Gå til innhold

NAV gir meg mer enn andre (AAP)... Og jeg tør ikke spørre dem hvorfor! Kanskje dere vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du vet at mange studenter lever på under 2000 kr i mnd etter at alt er betalt?

Jeg har vanlig studielån og stipend, husleie i tillegg til mat, mobilregning, reisekostnader etc. og overlever.

11-13 000 i mnd før alt er betalt er rene luksustallene her i gården ; ) Du vet ikke hvor lite du kan klare deg med før du har prøvd!

Uvirkelig når du sammenligner studenter (midlertidig dårlig økonomi med utsikt til et godt lønnet arbeid og alvorlig syke mennesker, mange uten store fremtidsutsikter til bedring i økonomisk situasjon.

 

Som student så har du rabatt på reiseutgiftene dine, rabatt på treningssenter og mange andre gode avtaler, på aap har de ikke slike goder, isteden har de forhøyede utgifter til medisinsk behandling som fort kan bli 1000-2000 kr i måneden som ikke er dekt av staten eller frikort(Those days are over)

Som frisk går det nok greit å bo i kollektiv, det er ikke like greit for mennesker med alvorlig sykdom eller skade, dermed har de ofte høyere bo-utgifter. 

 

Som frisk har du mulighet til å jobbe deltid, eller jobbe i ferier for å tjene inn litt ekstra, den muligheten har ikke en person som er alvorlig syk og om de blir satt ut i arbeidspraksis gjennom NAV så får de ikke en krone mer. 

 

I løpet av høsten får du som student ca 50.000 kr utbetalt i lån og stipend, delt på 5 måneder (august-desember) så utgjør det 10.000 kr i måneden. Hvordan du får 11.000 kr med forhøyede utgifter og ingen rabattavtaler til å bli luksustall får meg til å undres på at man har overvurdert den positive effekten av utdanning. 

Anonymous poster hash: f1324...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi kan gi det her tunge arbeidet med lav lønn til våre nye landsmenn, det er jo så moderne.

Vi kan gi det til friske, unge og sterke folk som tåler belastningen i større grad enn mennesker som allerede går på aap og dermed har svekket helse i utgangspunktet. 

 

 

Anonymous poster hash: f1324...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi kan gi det til friske, unge og sterke folk som tåler belastningen i større grad enn mennesker som allerede går på aap og dermed har svekket helse i utgangspunktet. 

 

 

Anonymous poster hash: f1324...5ba

 

 

S ikke søk på de jobbene hvis du har dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S ikke søk på de jobbene hvis du har dårlig helse.

Var opprinnelig en kommentar til dette i tråden: 

 

"Da piner jeg meg heller igjennom en dritt jobb i 5-10 år før jeg må bukke under for sykdommen. Før det, aldri i livet!! " - Quote 

 

Utdanning er en bedre vei for kronisk syke som dermed har en bedre mulighet til å holde på en jobb. De fleste på aap, som tråden omhandler, er syke. 

Anonymous poster hash: f1324...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg, men de sier jeg må ha spesialist erklæring. Jeg er yrkesskadet og jeg har spesialisterklæring, men får det nok rettet opp. Jeg er egentlig bare takknemlig for at jeg får hjelp. :)

Men husk at selvom du har spesialist erklæring så er ikke det ensbetydende med at du får ung ufør,men de må ha den for å behandle saken din riktig.

Anonymous poster hash: b9bc1...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uvirkelig når du sammenligner studenter (midlertidig dårlig økonomi med utsikt til et godt lønnet arbeid og alvorlig syke mennesker, mange uten store fremtidsutsikter til bedring i økonomisk situasjon.

 

Som student så har du rabatt på reiseutgiftene dine, rabatt på treningssenter og mange andre gode avtaler, på aap har de ikke slike goder, isteden har de forhøyede utgifter til medisinsk behandling som fort kan bli 1000-2000 kr i måneden som ikke er dekt av staten eller frikort(Those days are over)

Som frisk går det nok greit å bo i kollektiv, det er ikke like greit for mennesker med alvorlig sykdom eller skade, dermed har de ofte høyere bo-utgifter. 

 

Som frisk har du mulighet til å jobbe deltid, eller jobbe i ferier for å tjene inn litt ekstra, den muligheten har ikke en person som er alvorlig syk og om de blir satt ut i arbeidspraksis gjennom NAV så får de ikke en krone mer. 

 

I løpet av høsten får du som student ca 50.000 kr utbetalt i lån og stipend, delt på 5 måneder (august-desember) så utgjør det 10.000 kr i måneden. Hvordan du får 11.000 kr med forhøyede utgifter og ingen rabattavtaler til å bli luksustall får meg til å undres på at man har overvurdert den positive effekten av utdanning. 

Anonymous poster hash: f1324...5ba

 

Jeg sammenlignet ikke studielån med uførhet her altså, ærlig talt. Jeg svarte personen som JOBBER og som skrev at han ikke skjønte hvordan noen kunne få det til å gå rundt med halvparten av hans lønn (som altså var godt over 20k i mnd). Jeg VET godt at det ikke er mye å leve på når det er eneste mulighet du har, og jeg innbiller meg ikke at jeg har det fælt som student heller :) Når jeg skrev at det fremstår som luksuriøst er det altså bare for å sette vedkommende i perspektiv, ikke fordi jeg tror at uføre har det fett ... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørg for at du blir trekt i skatt. Det er nok det som har skjedd her - du blir trekt for lite/ikke trekt i det hele tatt. Husk at AAP er skattepliktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...