Gå til innhold

Kan jeg gi min datter sovetablett?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden det virker som alle dere her er så veldig sikre på at leger har peiling. Min lege skrev ut 100 stk 10 mg vival om til meg 2 ganger på 8 uker - da jeg var 11 år. Og ja, jeg ble avhengig, men jeg fikk og fikk (vival er forøvrig lignende valium for de som ikke vet hva det er). Ikke alltid legens vurderingsevne er på topp heller.

Jeg får også så mye paralgin forte hos min nåværende lege at jeg ikke henter det på apoteket, og det er ikke det at jeg ikke har vondt for å si det sånn som er problemet.

Anonymous poster hash: b4615...4d7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet så bør man selv snakke med legen før man prøver ut nye medikamenter. Men å ta en Imovane skal nok ikke ha særlig å si. Selvfølgelig kan man oppleve bivirkninger eller ikke tåle medikamentet, men hadde hun gått til legen og fått på egen resept, så ville hun jo opplevd det samme. 
Tror også de fleste sykehus tilbyr Imovane til pasienter dersom de har behov for det. Sykepleiere får faktisk lov å gi Imovane til pasienter selv om det ikke står oppført i medisinlisten deres (som er gitt av legen). Bare husk at det er til korttidsbruk ved forbigående søvnvansker. Man kan bli avhengig av det. 

Skrevet

En ting er at er ulovlig, en annen ting er at det kan være nødvendig. Men du tar en sjanse ved å gi henne et reseptpliktig medikament som du ikke vet hvordan hun tåler. 2 døgn uten søvn (det er nok heller lite og dårlig søvn) er kanskje vel tidlig for denne type intervensjon. Som regel sover man litt mer enn man tror, men det opleves som ingen søvn fordi sønfasene blir så korte at de ikke har restituerende effekt.

Dessuten er ikke Imovane noe godt medikament i den situasjonen. Den er designet for innsovning, og ikke for søvnproblemer utover dette. Jeg har mange ganger opplevd at ved å gi Imovane til folk i denne type kriser, så sovner de, men våkner etter 1-2 timer. Da er det egentlig uforsvarlig å gi dem mer, med mindre de er så søvndepriverte at det foreligger psykosefare.

Når akutt depresjon tar slike vendinger er det bedre å få en legevurdering som kan gi adekvat medisinering i utgangspunktet. Dersom medisinering er nødvendig. Det er ikke alt som er vondt som skal medisineres.

Hvis dette er sant, så bryter sykehuset ditt loven. Sykepleiere har ikke lov til å gi noe som helst uten ordinasjon fra lege. Jeg håper du mener medikamenter som er ordinert som eventuellmedikasjon? Du trenger ikke snakke med legen for å gi dette, men det er fordi det allerede er forordnet. Du kan heller ikke uten videre endre dosen på en slik forskrivning, eller gi hyppigere enn det som står fra legens side.

Anonymous poster hash: 87f16...615

Sykepleiere har lov å gi noen medikamenter uten ordinasjon av lege. Eksempler er Imovane, Afipran (mot kvalme), Paralgin Forte og Vival. (Med forbehold om at ikke alle sykehus/avdelinger har lik liste over medikamenter sykepleier kan gi uten ordinasjon av lege). 

Skrevet

Siden det virker som alle dere her er så veldig sikre på at leger har peiling. Min lege skrev ut 100 stk 10 mg vival om til meg 2 ganger på 8 uker - da jeg var 11 år. Og ja, jeg ble avhengig, men jeg fikk og fikk (vival er forøvrig lignende valium for de som ikke vet hva det er). Ikke alltid legens vurderingsevne er på topp heller.

Jeg får også så mye paralgin forte hos min nåværende lege at jeg ikke henter det på apoteket, og det er ikke det at jeg ikke har vondt for å si det sånn som er problemet.

Anonymous poster hash: b4615...4d7

Det er da ikke relevant å trekke frem leger som ikke kan/gjør jobben sin.
  • Liker 1
Skrevet

Hei TS

Når det gjelder spørsmål om å gi andre din reseptbelagte medisin, så er det noe du må diskutere med lege. Vi har ingen mulighet til å vite noe om kompetansen som ligger til grunn for svarene på et anonymt forum som dette tross alt er.

Tråden stenges.

Kosemose, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...