Gå til innhold

Far har omsorg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kvinner virkelig enn sånn oppfatning i 2015?

Etter å ha lest div tråder, så er jeg undrende.

Om det skrives at far har omsorgen, så stilles det spørsmål omtrent hver gang: hvorfor har far omsorgen?

Når det skrives at mor har omsorgen, så er det en selvfølgelighet.

Når ekteskapet er slutt etter noen år. Hvorfor tror kvinner at far er dårligere omsorgsperson?

Er det ikke like naturlig at far har omsorgen, og mor vanlig samvær?

(Se bort fra der far har vært fraværende,rus voldosv)

Jeg snakker om normale fam.

Ikke bruk argumentet at barna er mer knyttet til mor,9 år i magen osv. Det er kvinners påstand,og mulig for å dekke egne behov.

Jeg tror om 20 år er det like mange fedre som mødre som har hovedomsorgen.

Anonymous poster hash: b66a6...7df

Aldri hørt om barn som er 9 år i magen til mor.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei vettu, jeg hadde alldri gitt fra meg ansvaret for barnet mitt. Jeg mener at kvinner har mer "rett" til barnet enn fedre.

Anonymous poster hash: 3d765...02a

Som nevnt over. Er ikke foreldrenes rett det skal handle om. Enhver samværsordning burde være individuell fra familie til familie. Mange ganger er mor beste omsorgsperson. Andre ganger er det far. Kommer veldig an på situasjonen Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ligger i kvinners natur.

Anonymous poster hash: aeff1...707

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir like nysgjerrig dersom mor har hovedomsorgen. Jeg stiller meg generelt bare undrende til de som ikke ønsker å ha barnet så mye som mulig. Hvis folk ikke har 50/50 så spør jeg alltid hvorfor de ikke har det.

Anonymous poster hash: bb980...9b8

• Liker 1
Skrevet

Fordi det ligger i kvinners natur.

Anonymous poster hash: aeff1...707

My ass

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har kvinner virkelig enn sånn oppfatning i 2015?

Etter å ha lest div tråder, så er jeg undrende.

Om det skrives at far har omsorgen, så stilles det spørsmål omtrent hver gang: hvorfor har far omsorgen?

Når det skrives at mor har omsorgen, så er det en selvfølgelighet.

Når ekteskapet er slutt etter noen år. Hvorfor tror kvinner at far er dårligere omsorgsperson?

Er det ikke like naturlig at far har omsorgen, og mor vanlig samvær?

(Se bort fra der far har vært fraværende,rus voldosv)

Jeg snakker om normale fam.

Ikke bruk argumentet at barna er mer knyttet til mor,9 år i magen osv. Det er kvinners påstand,og mulig for å dekke egne behov.

Jeg tror om 20 år er det like mange fedre som mødre som har hovedomsorgen.

Hva betyr omsorg?

Det betyr noe helt annet enn det du tenker på TS. Jeg vil bruke ordet bostedsforelder i stedet.

Omsorg har en for de en bryr seg om og tar seg av. Legg merke til at ordet omsorg om den forelder barnet bor hos finnes ikke i barneloven eller noen tilhørende forskrifter.

Jeg tror du har et poeng men tradisjonelle mønster tar lang tid og endre. Jeg tror det vil gå den veien at foreldrene blir mer likestilt vedrørende barns bosted men at mor forsatt om 20 år vil være den som har overvekt bosted barn. Jeg tror vi kan begynne med å endre lovverket slik at delt bosted skal være normalen. Dette har blant annet Sverige. Der dette ikke lar seg gjennomføre blir bosted hos den ene som i dag er normalen. Videre at det blir foreldreansvar ved fødsel for far selv om far og mor ikke har samme folkeregistrerte adresse. Det er i dag ved ca.14% av alle foreldre som ikke bor sammen. Det kan tenkes det vil bli økende barn med ukjent far pga.dette. Dette kan motvirkes med et strengere regelverk her. En annen ting er det kan bli strengere å flytte langt unna den andre forelder med barn.

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet

Far er vel istand til å ivareta barna som regel. Men også som regel er det mor som er kaptein på skuta og holder rede på tannlegetimer og hvilke klær de har og hvilke klær de vil trenge snart, hva som bør jobbes med oppdragelsesmessig - mens far dilter litt etter og herjer med ungene. Derfor er det vel mest vanlig at mor fortsetter. Oftest er det også slik at kvinnen er den som ville ha barn, som føler morstrangen og omsorgstrangen, mens far også der dilter litt etter. Da er det jo ikke rart at mor vil fortsette å ha ungene nærmest mulig også etter et brudd.

Her snakker du vel om damer med et stort kontrollbehov? I tilegg har mannen her valgt feil dame. Ha en dame som ikke stoler på at alt blir riktig....udugelig far som ikke klarer noe. Ja dette er jo noe å videreføre til sine barn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir like nysgjerrig dersom mor har hovedomsorgen. Jeg stiller meg generelt bare undrende til de som ikke ønsker å ha barnet så mye som mulig. Hvis folk ikke har 50/50 så spør jeg alltid hvorfor de ikke har det.

Anonymous poster hash: bb980...9b8

Og de eneste gangene 50/50 fungerer optimalt er når ungene har fast bosted og foreldrene har 50/50. Jeg har ikke 50/50 omsorg btw, fordi jeg syntes det var galt.

Anonymous poster hash: d0279...bd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

My ass

Hva slags svar er det da?????

Gjest Universe
Skrevet

Nei vettu, jeg hadde alldri gitt fra meg ansvaret for barnet mitt. Jeg mener at kvinner har mer "rett" til barnet enn fedre.

Anonymous poster hash: 3d765...02a

Nei det har de ikke. Sånne mødre kan dra seg en viss plass med den "eier makta" si. Det er ingen som har mer "rett". Det er for barnets beste. De fortjener BEGGE foreldrene fra fødselen av og like mye nærhet og trygghet fra begge to. Så lenge en av foreldra ikke er en drittsekk. Da må hun/han ut av livet til barnet. Ellers har barnet to viktige foreldre. Ikke bare ei mor. Når barnet er stort nok så bør h*n være mest der h*n trives eller like mye hos begge. Et barn trenger begge foreldre like mye om du liker det eller ikke. Det er tross alt foreldra til ungen selv om foreldrene ikke tåler trynet til hverandre. Det får være deres problem, men det skal ikke gå utover barnet. Så å flytte langt bort fra hverandre er barnslig og idiotisk gjort av foreldrene. Tegn på at de tenker på seg selv og ikke barnet sitt, med mindre den andre forelderen ikke er egnet for barn.

Sånne foreldre som tenker på seg selv, sine behov og tror de har mer rett på en unge enn den andre forelderen burde aldri ha barn. Ser hvordan barna blir. Det er trist å se på.

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr omsorg?

Det betyr noe helt annet enn det du tenker på TS. Jeg vil bruke ordet bostedsforelder i stedet.

Omsorg har en for de en bryr seg om og tar seg av. Legg merke til at ordet omsorg om den forelder barnet bor hos finnes ikke i barneloven eller noen tilhørende forskrifter.

Jeg tror du har et poeng men tradisjonelle mønster tar lang tid og endre. Jeg tror det vil gå den veien at foreldrene blir mer likestilt vedrørende barns bosted men at mor forsatt om 20 år vil være den som har overvekt bosted barn. Jeg tror vi kan begynne med å endre lovverket slik at delt bosted skal være normalen. Dette har blant annet Sverige. Der dette ikke lar seg gjennomføre blir bosted hos den ene som i dag er normalen. Videre at det blir foreldreansvar ved fødsel for far selv om far og mor ikke har samme folkeregistrerte adresse. Det er i dag ved ca.14% av alle foreldre som ikke bor sammen. Det kan tenkes det vil bli økende barn med ukjent far pga.dette. Dette kan motvirkes med et strengere regelverk her. En annen ting er det kan bli strengere å flytte langt unna den andre forelder med barn.

Kanskje menn burde føde også da..... og amme.... det kan aldri bli likestilt, fordi menn og kvinner er forskjellig skapt. At delt bosted skal være normalen, hvem skal det komme til gode da? Den ungen som må flytte hver eneste uke?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje menn burde føde også da..... og amme.... det kan aldri bli likestilt, fordi menn og kvinner er forskjellig skapt. At delt bosted skal være normalen, hvem skal det komme til gode da? Den ungen som må flytte hver eneste uke?

50/50 ordning trenger ikke å føre til at barn må flytte mellom hjem annen hver uke. Jeg var en måned hos mamma og en måned og pappa, jeg kunne da gå fritt mellom de to, spise middag, stikke innom ect, men sov hos mamma i hennes måned og hos pappa i hans.

Og jeg har alltid vært mest knyttet til pappa. Jeg ringer han viss jeg trenger noe, eller lurer på noe o.l. Det er ikke noe galt med mamma, jeg bare er en pappa jente!

Anonymous poster hash: fe1b0...ba5

Gjest Universe
Skrevet (endret)

Da kan det aldri bli likestilt på noe da så da må damer slutte å gnåle om likestilling i alt annet også. Jeg er kvinne selv og jeg hater maktsyke kvinner. Æsj.

Når jeg får meg unge hvis jeg får en gang så skal jeg forhåpentligvis bo sammen med barnefaren. Hvis ikke så skal han få ha ungen like mye for han er tross alt far til ungen. Uansett hvor uvenner vi er.

Selv om kvinnen føder ungen så betyr ikke det at det kun er hennes barn. Det er ikke hun som har plantet frøet ;)

Hvem har sagt at ungen må flytte på seg hver uke?

Endret av Universe
Skrevet

De fleste er enige i at barnet trenger begge foreldrene. Det er til barnets beste. Derfor delt bosted. Det betyr også at foreldrene ikke kan ta med barnet å flytte uten samtykke fra annen forelder. Jeg legger merke til din argumentasjon som er klassisk i mot. Du har ikke vurdert fordeler. Ulempen kan for noen være de føler å bytte ofte kan være pes. Men dette er mest er foreldre-skapt problem. Delt bosted trenger ikke være 50/50 heller. Det ksn være lurt å lære mer om dette. Det er faktisk mange i dag som velger delt bosted. Jeg ser at det ksn bli mindre bytting ved delt bosted enn det som er normalen i dag. Dette gjennom at det faktisk er 4 bytter i løpet av 28 dg.mot to ganger ved delt 50/50 bosted. Normalen i dag er annen hver helg pluss 2 ganger midt-uke. Altså fire bytter som dere ser. Det er klart hva en velger må vurderes individuelt som jeg skrev i først innlegget. At svangerskapet skal ha noe å si hvor f.eks.en 10-åring skal bo finnes ingen dekning for. Det kan like godt være far som mor. På små barn som ammer ser jeg det hele. Men også her kan far være best egnet i flere tilfeller.

Det er ikke til å komme unna at det er mye økonomisk betinget hva slags samværsordning en ender opp med. Der begge foreldrene har god inntekt og utdannelse blir det langt oftere delt bosted. Der far har høy inntekt tviholder ofte mor på at barna skal være mest hos henne. Årsaken kan en spekulere på men statistikken er klar. Har vi for skjeve ordninger der barna bor mye hos mor? Der mor har høy inntekt og far liten - ikke dp ofte. Barn bor mest hos mor.

Jeg tror kvinner generelt er flinkere til å hente ut offentlige og bidrag fra far enn menn. Dette ut fra statistikken. En faktor som har bidratt til mer delt bosted og høyere samvær er reduksjonen av overgangsstønad. Den må tas helt bort. Snben stønad ved behov nog strenge kriterier.

Skrevet

De fleste er enige i at barnet trenger begge foreldrene. Det er til barnets beste. Derfor delt bosted. Det betyr også at foreldrene ikke kan ta med barnet å flytte uten samtykke fra annen forelder. Jeg legger merke til din argumentasjon som er klassisk i mot. Du har ikke vurdert fordeler. Ulempen kan for noen være de føler å bytte ofte kan være pes. Men dette er mest er foreldre-skapt problem. Delt bosted trenger ikke være 50/50 heller. Det ksn være lurt å lære mer om dette. Det er faktisk mange i dag som velger delt bosted. Jeg ser at det ksn bli mindre bytting ved delt bosted enn det som er normalen i dag. Dette gjennom at det faktisk er 4 bytter i løpet av 28 dg.mot to ganger ved delt 50/50 bosted. Normalen i dag er annen hver helg pluss 2 ganger midt-uke. Altså fire bytter som dere ser. Det er klart hva en velger må vurderes individuelt som jeg skrev i først innlegget. At svangerskapet skal ha noe å si hvor f.eks.en 10-åring skal bo finnes ingen dekning for. Det kan like godt være far som mor. På små barn som ammer ser jeg det hele. Men også her kan far være best egnet i flere tilfeller.

Det er ikke til å komme unna at det er mye økonomisk betinget hva slags samværsordning en ender opp med. Der begge foreldrene har god inntekt og utdannelse blir det langt oftere delt bosted. Der far har høy inntekt tviholder ofte mor på at barna skal være mest hos henne. Årsaken kan en spekulere på men statistikken er klar. Har vi for skjeve ordninger der barna bor mye hos mor? Der mor har høy inntekt og far liten - ikke dp ofte. Barn bor mest hos mor.

Jeg tror kvinner generelt er flinkere til å hente ut offentlige og bidrag fra far enn menn. Dette ut fra statistikken. En faktor som har bidratt til mer delt bosted og høyere samvær er reduksjonen av overgangsstønad. Den må tas helt bort. Snben stønad ved behov nog strenge kriterier.

Og der mennene ikke er interessert i å støtte under sine barn økonomisk insisterer de på samvær selv om de ikke er interessert i å ha barna pga fradraget. 

Skrevet

I dagens samfunn skal det i en rettsak legges vekt på hvem som er den beste evnt om begge foreldrene er like gode omsorgspersoner. 

Er barnet/barna lite,  3 år og nedover så er det mor som i de aller fleste tilfeller har hatt hovedomsorgen for barna (bare tenk i permisjonen, mor har 8-10 mnd, mens far har 3-4?). 

Jeg mener ikke at mor har mer rett på barna, men at det må sees på hvem som er hovedomsorgperson og gå utfra det -alt avhenger av alder på barna. 

Dette er i tilfelle der mor og far er like gode omsorgpersoner. 

Skrevet

Og der mennene ikke er interessert i å støtte under sine barn økonomisk insisterer de på samvær selv om de ikke er interessert i å ha barna pga fradraget.

Forklar. ..........
Skrevet

Forklar. ..........

Du snakket om økonomisk betinget samværsform, så jeg skrev det du "glemte" å ta med.

Skrevet

hvis man har mulighet til det og mor og far bor i samme gate osv så syntes jeg det kan være 50/50 og når barnet blir større så kan hn velge selv hvor hn vil være og hvor lenge osv. Foreldrene til bestevennina mi ble skilt når hun var 6 år. faren flyttet til et hus 2 minutter unna, kjøpte klær, leker og nødvendige ting hun skulle ha så hun slapp å ta med seg bagasje hver uke. vennina mi var hos dem annehver uke og når hun ble større bestemte hun selv hvor hun ville være den uka eller den ferien eller den helga. 

Skrevet

Er ikke dette motsigelser. ..det du sier. Du mener vel noe annet vil jeg tro. At fedre har samvær pga.fradrag bidrag ved samvær.

Dette er i såfall en liten gruppe. Ganske drøy påstand du kommer med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...