Gå til innhold

Hyklere!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ser at mange snakker om de som er personlig kristne, jeg var ikke klar over at man kunne väre "upersonlig" kristen?

Det må vel være de som sier at de ikke egentlig er kristne eller tror på gud, men står i statskirken og bruker den til bryllup, barnedåp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det stemmer det som ble skrevet oppe at denne diskusjonen har vært oppe gang på gang tidligere. Vi må nok bare innse at vi er og blir uenige.

Men det er jo litt drøyt å kalle folk for hyklere når man ikke en gang kjenner bakgrunnen for ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har ikke sagt noe jeg om at man skal være en viss % kristen for å gifte seg, jeg snakker om alle som høylytt erklærer at de ikke er troende og at kirken er noe rask. Da kan de også holde seg for gode til å velge kirken til bryllupet sitt, men nei, akkurat den dagen er de gode nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg gir blaffen i hva alle andre måtte mene. Så lenge jeg/vi er medlem i statskirken har vi loven på vår side og kan bruke kirken så mye vi ønsker, selv til bryllup og dåp - uavhengige om vi er kristne eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flereargumenter for å ha bryllupet nettopp i kirken.

Den norske folkekirken er stort sett integrert i store deler av det norske samfunn. Det første innleggsholder sier er at det kun er ekstremister som egentlig har rett til å benytte kirkehuset. Det er tross alt veldig mange som er innmeldt i statskirken men velger å ikke gå i kirken hver eneste søndag. Kan ikke se at det er respektløst overfor de som gjør det. Det er nok en grunn til at veldig mange velger å IKKE melde seg ut.

Det er ikke all liturgien som er viktig for meg, men noe av det som appelerer til meg er de 10 bud. Dette er "regler" som er basert på sunn fornuft.

Det sies også her at det ikke er noen problemer med å finne et bra alternativ!!

Snakk for deg selv. Rådhuset er for meg personlig en tragisk plass å gjøre det. Human Etisk forbund har jeg ingenting til overs for. Kan ikke gjøre det i en Synagoge eller Moske heller.

For oss så representerer Kirken et eget alternativ som passer godt denne dagen. At noen ønsker å finne salmer der temaet GUD/Jesus ikke er det sentrale er ikke så galt. Kirken handler om mye mer en dette. Ta igjen de ti bud for eksempel.

Etter å ikke ha konfirmert meg så har jeg i mer voksen alder beguynt å sette pris på kirken, syns veldig godt om den roen og harmonien man ofte finner spesielt i kirkebygget.

La folk gifte seg hvor de får tillatelse. Det ER faktisk en privatsak.

"Kirken den er et gammelt hus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min Gud har ingen grenser for hvem som får lov til å gifte seg "under hans/hennes ord".

Alle er barn av Gud, ikke bare de som velger å leve etter regler funnet opp av mennesker før oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er faktisk ikke så mange alternativer enn kirka når en skal gifte seg. Spesielt ikke hvis du ikke bor i en av de større byene. Vi valgte kirka fordi vi er glad i den, kirka vår. Ingen av oss kan vel kalles kristne, men vi støtter opp om det lokale menighetsarbeidet selv om vi ikke går i vanlig søndagsgudstjeneste. Jeg mener at mitt forhold til Gud er personlig, og at det ikke har noen interesse for andre enn meg. Jeg tror på Gud på min måte, det er de de nålevende disiplene hans jeg har problemer med. Folk som roper høyt om sin egen tro, og som dermed tror de er bedre enn andre.

Nå fikk jeg ut litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blablabla..

Dette er vel et tema vi kunne diskutert i det uendelige...

Interesant å se hvor mange meninger og påstander dette temaet vekker.

Hverken jeg eller min kommende mann, står i statskirken...

- Og skal gifte oss borgelig... på tinghuset.. Kanskje ikke verdens mest romantiske ramme det, men jeg regner med at vi klarer å lage den stemningen selv..!

Som sagt har vi tatt vårt standpunkt angående vår tro, eller mangel på sådan.. :wink:

Da blir det vel vanskelig for mange å forstå hvorfor vi faktisk var "gudforeldre" for en herlig liten tass, for noen uker siden.. Men det var vi.

Å på spørsmål om vi virkelig kunne stå som gudforeldre, når ingen av oss står i statskirken, fikk vi dette svaret fra presten...

Fadderne er VITNER på at barnet er døpt...! Så lenge noen av de andre fadderne sto i statskirken, trengte ikke vi å gjøre det.

Etter lang betekningstid, om hva det betydde for oss og for foreldrene, at vi sto som faddere fant vi ut at vi hadde MASSE å bidra med til den lille, gjennom hans oppvekst, enn akkurat å fortelle at den kristne tro er det eneste riktige..

Regner med at mange er uenige med meg, men so what?

GODT VI ER FORSKJELLIGE!!

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver må få lov å gjøre det som er riktig for seg selv. Men enhver skal også ta det ansvaret det er å gjøre det valget.

Med det mener jeg at du må leve med deg selv og de valgene du tar.

Jeg er til en viss grad enig med første taler i at noen oppfører seg hyklerisk fordi de velger å gifte seg i en institusjon som de fordømmer ellers. Ikke alle - og jeg mener ikke at man skal være x% troende for å "få lov" - men det er helt riktig at noen hyler ut sin frustrasjon overfor kirken som noe verdiløst og ikke har noen elementer i seg som de kan stå inne for.

Da er det merkelig at man velger den til å være rammen rundt den viktigste dagen i parforholdet. Har undret meg over det samme selv jeg.

Jeg er også enig i mange her som sier at gode alternativer er det lite av. Ja, mulig det. Men å dra opp at man "har loven på sin side" - det er litt søkt argument. Det burde ikke være nødvendig.

Alle tar sine valg, og må leve med dem og samvittigheten sin etter det, som jeg sa innledningsvis.

Når det gjelder å søke etter salmer "uten så mye Gud og Jesus" så er jeg helt enig i at det er fantastisk respektløst. Selv om det er dårlig med vielsesalternativer, så betyr ikke det at man skal plukke og høste elementer herfra og derfra, uten tanke for at ting er som de er, de har et innhold av en grunn.

Salmer er sanger man synger i kirken, og handler om tro, kjærlighet, Gud og Jesus, og hvor glad vi er i alt dette - det er ikke noe man bare velger bort. Det passer seg simpelthen ikke.

Greit å synge andre sanger også, men ikke på bekostning av salmene.

Prest er heller ikke valgfritt, vet dere - det hører liksom med en prest når ting skal skje i kirken...

Hva valgte vi da? Jeg har alltid sagt at skulle jeg gifte meg, ble det i kirken på stedet der jeg er vokst opp.

Da vi kom så langt som til å ta en avgjørelse, var det ingen selvfølge likevel. Vi måtte tenke gjennom og gjøre et bevisst valg.

Ja, det ble kirken - og vi mente det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan skjønne at man tenker tanken på hyklere når noen misliker kirken og alt den står for så sterkt men allikevel går hen og gifter seg i kirken.

Jeg vil ikke kalle meg selv for en kristen - mer en tviler egentlig. Og jeg går ikke i gudstjenester. Men - jeg syns kirker er utrolig vakre, og kirkelige bryllup er absolutt det vakreste jeg kan tenke meg. Så for meg ville det ikke vært noe annet alternativ enn å gifte meg i kirken. Jeg ville rett og slett ikke følt at vi hadde den samme stemningen noe annet sted.

Selvfølgelig må man godta å ha med salmer når man gifter seg i kirken, og godtar man ikke det bør man heler finne seg et annet sted å gifte seg. Og det finnes faktisk mange fine salmer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg i kirken, og det er faktisk en avgjørelse hver og en selv må ta, uavhenging om det er pga tro, tradisjoner eller noe annet.

Jeg synes du skal respektere folk for de valgene de tar jeg uten å kalle folk for hyklerske for det.

La hver og en ta sitt eget valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ska INTE gifta oss i kyrkan!

Varken jag eller min blivande man tror på Gud, och för mig skulle det vara väldigt falskt att stå framför en präst i kyrkan och höra alla dessa ord om Guds välsignelse och Guds mening med äktenskapet. Att stå och svara "Ja" på frågan om jag inför Gud och denna församling vill gifta mig med denna man skulle vara att föra in en lögn, en osanning i det löfte jag vill ge min käre. Jag är glad att vi är eniga i detta.

Jag tycker det är stort hyckleri när bekanta till mig gifter sig eller döper sina barn i kyrkan när de inte själva ens orkar bry sig så pass mycket om tron att de inte konfirmerat sig. Att ringakta tron, att inte bry sig om vad för värderingar, åsikter och livsåskådning som religionen står för men ändå bekräfta sin kärlek inför densamma? Det förstår jag inte.

Mina bekanta som tror ifrågasätter jag däremot inte. De behöver inte besöka kyrkan varje söndag, men de har i allafall öppnat bibeln, läst budskapet och tror på Guds ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Veldig enig med sistnevnte, det er falsk eller hyklers som en annen uttalte det å gifte seg i kirken når man ikke tror på det kirken står for. Kirken er mye mer enn en vakker bygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har vært oppe før. Det som forundrer meg er at både kristne og ikke-kristne reagerer så mye på hva andre gjør! Hvis jeg som agnostiker velger å gifte meg i kirka må vel det være knekkende likegyldig for absolutt alle! Det er faktisk bare en (om man velger å tro på ham) som kan bedømme om det er rett eller galt -nemlig Gud!

Vi velger å gifte oss i kirka der jeg kommer fra. Både min kommende mann og jeg har respekt for kirka, men kan så definitivt være uenig i en del av dens politikk. Vi ser f.eks Gunnar Stålset som et stort forbilde, makan til inkluderende biskop skal du leite leng etter! Vi velger aktivt å være med på å forme vår kirkes politikk ved å delta på kirkevalg (hvor mange gjør egentlig det?).

En grunn til at vi velger kirka er at den er det eneste alternativet der jeg kommer fra, og det er overhodet ikke noe alternativ å gifte seg i et rådhus eller tinghus i en fremmed by! Snakk om å føle seg fremmed er det akkurat der jeg ville gjort det, og ikke i min barndoms kirke, der jeg er døpt og konfirmert, og der hele slekta ligger begravet! Jeg har knapt nok vært innom tinghuset før!

Uansett vil jeg nok en gang uttrykke min frustrasjon over så lite forståelse over hver enkelts valg! Jeg trodde at både kristendommen og humanismen sto for medmenneskelig forståelse for det enkelte individs valg så lenge det ikke skader noen andre! Konstruktiv kritikk an den norske kirkes politikk ser jeg på som lite skadelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jag ifrågasätter är hur ärligt det känns att lova varandra kärlek och trohet i ett äktenskap när man å ena sidan tar avstånd från religionen och Gud men å andra sidan så gärna vill vara i kyrkan för att det är en fin lokal. Och när brudfolket försöker slippa psalmer med Guds ord och Jesus för att de inte är bekväma vid tron. Jag tycker det verkar falskt.

Det är många som ser frågande ut när jag säger att vi ska gifta oss borgerligt, som undrar om vi inte vill ha en fin cermoni, en vacker kyrka, en stor lokal, om jag inte drömt om att gå ner för altargången med en man. När jag säger att jag inte kan göra det pga att vi inte tror rycker de på axlarna och säger "det gör väl inget, det är ju vackert i kyrkan". Jag tycker kyrkan, religonen, präster och troende är värd mer respekt än så.

Min kärlek och mitt äktenskap vill jag ska starta i en grund JAG tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forundrer meg over diskusjonen her..

Jeg er ikke kristen, min tilkommende ektemann er ikke kristen, vi skal ikke gifte oss i kirken, MEN vi skal ha et fantastisk bryllup!!!!!!!

Vi gifter oss på en fredag på et kontor, denne dagen er kun FORMELL, vi skal ha en sermoni ute lørdag hvor alle gjestene kommer og jeg er HELT sikker på at vi kommer til å ha en like fin dag som alle de som gifter seg i en kirke.

Det er en del som sier at de ikke har noe alternativ til kirke bryllup, hvorfor ikke? har dere prøvd å finne alternativer? Vi skal gifte oss på Tjøme, en liten øy, til og med der fant vi et alternativ. for å lage en sermoni behøver man ikke andre enn seg selv å en person som kan gjennomføre denne sermonien. I mange land i Europa må man gifte seg på et kontor først for så ha en sermoni et annet sted, det er ingen krise at man må det.

Piano Man du sier at du ikke har noe til overs for Human etisk forbund, hva har de gjordt som du ikke liker? De er da totalt inkluderende og dømer ingen.

Det var en som sa at de ikke hadde tid til å dinne et alternativ fordi e kun hadde 8 mnd. Jeg hadde 7, 6 fra jeg begynte å lete, og det var ikke noe problem, men det kommer vel litt ann på lysten.

Jeg har aldri vært kristen, så jeg skal ikke utale meg om hvor kristen man skal være for å gifte seg i kirka, men jeg har alltid hatt så mye respekt for de som velger å tro, at jeg ikke kunne giftet meg der. Jeg velger derfor å gifte meg på det fineste stedet jeg vet om og DET er jeg veldig glad for!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piano Man ikke pålogget

Grunnen til at jeg sier at jeg ikke har noe til overs for HEF er at jeg ikke har noe forhold til dem i det hele tatt.

Jeg konfirmerte meg ikke i kirken og valgte å ikke gjøre det via HEF da jeg følte at det virkelig ville være hyklerisk.

Selv om jeg ikke konfirmerte meg og ikke går i Kirken vanligvis, så har jeg et godt forhold til kirkehuset, de ti bud, nestekjærligheten og mye annet i norsk kristendom. Jeg personlig velger å ikke tolke alt ang. Gud og Jesus bokstavelig. Ifølge de angivelige "Dødehavsrullene" så er Gud overalt, han er alt og i oss alle. Dette gjør at kirken føles naturlig for meg selv om jeg ikke er en praktiserende kristen.

Jeg har forventninger , assosiasjoner og følelser i forhold til bryllupet mitt. Human Etisk Forbund, Rådhuset/kontor og slikt er ikke en del av dette i det hele tatt.

Dette er grunnen til at jeg ikke har noe til overs for HEF. Syns det er flott at de tilbyr andre et reelt alternativ, men de gjør det ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, du lider........

Det er ikke noe annet alternativ enn kirken for meg og hva andre måtte tenke om det bryr meg ikke.

Jeg er ikke religiøs, men det er mitt valg om jeg vil gifte meg i kirken.

Hvis andre har problemer med det, vel.......det kan ikke jeg gjøre noe med og det bryr meg ikke det heller. Så enkelt.

Folk må få velge hva de vil uten at de skal bli kalt hyklere av den grunn. Det er helt idiotisk, synes nå jeg.

Så når den tid kommer, så skal jeg stå hvit brud i kirken :D

Og jeg gleder meg!

Så respekter valgene til folk og la det være med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Mari:

Det er mulig du har funnet et alternativ som passer for deg, Mari, men jeg kan med sikkerhet si at i hjembygda mi er kirka det eneste alternativet, og for meg er det viktig å gifte meg på stedet jeg har en tilhørighet til. Uansett hvor flott og pent det er andre steder, er rammene rundt området jeg er oppvokst i viktig for meg. I min kommune har vi ikke noe rådhus eller tingrett med vigselsrett, så kirka er og blir eneste alternativ for meg. Å dra en time fra hjemstedet til et sted som jeg overhode ikke identifiserer meg med (les: byer i Østfold) blir i allefall helt på jordet.

Kirka er viktig som tradisjonsbærer -den representerer både fortid, nåtid og framtid, og det er viktig for meg. At jeg ikke er en benkesliter skal i alle fall ikke ta fra meg retten til å benytte kirka når jeg gifter meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...