Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Å si at det er et valg er for enkelt ettersom at menneskers psyke er kompleks. Det er masse som spiller inn i det et menneske ruser seg for første gang. Du sier at man velger å ta narkotika første gang, men at man ikke velger å bli avhengig. Da velger man ikke å bli narkoman, som vil si at man har blitt avhengig. 

Noen mennesker når de er så langt nede mister evnen til å tenke rasjonelt. De tror helt genuint at narkotika vil gi dem et bedre liv, eller de er impulsive og klarer ikke kontrollere seg, eller dissosiative og er ikke tilstede i det de gjør. 

Du våkner ikke opp en dag og er narkoman, det begynner som et valg. Herre jesus kvinne, leser du ikke hva folk skriver? Orker ikke å gjengi alt, så da sier jeg heller: Les en gang til! 

Jeg har slitt med dissosiativ lidelse i mange år og har flere svarte hull i minnet og ingen av dem skjuler narkotika bruk, drap, voldtekt, ran, stjeling eller annet ulovligheter. Bare fordi mann dissosierer så betyr ikke det at man mister absolutt all sans og samling. Du burde virkelig lese deg opp på det. Du får det til å høres ut som at man blir besatt av en demon og gjør mye fælt som er utav ens kontroll. Hvor mange mennesker har dissosiert også våknet opp med en nål med heroin i armen for første gang? Det er pokker meg ikke mange, om det var tilfellet så hadde vi fått tilbake de gamle galehusene og folk med denne diagnosen hadde blitt låst inne og dopet ned til evig tid. 

Å begynne å ruse seg er et valg man tar. Hvor vanskelig er det å forstå? Uavhengig av grunn, så er det et valg og det valget kommer fra et sted og når man kan ta et valg, så kan man også velge noe annet. Vanskeligere enn som så er det ikke. 

Anonymkode: a6bc8...2c8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kjærlighetsbarn98
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du våkner ikke opp en dag og er narkoman, det begynner som et valg. Herre jesus kvinne, leser du ikke hva folk skriver? Orker ikke å gjengi alt, så da sier jeg heller: Les en gang til! 

Jeg har slitt med dissosiativ lidelse i mange år og har flere svarte hull i minnet og ingen av dem skjuler narkotika bruk, drap, voldtekt, ran, stjeling eller annet ulovligheter. Bare fordi mann dissosierer så betyr ikke det at man mister absolutt all sans og samling. Du burde virkelig lese deg opp på det. Du får det til å høres ut som at man blir besatt av en demon og gjør mye fælt som er utav ens kontroll. Hvor mange mennesker har dissosiert også våknet opp med en nål med heroin i armen for første gang? Det er pokker meg ikke mange, om det var tilfellet så hadde vi fått tilbake de gamle galehusene og folk med denne diagnosen hadde blitt låst inne og dopet ned til evig tid. 

Å begynne å ruse seg er et valg man tar. Hvor vanskelig er det å forstå? Uavhengig av grunn, så er det et valg og det valget kommer fra et sted og når man kan ta et valg, så kan man også velge noe annet. Vanskeligere enn som så er det ikke. 

Jeg mente ikke at man plutselig våkner opp og er narkoman. Mulig jeg uttrykte meg litt feil. Det er en prosess fra en person inntar stoff for første gang til den er fullstendig avhengig fysisk og psykisk. Det som er felles for de fleste mennesker med avhengighetslidelser er at de har opplevd en eller flere ekstreme hendelser som gjør at de enten sliter med å regulere følelser, ønsker å straffe seg selv eller at de gjør det for flukt. Jeg tenker det er mer produktivt å se på hva som får et menneske til å ty til en selvdestruktiv løsning, det mer enn å tenke at de velger å ende opp slik. Det er som regel komplekst, det er mye som ligger bak. Ingen som er selvdestruktive ønsker å være det, det er noe underliggende som driver en til å ha dette behovet. Det er viktigere å se på drivkraften bak, og hvordan man kan løse opp i den. 

Personlig har jeg ikke vært borti narkotika, men jeg har vært selvdestruktiv på andre måter. Det har dreid seg om selvhat, skyldfølelse, manglende evne til å regulere følelser, impulsivitet eller et desperat forsøk på å komme meg vekk fra den jeg var. Mestringsstrategier bunner i det at man tyr til noe man tenker (bevisst eller ubevisst) er en løsning på en situasjon man ikke kan utholde. For noen mennesker er disse helt nødvendige for tilpasning og overlevelse. Ingen friske mennesker tyr til narkotika for å døyve smerter; dette er mennesker som ikke har fått hjelp i tide og som er så ustabile og ute av seg at de ikke evner å komme på konstruktive løsninger for å få det bedre. Dette må da læres, de må lære å regulere følelser på andre måter. Fremtil da gjør de så godt de kan med det utgangspunktet de hadde. Ingen mennesker vil ha det vondt, og hvis man ikke har lært å regulere følelser eller å trøste seg selv, så tyr man i noen tilfeller til det motsatte: man har kanskje blitt straffet for mye i oppveksten, og man fortsetter dette mønsteret. Man blir destruktiv fordi man tror man fortjener straff f.eks. 

Ingen mennesker ønsker å leve som narkomane. En del av disse er kjempefattige, har ikke råd til noenting, alle pengene går til narkotika; de må stjele av andre kanskje, noen blir også utstøtt av familien sin. De har kanskje barn eller barnebarn som ikke vil ha kontakt med dem, og noen må også bo på gata. De ser at hele livet går fra dem, rusen tar fra dem det de har igjen av livet, og de er fanget i en ond sirkel. Hele livet går dem forbi og mange mister absolutt alt. Ingen vil leve et slikt liv. Ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordommer mot sprudlende mennesker. Ikke bare synes jeg dem er slitsomme, men synes det er noe falskt over dem. 

Anonymkode: 64ebd...809

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en fordom jeg HADDE, har endret mening nå. 

Jeg er en av de N-ordet når det gjelder folk fra Afrika. Jeg er IKKE afrikansk selv, men føler at å bruke det ordet er litt unødvendig, selv om man ikke bruker det til noe negativt. 

Mine fordommer gikk ift andre, når jeg hørte andre bruke det ordet, i en setning. Jeg mistet litt respekten for de, de virket litt uintelligente, uansett hvor høy utdanning eller kunnskap de hadde. 

Jeg hadde disse fordommene helt til jeg innså at enkelte av mine bekjente brukte det ordet. Folk som jeg visste var ordentlige fine folk, snille som dagen er lang. Jeg liker fortsatt ikke bruken av det ordet, og bruker det derfor ikke selv. Men har ikke lengre denne fordommen mot andre.

Anonymkode: f2601...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grenseløst over damer med vestlandsdialekt av ymse slag. Kan derfor ikke se på Nyhetskanalen Tv2. 

Folk som ikke klarer ta de enkleste instruksjoner. Det er f.eks hårreisende mange som ikke aner forskjell på høyre og venstre side...  (jobber med kommunikasjon og finner ut at folk er særdeles dumme på mange ting) 

folk som går på trikk/buss FØR vi andre får gått av, eller som ikke flytter seg når andre skal av. Altså, hallo!?   

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, Måneskinn skrev:

Irriterer meg grenseløst over damer med vestlandsdialekt av ymse slag. Kan derfor ikke se på Nyhetskanalen Tv2. 

Folk som ikke klarer ta de enkleste instruksjoner. Det er f.eks hårreisende mange som ikke aner forskjell på høyre og venstre side...  (jobber med kommunikasjon og finner ut at folk er særdeles dumme på mange ting) 

folk som går på trikk/buss FØR vi andre får gått av, eller som ikke flytter seg når andre skal av. Altså, hallo!?   

Folk kan jo ikke noe for at de har den dialekten de har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Folk kan jo ikke noe for at de har den dialekten de har..

jeg vet :)   men det er mye folk ikke kan noe for, men det betyr ikke at jeg ikke kan irritere meg over det allikevel ;)   

er det ikke derfor vi har denne tråden? ... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 8.4.2019 den 15.11, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei. Det er ikke et valg å bli narkoman. Veldig mange som blir narkomane inntar stoffer første gang fordi de er fullstendig desperate, oppløste i smerte eller trenger å flykte fra sitt indre for å ha sjanse til å overleve. Mange narkomane har blitt slått, voldtatt eller utsatt for andre grusomme traumer i årevis. Å flykte i narkotika er en mestringsstrategi for å overleve, noen kan ha det så vondt og være så langt borte at de mister alle evner til å tenke rasjonelt. De leter etter det ene som kan gjøre livet litt lettere å leve, som kan fjerne litt av smerten de bærer på og som kan gjøre at de holder ut litt lenger. For noen er det enten narkotika eller døden. 

De har mye større problemer enn litt stress og urolighet. Alle mennesker tilpasser seg for å overleve, men folk gjør det på ulike måter. 

Jeg har blitt slått og misbrukt av min far. Allikevel VALGTE jeg å ikke bli narkoman. Jeg gjorde et VALG. Det gjør disse som VELGER å bli narkomane også.

Vi har helsevesenet som kan hjelpe folk som lider av traumer. De kan heller gå dit enn istedet for å velge å ruse seg.

Anonymkode: eb2f1...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som biter negler er ekle og voksne som spiser snørr trenger kommunal støttekontakt 24/7 (kjenner ei som gjør det og hun er 30)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordom mot firkanter, A4 liv med hus man bruker på unger (istedet for å leie ute deler av det og tjene) ekteskap, stasjonsvogn og hund  greia . Kan heller ikke fordra setningen "nå har vi jobb,hus,bil og livet på stell så nå kan vi få barn"

Anonymkode: 3aef2...6a4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har blitt slått og misbrukt av min far. Allikevel VALGTE jeg å ikke bli narkoman. Jeg gjorde et VALG. Det gjør disse som VELGER å bli narkomane også.

Vi har helsevesenet som kan hjelpe folk som lider av traumer. De kan heller gå dit enn istedet for å velge å ruse seg.

Anonymkode: eb2f1...bd4

Ingen velger å bli narkomane. Alt man gjør er et valg, og avhengighet kan bli en konsekvens av valgene man tar, men det betyr ikke at man frivillig har valgt det man ender opp med. Det er som å si at folk velger å bli påkjørt og drept. Det stemmer at de har valgt å krysse veien uten å se seg for, men det er ikke det samme som å velge å dø.

Forøvrig er ikke verden så enkel at folk med traumer står fritt til å velge enten terapi på den ene siden eller narkomani på den andre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katteeiere som gir fremmede katter mat, etter å ha sett dem én gang for første gang i nabolaget. Og katten er tydelig fyldig og frisk. De er så dumme at de burde ikke få lov til å ha ansvar for et kjæledyr. Blir helt matt av alle på slike funnet katt sider på facebook. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Denne tråden er et perfekt eksempel på at fordommer dukker opp som følge av mangel på kunnskap. Her er det så mye uvitenhet at det er helt skremmende :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker negativt om de i kassekøen som har en stappfull handlevogn av varer som ikke slipper forbi den bak seg som har 1 liten vare. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fordommer mot folk som ikke evner å skille på subjektsform hun, og objeksformet henne. Det høres mindre intelligent og barnlig ut.

Endret av Perle
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SeptemberRose

Jeg blir irritert når noen er dårlige taper. For det første, de klarer ikke å unne andre en seier. For det andre, de virker høye på seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Folk som tror på ekteskap ser jeg på som komplett idioter. Enten hevder de at det er for romantikk, eller så hevder de at de er for rettigheter. Det er alltid det motsatte som er motivet. Bør avskaffes umiddelbart da det ikke samsvarer med den retningen forplantningen tar.

Anonymkode: 93a48...187

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Denne tråden er et perfekt eksempel på at fordommer dukker opp som følge av mangel på kunnskap. Her er det så mye uvitenhet at det er helt skremmende :blink:

Snakk om sola så skinner den. Uten fordommer hadde ikke mennesket eller dyr hatt fremgang i utviklingen. Om man aldri danner kunnskap av erfaring så lærer man heller ikke. Vi får fordommer nettopp for å unngå uheldige situasjoner for oss selv eller egne interesser. Det er unntaket som kan lære deg at det finnes unntak.

Anonymkode: 93a48...187

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordommer mot innpåslitne selgere... selv om jeg er en selv hihi😂

Anonymkode: d2c53...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.3.2019 den 18.48, ThotSlayer skrev:
På 12.3.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev:

Fordom etter erfaring.. mennesker uten utdannelse er dummere enn mennesker med utdannelse.. Ikke IQ, men i form av lav kildekritikk, høy påståelighet osv. Tror det handler om at ved høyere utdannelse lærer man å tenke kritisk, være kildekritisk, se kontekst osv. 

Anonymkode: 2818b...599

Jeg er kildekritisk! Og har ikke høyere utd...

Anonymkode: 8786f...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...