Gå til innhold

sykepleier tips


Gjest ferreveronica

Anbefalte innlegg

Gjest ferreveronica

jeg er seriøs her og vil ha seriøse og vennlige svar. Ikke noe narr av verken hjelpepleiere, spl studenter, nyutdannede eller noe sånt.

Som sagt jeg er hjelpepleier sedan 10 år, jobber med stell og pleie daglig og jobber også med studenter og all mulige av andre pleiepersonell.

Ikke noe narr av folk her. Vi alle er like mye viktige...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig og skjønner.

Har vært hjelpepleier i 10 år nå. Så jag vet at sykepleiere også tørker bæsj. Men det jag mente var noe helt annet. Trur allt går åt fel vei nå...

 

Altså, hvis du har vært hjelpepleier i 10 år så vet du vel at stell og pleie er mer enn å tørke bæsj? (siden du gjentar det hele tiden). Som sagt er det lite ren pleie i psykiatrien (avhengig av institusjon), men både sykehus og hjemmesykepleie inneholder naturligvis alle aspekter av stell. Hvem er det som hovedsaklig innlegges på sykehus? Jo, eldre mennesker som trenger hjelp, en hel del av dem er de du har hatt på sykehjemmet, med samme behov som der. På sengepost varierer pleietyngden etter hvem som er innlagt, men uansett hvor akutt en avdeling er møter du på kroppsvesker, vasking, av/påkledning, leieendring, stell i seng, hjelp til toalettbesøk, løft og forflytning, mating osv. Dette er viktige pasientsituasjoner, det gir gode muligheter for observasjon og informasjon fra pasienten. 

 

Det klages over sykepleierstudenter som tror de slipper stell, og du har tydeligvis litt av samme holdningen, selv med bakgrunn som hjelpepleier. En bakgrunn som forresten er flott å ha med seg inn i sykepleierutdanningen, men du får nok også en aha-opplevelse når du ser hva mer yrket inneholder. 

 

Det er helt greit å gå igenom det o praksis. Er allerede i 100% i sykehjem. Så det er ikke problemet :)

Er bare ute efter tips til "folk i nød". :)

Du får definere hva du mener med folk i nød da. Alle som er syke er jo pr def i nød, i større eller mindre grad. Om du har hjerteinfarkt, lungebetennelse eller en kvestet fot så er det jo nød for den pasienten det gjelder. Uansett hvor i behandlingen de befinner seg. 

 

Som jeg allerede har skrevet så må sykepleiere tilknyttet akuttmedisin ha erfaring og personlig egnethet (vil-ikke-stelle er ikke en god holdning her). De sykeste og mest ustabile pasientene ligger på intensivavdeling med videreutdannede sykepleiere, og her er det også mye stell. Vil du jobbe i ambulanse så søker du på bachelorutdanningen i paramedic eller tar fagbrev som ambulansearbeider. Legevakt krever også sykepleiere med bred klinisk kompetanse, som må opparbeides gjennom nettopp erfaring. Så da må du nesten definere hva du mener med nød, og hvilke arbeidsoppgaver det er du vil ha. Når en "vanlig" sykepleiestilling ikke fremstår som god nok for deg så lurer jeg jo litt på hvorfor du vil utdanne deg til dette og ikke noe annet? innimellom finnes det stillinger som innebærer lite eller ingen pasientkontakt, og lite stell, men du kan ikke ta en utdanning basert på at du kanskje skal klare å karre til deg en slik, hvis og om og men det blir noe ledig?

Anonymous poster hash: 7c631...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferreveronica

"I nöd" menar jag mest på skador, ögonblicklig hjälp, olyclor, snabb hjälp... väljer sykepleier för att det är ett brett yrke. Og syns mye er intressant. Og trivs på mitt nuvarande jobb. Og det er där jag ser att jag ikke har valt / väljer fel yrke...

Men har 3 år på mig å känna efter.

Kanske jag stannar där jag är nu. Vem vet...

Tackar för alla svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis du har vært hjelpepleier i 10 år så vet du vel at stell og pleie er mer enn å tørke bæsj? (siden du gjentar det hele tiden). Som sagt er det lite ren pleie i psykiatrien (avhengig av institusjon), men både sykehus og hjemmesykepleie inneholder naturligvis alle aspekter av stell. Hvem er det som hovedsaklig innlegges på sykehus? Jo, eldre mennesker som trenger hjelp, en hel del av dem er de du har hatt på sykehjemmet, med samme behov som der. På sengepost varierer pleietyngden etter hvem som er innlagt, men uansett hvor akutt en avdeling er møter du på kroppsvesker, vasking, av/påkledning, leieendring, stell i seng, hjelp til toalettbesøk, løft og forflytning, mating osv. Dette er viktige pasientsituasjoner, det gir gode muligheter for observasjon og informasjon fra pasienten.

Det klages over sykepleierstudenter som tror de slipper stell, og du har tydeligvis litt av samme holdningen, selv med bakgrunn som hjelpepleier. En bakgrunn som forresten er flott å ha med seg inn i sykepleierutdanningen, men du får nok også en aha-opplevelse når du ser hva mer yrket inneholder.

Du får definere hva du mener med folk i nød da. Alle som er syke er jo pr def i nød, i større eller mindre grad. Om du har hjerteinfarkt, lungebetennelse eller en kvestet fot så er det jo nød for den pasienten det gjelder. Uansett hvor i behandlingen de befinner seg.

Som jeg allerede har skrevet så må sykepleiere tilknyttet akuttmedisin ha erfaring og personlig egnethet (vil-ikke-stelle er ikke en god holdning her). De sykeste og mest ustabile pasientene ligger på intensivavdeling med videreutdannede sykepleiere, og her er det også mye stell. Vil du jobbe i ambulanse så søker du på bachelorutdanningen i paramedic eller tar fagbrev som ambulansearbeider. Legevakt krever også sykepleiere med bred klinisk kompetanse, som må opparbeides gjennom nettopp erfaring. Så da må du nesten definere hva du mener med nød, og hvilke arbeidsoppgaver det er du vil ha. Når en "vanlig" sykepleiestilling ikke fremstår som god nok for deg så lurer jeg jo litt på hvorfor du vil utdanne deg til dette og ikke noe annet? innimellom finnes det stillinger som innebærer lite eller ingen pasientkontakt, og lite stell, men du kan ikke ta en utdanning basert på at du kanskje skal klare å karre til deg en slik, hvis og om og men det blir noe ledig?

Anonymous poster hash: 7c631...b47

Man kan få jobb på legevakt som ganske nyutdannet og man kan ta legevaktutdanningen.

Ser mange ikke klarer å forstå hva TS er ute etter her og sier hun er en typisk spl som tror man slipper stell? Tror TS har ordlagt seg litt feil, siden så mange misforstår. Mange har et ønske om å jobbe med mennesker i nød (akuttmedisin) og ikke i pleien som på sykehjem og det er faktisk bra. Er selv sykepleier og ønsker ikke dette. Så la TS sikte på å jobbe med mennesker i nød situasjon, da er det naivt og kalle sykehjem og sengepost steder og jobbe. Selvsagt er det også der mennesker i nød her, men det er innimellom og ikke det TS beskriver. Akuttmottaket har leieendring stell osv, men ikke mye selv, innimellom ja men fokuset er ofte andre steder Har selv vært på jobb en periode og vil påstå du møter mange mennesker i nød her. Intensiv også, her får du kombinasjonen med mennesker i nød, og stell osv.

Anonymous poster hash: ed707...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferreveronica

Takk for forståelsen. Merket at mange missforsto. Trist også at bli kallt "typisk sykepleier" her når jeg vet hva sykepleie er og jeg jobber med utrolig dyktige sykepleier på jobb.

Har dysleksi og blander svensk og norsk. Tror de er anledningen til at folk har missforstått nåen ting. Men har fått nåen bra svar her og de tar jeg med meg videre 😄

Takk for svaret anonym!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få de arbeidsstedene du ønsker så kreves det som regel videreutdanning. Som anestesisykepleier (de jobber bla i ambulansen), intensivsykepleier og akuttsykepleier. Hvis du videreutdanner deg innenfor en av de så er du godt på vei for å få en jobb med akutt syke. Men det kreves 2 års praksis som sykepleier før man kan ta disse videreutdanningene. Og det er det en grunn for.



Anonymous poster hash: f3d67...203
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ferreveronica

Jo. Jag har regnet med å ta videreutdanning. Hade ikke våget å hoppe inn i så hektiske og stressende jobb uten videreutd og noen års jobbing 😄😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Jag har regnet med å ta videreutdanning. Hade ikke våget å hoppe inn i så hektiske og stressende jobb uten videreutd og noen års jobbing

Men da er det jo veldig greit. Etter grunnutdanningen og 2 års jobbing så søker du deg inn på det som du da har mest lyst til. Da har du fått prøvd deg litt med tanke på praksis og jobbing. 

Anonymous poster hash: f3d67...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få de arbeidsstedene du ønsker så kreves det som regel videreutdanning. Som anestesisykepleier (de jobber bla i ambulansen), intensivsykepleier og akuttsykepleier. Hvis du videreutdanner deg innenfor en av de så er du godt på vei for å få en jobb med akutt syke. Men det kreves 2 års praksis som sykepleier før man kan ta disse videreutdanningene. Og det er det en grunn for.

Anonymous poster hash: f3d67...203

Kjenner flere nyutdannet som jobber både på akuttmottak, ambulanse og legevakt så dette varierer.

Intensiv derimot tror jeg man må ha videreutdanning.

Anonymous poster hash: ed707...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du har en dårlig holdning

Veldig dårlig holdning. Dessuten vil jeg presisere at det er forskjell på hjelpepleier og sykepleier. Forskjellen ligger ikke minst i 3 år ekstra på skolebenken. At man jobber sammen på en avdeling er ikke ensbetydende med at man skal gjøre samme type oppgave. Hjelpepleiere er som oftest veldig flinke.et problem slik jeg tolker det, er at det blir en rivalisering mellom de to gruppene. Hjelpepleier er ofte en større gruppe på et slift enn sykepleie er, har opplevd flere ganger at de rotter seg sammen mot sykepleiere. Det kommer også tydelig frem hos enkelte av hjelpepleierene som svarer i denne tråden. Dessverre.

Anonymous poster hash: 2ab97...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere nyutdannet som jobber både på akuttmottak, ambulanse og legevakt så dette varierer.

Intensiv derimot tror jeg man må ha videreutdanning.

Anonymous poster hash: ed707...c65

Skremmende.

Hvor i landet er dette?

 

 

Anonymous poster hash: b4597...1f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig holdning. Dessuten vil jeg presisere at det er forskjell på hjelpepleier og sykepleier. Forskjellen ligger ikke minst i 3 år ekstra på skolebenken. At man jobber sammen på en avdeling er ikke ensbetydende med at man skal gjøre samme type oppgave. Hjelpepleiere er som oftest veldig flinke.et problem slik jeg tolker det, er at det blir en rivalisering mellom de to gruppene. Hjelpepleier er ofte en større gruppe på et slift enn sykepleie er, har opplevd flere ganger at de rotter seg sammen mot sykepleiere. Det kommer også tydelig frem hos enkelte av hjelpepleierene som svarer i denne tråden. Dessverre.

Anonymous poster hash: 2ab97...383

 

Og den rivaliseringen fortsetter oppover i systemet...

Min nyutdannede venninne som er lege fikk ingen hjelp av sykepleierne de første vaktene hun gikk alene med dem. Da var det derimot hjelpepleierne som trådte til og viste henne hvor ting lå hen i skap og andre praktiske spørsmål hun måtte ha.

 

Denne evige rivaliseringen er en av grunnene til at jeg hater arbeid i helsesektoren.

Anonymous poster hash: b4597...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere nyutdannet som jobber både på akuttmottak, ambulanse og legevakt så dette varierer.

Intensiv derimot tror jeg man må ha videreutdanning.

Anonymous poster hash: ed707...c65

Det er på ingen måte normalen. Skremmende er det også. 

Anonymous poster hash: f3d67...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og den rivaliseringen fortsetter oppover i systemet...

Min nyutdannede venninne som er lege fikk ingen hjelp av sykepleierne de første vaktene hun gikk alene med dem. Da var det derimot hjelpepleierne som trådte til og viste henne hvor ting lå hen i skap og andre praktiske spørsmål hun måtte ha.

Denne evige rivaliseringen er en av grunnene til at jeg hater arbeid i helsesektoren.

Anonymous poster hash: b4597...1f8

Den venninna de må enten være veldig uheldig med arbeidsplassen, eller jobbe på en avdeling hvor sykepleierne har hatt det veldig travelt og hjelpepleierne gjerne litt mer tid til omvisning. Som regel har leger og sykepleier veldig godt forhold etter hva jeg har opplevd. Sykepleierne har gjerne vært litt irritert om de må hjelpe når eb spesielt spyr osv selv om legen er der alene. Men det har handlet om at det er fordi de har hatt så mange dårlige utenom om og hatt det veldig travelt.

Ellers er jeg sykepleier og har aldri sett ned på hjelpepleierne. Ja jeg har høyere utdanning og andre oppgaver enn dem men er mang en gang jeg har diskutert råd med dem. Men må si at noen av svarene fra tilsynelatende hjelpepleiere i denne tråden mistet litt min respekt. "Sykepleierne fortjener ikke pause" "Vi gjør jobben de får lønn for, og generelt alt jobben" "Vi tar tunge løft ikke dem osv". Da jobber de enten ved feil sted eller har liten innsikt i hva spl gjør når hjelpepleieren ikke ser spl.

Anonymous poster hash: ed707...c65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte normalen. Skremmende er det også.

Anonymous poster hash: f3d67...203

Hvor jeg jobber er det. Men feks på akuttmottak så har de selvsagt ikke de mest akutt situasjonene. De er kvalifisert til det det kommer ikke utelukkende inn hjertestans, bilulykker osv. De tar prøvene, snakker med pasienten og venter på lege, noe en spl er trent til. Legevakten er det jo også flere spl om de er i tvil, så vil ikke se på det som hårreisende. Derimot hadde det vært kun nyutdannet som hadde jobbet en mnd vil jeg jo si meg absolutt enig.

Anonymous poster hash: ed707...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferreveronica

Jag, som startet denne tråd, syns at allt bare har spåret ut totalt. Jag lurte på noen ting, fikk svar, og nå føler jeg at det er en fight mellom hjpl og spl. Og det var inte så det skulle bli.

Som hjpl er jeg veldi fornøyd med alla i personalen på mitt jobb- uansett utdanning. Vi alle behøver varandre. Og som blivende spl så hoper jeg at få et jobb der alle hjelper varandre og ikke fryser ut en før vilken utdanning man har. Skremmende at mange upplever at hjpl er så. Selv prøver jeg å bli venn med alle spl så jag kan lære av de beste. !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig dårlig holdning. Dessuten vil jeg presisere at det er forskjell på hjelpepleier og sykepleier. Forskjellen ligger ikke minst i 3 år ekstra på skolebenken. At man jobber sammen på en avdeling er ikke ensbetydende med at man skal gjøre samme type oppgave. Hjelpepleiere er som oftest veldig flinke.et problem slik jeg tolker det, er at det blir en rivalisering mellom de to gruppene. Hjelpepleier er ofte en større gruppe på et slift enn sykepleie er, har opplevd flere ganger at de rotter seg sammen mot sykepleiere. Det kommer også tydelig frem hos enkelte av hjelpepleierene som svarer i denne tråden. Dessverre.

Anonymous poster hash: 2ab97...383

Grunnen til at det blir rivalisering er nok holdningene til mange sykepleiere. De er ofte veldig høye på seg selv og sin tittel og ser ned på hjelpepleiere og assistenter.

 

Ja, det skal være forskjell på hva en hjelpepleier og sykepleier gjør, men når man opplever at sykepleiere ikke tar tak i ting, mister man respekten. Som for noen dager siden da vi hadde en terminal pasient, så tok ikke sykepleier tak i dette og fikk satt igang terminalregime, dette var noe jeg som hjelpepleier måtte ta tak i når jeg kom på jobb. 

For ikke å snakke om observasjoner gjort av hjelpepleiere eller assistenter, så blir man omtrent latterliggjort av sykepleier når man kommer med observasjonene, men etter noen dager så er det greit for da kan sykepleier komme med akkurat samme observasjonen og "ta æren" for det. Ikke rart man er negativ til sykepleiere. 

Anonymous poster hash: 8a402...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det blir rivalisering er nok holdningene til mange sykepleiere. De er ofte veldig høye på seg selv og sin tittel og ser ned på hjelpepleiere og assistenter.

Ja, det skal være forskjell på hva en hjelpepleier og sykepleier gjør, men når man opplever at sykepleiere ikke tar tak i ting, mister man respekten. Som for noen dager siden da vi hadde en terminal pasient, så tok ikke sykepleier tak i dette og fikk satt igang terminalregime, dette var noe jeg som hjelpepleier måtte ta tak i når jeg kom på jobb.

For ikke å snakke om observasjoner gjort av hjelpepleiere eller assistenter, så blir man omtrent latterliggjort av sykepleier når man kommer med observasjonene, men etter noen dager så er det greit for da kan sykepleier komme med akkurat samme observasjonen og "ta æren" for det. Ikke rart man er negativ til sykepleiere.

Anonymous poster hash: 8a402...9c8

Det handler mer om å være dårlig sykepleier og ikke holdningen til hjelpepleiere. Du må ha truffet noen rare sykepleiere for det er absolutt ikke normalen. Om en leser hva noen hjelpepleiere har sagt i denne tråden og den andre som er så er det ikke rart det er rivalisering nei. Der viser hjelpepleieren meget dårlig holdning til sykepleieren igjen.

Anonymous poster hash: ed707...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mer om å være dårlig sykepleier og ikke holdningen til hjelpepleiere. Du må ha truffet noen rare sykepleiere for det er absolutt ikke normalen. Om en leser hva noen hjelpepleiere har sagt i denne tråden og den andre som er så er det ikke rart det er rivalisering nei. Der viser hjelpepleieren meget dårlig holdning til sykepleieren igjen.

Anonymous poster hash: ed707...c65

Så du mener at det er hjelpepleierne som har dårlig holdning? Hva om sykepleierne faktisk så litt utenfor sin egen boble og klatret ned fra sin høye hest. Tror det hadde vært enklere å samarbeide da.

 

Vi hjelpepleiere og assistenter er fler, og en sykepleier blir ikke gammel på min arbeidsplass om hun går rundt og er høy på seg selv. Vi har klart å slite ut noen av de sykepleierne. 

Anonymous poster hash: 8a402...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det er hjelpepleierne som har dårlig holdning? Hva om sykepleierne faktisk så litt utenfor sin egen boble og klatret ned fra sin høye hest. Tror det hadde vært enklere å samarbeide da.

Vi hjelpepleiere og assistenter er fler, og en sykepleier blir ikke gammel på min arbeidsplass om hun går rundt og er høy på seg selv. Vi har klart å slite ut noen av de sykepleierne.

Anonymous poster hash: 8a402...9c8

Dere har klart å slite ut noen av sykepleierne? Dere er sikker kjempe kjekke og jobbe med.

Ja i følge det noen hjelpepleiere har skrevet her så er det de som har dårlig holdning.

Anonymous poster hash: ed707...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...