Gå til innhold

Hyklere!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

HERREGUUUUD!!!

Så mye teite svar er det lenge siden jeg har sett :hoho::hoho:

Kan dere ikke bare være så snille og respektere hverandres valg?? Alle er forskjellige og SLIK SKAL DET VÆRE!

Det er samfunnets mangfold som gjør at det går rundt vet dere.

Så var det ei som skrev at tenk å stå å love kjærlighet og troskap foran Gud når du ikke er kristen??? VRØVL!! Er det ikke det man gjør på tinghus og sånt også da? ER DET IKKE DET EKTESKAPET DREIER SEG OM?? KJÆRLIGHET OG TROSKAP???

SKJERP DERE!!

:sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kan dere ikke bare være så snille og respektere hverandres valg??  

Det er vel ingen som har sagt at man ikke skal det? Det var ikke det som var utgangspunktet for debatten.

Så var det ei som skrev at tenk å stå å love kjærlighet og troskap foran Gud når du ikke er kristen???  

Men det var vel det som var hele poenget! Hvorfor skal man stå foran en gud og love noe hvis man ikke er kristen og ikke har noe til overs for kirka til vanlig.

Er det ikke det man gjør på tinghus og sånt også da? ER DET IKKE DET EKTESKAPET DREIER SEG OM??  KJÆRLIGHET OG TROSKAP???

Selvfølgelig er det det, men man blander ikke gud inn i det på Tinghuset....

Dessuten er jeg enig med Mari som skriver at det er fullt mulig å få til egne ordninger hvis man virkelig vil, spesielt siden mange har planlagt dette i årevis. Men så er det det å ta initiativ selv da.... Det er så mye lettere å bare følge saueflokken

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Augustbrud02_

Astra har et utrolig godt poeng, og det er at det er nemlig ikke alle steder som har muligheter til å få viet seg borgelig, desverre. Og det er faktisk ikke alle som har årevis med planlegging før et bryllup.

Det jeg også ønsker å påpeke er at jeg ike har noe kjennskap til en borgelig vielse. Jeg ser for meg dette som veldig upersonlig og stusselig, og det har derfor heller ikke falt meg inn at kan gjøre det. Men hadde vi derimot visst litt mer om det og hvordan det faktism er, ja da hadde vi kanskje valgt det. Synes derfor at folk bør få vite ennå mer om de ulike mulighetene man har, slik at man lettere kan ta et ordentlig og personlig valg. Javisst, kunne vi valgt en borgelig vielse. Men så lenge vi ikke vet noe om denne synes jeg ikke det er særlig aktuelt. Jeg vet at en kirkelig vielse er nydelig, og på denne dagen ønsker jeg å vite sikkert at vielsen blir nydelig. Det er vi garantert å få ved en kirkelig vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn
Det jeg også ønsker å påpeke er at jeg ike har noe kjennskap til en borgelig vielse. Jeg ser for meg dette som veldig upersonlig og stusselig

Hvordan kan du det om du ikke vet noe om det??

Synes derfor at folk bør få vite ennå mer om de ulike mulighetene man har, slik at man lettere kan ta et ordentlig og personlig valg.

Det er ikke så vanskelig å få den informasjonen du vil ha, men det er kanskje ikke å forvente at noen sender den til deg i posten. Man må oppsøke den, akkurat som informasjon om alt annet her i verden!!

Noen skrev tidligere at man skal ha respekt for hverandres valg, og da syns jeg også at folk som åpent sier at de ikke tror, men velger å bruke kirken, kan respektere at de som ser på kirken som et hellig sted for sin tro ser skrått på dem.

Og Piano-man! Jeg må bare legge til at jeg er uttalt ateist, ikke døpt, ikke konfirmert, men jeg tror også på de 10 bud, det norske samfunn er bygd på kristen moral i og med at vi er/har vært en kristen stat så lenge! Det behøver ikke å bety at man tror på Gud.

Jeg vil bare tillegge at jeg syns det er stor forskjell på de som sier de tviler og på de som sier at de definitivt ikke tror i det hele tatt.

Vi skal også gifte oss ett sted det ikke finnes sorenskriverkontor, men om vi ikke hadde fått til noe på egenhånd hadde vi helt klart ordnet det formelle på fredag og hatt en egen seremoni på lørdag. Og det tar ikke lang tid å planlegge, for oss tok det 2 mnd. Det finnes en masse muligheter om man bare løfter på hodet og er villig til å gjøre egne valg som kanskje skiller seg fra strømmen!

Lykke til alle sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Augustbrud02_

Selvsagt kan man søke informasjon selv, men for min del må jeg bare si at jeg aldri ikke aner hvordan en borgelig vielse er. Det kan være kjempeflott og det kan være stusselig. I hodet mitt er det desverre stusselig, men det er selvsagt fordi jeg ikke har opplevd det. Hadde jeg vært med på en borgelig vielse tidligere tror jeg kanskje vi hadde valgt det også. Men på denne dagen ønsker jeg ikke å ha en vielse jeg ikke kjenner så godt til. Og jeg føler at den kristne vielsen kjenner jeg godt til, og jeg synes den er utrolig flott.

Dette er bare en av grunnene til at jeg selv har lyst til å vie meg i kirken og føler en tilknytning til den. For meg ville det nesten være mer fremmed og snålt å gjøre det på en annen måte. Smak og behag selvsagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med borgelig vigsel, eller en sermoni som vi skal ha, er at vi får faktisk bestemme akkurat hvordan vi vil ha den. Hva som skal sies, hva slags musikk etc. Det kan man ikke med et kirkebryllup, der har man en mal som man må følge. Det er kanskje lettere å velge noe man kjenner, eller ha opplevd før, men jeg liker å stikke hode opp av sanden innimellom og se på nye muligheter, KANSKJE er jeg veldig vågal :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonyme Astra

Vågal :o ??? Vel, det kan jo hende at enkelte av oss foretrekker det tradisjonelle framfor å komponere et nytt vielsesrituale... smaker er som kjent delt... Jeg respekterer fult ut at folk vil ha noe utradisjonelt, men forlanger også en gjensidig respekt for det mer tradisjonelle valget! Vi kommer til å følge vielsen i kirka og har tenkt å velge ut salmer som betyr noe for oss.

Godt vie er forskjellige, men vær så snill å respekter andres meninger -det har noe med respekt for det enkelte individet.

Astra -litt anonym denne gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "Gjest Baardsen&quot

Velger yrkeskriminelle normalt borgelig vigsel fordi de føler seg mer hjemme i tinghuset tro? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn_

Jeg vil bare støtte mari, her

Det fine med borgelig vigsel, eller en sermoni som vi skal ha, er at vi får faktisk bestemme akkurat hvordan vi vil ha den

...og si at det er ikke det at det er utradisjonelt som er viktig, det er vel heller det at det virkelig blir personlig!!

-og "Gjest Baardsen" -*hi hi* hvem kan gi en mer personlig tale til en yrkeskriminell enn en godt kjent sorenskriver... :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke kommentere andres valg, men har selv valgt borgelig vielse. Grunnen er stort sett identisk med Furstinnas innlegg.

Må likevel si at jeg synes det virker lettere å få planlagt i god tid hvis man velger kirken. I de tingrettene jeg kjenner til får man ikke bestille tidspunkt tidligere enn 4 mnd før. Og da er det ikke så lett å få bestilt det lokalet en vil ha + hotell, fotograf osv. Ihverfall ikke hvis en vil vies på sammme dag som man har selskapet - og ihvertfall hvis man velger en lørdag.

Vil også fortelle at vi var å så på vielsesrommet vi har valgt i går, og det var et pent rom. Det blir kun brukt til vielser, det hadde pene møbler og på veggene hang det litt kunst. Fordelen ved å vies på lørdag er jo også at det ikke skjer noe annet på tinghuset den dagen, man slipper å treffe folk som skal til f.eks en rettsak eller skiftesamling.

For dere som ikke vet noe om borgelig vielse, men som har lyst til å lese litt om det så legger jeg ut en link:

http://oslo-byfogd.domstol.no/

velg borgelig vielse i menyen, klikk på sermonien. Hvis du i teksten også klikker på tekst for borgelig vielse vil du kunne lese hele sermonien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke vet noe om borgelig vielse, men som har lyst til å lese litt om det så legger jeg ut en link:

http://oslo-byfogd.domstol.no/

velg borgelig vielse i menyen, klikk på sermonien. Hvis du i teksten også klikker på tekst

Og for de som vil se rommet i Oslo Tinghus i bruk.......

http://

B.

Endret av B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...