Gå til innhold

Hyklere!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Elleli

Kan nesten ikke tro det er sant! At noen av dere har samvittighet til å gifte dere i kirken når dere ellers bare omtaler den negativt og proklamerer at dere ikke tror på Gud. Er dere klar over at dere skal stå ved alteret og sverge troskap foran Gud og de tilstedeværende? Og at det bes for dere?

Da holder det ikke at "bygningen er så vakker og det er en tradisjon i familien". Hykklere! Når dere er så voksne at dere mener dere kan gifte dere bør dere jammen også være voksne og modne nok til å velge et annet alternativ. Det er respektløs ovenfor de menneskene som faktsik tror også og som betrakter kirken som et hellig hus som dere ignorerer fullstendig for å få "den riktige, romantiske rammen " rund bryllupet.

Nei, når man ikke er troende kan det ingen lunde være riktig å gifte seg i kirken heller og det er IKKE en sak for den enkelte.

"Ikke kristen og har tatt konsekvensen av det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ønsker ikke å kommentere dette noe særlig, da jeg føler jeg har sagt mitt i tidligere diskusjoner, men det jeg ønsker å si er at jeg tror vi hadde valgt enn annen vielses-måte om det hadde vært mer kjent og om det hadde vært like praktisk og enkelt som å gifte seg i kirken. Desverre er det slik at mange sliter med å finne noen kan vie seg, og at det ikke er så enkelt å velge noe annet enn en vielse i kirken.

Dessuten mener jeg at kirken burde være en plass for alle, og at man ikke skal utelate mennesker. Nei, nå er vi ikke på den diskusjonen igjen. Begynner jeg på det blir jeg aldri ferdig. Det viktigste er at man tar et ordentlig standpunkt og har tenkt gjennom ting før man tar en avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sannasola-ikkeinnlogget

Ja ja, det er så rart med det. :hoho::hoho:

Jeg er vel ikke så belest her inne at jeg har funnet noen som sier at de skal gifte seg i kirken og samtidig proklamerer at de ikke tror på Gud.

Jeg selv skal gifte meg i kirken. Dette er et valg jeg og min mann har tatt sammen. Ingen av oss er religiøse, noe jeg heller ikke trodde man måtte være for å "bruke" kirken. Vi velger kirken fordi vi føler at det er mest riktig for oss, men føler meg slett ikke som en hykler for det. Vi er begge døpt, konfirmert og hvorfor skulle vi ikke få gifte meg i kirken også, fordi om vi ikke går dit hver søndag på gudstjeneste??

Da synes jeg det er mye mer hyklersk at sånne som deg (som forhåpentligvis ikke står i statskirken en gang) stiller opp på diverse arrangement som f.eks. barnedåper, konfirmasjoner som også er kristelige handlinger. Ei jeg kjenner som er utmeldt av statskirken stilte som gudmor for sitt tantebarn, og det synes jeg blir HYKLERSK! Men, der ser man bare hva kirken godtar. Kirkesamfunnet godtar faktisk at ikke-kristne deltar på arrangement og samtidig får et framtidig ansvar for den kristne tro.

Nei, fei for din egen dør, og ikke bry deg så mye om hvilke valg andre tar.

Sannasola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg synes det er mer hyklerisk å gifte seg i Kirken dersom man tar total avstand fra alt om har med den å gjøre ellers. Da mener jeg å slenge dritt osv osv.

Her i Norge er det Stats Kirke og de fleste er vel medlem der og så lenge man ikke har meldt seg ut og så lenge Kirka er en statlig institusjon der man tross alt betaler skatt så mener jeg at folk står fritt til å velge.

Synes forøvrig ikke at det er hyklerisk å stille opp som gudmor bare fordi man ikke er medlem.

Merkelig at mange av diskusjonene alltid kommer i fellesferien :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Måtte bare skrive at jeg giftet meg i Kirken, men det er fordi jeg tror. Bare for å understreke innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Hva er definisjonen på å være troende da? Å tro helt og holdent på gud og jesus og be mange ganger for dagen? Da er nok ikke mange i Norge troende.

Jeg tror ikke på gud, Jesus derimot har sikkert levd. Jeg liker det kristendommen står for, med kjærlighet og forståelse og tilgivelse mellom menneskene (når folk ikkr tolker det ihjel på alle måter da). Så jeg tror på det de forkynner på et vis, selv om jeg ikke tror på en gud. Er jeg troende da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For meg er det å være troende:

Jeg tror på Gud Fader, Sønn og Den Hellige Ånd.

Men hva andre gjør......well det kan jeg ikke svare på. Men er stolt av å si at jeg går regelmessig til Kirken hver uke. Har funnet masse støtte der i vanskelige tider og fortsette skal jeg uansett - vil ikke være en som oppsøker Kirken kun når verden går meg imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Må bare kommentere det om å være gudmor når man ikke er medlem i statskirken. Oppgaven til gudmor/faddere er å lære barnet om kristendommen. Det kan man jo gjøre om man ikke er medlem også, men det virker jo litt rart at noen som tydelig tar avstand fra religionen skal lære noen andre om den samme religionen.

Vel, jeg er nok ikke troende, men det føles helt riktig å gifte meg i kirken. Og hva andre syns gir jeg i grunnen blaffen i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg vil bare si at jeg er uttalt ikke kristen og velger derfor å ikke gifte meg i kirken av respekt for de som har det som gudshus. Hvordan andre velger er deres sak.

Jeg er fadder for sönnen til en venninne av meg. De gjorde ett bevisst valg og har en protestant, en katolikk og en humanetiker som faddere. Dette kan man gjöre da kirken ikke stiller noen krav på eventueller faddere. Jeg sa ja fordi jeg resperkterte foreldrenes valg og fordi de har sagt eksplisitt at de ikke forventer at jeg skal bidra til den kristne delen av oppdragelsen, men jeg har masse annet å dele av meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette kan man gjöre da kirken ikke stiller noen krav på eventueller faddere.  

Litt på siden av utgangspunktet for diskusjonen, men, følgende er sakset fra den norske kirkens hjemmeside:

"Barnet skal ha minst 2, høyst 6 faddere; de må ha fylt 15 år. Foreldrene kan ikke være faddere. Minst to av fadderne må være til stede ved dåpshandlingen. Fadderne påtar seg viktige oppgaver når det gjelder barnets kristelige oppdragelse, og må velges med dette for øye. Det er prestens ansvar å se til at valg av faddere svarer til disse forutsetninger. Som faddere kan bare velges personer som er medlem av Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Dersom det oppstår spørsmål om å utelukke som fadder et medlem av Den norske kirke, skal saken forelegges for biskopen."

http://www.kirken.no/Moteplasser/daap.cfm

B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

ja, ja, de hadde nå spurt presten, og det var ikke noe problem. Jeg er jo ikke engang bosatt i Norge, og av tre faddere er det bare en som står i Statskirken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hjelpe meg, alle de toskete innleggene her bekrefter jo bare det første innlegg antyder - dere har ingen ting å gjøre i kirken!

Og kom ikke her med argumentet om at det er så vanskelig å få vielse på andre måter, dere planlegger opp og i mente i et år eller mer og alt er gjennomført til minste detalj. Da tror jeg ikke dere ikke kunne få til en vielse også. Vi strevde litt, men det ordnet seg. Akkurat som det var vanskelig å få til menyen vi ville ha, dressen vi ønsket til brudgommen etc.

Det er faktsik en alvorlig ting å stå å sverge ved Gud, og det e et hån mot de som faktsik har kirken og dens budskap kjært at dere kan så der og hykle uten å legge noe i det.

Og jeg neste brekker meg når en her ovenfor skriver at de "valgte det som var riktig for dem" - hvordan kan det være riktig når man ikke tror? Står du frem og kaller deg kristen, greit. Da er kirken plassen også ved bryllup. Men når du sier at du ikke tror på kristendommen og ikke ønsker å være en troden, ja da har du heller ikke noe der ¨å gjøre.

Å være til stede i en dåp, kristent bryllup e.l. som ikke-kristen er ikke hyklersk vel, hjelpe meg- man bekjenner ingen tro eller avlegger ikke noen løfter innenfor Guds åsyn da.

Kirken er hellig for enkelte, det bør dere også respektere og ikke stå der skinnhellige på deres egen bryllupsdag og - det er en hån mot alle som virkelig tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, det var da en svært oppglødd diskusjon!

Det har for meg aldri vært noe annet alternativ enn kirken når jeg skulle gifte meg, dette fordi jeg har et forhold til den og det betyr mye for meg å bli bedt for å få Guds velsignelse over vårt ekteskap.

Men hadde jeg derimot ikke vært en troende hadde jeg ganske sikkert også valgt bort kirken. Dette fordi en kristen vielse inneholder så mye liturgi og elementer som ville være vaskelig å delta i når man ikke tror. Og jeg tror kanskje at flere også ville valgt bort kirken dersom de satte seg inn i hva vielsen inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva i alle dager er du så bitter på? Fikk du avslag på å gifte deg i kirken? På meg virker du rett og slett bitter og misunnelig. :ler:

Det er faktisk ikke alle som har planlagt i god tid. Vi har hatt 8 mnd på å planlegge, og etter å ha hørt ulike historier her inne er jeg kjempeglad for at vi ikke skal gifte oss borgelig! Det er utrolig mange som sliter med å få til en vielse, og personlig kunne jeg ikke tenke meg å gjøre dette inne på et kontor, selvom det er aldri så fint pyntet. For meg blir det helt feil. Hadde det vært et godt alternativ til kirken hadde vi nok valgt det, men ikke slik ting er i dag.

Og som jeg har sagt i tidligere diskusjoner, tror jeg faktisk kirken skal være glad for at folk velger å bruke den til slike anledninger. Hadde det kun vært aktivt kristne som skulle få bruke den, hadde det neppe vært noen statskirke i Norge... Nei, jeg synes det er flott jeg at kirken fortsatt har så høy status til både dåp og vielse her i Norge, og at folk velger det! Det viser jo bare at kirken faktisk er et samlingssted som folk viser respekt for, uansett hva den innerste troen egentlig måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Sist gang vi hadde denne diskusjonen virket det litt som endel som velger å gifte seg i kirken har veldig behov for å rettferdiggjöre sitt valg fordi de ikke er kristne.

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...ighlight=kirken

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...ighlight=kirken

Jeg er veldig nysgjerrig på hva de som anser seg selv for personlig kristne har å si om saken, det er jo egentlig bare de som har noe de skulle ha sagt om at andre "låner deres gudshus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Solskinn - det har jeg lyst til å svare på.

Noen ganger er det både slitsomt og ikke minst sårende og stadig få høre hvor "jævlig" kirken er, hvor kjedelig det er, hvor gammeldagse standpunktene er etc. etc. Og da blir er det ikke fritt for at man kan bli en smule irritert når de samme kommer seilende opp på bryllupsdagen og skal ha "full kirkepakke". Og ikke har respekt for hva som ligger i liturgien, og skal ha minst mulig "kristen" vielse med salmer uten "jesusgreier" og solosang uten "jesusgreier". Men kirken skal jo holde åpent for en hver som ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Til siste gjest: Helt enig med deg. Jeg blir også litt små irritert når folk sier....åååå jeg ønsker å finner salmer som ikke har så mye Gud og Jesus i seg - HALLO ...... derfor det er salmer.

Men slik som jeg skrev tidligere så er det i Norge en Stats Kirke.....dermed så har ikke alltid de som virkelig er tilhengere av Kirken her til lands så mye å si.

Men hvorfor velge Kirken når man tross alt kan finne mange andre alternativer til vielse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må si jeg alltid har syntes det var EN stor negativ ting ved kristendommen: Og det er alle de såkalt personlige kristne som tolker alt på SIN måte og som syns alle andre synspunkter er feil. Hvor ble det av sånt som "forståelse" og "nestekjærlighet" som de snakker så stort om? Det er mange grader av det å være troende, og 1000 måter å tolke trosinnholdet i kristendommen på. Hvorfor skal noen være bedre enn andre? Når tror man nok til at man skal "få lov" til å gifte seg i kirken? Og hvordan skal man kunne måle sånt? Man kan være strekt troende uten å gå i kirken hver søndag. Jeg tror ikke noen kan være enig i absolutt alt som inngår i den kristne tro, altså hvem kan med hånden på hjertet si at de mener menneskene og jorden er skapt på den måten som beskrives i bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også litt på regelverket for når man anser seg som "verdig" til å bli gift i kirken. Jeg har absolutt beholdt barnetroen på en Gud som forstår alt, tilgir alt og elsker alle. Når det er sagt, vil jeg også få påpeke at jeg ikke går i kirken utenom dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. For meg er ikke kirken det stedet jeg må väre for å kommunisere med Gud. Det gjör jeg hver dag, men mitt forhold til Gud er noe privat, og jeg har ikke så stort behov for å dra inn andre mennesker i det. Så da lurer jeg på: Kvalifiserer jeg til å gifte meg i kirken?

ps. Ser at mange snakker om de som er personlig kristne, jeg var ikke klar over at man kunne väre "upersonlig" kristen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Angelina,

Da jeg valgte ordet "personlig kristen" brukte jeg dette for å påpeke at jeg etterlyste meninger fra de som anser seg selv som kristne og er sikker på sin tro. Kanskje også aktive brukere av kirken.

I mine öyne er man kristen, eller så er man det ikke. Det er noe man selv vet, og ikke kan la andre definere.

Diskusjonene om bruk av kirken til bryllup har til tider värt ganske ampre her inne. Det finnes de som sier at de ikke har noen kristen tro, men velger å gifte seg i kirken for det. Jeg lurer veldig på hvorfor (selv om jeg kan forstå det, på en måte) - og jeg lurer på hva dere som har en tro syns! Aktiv bruker av kirken eller ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...