 

Da jeg var i praksis, var det samme ordning som du skrev her, en liste med medisiner, husker det ble gitt mye imovane, vallergan og paracet uten å ringe lege både medisin og kirurgisk. Og så klart ketorax etter hva slags inngrep pasienten hadde hatt på kirurgisk avd, IV først og så tabletter.

Vi hadde en kort periode en slik liste på sykehjemmet vi og, som en lege hadde laget og fått godkjent fra fylkeslegen. Alle sykehjemmene i kommunen fikk samme, men ble avsluttet av tilsynsfarmasøyten. Det var krav om at den som gav skulle vurdere respirasjon osv før man gav b preparater, så var det en hjelpepleier som ikke fulgte disse rettningslinjene og listen ble fjernet, ble sagt at dersom det alltid var sykepleier på jobb kunne det gå, men det er det jo på langt nær ikke.

På privat klinikk der jeg jobber og er det standard medsiner vi gir og kan gi eventulet, får heller beskjed fra kirurgen dersom pasienten abolutt ikke skal ha det ene preparatet.

Og til sakens hovedspørsmål da, det gjør nok ingen skade med en tablett så lenge det blir med en ene. Regler eller ikke regler, gjort er gjort og så lenge hun ikke får mer av deg. Enig med det anonym skrev litt opp, hadde hun fått en pakke med 20 tabletter utskevet selv hadde det kanskje heller ikke vært heldig. Alle bør egentlig være kritiske til å putte i seg tabletter som ikke er fult nødvendige, det er altfor mye bytting av medikamenter i hjemmet rundt om i norge.

• Liker 3
Skrevet

Det gjorde nok godt for henne å få sove. Dette gjør at hun lettere kan takle sorgen videre. Og kanskje komme ovenpå igjen raskere.

Når det er sagt, så er jeg veldig i mot at man deler reseptbelagte medisiner til andre enn de er skrevet ut til. Jeg kjenner ikke til dette medikamentet så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det evt kan være dumt i dette tilfellet. Så noen nevnte at det kunne være vanedannende. Tenker at det kanskje kan være fristende å fortsette å ta disse tablettene videre om man er langt nede. Bare én natt til, osv.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...