Gå til innhold

Har du en mening eller fordom du ikke sier høyt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Blodets rett skrev:

Det er noe alvorlig galt med mennesker som virkelig mener dette. Hvilket ikke er en fordom en gang, det er et psykiatrisk faktum.

 

Jeg er egentlig enig, men å forvente at jeg skal bry meg like mye om andre barn enn mine egne, det skjer ikke. Barn fra n-land er n-lands problem og selvsagt det barnets foreldre. I en stamme/familie skal  du først og fremst ta hensyn til deg og dine. De forpliktelser vi har gjennom internasjonale samarbeid osv får duge. 

Anonymkode: af8f0...3e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man sier at alle mennesker er like mye verdt, må det forstås som et prinsippielt utsagn, ikke personlig. Å mene alle er like mye verd handler om etikk og moral, ikke om personlige følelser. De fleste skjønner at man likevel er mer glad sin egen familie/venner enn naboens. Et menneskes verdi og den subjektive kjærligheten akkurat jeg føler for noen, er to helt forskjellige ting. Jeg er f.eks mer glad i min mor enn i naboens mor. Men jeg synes begge har lik menneskeverdi. Må si jeg får fordommer mot folk som ikke forstår denne distinksjonen. 

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på at jeg generelt har fordommer mot folk som baserer absolutt alle meninger på følelser og ikke klarer å se logisk på verden. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier du som mener du er i stand til å vurdere intelligensen på forumbrukere du aldri har sett eller møtt, aldri har snakket med, kun lest noen ord vedkommende formodentlig har forfattet selv, med uklar skjemt eller alvor.

Hmm.....

Anonymkode: 320c5...c27

 

15 timer siden, Horten Market skrev:

Haha, jeg oppdaget og redigerte før du fikk tatt meg! Du har rett, altså. :)

 

At du ikke svarte på innlegget mitt- betyr det at du annekjenner at du ikke så lett kan vite om noen er smarte eller dumme? At din hensikt med å skrive på KG ikke er så enkel som du forsøker fremstille den?

Anonymkode: 320c5...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Når man sier at alle mennesker er like mye verdt, må det forstås som et prinsippielt utsagn, ikke personlig. Å mene alle er like mye verd handler om etikk og moral, ikke om personlige følelser. De fleste skjønner at man likevel er mer glad sin egen familie/venner enn naboens. Et menneskes verdi og den subjektive kjærligheten akkurat jeg føler for noen, er to helt forskjellige ting. Jeg er f.eks mer glad i min mor enn i naboens mor. Men jeg synes begge har lik menneskeverdi. Må si jeg får fordommer mot folk som ikke forstår denne distinksjonen. 

Det er nettopp derfor man er et psykiatrisk tilfelle når man ikke forstår det, og virkelig mener at alle mennesker er like mye verdt. Jeg kjenner jeg har store fordommer mot mennesker som bruker høytflyvende filosofering fullstendig uten bakkekontakt for å distansere seg moralsk fra det elementære - slik som blodsslektskap og tilhørighet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Blodets rett skrev:

Det er nettopp derfor man er et psykiatrisk tilfelle når man ikke forstår det, og virkelig mener at alle mennesker er like mye verdt. Jeg kjenner jeg har store fordommer mot mennesker som bruker høytflyvende filosofering fullstendig uten bakkekontakt for å distansere seg moralsk fra det elementære - slik som blodsslektskap og tilhørighet.

 

Tror du forveksler menneskeverd og kjærlighet. Det er to ulike ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Tror du forveksler menneskeverd og kjærlighet. Det er to ulike ting.

Både menneskeverd og kjærlighet er en verdivurdering av mennesker. Slike ulike verdirangeringer av mennesker gjør normale og mentalt friske mennesker hele tiden, alt fra mellom enkeltpersoner til mellom større grupper. Å prioritere sin nærmeste familie er helt normalt. Å prioritere sin utvidede familie er helt normalt. Å prioritere sitt eget folk er helt normalt. 

De som genuint ikke forstår normaliteten i slike ulike verdirangeringer av mennesker har jeg ikke fordommer mot, jeg mener de kvalifiserer til en psykiatrisk diagnose. Det er en virkelighetsfjernhet som befinner seg langt utenfor normalspekteret.

Ok, jeg skal innrømme at jeg også nærer litt fordommer mot slike mennesker, men jeg prøver så godt jeg kan å minne meg selv om at de egentlig er psykisk syke.

 

Endret av Blodets rett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Blodets rett skrev:

Både menneskeverd og kjærlighet er en verdivurdering av mennesker. Slike ulike verdirangeringer av mennesker gjør normale og mentalt friske mennesker hele tiden, alt fra enkeltpersoner til større grupper. Å prioritere sin nærmeste familie er helt normalt. Å prioritere sin utvidede familie er helt normalt. Å prioritere sitt eget folk er helt normalt.

Ja, men at noe er normal betyr ikke at det er rett, langt mindre etisk høyverdig. Det er normalt å ønske å skade noen som har stjålet fra deg, men det er ikke rett. Det er naturlig og normalt å reagere mer på at noen som er nær deg, eller ligner på deg, dør, enn at noen India dør. Men betyr ikke at vi ikke har en moralsk plikt til å prøve å hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen burde opprette en egen tråd om "menneskeverd" og hvor mye mennesker er verdt? 

For denne diskusjonen går vel egentlig litt off-topic, fra denne tråden vi sitter i her...        

Anonymkode: 14cb3...6c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, men at noe er normal betyr ikke at det er rett, langt mindre etisk høyverdig. Det er normalt å ønske å skade noen som har stjålet fra deg, men det er ikke rett. Det er naturlig og normalt å reagere mer på at noen som er nær deg, eller ligner på deg, dør, enn at noen India dør. Men betyr ikke at vi ikke har en moralsk plikt til å prøve å hjelpe.

Det er en vesensforskjell mellom det å ville hjelpe syriske barn og det å erklære syriske barn for å ha like stor verdi som norske barn. Førstnevnte er normalt, sistnevnte kvalifiserer til en psykiatrisk diagnose dersom du er norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blodets rett skrev:

Det er en vesensforskjell mellom det å ville hjelpe syriske barn og det å erklære syriske barn for å ha like stor verdi som norske barn. Førstnevnte er normalt, sistnevnte kvalifiserer til en psykiatrisk diagnose dersom du er norsk.

Ja, det kan du få lov til å mene. Selv mener jeg at det ikke er noe psykisk galt med Menneskerettighetskonvensjonen og alle som har sluttet seg til den. Jeg mener alle mennesker har lik verdi. At jeg føler større kjærlighet til mine nærmeste er en helt annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Jeg mener alle mennesker har lik verdi.

Det er en sykelig virkelighetsfjern mening, og jeg kjenner jeg har store fordommer mot mennesker som nærer en slik mening.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blodets rett skrev:

Det er en sykelig virkelighetsfjern mening, og jeg kjenner jeg har store fordommer mot mennesker som nærer en slik mening.

Hvilke mennesker mener du har større verdi da, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, linsejesus skrev:

Hvilke mennesker mener du har større verdi da, og hvorfor?

Jeg mener at mine barn har større verdi enn  deg. Og forstår du ikke hvorfor mener jeg du ikke er riktig vel bevart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Blodets rett skrev:

Jeg mener at mine barn har større verdi enn  deg. Og forstår du ikke hvorfor mener jeg du ikke er riktig vel bevart.

Jo, jeg forstår hvorfor du mener det. Jeg mener jo også at mine barn er verd mer enn f.eks naboen. Det vil si, jeg føler at de har større verdi. De betyr mer for meg, det bører meg mer å se mitt barn gråte, enn noen jeg ikke har en relasjon til. Men jeg mener ikke at mine barn har større rett enn et hvilket som helst annet menneske. Hvis ressursene er knappe mener jeg ikke at min far skal ha større rett enn din til å få behandling på et sykehus. Vi må skille mellom hva som er moralsk riktig og hva som betyr mest for oss personlig. Det gjør ikke meg noe personlig om samer ikke får undervisning på sitt eget språk, men jeg mener selvsagt at de skal ha en soleklar rett til å få det, fordi de er mennesker med samme menneskeverd som alle andre mennesker.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Gutter/menn som drar på ferie til Thailand.

- Gutter/menn som kjøper prostituerte.

- doplangere

- mørke mennesker

Anonymkode: 1ff64...5a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har fordommer mot muslimer som kommer hit og lager seg parallellsamfunn og seksualiserer småjenter. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2017 den 20.15, Perelandra skrev:

Du ser ned på overvektige, men selv skal du ha kake med ordentlig krem av ordentlig fløte?

Kan ikke se hvordan det er et problem? Jeg er ikke overvektig. jeg spiser sunt og variert samtidig som jeg trener.  

Anonymkode: d0e67...88d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er fokuserte, målbevisste og veltalende er enten naive eller sosiopatiske.  De som mener sterkt om mye er naive. 

Endret av Elghund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvis ressursene er knappe mener jeg ikke at min far skal ha større rett enn din til å få behandling på et sykehus.

Det kan godt være det er i din rasjonelle egoistiske egeninteresse, slik det tross alt er for det store flertallet av det norske folk, men hvis du mener at syriske barn skal verdilikestilles med fedrene våre og ha samme rett til det norske helsevesenets resurser som dem, slik at fedrene våre ikke får adekvat behandling fordi de syriske barna overbelaster det norske helsevesenet, er det også rimelig klart at du befinner deg langt utenfor normalspekteret i forhold til verdirangering av mennesker.

Dog antar jeg at det nok skyldes at problemstillingen er så fjern for deg at du ikke forstår at den er reell, men tro meg, dette er faktisk virkeligheten i Sverige - hvor den veritable innvandringstsunamien i kjølvannet av svenskenes innvandringspolitiske galimatias de facto har overbelastet det svenske helsevesenet og medført at svensker mange steder i Sverige nå ikke lenger får et adekvat tilbud av offentlige tjenester.

6 minutter siden, linsejesus skrev:

Vi må skille mellom hva som er moralsk riktig og hva som betyr mest for oss personlig.

Hvorfor det? Det går jo ut på nøyaktig det samme, og 

Er det noe jeg virkelig hater så er det moral i politikken. Jeg nærer store fordommer mot politiske moralister.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...