Gå til innhold

NAV gir meg mer enn andre (AAP)... Og jeg tør ikke spørre dem hvorfor! Kanskje dere vet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Wanda Maximoff

Hvis du tar i mot for mye penger er det alltid din egen feil, dessverre. Og så klart må man tilbakebetale det man har fått for mye, det er penger man ikke har rett på. Det har vært en del saker om dette i media. Jeg har selv kontaktet NAV både en og to ganger for å dobbeltsjekke at det jeg har fått har vært riktig, for jeg var også livredd for å få utbetalt for mye.

Anonymous poster hash: 29e08...032

Dette stemmer. NAV vurderer om du burde ha skjønt at du mottok penger du ikke hadde krav på og burde forstått dette. :) Så jo, du kan klandres selvom NAV har gjort feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wanda Maximoff

herregud da! du får det høres ut som at jeg gjorde det med vilje!!!

JEG tok feil, move on for svarte. Jeg har fått det hørt fra andre, som da ga MEG feil informasjon, og jeg krangler ikke her å sier "jeg har rett" når jeg har feil!!!

hold deg til tema

Anonymous poster hash: 3d031...f10

Hold deg til tema. Du har fått argumenter tilbake på påstander du har slengt ut og dette er ett diskusjonsforum der folk diskuterer. Vil du ikke diskutere anbefaler jeg at du heller ser en film på Netflix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra for deg! :) Kan jeg spørre deg om noe. Har du jobbet noen av årene før du gikk over på AAP?

Jeg har ikke jobbet mye før jeg kom på AAP nei. Jeg ble syk tidlig i tenårene og har ikke fått fullført utdannese pga sykdommen. Jeg har kun hatt en fast jobb, men jeg ble sykemeldt fra den etter kun noen få mnd. Jeg har deltatt i mye utplassering via NAV+ div kurser, men helsetilstanden sier desverre stopp. Hvorfor lurer du?

Anonymous poster hash: 11848...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør har ikke noe med uføretrygd å gjøre. Ung ufør er et tillegg som kan gis både til AAP og til uføretrygd. Når du krysset av for ung ufør i AAP-søknaden, førte det til at Nav vurderte om du var kvalifisert til å få ung ufør-tillegg. Du fikk tydeligvis dette innvilget, og det er ingen grunn til å tro at Nav har gjort noe feil her. Ung ufør-tilegget er ment for mennesker som har fått nedsatt arbeidsevne i ung alder pga alvorlig sykdom. Det høres ut som at du hører inn under denne gruppen.



Anonymous poster hash: 86072...138
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ung ufør har ikke noe med uføretrygd å gjøre. Ung ufør er et tillegg som kan gis både til AAP og til uføretrygd. Når du krysset av for ung ufør i AAP-søknaden, førte det til at Nav vurderte om du var kvalifisert til å få ung ufør-tillegg. Du fikk tydeligvis dette innvilget, og det er ingen grunn til å tro at Nav har gjort noe feil her. Ung ufør-tilegget er ment for mennesker som har fått nedsatt arbeidsevne i ung alder pga alvorlig sykdom. Det høres ut som at du hører inn under denne gruppen.

Anonymous poster hash: 86072...138

 

så... jeg er under 25 år, får AAP og psykologen mener det er 2-3 år minst før jeg klarer å komme meg ut i arbeid, å i det hele tatt prøve meg på praksis! 

Har jeg da rett på ung ufør da? Hvorfor har ikke nav nevnt noe som helst?

Anonymous poster hash: 3d031...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt.

Det gir en årsinntekt på 180 180 kroner. :) Minstesatsen for AAP er to ganger grunnbeløpet (90 068 x 2 = 180 172 / 260 = 692,969 i dagsats som er rundet opp til 693)

 

Så rart! Jeg trodde jeg hadde minstesatsen på 680, som gir meg 176 800 i året. Og dette er FØR det blir trukket skatt. Hvorfor får jeg bare 680 når minstesatsen er 693? :/

Anonymous poster hash: abce3...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HOLD UP!
Jeg fant vedtaksmeldingen, som lyder følgende (forkortet for your pleasure):


"Innvilgelse av av arbeidserklæringspenger
Ditt krav om AAP er innvilget fra DATO  
Kravet er innvilget til og med DATO, etc.

<...>

Satsene er beregnet ut fra et grunnlag på kr 315148
Grunnsats: kr. 800
Dagsats totalt: kr. 800
Dette tilsvarer en ukesats på kr. 4000

Arbeidsavklaringspengene er beregnet etter reglene for ung ufør (minste årlige ytelse er 2.44 ganger folketrygdens grunnbeløp), jf. folketrygdloven § 11-16 tredje ledd.

Tidspunktet da arbeidsevnen ble redusert med minst halvparten kalles beregningstidspunkt.
Beregningstidspunktet er fastsatt til 24-01-1994."

Okei, så jeg har noen spørsmål om dette her, om dere er i stand i å hjelpe:

1: Dette arket fikk jeg 18.06.14. Jeg sendte NAV mail om at jeg IKKE var ung ufør 14.05.14. Hva driver de med? ER jeg ung ufør? Hva foregår? Det står at jeg mottar AAP på NAV, selv om summen tilsvarer Ung Ufør? Jeg blir sinnsyk her.

2: Hvorfor er beregningstidpunktet i 1994? Da var jeg fem år!? Hva faen foregår?

Takk for svar.



Anonymous poster hash: 41c32...a74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men hvordan i helsike skal man leve på 11-13 000 i måneden?? Jeg har det dobbelte (ikke fra nav, men jobb) og unner meg sjeldent noe ekstra i hverdagen.  Anonymous poster hash: 2dc4b...f87

Jeg har myye lavere inntekt enn det, fra Nav... Nesten dobbelt så lite. Går egentlig ikke rundt.

Anonymous poster hash: 22bbb...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

 

Så rart! Jeg trodde jeg hadde minstesatsen på 680, som gir meg 176 800 i året. Og dette er FØR det blir trukket skatt. Hvorfor får jeg bare 680 når minstesatsen er 693? :/

Anonymous poster hash: abce3...b41

 

 

I 2014 var grunnbeløpet 88 730 kroner. For å beregnet dette så gjør man følgende: 88 370 x 2 = 176 740 kroner / 260 = 679,769 kroner (rundet opp til 680 kroner i dagsats av NAV da de ikke utbetaler etter desimaler) Du har dermed fått AAP innvilget før 01 juni, antageligvis. 

 

Har du fortsatt 680 kroner? På grunn av endringen på grunnbeløpet fra 01.05.15 (som oppjusteres i juli, vanligvis) vil du gå opp til 693 kroner og hvis du ikke har gjort det innen nærmeste måned så ville jeg forhørt meg med NAV.  Du kan finne informasjon om dette på NAV sin sider og der kan du se utbetalingen din! 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

 

HOLD UP!

Jeg fant vedtaksmeldingen, som lyder følgende (forkortet for your pleasure):

"Innvilgelse av av arbeidserklæringspenger

Ditt krav om AAP er innvilget fra DATO  

Kravet er innvilget til og med DATO, etc.

<...>

Satsene er beregnet ut fra et grunnlag på kr 315148

Grunnsats: kr. 800

Dagsats totalt: kr. 800

Dette tilsvarer en ukesats på kr. 4000

Arbeidsavklaringspengene er beregnet etter reglene for ung ufør (minste årlige ytelse er 2.44 ganger folketrygdens grunnbeløp), jf. folketrygdloven § 11-16 tredje ledd.

Tidspunktet da arbeidsevnen ble redusert med minst halvparten kalles beregningstidspunkt.

Beregningstidspunktet er fastsatt til 24-01-1994."

Okei, så jeg har noen spørsmål om dette her, om dere er i stand i å hjelpe:

1: Dette arket fikk jeg 18.06.14. Jeg sendte NAV mail om at jeg IKKE var ung ufør 14.05.14. Hva driver de med? ER jeg ung ufør? Hva foregår? Det står at jeg mottar AAP på NAV, selv om summen tilsvarer Ung Ufør? Jeg blir sinnsyk her.

2: Hvorfor er beregningstidpunktet i 1994? Da var jeg fem år!? Hva faen foregår?

Takk for svar.

Anonymous poster hash: 41c32...a74

 

 

Du får ett tillegg til AAP fra NAV som tilsier at du har fått en kronisk og alvorlig sykdom før du ble 26 år og beregningstidspunktet (dvs. tidspunktet du er beregnet til å ha hatt den sykdommen) er satt til 1994. Du kan ha sendt en mail om at du ikke er ung ufør, men NAV kan likevel vurdert at du fortjener de ekstra kronene og ikke vært enig med opplysningene du oppga i mailen. Det kan være forvirrende for mange når det heter ett ung uføre tillegg, men dette er snakk om noen ekstra kroner ved siden av AAP og noen ekstra kroner ved siden av uføretrygden (om det skulle bli snakk om det). 

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så... jeg er under 25 år, får AAP og psykologen mener det er 2-3 år minst før jeg klarer å komme meg ut i arbeid, å i det hele tatt prøve meg på praksis! Har jeg da rett på ung ufør da? Hvorfor har ikke nav nevnt noe som helst? Anonymous poster hash: 3d031...f10

Dersom diagnosen ble satt før 24 års alderen og det er dokumentert overfor nav, ja så da er man ung ufør. sad but true. Altfor mange unge uføre nå.....

Anonymous poster hash: ff512...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

 

Jeg har ikke jobbet mye før jeg kom på AAP nei. Jeg ble syk tidlig i tenårene og har ikke fått fullført utdannese pga sykdommen. Jeg har kun hatt en fast jobb, men jeg ble sykemeldt fra den etter kun noen få mnd. Jeg har deltatt i mye utplassering via NAV+ div kurser, men helsetilstanden sier desverre stopp. Hvorfor lurer du?

Anonymous poster hash: 11848...d51

 

 

Kun nysgjerrig. Jeg er nysgjerrig på om det er noen som har fått ung uføre tillegget ved siden av AAP men likevel har jobbet og holdt på noen år ved siden av den langvarige og kroniske sykdommen, men det er veldig off topic. Det er synd at helsetilstanden skal stoppe opp, dessverre, men jeg håper du nyter sommeren. :) solen vet å stikke fram i ny og ne denne sommeren! :blomst:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Unnskyld at jeg spør, men hvordan i helsike skal man leve på 11-13 000 i måneden?? Jeg har det dobbelte (ikke fra nav, men jobb) og unner meg sjeldent noe ekstra i hverdagen. 

Anonymous poster hash: 2dc4b...f87

 

Man lever ikke, man eksisterer. Det verste er at jeg jobbet veldig mye, men til en elendig lønn, før AAP..så jeg anbefaler ingen å ta "dritt-jobbene." Nå går jeg snart av AAP, til tross for alvorlig sykdom. Den beste sjansen man har til å få et bedre liv er å komme seg bort fra NAV. 

Anonymous poster hash: f1324...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 2014 var grunnbeløpet 88 730 kroner. For å beregnet dette så gjør man følgende: 88 370 x 2 = 176 740 kroner / 260 = 679,769 kroner (rundet opp til 680 kroner i dagsats av NAV da de ikke utbetaler etter desimaler) Du har dermed fått AAP innvilget før 01 juni, antageligvis. 

 

Har du fortsatt 680 kroner? På grunn av endringen på grunnbeløpet fra 01.05.15 (som oppjusteres i juli, vanligvis) vil du gå opp til 693 kroner og hvis du ikke har gjort det innen nærmeste måned så ville jeg forhørt meg med NAV.  Du kan finne informasjon om dette på NAV sin sider og der kan du se utbetalingen din!

Ja, jeg sjekket det og det stemmer. Jeg trodde først at når det stod sats på 693 i juni, så var det for den skattefrie måneden i juni, men det var ikke trukket skatt av det heller, så da stemmer det nok.

Takk så mye for hjelpen! :) Er ikke så mange som faktisk kan hjelpe med NAV-spørsmål her inne, men heller bare spyr ut eder og galle om NAV-brukere :P

Anonymous poster hash: abce3...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ung ufør har ikke noe med uføretrygd å gjøre. Ung ufør er et tillegg som kan gis både til AAP og til uføretrygd. Når du krysset av for ung ufør i AAP-søknaden, førte det til at Nav vurderte om du var kvalifisert til å få ung ufør-tillegg. Du fikk tydeligvis dette innvilget, og det er ingen grunn til å tro at Nav har gjort noe feil her. Ung ufør-tilegget er ment for mennesker som har fått nedsatt arbeidsevne i ung alder pga alvorlig sykdom. Det høres ut som at du hører inn under denne gruppen.

Anonymous poster hash: 86072...138

 

 

TS, les dette igjen. Dette stemmer. Summen du oppgir stemmer også med minstesats AAP med ung ufør-tillegg (jeg har det og får samme sum utbetalt som deg).

 

 

så... jeg er under 25 år, får AAP og psykologen mener det er 2-3 år minst før jeg klarer å komme meg ut i arbeid, å i det hele tatt prøve meg på praksis! 

Har jeg da rett på ung ufør da? Hvorfor har ikke nav nevnt noe som helst?

Anonymous poster hash: 3d031...f10

 

 

Du kan ha rett på ung ufør-tillegget, men det kommer an på hvilken sykdom du har og hvor syk du er. Du må ha varig nedsatt arbeidsevne på grunn av dette, dersom du har en sykdom med gode prognoser for bedring/tilfriskning vil du sannsynligvis ikke få det innvilget.

Anonymous poster hash: c1ef2...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Ja, jeg sjekket det og det stemmer. Jeg trodde først at når det stod sats på 693 i juni, så var det for den skattefrie måneden i juni, men det var ikke trukket skatt av det heller, så da stemmer det nok.

Takk så mye for hjelpen! :) Er ikke så mange som faktisk kan hjelpe med NAV-spørsmål her inne, men heller bare spyr ut eder og galle om NAV-brukere :P

Anonymous poster hash: abce3...b41

Jeg skjønner deg godt. NAV verden er forvirrende og det er tusenvis av regler som kan gi en skikkelig hodepine. :) Det viktigste for mange er å ikke tro på alt de leser på nettet for det kan være mye feilinformasjon og rykter som er i omgang. :)

Bare hyggelig å være til hjelp, ingenting å takke for. :) Bare følg med på hva som skjer snart så justerer den seg nok, det blir jo ikke snakk om store summen etter skatt (130 kroner brutto hver 14 dag) men alle kroner drar jo når man allerede har lite. :)

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wanda Maximoff

Man lever ikke, man eksisterer. Det verste er at jeg jobbet veldig mye, men til en elendig lønn, før AAP..så jeg anbefaler ingen å ta "dritt-jobbene." Nå går jeg snart av AAP, til tross for alvorlig sykdom. Den beste sjansen man har til å få et bedre liv er å komme seg bort fra NAV.

Anonymous poster hash: f1324...5ba

Det er jo litt sånn. Arbeid lønner seg, både helsemessig og for den økonomiske gevinsten. Jeg syns synd på alle som lider av en alvorlig sykdom og må leve av NAV. Det må være trist å ha store helsemessige utfordringer og samtidig ha store utfordringer økonomisk. Dette må jeg innrømme at jeg sier uten å forstå hvordan det er på den siden så det er ikke meningen om det høres litt merkelig ut å si. Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ALLE SAMMEN

Bare til opplysning vedr. denne typen ting -

Det at jeg klikket feil og sa jeg var Ung Ufør da jeg søkte om AAP har ingenting å si. Ytelsen NAV betaler meg skal samsvare med legeerklæring.

Ellers kunne man jugi på seg 13 barn med Downs og åtti mil til jobb og ingen bil og bosatt seg permanent i Monaco, tross alt.

Da gjenstår det to muligheter:

1: NAV har gjort feil. Dette skal ikke jeg klandres for. Det blir ingen tilbakebetaling.

2: NAV har gjort rett. Jeg skal ha summen, selv om jeg ikke (ennå) er Ung Ufør.

Jeg tror nok det er nr 1... Men de kan ikke laste meg for sin inkompetanse, spesielt ikke når jeg sa ettertrykkelig ifra og de bekreftet å ha mottatt beskjeden og sa de rettet opp i feilene. 

Dette er viktig å ta med seg for alle, for plutselig kommer NAV med noen sinnsyke krav, og dette er nyttig å huske på - du er på bunnen av pyramiden, med NAV i midten og fastlegen øverst. Det fastlegen bestemmer er lov, og NAV har ikke hjemmel til å gjøre noe fastlegen ikke har bestemt.

Anonymous poster hash: 41c32...a74

 

Ikke for så skremme deg så må man jo betale tilbake selv om NAV gjør feil. Samboer fikk barnetrygd utbetalt feil, enda flytting av barnet var meldt i fra til NAV og han ikke visste at han mottok for mye penger. Han måtte betale tilbake dette.

Jeg fikk dobbelt med reisepenger den gang dette gikk gjennom NAV. Det er jo ikke min feil men jeg fikk jo ikke beholde pengene likevel, og måtte betale tilbake.

Har man mottatt urettmessig med penger, er det avgjørende om man selv burde ha oppdaget og forstått dette som er avgjørende.

Jeg tror muligens du kan slippe å betale tilbake, ikke fordi det er NAV som har gjort feil. ( Det som kan ha skjedd, er jo at nav har gått bort i fra UU tillegget, men at de som utbetaler pengene hver mnd ikke har blitt oppdatert) Du får holde på ditt, du har beviser for at du sendte mailen, og at du inntil nylig ikke var klar over at du har fått for mye utbetalt.

Anonymous poster hash: d20e8...020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men hvordan i helsike skal man leve på 11-13 000 i måneden?? Jeg har det dobbelte (ikke fra nav, men jobb) og unner meg sjeldent noe ekstra i hverdagen.  Anonymous poster hash: 2dc4b...f87

Da sløser du mye:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil. Har hørt om flere som har blitt nektet AAP, fordi de har full BSU og arv!

Anonymous poster hash: 3d031...f10

Da har enten du misforstått, de misforstått, de er blitt løyet for eller de lyver selv.

Anonymous poster hash: 34042...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...